Från gullunge till mytoman?
_0401 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    May 2000
    #1

    Från gullunge till mytoman?

    Jag har ett nytt problem som jag behöver lite hjälp med. Jakob ljuger och hittar på historier hela tiden. Felicia har aldrig hållit på så här. Jo kanske någon gång när hon inte vågat erkänna att hon gjort något dumt, men inte på det här sättet. Det började ganska oskyldigt med mamma sa att jag fick osv. Vi har alltid kunnat lita på honom och ofta förvånats över att han sagt sanningen och vi har fått skämmas över att vi inte trott honom. Sen han började på dagis, igen efter att vi fick lillebror, och han började umgås med en vilde till kompis, har han bara blivit bråkigare och bråkigare. Det är verkligen skillnad på pojkar och flickor, iaf i min familj. Före sommaren så rymde de tillsammans. Två treåringar som gick över en stor väg. Jag trodde att de var hos kompisen och kompisens föräldrar trodde de var hos oss. Pappan hittade de till slut långt bort på området. Fy sjutton vad arg och rädd jag var. Sen dess vill jag helst inte att det träffas och i så fall bara hemma hos oss där jag ser de.

    Nåja det var inte det jag ville ha hjälp med. För några veckor sedan kom han hem med två hjul från en bil och sa att han fått de av en kompis. Förra veckan när vi skulle gå hem från öppna förskolan sa han att fröken sa att jag fick ta hem den här bilen. Igår kom han hem med en blå bil och ett spindelmannenmärke och sa att han fått det av fröknarna. Att alla barn fick presenter, att de haft julfest och ätit pepparkakor med strössel. Först trodde jag på honom även om det lät lite konstigt. Men jag trodde inte han skulle hitta på en hel historia om fest och allting. Sen sa han till pappa att bara pojkarna fick paket, inte flickorna. Så i morse sa jag att nu ska vi lämna tillbaka de här sakerna till dagis och gav honom en rejäl lektion i om hur fult det är att ta saker och ljuga. Han ändrade då sin historia och sa, ok bilen är dagis och märket är en kompis men jag fick det av honom. Jag sa att jag inte trodde på honom.

    Väl på dagis fick han lämna tillbaka bilen till fröken och jag sa till henne att han ska ge märket till kompisen när han kommer och säga förlåt. Hon sa att det är en period då de stoppar saker i fickorna och vi kan inte hålla reda på vem som äger vad. Jaha sa jag, jag hoppas det går över. Känner mig så ledsen och misslyckad. Vad har hänt med min goa lille plutt! Han har också sagt till en pojke med lila overall att det är en tjejoverall. Jag blir så ledsen när han gör så dumma saker. Är det bara pojkstreck? Går det över, eller kommer han bli världens vilde som stjäl, super och slåss. Nä det är klart jag fattar att det inte behöver gå så illa. Men jag trodde jag kunde det här med barnuppfostran nu, men det här är en ny fas som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Gör era barn liknande saker och hur hanterar ni det??

    Kram Zahra
    Zahra med
    Felica 000707
    Jakob 040122
    Jonathan 060213
  2. 1
    Från gullunge till mytoman? Jag har ett nytt problem som jag behöver lite hjälp med. Jakob ljuger och hittar på historier hela tiden. Felicia har aldrig hållit på så här. Jo kanske någon gång när hon inte vågat erkänna att hon gjort något dumt, men inte på det här sättet. Det började ganska oskyldigt med mamma sa att jag fick osv. Vi har alltid kunnat lita på honom och ofta förvånats över att han sagt sanningen och vi har fått skämmas över att vi inte trott honom. Sen han började på dagis, igen efter att vi fick lillebror, och han började umgås med en vilde till kompis, har han bara blivit bråkigare och bråkigare. Det är verkligen skillnad på pojkar och flickor, iaf i min familj. Före sommaren så rymde de tillsammans. Två treåringar som gick över en stor väg. Jag trodde att de var hos kompisen och kompisens föräldrar trodde de var hos oss. Pappan hittade de till slut långt bort på området. Fy sjutton vad arg och rädd jag var. Sen dess vill jag helst inte att det träffas och i så fall bara hemma hos oss där jag ser de.

    Nåja det var inte det jag ville ha hjälp med. För några veckor sedan kom han hem med två hjul från en bil och sa att han fått de av en kompis. Förra veckan när vi skulle gå hem från öppna förskolan sa han att fröken sa att jag fick ta hem den här bilen. Igår kom han hem med en blå bil och ett spindelmannenmärke och sa att han fått det av fröknarna. Att alla barn fick presenter, att de haft julfest och ätit pepparkakor med strössel. Först trodde jag på honom även om det lät lite konstigt. Men jag trodde inte han skulle hitta på en hel historia om fest och allting. Sen sa han till pappa att bara pojkarna fick paket, inte flickorna. Så i morse sa jag att nu ska vi lämna tillbaka de här sakerna till dagis och gav honom en rejäl lektion i om hur fult det är att ta saker och ljuga. Han ändrade då sin historia och sa, ok bilen är dagis och märket är en kompis men jag fick det av honom. Jag sa att jag inte trodde på honom.

    Väl på dagis fick han lämna tillbaka bilen till fröken och jag sa till henne att han ska ge märket till kompisen när han kommer och säga förlåt. Hon sa att det är en period då de stoppar saker i fickorna och vi kan inte hålla reda på vem som äger vad. Jaha sa jag, jag hoppas det går över. Känner mig så ledsen och misslyckad. Vad har hänt med min goa lille plutt! Han har också sagt till en pojke med lila overall att det är en tjejoverall. Jag blir så ledsen när han gör så dumma saker. Är det bara pojkstreck? Går det över, eller kommer han bli världens vilde som stjäl, super och slåss. Nä det är klart jag fattar att det inte behöver gå så illa. Men jag trodde jag kunde det här med barnuppfostran nu, men det här är en ny fas som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Gör era barn liknande saker och hur hanterar ni det??

    Kram Zahra
  3. Medlem sedan
    Jan 2005
    #2
    Vi har gått igenom detta med vår stora och det händer nu med Doris också . Fröken på dagis har rätt. De har en fantastisk fantasi i denna ålder och vränger gärna verkligheten så att den ska passa dem lite bättre. Fortsätt bara precis som nu och tala om att det är fel att ljuga om sådana saker. Kan dessutom vara bra att hålla lite extra koll på dem. Kan lägga till att vår stora som snart fyller sju nu är den mest ärliga och raka människa jag känner.
  4. 2
    Vi har gått igenom detta med vår stora och det händer nu med Doris också . Fröken på dagis har rätt. De har en fantastisk fantasi i denna ålder och vränger gärna verkligheten så att den ska passa dem lite bättre. Fortsätt bara precis som nu och tala om att det är fel att ljuga om sådana saker. Kan dessutom vara bra att hålla lite extra koll på dem. Kan lägga till att vår stora som snart fyller sju nu är den mest ärliga och raka människa jag känner.
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3
    Tack! Skönt att höra att vi inte är ensamma och att det går över.

    kram
  6. 3
    Tack! Skönt att höra att vi inte är ensamma och att det går över.

    kram
  7. Medlem sedan
    Sep 2006
    #4
    Wow..vilken story.

    Min guddotter brukade berätta att hennes pappa satt hemma, naken och bara drack öl hela tiden. Alla som ville lyssna fick ta del av denna story. Sanningen var att hon under den tiden inte ens träffade sin pappa.

    Jag har annars ingen egen erfarenhet av detta. jag återkommer om Victoria börjar dra valser .
    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
  8. 4
    Wow..vilken story.

    Min guddotter brukade berätta att hennes pappa satt hemma, naken och bara drack öl hela tiden. Alla som ville lyssna fick ta del av denna story. Sanningen var att hon under den tiden inte ens träffade sin pappa.

    Jag har annars ingen egen erfarenhet av detta. jag återkommer om Victoria börjar dra valser .
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Trösten i det hela är att det går över. Det gäller bara att markera gränserna för rätt och fel och prata, prata och prata ä'nnu mer. Ett tips jag använt med framgång är att försöka använda fantasin till ngt positivt. Det är fel att ljuga men att hitta på historier är bara positivt. Då kan man förklara skillnaden mellan lögn och fantasi dessutom.

    En fråga bara. Har du varit i vattentornet i Örebro och fikat? Jag såg en tjej som är så lik dig där för nästan ett år sen eller så och hon hade en tjej som hette Felicia.
    Kram och lycka till!
    ~*~ Emma 010129 ~*~ Linnéa 040219
    ~*~ Ida 060605 ~*~Erik 091223
  10. 5
    Trösten i det hela är att det går över. Det gäller bara att markera gränserna för rätt och fel och prata, prata och prata ä'nnu mer. Ett tips jag använt med framgång är att försöka använda fantasin till ngt positivt. Det är fel att ljuga men att hitta på historier är bara positivt. Då kan man förklara skillnaden mellan lögn och fantasi dessutom.

    En fråga bara. Har du varit i vattentornet i Örebro och fikat? Jag såg en tjej som är så lik dig där för nästan ett år sen eller så och hon hade en tjej som hette Felicia.
    Kram och lycka till!
  11. Medlem sedan
    May 2000
    #6
    Jo du, fantasin är det inget fel på. Än så länge har han inte gjort om det, vad vi vet

    kram
  12. 6
    Jo du, fantasin är det inget fel på. Än så länge har han inte gjort om det, vad vi vet

    kram
  13. Medlem sedan
    May 2000
    #7
    Tack för tipset. Fantasi har han i överflöd. Visst har jag har varit i svampen och fikat, så det kan ha varit mig du såg. I så fall hade jag nog både maken med mig och de andra två barnen. Kanske tom farmor och farfar

    kram
  14. 7
    Tack för tipset. Fantasi har han i överflöd. Visst har jag har varit i svampen och fikat, så det kan ha varit mig du såg. I så fall hade jag nog både maken med mig och de andra två barnen. Kanske tom farmor och farfar

    kram
  15. Medlem sedan
    Jun 2007
    #8

    hihi

    livlig fantasi har han iaf och det är ju en fin egenskap. Säkert en fas. eller ?

    Vad gäller kompisar känner jag ibland att jag skulle vilja sålla bland.. hm.. mindre "lämpliga" lekkamrater, men det är ju ack så svårt det där.

    Hoppas att hitta..-på-fasen snart är över och gullungen (vilket han ju är nu med..?) snart är tillbaks.

    kram J
  16. 8
    hihi livlig fantasi har han iaf och det är ju en fin egenskap. Säkert en fas. eller ?

    Vad gäller kompisar känner jag ibland att jag skulle vilja sålla bland.. hm.. mindre "lämpliga" lekkamrater, men det är ju ack så svårt det där.

    Hoppas att hitta..-på-fasen snart är över och gullungen (vilket han ju är nu med..?) snart är tillbaks.

    kram J
  17. Medlem sedan
    May 2000
    #9
    Hej. Jag vad göra med "fel" sorst kompisar. De vill ju så gärna leka. Men nu har det varit lugnt ett tag och jag har inte ertappat honom med mera stöldgods haha. Fast ljuger lite smått gör han fortfarande.

    Kram!
  18. 9
    Hej. Jag vad göra med "fel" sorst kompisar. De vill ju så gärna leka. Men nu har det varit lugnt ett tag och jag har inte ertappat honom med mera stöldgods haha. Fast ljuger lite smått gör han fortfarande.

    Kram!

Liknande trådar

  1. Gullunge
    By piccolina in forum Försöker bli med barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 13:11
  2. Min gullunge!
    By mimax in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 20:08
  3. Mytoman-kompis
    By anonymt namn in forum Hitta nya vänner
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 21:06
  4. Gullunge
    By Jennie väntar 4:an in forum _0508 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 08:53
  5. Kan en mytoman "fejka" cancersjukdom...
    By Vill inte misstro... in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 18:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar