Barn med ADD diagnos?
Bokstavsbarn
  1. Delpin
    #1

    Barn med ADD diagnos?

    Vår son på 5 år står i kö för att utredas för ADD (som ADHD, men utan H:et). Någon som har erfarenhet av ADD?

    - Han har svårt att följa instruktioner (när det är nåt han tycker är kul går det bra).
    - Är mycket för att dagdrömma. Dagis har reagerat på att han ofta är i sin egen värld.
    - Svårt att hålla koncentrationen (om det inte är nåt han gillar)
    - Går tillbaka och pratar tillgjort bebisspråk (även bebiskroppsspråk). Pratar helst med ofullständiga meningar, när vi vet att han (när han vill) kan prata jättebra.
    - Har mycket lätt att ta till gråten.

    Nån som känner igen det här?

    Måste man "tjata" på Bas-teamet för att få utredningen gjord så fort som möjligt eller har man sin plats i kön oavsett?

    Stort tack på förhand.

    // Delfin
  2. 1
    Barn med ADD diagnos? Vår son på 5 år står i kö för att utredas för ADD (som ADHD, men utan H:et). Någon som har erfarenhet av ADD?

    - Han har svårt att följa instruktioner (när det är nåt han tycker är kul går det bra).
    - Är mycket för att dagdrömma. Dagis har reagerat på att han ofta är i sin egen värld.
    - Svårt att hålla koncentrationen (om det inte är nåt han gillar)
    - Går tillbaka och pratar tillgjort bebisspråk (även bebiskroppsspråk). Pratar helst med ofullständiga meningar, när vi vet att han (när han vill) kan prata jättebra.
    - Har mycket lätt att ta till gråten.

    Nån som känner igen det här?

    Måste man "tjata" på Bas-teamet för att få utredningen gjord så fort som möjligt eller har man sin plats i kön oavsett?

    Stort tack på förhand.

    // Delfin
  3. Medlem sedan
    Apr 2007
    #2
    Har en dotter med ADD , även om det numera kallas ADHD rätt igenom. Har även en till dotter med ADHD/Tourettes/Ångestsyndrom och sömnstörning samt en son med ADHD/Asperger.....

    Hon har alltid varit en dagdrömmare och alltid varit mycket känslig .Därmed var hon mycket lättfostrad och inte förrän nu i tonåren upptäcktes hennes svårigheter tyvärr för det gör att hon är mycket svårare att hjälpa nu då hon slår på bromsen på alla knutar.

    Din son är liten så han kommer att bli utredd i tid men det skadar aldrig att ligga på och tjata, i annat fall hamnar man ganska långt ner på prio-listan.

    Och välkommen hit
  4. 2
    Har en dotter med ADD , även om det numera kallas ADHD rätt igenom. Har även en till dotter med ADHD/Tourettes/Ångestsyndrom och sömnstörning samt en son med ADHD/Asperger.....

    Hon har alltid varit en dagdrömmare och alltid varit mycket känslig .Därmed var hon mycket lättfostrad och inte förrän nu i tonåren upptäcktes hennes svårigheter tyvärr för det gör att hon är mycket svårare att hjälpa nu då hon slår på bromsen på alla knutar.

    Din son är liten så han kommer att bli utredd i tid men det skadar aldrig att ligga på och tjata, i annat fall hamnar man ganska långt ner på prio-listan.

    Och välkommen hit
  5. Medlem sedan
    Aug 2008
    #3

    Ett sent svar

    Hej!

    Jag ser att ditt inlägg är från förra året och jag hoppas du fått hjälp vid det här laget.
    Min nioårige son står också i kö för utredning av ADD/ADHD.
    Personligen ser jag att det är rätt stor skillnad på ADHD och ADD även om de ingår
    i samma grupp. Min son har en kompis som har ADHD och där yttrar sig symtomen
    annorlunda. Han är utåtagerande och slåss och har svårt för att umgås med andra barn.

    Jag rekommenderar er att - visst - tjata på bas-teamet, för i skolan kan det behövas
    extra stöd.
    Men - samtidigt. Inga underverk kan ske med hjälp av särskilt stöd.
    Som förälder måste man ladda sig med strategier, en stor portion tålamod och fantasi.
    Det gäller att orka vad man orkar - och försöka slå ifrån sig det man inte förmår.

    Jag är ibland förtvivlad och utmattad.
    Dock - jag ser ingen annan utväg att testa trial and error.

    Jag brukar stötta min son med många små belöningar för
    allt han klarar av. Det har hjälpt.
    Jag har inte gått föräldrakursen Komet - men läst om den i tidningen.
    Det där med att ge fem gånger mer beröm än kritik har fungerat bra för mig.
    Att förbereda barnet på i stort sett allt som ska ske, hjälper dem vara beredda.
    Att lyssna och svara på nyfikna frågor, håller dem igång och gör de motiverade
    till att lära sig något nytt.
    Att träna barnen mer socialt än intellektuellt, har jag också sett
    håller min son på gott humör.
    Måla, rita och bygga (till exempel tekniklego) får honom att koppla
    av och koncentrera sig på ett bra sätt.
    ORDENTLIGT med sömn är A och O.
    Det svåra är att få barn med ADD och ADHD att somna in.
    Här är alla knep bra utom de dåliga.
    Att så ofta om möjligt vara glad, le, skratta och skoja tar kraft, men
    fungerar ypperligt.
  6. 3
    Ett sent svar Hej!

    Jag ser att ditt inlägg är från förra året och jag hoppas du fått hjälp vid det här laget.
    Min nioårige son står också i kö för utredning av ADD/ADHD.
    Personligen ser jag att det är rätt stor skillnad på ADHD och ADD även om de ingår
    i samma grupp. Min son har en kompis som har ADHD och där yttrar sig symtomen
    annorlunda. Han är utåtagerande och slåss och har svårt för att umgås med andra barn.

    Jag rekommenderar er att - visst - tjata på bas-teamet, för i skolan kan det behövas
    extra stöd.
    Men - samtidigt. Inga underverk kan ske med hjälp av särskilt stöd.
    Som förälder måste man ladda sig med strategier, en stor portion tålamod och fantasi.
    Det gäller att orka vad man orkar - och försöka slå ifrån sig det man inte förmår.

    Jag är ibland förtvivlad och utmattad.
    Dock - jag ser ingen annan utväg att testa trial and error.

    Jag brukar stötta min son med många små belöningar för
    allt han klarar av. Det har hjälpt.
    Jag har inte gått föräldrakursen Komet - men läst om den i tidningen.
    Det där med att ge fem gånger mer beröm än kritik har fungerat bra för mig.
    Att förbereda barnet på i stort sett allt som ska ske, hjälper dem vara beredda.
    Att lyssna och svara på nyfikna frågor, håller dem igång och gör de motiverade
    till att lära sig något nytt.
    Att träna barnen mer socialt än intellektuellt, har jag också sett
    håller min son på gott humör.
    Måla, rita och bygga (till exempel tekniklego) får honom att koppla
    av och koncentrera sig på ett bra sätt.
    ORDENTLIGT med sömn är A och O.
    Det svåra är att få barn med ADD och ADHD att somna in.
    Här är alla knep bra utom de dåliga.
    Att så ofta om möjligt vara glad, le, skratta och skoja tar kraft, men
    fungerar ypperligt.

Liknande trådar

  1. Barn = diagnos barn 2 utredning :(
    By orkar inte in forum Bokstavsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 11:05
  2. Är era barn öppna med sin diagnos?
    By Cherinne in forum Bokstavsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 02:46
  3. berätta diagnos för barn el ej...
    By mamma blå två in forum Bokstavsbarn
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 13:19
  4. Kol diagnos hos barn
    By Sofia m.Ludvig in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 13:22
  5. När fick era barn diagnos?
    By Fundersam mamma in forum Bokstavsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-16, 14:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar