vad gör man med molusker??
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    vad gör man med molusker??

    Min 4 åriga dotter har molusker på ena benet o på skinkan.Hon kliar på dom och då sprider de sig såklart.
    Vad gör man åt dom eller försvinner de av sej själva??
  2. 1
    vad gör man med molusker?? Min 4 åriga dotter har molusker på ena benet o på skinkan.Hon kliar på dom och då sprider de sig såklart.
    Vad gör man åt dom eller försvinner de av sej själva??
  3. P......
    #2
    De lär försvinna av sig själv, men det kan ta lång tid.
    Min treåring hade molusker över hela magen, armarna och låren. En blev infekterad och det blev en stor varböld som vi var tvugna att tömma och då tröttnade jag verkligen. Han har dessutom eksem som blir värre när man har mollusker.

    Så jag prövade ett tips jag fått i sjukvården (är sjuksköterska) När gossen sov så spritade jag huden (klorhexedinsprit) tog en nål som jag spritat och stack hål på en mollusk, skrapade ut den vita kulan som finns i och torkade sedan rent med alsollösning (svider ej) Det blöder en del, men verkade inte göra ont, sonen sov vidare. Punkterade ca 10 mulusker per kväll.

    Efter en vecka så hade jag tagit de flesta större, de läkte ut på ngr dagar och ngr veckor senare syndes inte ett spår på sonen. Och han hade verkligen sett förskräcklig ut med alla dessa kliande mollusker.

    Jag kan inte rekommendera ngn att göra detta, det är supernoga med hygienen, även sin egen handhygien (sprit) så man inte får in bakterier.

    Vill man inte göra det själv kan man gå till vc, där de "skrapar" bort molluskerna, men det hade inte gått med min pojk han hade blivit livrädd.
  4. 2
    De lär försvinna av sig själv, men det kan ta lång tid.
    Min treåring hade molusker över hela magen, armarna och låren. En blev infekterad och det blev en stor varböld som vi var tvugna att tömma och då tröttnade jag verkligen. Han har dessutom eksem som blir värre när man har mollusker.

    Så jag prövade ett tips jag fått i sjukvården (är sjuksköterska) När gossen sov så spritade jag huden (klorhexedinsprit) tog en nål som jag spritat och stack hål på en mollusk, skrapade ut den vita kulan som finns i och torkade sedan rent med alsollösning (svider ej) Det blöder en del, men verkade inte göra ont, sonen sov vidare. Punkterade ca 10 mulusker per kväll.

    Efter en vecka så hade jag tagit de flesta större, de läkte ut på ngr dagar och ngr veckor senare syndes inte ett spår på sonen. Och han hade verkligen sett förskräcklig ut med alla dessa kliande mollusker.

    Jag kan inte rekommendera ngn att göra detta, det är supernoga med hygienen, även sin egen handhygien (sprit) så man inte får in bakterier.

    Vill man inte göra det själv kan man gå till vc, där de "skrapar" bort molluskerna, men det hade inte gått med min pojk han hade blivit livrädd.
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3
    Fick ett bra tips här på aff. Smörj med propyderm ett par gånger om dagen så försvinner de inom några veckor.
    Sonens såg först värre ut, innan de försvann helt.
  6. 3
    Fick ett bra tips här på aff. Smörj med propyderm ett par gånger om dagen så försvinner de inom några veckor.
    Sonens såg först värre ut, innan de försvann helt.
  7. Medlem sedan
    Apr 2004
    #4
    De försvinner av sig själva,men man kan låta skrapa bort dem hos läkare om de är besvärande.En huskur som skolsköterskan här tipsade om är att badda med lactacyd,men det är absolut bara att ta som en huskur.Det finns inget bevis för att det fungerar.
  8. 4
    De försvinner av sig själva,men man kan låta skrapa bort dem hos läkare om de är besvärande.En huskur som skolsköterskan här tipsade om är att badda med lactacyd,men det är absolut bara att ta som en huskur.Det finns inget bevis för att det fungerar.
  9. Medlem sedan
    Jul 2015
    #5
    Medel mot mollusker - http://shytobuy.se
  10. 5
    Medel mot mollusker - http://shytobuy.se

Liknande trådar

  1. Molusker?
    By evwa in forum Barnsjukdomar
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-07-31, 05:36
  2. MOLUSKER
    By gabbelina in forum Barnsjukdomar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 15:21
  3. Molusker
    By anonymt namn in forum _0807 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 08:59
  4. Molusker?
    By MrsW in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 09:56
  5. Molusker
    By resel in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 08:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar