Kokbok?
Småbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2006
    #1

    Kokbok?

    Fick tipset om en bra familjekokbok, men har glömt bort vad den hette. Är det nån här som har tips på bra kokböcker med mat för små kräsna barn? Eller kanske nån sajt på Internet? Vill minska ner burkmaten, men behöver inspiration.
  2. 1
    Kokbok? Fick tipset om en bra familjekokbok, men har glömt bort vad den hette. Är det nån här som har tips på bra kokböcker med mat för små kräsna barn? Eller kanske nån sajt på Internet? Vill minska ner burkmaten, men behöver inspiration.
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2
    Jag såg i din info arr din pojke är ett år, så då kan han ju äta samma som vuxna. Mitt förslag är att du köper en vanlig baskokbok, tex "Vår kokbok", och utgår från den och skriver veckomatsedlar (för hela familjen alltså!), handlar osv. Jag gjorde så när mina barn var små, och så bra och varierat har vi aldrig ätit... Jag tog tex en kötträtt, en med fisk, en pasta, en potatis, en soppa osv varje vecka.

    De rester som blir över kan du frysa in och spara för att ha tex till hans lunch om du själv inte äter lagad lunch, eller när ni vuxna äter något som tex är riktigt starkt eller svårt att äta.
  4. 2
    Jag såg i din info arr din pojke är ett år, så då kan han ju äta samma som vuxna. Mitt förslag är att du köper en vanlig baskokbok, tex "Vår kokbok", och utgår från den och skriver veckomatsedlar (för hela familjen alltså!), handlar osv. Jag gjorde så när mina barn var små, och så bra och varierat har vi aldrig ätit... Jag tog tex en kötträtt, en med fisk, en pasta, en potatis, en soppa osv varje vecka.

    De rester som blir över kan du frysa in och spara för att ha tex till hans lunch om du själv inte äter lagad lunch, eller när ni vuxna äter något som tex är riktigt starkt eller svårt att äta.
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3
    ATT, heter det ju... IMT
  6. 3
    ATT, heter det ju... IMT
  7. Medlem sedan
    Jul 2006
    #4
    Jag har redan försökt, men han vägrar äta vår mat. Jag måste lära mej mer barnvänlig mat. Jag är jättebra på mer exotiska och avancerade rätter, men inte sånt som småbarn gillar.
    Eftersom min pojke äter dåligt som det är och sjunker på kurvan för varje viktkoll så vågar jag inte gå från burkarna förrän jag vet att han äter.
  8. 4
    Jag har redan försökt, men han vägrar äta vår mat. Jag måste lära mej mer barnvänlig mat. Jag är jättebra på mer exotiska och avancerade rätter, men inte sånt som småbarn gillar.
    Eftersom min pojke äter dåligt som det är och sjunker på kurvan för varje viktkoll så vågar jag inte gå från burkarna förrän jag vet att han äter.
  9. Medlem sedan
    Jul 2006
    #5
    Tack för tipset glömde jag skriva. Ja, Vår kokbok m fl har jag, men som sagt just nu bryr jag mej inte om om det är varierat bara jag hittar nåt han äter, men jag tar gärna med mej ditt tips tills han blir större.
  10. 5
    Tack för tipset glömde jag skriva. Ja, Vår kokbok m fl har jag, men som sagt just nu bryr jag mej inte om om det är varierat bara jag hittar nåt han äter, men jag tar gärna med mej ditt tips tills han blir större.
  11. Medlem sedan
    May 2000
    #6
    Då kan du utgå från tallriksmodellen och ta 1/3 av vardera:
    -fisk, kött osv
    -grönsaker
    -pasta, potatis, ris osv

    Om du tex tar morot, köttfärs och potatis i småbitar och kokar tillräckligt länge, så blir det ganska likt burkmat. Du kan också reda med vetemjöl, maizena el dyl för att få den såsiga konsistensen. (antar att det är den han är van vid...) Tillsätt ordentligt med fett!

    Hoppas att det ordnar sig snabbt! :-)
  12. 6
    Då kan du utgå från tallriksmodellen och ta 1/3 av vardera:
    -fisk, kött osv
    -grönsaker
    -pasta, potatis, ris osv

    Om du tex tar morot, köttfärs och potatis i småbitar och kokar tillräckligt länge, så blir det ganska likt burkmat. Du kan också reda med vetemjöl, maizena el dyl för att få den såsiga konsistensen. (antar att det är den han är van vid...) Tillsätt ordentligt med fett!

    Hoppas att det ordnar sig snabbt! :-)
  13. Medlem sedan
    Jul 2006
    #7
    Tack. Tänkte testa en mildare variant på köttfärssås idag och hoppas det funkar.
  14. 7
    Tack. Tänkte testa en mildare variant på köttfärssås idag och hoppas det funkar.
  15. Medlem sedan
    Sep 2007
    #8
    Jag har precis önskat mig Johanna Westmans nya bok: 1:a och 2:a Mosboken. Det kan kanske vara intressant om inte det blir för mycket mos för din kille. Hon gör roligare barnmatsrecept med mycket intressanta örtkryddor, men anpassat till barn.
    1:a mosboken är då ingen kokbok, utan en pekbok
  16. 8
    Jag har precis önskat mig Johanna Westmans nya bok: 1:a och 2:a Mosboken. Det kan kanske vara intressant om inte det blir för mycket mos för din kille. Hon gör roligare barnmatsrecept med mycket intressanta örtkryddor, men anpassat till barn.
    1:a mosboken är då ingen kokbok, utan en pekbok
  17. Medlem sedan
    Jul 2006
    #9
    Tack. Kanske kan vara nåt. Jag har också sagt att jag önskar mej en familjekokbok i julklapp utan att ge nån titel. Kanske ska kika in i bokhandel och kolla om de kan vara nåt att önska sej. Vet att jag läst om dem i nån föräldratidning.
  18. 9
    Tack. Kanske kan vara nåt. Jag har också sagt att jag önskar mej en familjekokbok i julklapp utan att ge nån titel. Kanske ska kika in i bokhandel och kolla om de kan vara nåt att önska sej. Vet att jag läst om dem i nån föräldratidning.
  19. Medlem sedan
    Aug 2007
    #10
    Annas & Hugos barnmatsbok av Maria Iversén och Josefine Haamer von Hofsten är jättebra tycker jag. Det är recept, råd och tips för barn från 6 mån till 3 år. Efter varje recept finns det även tips för "vuxnare smak" så alla rätter kan ätas av hela familjen. Liten och nätt är den också. Ingen koloss att ha framme på diskbänken.
  20. 10
    Annas & Hugos barnmatsbok av Maria Iversén och Josefine Haamer von Hofsten är jättebra tycker jag. Det är recept, råd och tips för barn från 6 mån till 3 år. Efter varje recept finns det även tips för "vuxnare smak" så alla rätter kan ätas av hela familjen. Liten och nätt är den också. Ingen koloss att ha framme på diskbänken.
  21. Medlem sedan
    Dec 2000
    #11
    "Mat för barn och deras föräldrar" tycker jag är bra som baskokbok.
  22. 11
    "Mat för barn och deras föräldrar" tycker jag är bra som baskokbok.

Liknande trådar

  1. kokbok
    By navigo in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 20:15
  2. kokbok
    By UlLi in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-10-27, 19:02
  3. Jag har en ny kokbok
    By Anna-UK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 11:09
  4. GI kokbok?
    By johi in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 19:39
  5. Bra kokbok?
    By Camelia in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 11:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar