Cipramil/citalopram
Känsliga snack
  1. Rorie
    #1

    Cipramil/citalopram

    Är det samma sak? Började m. Cipramil i måndags & poängterade tydligt för min läkare att jag gått upp i vikt tidigare när jag åt citalopram för ett par år sedan. Nu har jag blivit dålig igen och måste börja med antidepp. igen. Då sa han, läkaren att cipramil var mer "viktsnäll" så nu började jag äta det idag. Min kompis hävdar nu att det är samma sak. Jag känner mig jätteorolig nu för vikten är jättekänslig för mig. Jag får ont i magen av oro. Jag sa flera gånger att jag klarar det inte om jag går upp i vikt, då kommer jag bara må sämre.

    Var på ett första samtal hos kuratorn idag och det kändes iallafall bra. Kampen har börjat.
  2. 1
    Cipramil/citalopram Är det samma sak? Började m. Cipramil i måndags & poängterade tydligt för min läkare att jag gått upp i vikt tidigare när jag åt citalopram för ett par år sedan. Nu har jag blivit dålig igen och måste börja med antidepp. igen. Då sa han, läkaren att cipramil var mer "viktsnäll" så nu började jag äta det idag. Min kompis hävdar nu att det är samma sak. Jag känner mig jätteorolig nu för vikten är jättekänslig för mig. Jag får ont i magen av oro. Jag sa flera gånger att jag klarar det inte om jag går upp i vikt, då kommer jag bara må sämre.

    Var på ett första samtal hos kuratorn idag och det kändes iallafall bra. Kampen har börjat.
  3. Rorie
    #2

    såg nu

    att det var Cipralex, inte cipramil och det är väl inte samma sak? Det verkar vara någon ny variant. Någon som har erfarenhet av den?
  4. 2
    såg nu att det var Cipralex, inte cipramil och det är väl inte samma sak? Det verkar vara någon ny variant. Någon som har erfarenhet av den?
  5. Ida*
    #3
    Citalopram är den aktiva substansen i cipramil. Dock kan det ju fortfarande vara skillnader mellan olika märken, eftersom de ofta har lite olika tillsatser i även om de verkar på samma sätt. Eftersom citalopram fungerade bra för dig förrut så förstår jag att läkaren tycker det är bra om du kör på det nu också, men testar en annan variant.

    Jag ville länge tro att det beror på medicinen att jag går upp i vikt, men jag har börjat inse att det faktiskt beror på att mina vanor är annorlunda när jag mår bra (äter mer). Fundera på det nu när du börjar på nytt, dvs hur du äter.
  6. 3
    Citalopram är den aktiva substansen i cipramil. Dock kan det ju fortfarande vara skillnader mellan olika märken, eftersom de ofta har lite olika tillsatser i även om de verkar på samma sätt. Eftersom citalopram fungerade bra för dig förrut så förstår jag att läkaren tycker det är bra om du kör på det nu också, men testar en annan variant.

    Jag ville länge tro att det beror på medicinen att jag går upp i vikt, men jag har börjat inse att det faktiskt beror på att mina vanor är annorlunda när jag mår bra (äter mer). Fundera på det nu när du börjar på nytt, dvs hur du äter.
  7. Ida*
    #4
    EXTRA: Såg att de flesta citaloprampreparat innehåller Citalopramhydrobromid. Dock finns det en cipramilvariant som innehåller Citalopramhydroklorid (dvs klorid istället för bromid) och det är kanske den du har fått nu? Dock tror jag ändå att det viktigaste är att tänka på vad du äter.
  8. 4
    EXTRA: Såg att de flesta citaloprampreparat innehåller Citalopramhydrobromid. Dock finns det en cipramilvariant som innehåller Citalopramhydroklorid (dvs klorid istället för bromid) och det är kanske den du har fått nu? Dock tror jag ändå att det viktigaste är att tänka på vad du äter.
  9. Tussilago2
    #5

    spegelvända

    jag tror att cipralexen innehåller båda varianterna av molekylen, dvs att de är spegelvända. därför ska den ge extra effekt...men vet inte..den var så mycket dyrare för att företaget hade patent på den och den blev väldigt mycket dyrare.
  10. 5
    spegelvända jag tror att cipralexen innehåller båda varianterna av molekylen, dvs att de är spegelvända. därför ska den ge extra effekt...men vet inte..den var så mycket dyrare för att företaget hade patent på den och den blev väldigt mycket dyrare.

Liknande trådar

  1. Cipramil?
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 14:03
  2. Citalopram/Cipramil?
    By Panica in forum Kropp & hälsa
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 09:55
  3. Ni som äter citalopram/cipramil?
    By selene in forum Känsliga snack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-23, 07:51
  4. Cipramil/Citalopram då gravid?
    By anonymt namn in forum Känsliga snack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 16:24
  5. CIPRAMIL/CITALOPRAM fråga
    By anoo in forum Känsliga snack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 11:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar