vägrar ta medicin
_0211 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    vägrar ta medicin

    Nathalie har en lång historia av urinvägsinfektion bakom sig trots att hon bara är 5 år. Vi har undersökt henne från topp till tå men läkarna hävdar att hon inte har något fel och att dessa uvi:er kommer att ge med sig. (hon har haft uvi 8 - 9 ggr). Det hela har slutat med att läkarna hävdat att det kommer att växa bort och tills dess så har vi en burk med 100 tabletter mot just uvi hemma.... problemet är bara att varje gång hon ska ta sin medicin så blir det krig hemma. 2 ggr / dag skiker hon som en besatt och vägrar gapa. Vi har provat det mesta , krossa tabletterna i lite vatten, blanda ut krossad medicin i yoghurt, blanda krossad medicin i coca cola...... halva tabletter som sväljs med saft/mjölk/vatten med efterföljande chokladbit m.m varje gång är hela familjen genomsvettig och detta förstör många mornar och kvällar. Någon som har ett tips på hur man får i henne medicinen utan att hon märker det... Till saken hör att den smakar rejält illa när man krossar den.....
  2. 1
    vägrar ta medicin Nathalie har en lång historia av urinvägsinfektion bakom sig trots att hon bara är 5 år. Vi har undersökt henne från topp till tå men läkarna hävdar att hon inte har något fel och att dessa uvi:er kommer att ge med sig. (hon har haft uvi 8 - 9 ggr). Det hela har slutat med att läkarna hävdat att det kommer att växa bort och tills dess så har vi en burk med 100 tabletter mot just uvi hemma.... problemet är bara att varje gång hon ska ta sin medicin så blir det krig hemma. 2 ggr / dag skiker hon som en besatt och vägrar gapa. Vi har provat det mesta , krossa tabletterna i lite vatten, blanda ut krossad medicin i yoghurt, blanda krossad medicin i coca cola...... halva tabletter som sväljs med saft/mjölk/vatten med efterföljande chokladbit m.m varje gång är hela familjen genomsvettig och detta förstör många mornar och kvällar. Någon som har ett tips på hur man får i henne medicinen utan att hon märker det... Till saken hör att den smakar rejält illa när man krossar den.....
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2
    Vad jobbigt! Vet precis hur det är, vi får inte i Jolina medicin - när hon väl går med på att ta den kräks hon upp den :/ Be om att få testa medicin i flytande form? Rolig belöning efter varje medicin, liten present, klistermärke att klistra på en belöningstavla?
  4. 2
    Vad jobbigt! Vet precis hur det är, vi får inte i Jolina medicin - när hon väl går med på att ta den kräks hon upp den :/ Be om att få testa medicin i flytande form? Rolig belöning efter varje medicin, liten present, klistermärke att klistra på en belöningstavla?
  5. Medlem sedan
    Mar 2000
    #3
    Går det inte att få en annan medicin? F var ju öronbarn, och jag lärde mig raskt vilka mediciner jag ville ha åt henne för att de överhuvudtaget skulle gå att få ner.

    Kan ni annars försöka med belöningssystem? Att hon får sätta en glitterklistermärke på en orm eller annan spelplan ni har gjort, och så får hon bestämma vad ni ska göra när en kur är avslutad? Och så blir det småbelöningar däremellan, varje dag, varje gång eller dylikt?

    Kanske fråga henne själv vad hon har för lösning på problemet? Förklara att medicinen gör henne frisk och gör så att hon slipper få ont eller hur det nu yttrar sig. Hur vill hon lösa det?

    Lycka till, förstår att det måste vara ett h-vete för er alla tre!
  6. 3
    Går det inte att få en annan medicin? F var ju öronbarn, och jag lärde mig raskt vilka mediciner jag ville ha åt henne för att de överhuvudtaget skulle gå att få ner.

    Kan ni annars försöka med belöningssystem? Att hon får sätta en glitterklistermärke på en orm eller annan spelplan ni har gjort, och så får hon bestämma vad ni ska göra när en kur är avslutad? Och så blir det småbelöningar däremellan, varje dag, varje gång eller dylikt?

    Kanske fråga henne själv vad hon har för lösning på problemet? Förklara att medicinen gör henne frisk och gör så att hon slipper få ont eller hur det nu yttrar sig. Hur vill hon lösa det?

    Lycka till, förstår att det måste vara ett h-vete för er alla tre!
  7. Medlem sedan
    Mar 2000
    #4
    Ser att vi hade liknande tankar... Såg inte ditt inlägg innan jag svarade...:-)
  8. 4
    Ser att vi hade liknande tankar... Såg inte ditt inlägg innan jag svarade...:-)
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5

    Det finns

    en medicinkross på apoteket som verkligen krossar till fint, fint pulver. En ganska ny grej. Kanske skulle det hjälpa? Om ni blandar lite i taget med mycket yoggi, kräm eller liknande? Oliver är likadan, kräker kaskader efter flytande medicin. Tabletter är inte att tala om... Bara suppar här och det är en brottningsmatch det med, men inte lika farligt som flytande.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  10. 5
    Det finns en medicinkross på apoteket som verkligen krossar till fint, fint pulver. En ganska ny grej. Kanske skulle det hjälpa? Om ni blandar lite i taget med mycket yoggi, kräm eller liknande? Oliver är likadan, kräker kaskader efter flytande medicin. Tabletter är inte att tala om... Bara suppar här och det är en brottningsmatch det med, men inte lika farligt som flytande.
  11. Medlem sedan
    Aug 2003
    #6

    Tillägg

    det är en genomskinlig liten burk med lock som har en spets på sig. Man skruvar på locket och då krossas tabletten. Man får skruva av och på några gånger och skaka ner lite i taget.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  12. 6
    Tillägg det är en genomskinlig liten burk med lock som har en spets på sig. Man skruvar på locket och då krossas tabletten. Man får skruva av och på några gånger och skaka ner lite i taget.
  13. Medlem sedan
    Mar 2002
    #7
    Same same...

    Gudars vad jag avskyr dessa kamper.. Adrian har ju haft falsk krupp och behövt två olika flytande mediciner ett par gånger per natt när det varit som värst.. Inte skoj.. han skriker, blir arg, får panik, skriker, sätter i halsen, andas i hostmedicinen osv..

    Att få PC är inte heller kul, vid nått tillfälle bad jag om Små tabletter och det gick i två dagar, sen vägrade han det med.. Som sagt, problemet är ju att de smakar så illa när de krossas.. Att blanda i glass är det som funkat bäst tror jag..

    Men inte är det lätt inte.. Jag hoppas att de ska bli lättare allt eftersom tiden går.. Att en 6 åring är bättre på det än en 5 åring och att man inte ska behöva det så ofta tiden därimellan...
  14. 7
    Same same...

    Gudars vad jag avskyr dessa kamper.. Adrian har ju haft falsk krupp och behövt två olika flytande mediciner ett par gånger per natt när det varit som värst.. Inte skoj.. han skriker, blir arg, får panik, skriker, sätter i halsen, andas i hostmedicinen osv..

    Att få PC är inte heller kul, vid nått tillfälle bad jag om Små tabletter och det gick i två dagar, sen vägrade han det med.. Som sagt, problemet är ju att de smakar så illa när de krossas.. Att blanda i glass är det som funkat bäst tror jag..

    Men inte är det lätt inte.. Jag hoppas att de ska bli lättare allt eftersom tiden går.. Att en 6 åring är bättre på det än en 5 åring och att man inte ska behöva det så ofta tiden därimellan...
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8
    På det här är jag expert!
    Eller ja, jag har iallafall en jäkla vana på att ge medicner i alla former, efetrsom Loke får många medicner flera gånger per dag. Det enda som jag själv känner är dirket omöjligt är när han får kväljningar och kräks av smaken.

    Loke får också tabletter som smakar riktigt illa... han fixar inte att sväla tabletter ännu, så vi krossar och droppar bara i så lite vatten som det krävs för att den ska lösas upp, därfter drar vi upp det i en doseringsspruta och sprutar in i kinden på honom. Alltså inte rakt in i munnen utan snatt in så det kommer i kinden. Antar att det smkar mindre då och att det inte går att spotta ut utan man är tvungen att svälja. Kasnke kan du testa på dig själv vad som verkar funka bäst. Loke protesterar och krigar och bråkar också just nu. det ÄR skitjobbigt! Men vi har fått lära oss att mediciner ska man aldrig låta barnen förhandla om. För då vill de alltid göra det och det tar ju tid och karft efetrsom det i vårt fall handlar om livstids medicinering, och ungefär 15-20 sprutor per dag. Och det låter ju som att Nathalie kommer behöva medicin rätt länge hon med.

    Hoppas du fick några råd som kan funka.
  16. 8
    På det här är jag expert!
    Eller ja, jag har iallafall en jäkla vana på att ge medicner i alla former, efetrsom Loke får många medicner flera gånger per dag. Det enda som jag själv känner är dirket omöjligt är när han får kväljningar och kräks av smaken.

    Loke får också tabletter som smakar riktigt illa... han fixar inte att sväla tabletter ännu, så vi krossar och droppar bara i så lite vatten som det krävs för att den ska lösas upp, därfter drar vi upp det i en doseringsspruta och sprutar in i kinden på honom. Alltså inte rakt in i munnen utan snatt in så det kommer i kinden. Antar att det smkar mindre då och att det inte går att spotta ut utan man är tvungen att svälja. Kasnke kan du testa på dig själv vad som verkar funka bäst. Loke protesterar och krigar och bråkar också just nu. det ÄR skitjobbigt! Men vi har fått lära oss att mediciner ska man aldrig låta barnen förhandla om. För då vill de alltid göra det och det tar ju tid och karft efetrsom det i vårt fall handlar om livstids medicinering, och ungefär 15-20 sprutor per dag. Och det låter ju som att Nathalie kommer behöva medicin rätt länge hon med.

    Hoppas du fick några råd som kan funka.
  17. Medlem sedan
    Oct 2001
    #9
    Smarta tankar alltså!
  18. 9
    Smarta tankar alltså!
  19. Medlem sedan
    Aug 2003
    #10

    Det fungerar

    inte på Oliver. Att spruta i kinden menar jag. Han spyr som en gris ändå, av minsta lilla kryddmått. Alexander har både astma och krupp + att det såklart har blivit penicillin då och då med 3 barn. Men vad gör man??
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  20. 10
    Det fungerar inte på Oliver. Att spruta i kinden menar jag. Han spyr som en gris ändå, av minsta lilla kryddmått. Alexander har både astma och krupp + att det såklart har blivit penicillin då och då med 3 barn. Men vad gör man??

Liknande trådar

  1. En son som vägrar mat
    By jagbarajag in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 14:43
  2. vägrar medicin
    By susun in forum Bokstavsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 13:15
  3. Vägrar ta sin medicin
    By Broderibruden in forum Småbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 13:10
  4. vägrar ta medicin
    By Annsan70 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 23:33
  5. Vägrar hormoner och vägrar
    By hoppsan in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 13:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar