Fylla ut med FP
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2003
    #1

    Fylla ut med FP

    Har gått ner till 75% och funderar om jag jag fylla ut med fp eller inte.
    Någon här annan här som gör så? Hur resonerar ni, varför gör ni det?
    Jag vill inte bli sänkt men samtidigt känns det lite onödigt att "slösa" en massa dagar.
    Dom känns väldigt värdefulla när man tex vill vara extra ledig under sommar och jul.

    Tacksam för svar
    Hur har ni gjort?
  2. 1
    Fylla ut med FP Har gått ner till 75% och funderar om jag jag fylla ut med fp eller inte.
    Någon här annan här som gör så? Hur resonerar ni, varför gör ni det?
    Jag vill inte bli sänkt men samtidigt känns det lite onödigt att "slösa" en massa dagar.
    Dom känns väldigt värdefulla när man tex vill vara extra ledig under sommar och jul.

    Tacksam för svar
    Hur har ni gjort?
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2
    Om jag hade klarat mig på lönen utan att fylla upp så hade jag sparat dagarna istället.
  4. 2
    Om jag hade klarat mig på lönen utan att fylla upp så hade jag sparat dagarna istället.
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3

    Beror väl på SGIn?

    Alltså, vill du ha kvar din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) på 100% så måste du fylla ut med FP den tid du inte jobbar. Om du är nöjd med att ha en SGI på 75% borde du kunna avstå det och ta dagarna till sommar och jul. Dock blir väl _ersättningen_ lite lägre eftersom väl FP är 80% av din SGI. Så isf får du ju 80% av din75%lön?

    Jag var noga med att hehålla min SGI, dels för att vi planerade fler syskon, dels för att det är bra att ha en hög SGI om man nu skulle bli sjuk.. Tror till del att det är en ekonomisk avvägning man får göra och sen beror det ju lite på hur många dagar man har kvar att "slösa" med så att säga.

    Hoppas att du förstod hur jag menade.
  6. 3
    Beror väl på SGIn? Alltså, vill du ha kvar din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) på 100% så måste du fylla ut med FP den tid du inte jobbar. Om du är nöjd med att ha en SGI på 75% borde du kunna avstå det och ta dagarna till sommar och jul. Dock blir väl _ersättningen_ lite lägre eftersom väl FP är 80% av din SGI. Så isf får du ju 80% av din75%lön?

    Jag var noga med att hehålla min SGI, dels för att vi planerade fler syskon, dels för att det är bra att ha en hög SGI om man nu skulle bli sjuk.. Tror till del att det är en ekonomisk avvägning man får göra och sen beror det ju lite på hur många dagar man har kvar att "slösa" med så att säga.

    Hoppas att du förstod hur jag menade.
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4
    Jag har fyllt ut i drygt tre år nu, har jobbat sju timmar per dag och tagit fp en timme. Jag vill inte bli sänkt, klamrar mig desperat fast vid min heltid.
    Tänker väl som så att även om dagarna blir färre så hade jag inte fyllt ut hade dagarna blivit mindre värda istället (dvs min fp hade ju beräknats på deltid).
    Har du för avsikt att jobba deltid en väldigt lång tid så kanske det inte är värt att börja plocka bara för att få stå kvar i heltid. Du fördröjer bara processen sas. Men är det bara deltid en kortare period kan det ju vara värt det. Har du kvar lägstanivådagar kan du ju använda dom för att fylla ut, ger inga stora pengar men din heltids-sgi är kvar iaf.
  8. 4
    Jag har fyllt ut i drygt tre år nu, har jobbat sju timmar per dag och tagit fp en timme. Jag vill inte bli sänkt, klamrar mig desperat fast vid min heltid.
    Tänker väl som så att även om dagarna blir färre så hade jag inte fyllt ut hade dagarna blivit mindre värda istället (dvs min fp hade ju beräknats på deltid).
    Har du för avsikt att jobba deltid en väldigt lång tid så kanske det inte är värt att börja plocka bara för att få stå kvar i heltid. Du fördröjer bara processen sas. Men är det bara deltid en kortare period kan det ju vara värt det. Har du kvar lägstanivådagar kan du ju använda dom för att fylla ut, ger inga stora pengar men din heltids-sgi är kvar iaf.
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    Om du skulle bli arbetslös under den perioden så får du din a-kassa baserad på 75% oavsett hurmycket du fyllt ut med fp. Det är bättre att vara ledig var 4:e månand istället för då är fp-tiden överhoppningsbar och du får a-kassa baserad på 100%
  10. 5
    Om du skulle bli arbetslös under den perioden så får du din a-kassa baserad på 75% oavsett hurmycket du fyllt ut med fp. Det är bättre att vara ledig var 4:e månand istället för då är fp-tiden överhoppningsbar och du får a-kassa baserad på 100%
  11. Medlem sedan
    Apr 2003
    #6
    Det är så svårt
    Har inga planer på att gå upp till 100%. Vi går båda skift så det funkar inte om jag går 100%.
    Men OM det blir ett tredje barn så vill jag inte ha fp på bara 75%.
    Jag vill gärna ha ett tredje barn men i så fall om några år. Och att fylla upp i flera år kanske är onödigt.
    Har kvar alla garantidagar för minsta dottern och 60st för älsta dottern.
    Har även kvar rätt många sgi dagar.
  12. 6
    Det är så svårt
    Har inga planer på att gå upp till 100%. Vi går båda skift så det funkar inte om jag går 100%.
    Men OM det blir ett tredje barn så vill jag inte ha fp på bara 75%.
    Jag vill gärna ha ett tredje barn men i så fall om några år. Och att fylla upp i flera år kanske är onödigt.
    Har kvar alla garantidagar för minsta dottern och 60st för älsta dottern.
    Har även kvar rätt många sgi dagar.
  13. Medlem sedan
    Apr 2003
    #7
    Jo, stämplingen blir sänkt till 75% som jag förstår. Men sänks den direkt. Här på jobbet säger dom att den sänkt först efter 6 mån. Är det så?
    Hur menar du?
    Att om jag tar ut en period FP var 4e månad så behålls min fp & a-kassa? :O Är det verkligen så?
  14. 7
    Jo, stämplingen blir sänkt till 75% som jag förstår. Men sänks den direkt. Här på jobbet säger dom att den sänkt först efter 6 mån. Är det så?
    Hur menar du?
    Att om jag tar ut en period FP var 4e månad så behålls min fp & a-kassa? :O Är det verkligen så?
  15. Medlem sedan
    Nov 2001
    #8
    Mellan barnen så fyllde jag ut för att behålla SGI på heltid. Har 3 år o 4 mån mellan dem.
    Efter andra barnet har jag inte fyllt ut med fp då vi inte planerar ngt mer barn. Då känns det bättre att ha dem för att vara ledig just på sommarlov, jul mm.
  16. 8
    Mellan barnen så fyllde jag ut för att behålla SGI på heltid. Har 3 år o 4 mån mellan dem.
    Efter andra barnet har jag inte fyllt ut med fp då vi inte planerar ngt mer barn. Då känns det bättre att ha dem för att vara ledig just på sommarlov, jul mm.
  17. Medlem sedan
    Apr 2003
    #9
    Oj, fyllde du åt så länge. Det blir 5,5 dar/per månad om jag ska fylla ut. Så det går ju över 50 dar på 1 år :O
  18. 9
    Oj, fyllde du åt så länge. Det blir 5,5 dar/per månad om jag ska fylla ut. Så det går ju över 50 dar på 1 år :O

Liknande trådar

  1. Fylla
    By anonymt namn in forum Tonåringar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 08:38
  2. Fylla ut med FP
    By lola__ in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 07:47
  3. Hur ska jag fylla i VAB-
    By laidlawii in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 11:20
  4. Fylla upp med FP?
    By MamaAmanda in forum Föräldraledighet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 11:16
  5. Fylla ut med FP?
    By majsanr in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 07:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar