Allergier
_0805 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2007
    #1

    Allergier

    Har en perserkatt på 12 år som just nu förutom bebis och sambo är mitt allt, skulle aldrig kunna leva en dag utan honom och vet inte vad jag gör den dagen han dör.

    Men min fråga är, någon här som råkat ut för allergier? dvs att bebisen blivit djurallergiker. Någon som vet hur vanligt det är? Finns det något sätt att lösa det på om de skulle vara lindrigt?

    Kanske finns något forum för allergier, men testar här endå:P

    vill veta allt om era erfarenheter;p

    kram
  2. 1
    Allergier Har en perserkatt på 12 år som just nu förutom bebis och sambo är mitt allt, skulle aldrig kunna leva en dag utan honom och vet inte vad jag gör den dagen han dör.

    Men min fråga är, någon här som råkat ut för allergier? dvs att bebisen blivit djurallergiker. Någon som vet hur vanligt det är? Finns det något sätt att lösa det på om de skulle vara lindrigt?

    Kanske finns något forum för allergier, men testar här endå:P

    vill veta allt om era erfarenheter;p

    kram
  3. S-mamman
    #2
    Vi har haft katter i 5 år och barn i 4 år och tack och lov aldrig haft några problem med allergi. Var också lite fundersam innan vi fick första barnet men nu tänker jag inte ens på det längre. Ifall man har kattallergi i den närmaste släkten tror jag det finns en ökad risk att även barnet får det. I övrigt vet jag faktiskt inte varför allergin uppstår. Deltar i en studie denna graviditet som fokuserar just på allergi och tidiga vanor under graviditet och uppväxt.

    Så tyvärr kan jag inte hjälpa dej så mycket mer än genom att säga att det ju faktiskt ändå är relativt ovanligt med kattallergi. Betydligt fler är ju INTE allergiska än de som är det.
  4. 2
    Vi har haft katter i 5 år och barn i 4 år och tack och lov aldrig haft några problem med allergi. Var också lite fundersam innan vi fick första barnet men nu tänker jag inte ens på det längre. Ifall man har kattallergi i den närmaste släkten tror jag det finns en ökad risk att även barnet får det. I övrigt vet jag faktiskt inte varför allergin uppstår. Deltar i en studie denna graviditet som fokuserar just på allergi och tidiga vanor under graviditet och uppväxt.

    Så tyvärr kan jag inte hjälpa dej så mycket mer än genom att säga att det ju faktiskt ändå är relativt ovanligt med kattallergi. Betydligt fler är ju INTE allergiska än de som är det.
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Verkligen tur där då;p Tack för ditt svar!

    Hoppas att det ska gå bra iaf, gubben som började snacka om att om man hade katt så ökade risken för att barnet skulle få just djurallergi. Men så sant som du säger, fler som inte är allergiska än allergiska;p

    kram!
  6. 3
    Verkligen tur där då;p Tack för ditt svar!

    Hoppas att det ska gå bra iaf, gubben som började snacka om att om man hade katt så ökade risken för att barnet skulle få just djurallergi. Men så sant som du säger, fler som inte är allergiska än allergiska;p

    kram!
  7. Medlem sedan
    Mar 2007
    #4
    Jag själv är allergisk mot katter och det är även min son. Han har även en ganska jobbig pollenallergi. Min största skräck var att han skulle bli allergisk mot hund eftersom vi har det men han klarade det. Vi gjorde pricktest förra vintern och det visade timotej och katt.
  8. 4
    Jag själv är allergisk mot katter och det är även min son. Han har även en ganska jobbig pollenallergi. Min största skräck var att han skulle bli allergisk mot hund eftersom vi har det men han klarade det. Vi gjorde pricktest förra vintern och det visade timotej och katt.
  9. Medlem sedan
    Oct 2007
    #5
    Det som man är lite orolig för, sambon hade jobbig allergi som liten och är fortfarande lite allergisk så försöker hålla lilla killen nedrakad, men går inte alltid..han har så fin päls så känns som om man förstör, men vad gör man inte=)? hoppas det hela slutar bra iaf.

    god juL!
  10. 5
    Det som man är lite orolig för, sambon hade jobbig allergi som liten och är fortfarande lite allergisk så försöker hålla lilla killen nedrakad, men går inte alltid..han har så fin päls så känns som om man förstör, men vad gör man inte=)? hoppas det hela slutar bra iaf.

    god juL!
  11. Medlem sedan
    May 2003
    #6

    hade katterna innan barnen

    Det sägs att djur hjälper till att stimulera immunförsvaret, men det beror ju också på vilka anlag man har för allergi från början. Våra katter fanns innan barnen, och det funkar bra. Maken är lite allergisk mot katterna, men mest på våren. Så här funkar det bra, och vi har inte ens tänkt på att de kunde bli allergiska. Jag har alltid haft djur omkring mig, hund, katt eller andra djur. Svägerskan däremot är allergisk mot katt/ hund och de hade ändå både hund och katt innan + barn. Barnen är inte allergiska, men nu har de inga djur (dog av åldersskäl). Lycka till!
  12. 6
    hade katterna innan barnen Det sägs att djur hjälper till att stimulera immunförsvaret, men det beror ju också på vilka anlag man har för allergi från början. Våra katter fanns innan barnen, och det funkar bra. Maken är lite allergisk mot katterna, men mest på våren. Så här funkar det bra, och vi har inte ens tänkt på att de kunde bli allergiska. Jag har alltid haft djur omkring mig, hund, katt eller andra djur. Svägerskan däremot är allergisk mot katt/ hund och de hade ändå både hund och katt innan + barn. Barnen är inte allergiska, men nu har de inga djur (dog av åldersskäl). Lycka till!
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7

    Hej!

    När vår första dotter föddes för snart fyra år sedan fick jag en kalldusch då det visade sig att hon var hundallergiker redan vid fem månaders ålder.

    Jag hade då två hundar som jag tränade och tävlade med och som verkligen var fullvärdiga familjemedlemmar. Det var skittungt men ändå enkelt eftersom man inte har ngt val. Alls. Det löste sig dock jättebra med omplacering och allt runt i kring, men jag saknar vovve-livet enormt mkt fortfarand. Dotterns allergi har dock blivit mildare och mildare, nu kan hon vistas i samma rum så länge hon inte klappar hunden, så jag har gott hopp om att det växer bort.

    Varken jag el sambon har några som helst allergier i släkten så oron över detta existerade aldrig förrän det stod svart på vitt. Jag hade aldrig ens tänkt på det! Att det blir så här är dock ovanligt sa allergisköterskan vi fick träffa på sjukhuset.

    Så oroa dig inte! Och vet du - den glädje och lycka ett barn för med sig konkurrerar ut allt. Precis allt, jag lovar!

    Kram!
    Freja, Märta och Vide - min underbara trio busungar!
    Mer om oss: http://brokig.blogspot.com/
  14. 7
    Hej! När vår första dotter föddes för snart fyra år sedan fick jag en kalldusch då det visade sig att hon var hundallergiker redan vid fem månaders ålder.

    Jag hade då två hundar som jag tränade och tävlade med och som verkligen var fullvärdiga familjemedlemmar. Det var skittungt men ändå enkelt eftersom man inte har ngt val. Alls. Det löste sig dock jättebra med omplacering och allt runt i kring, men jag saknar vovve-livet enormt mkt fortfarand. Dotterns allergi har dock blivit mildare och mildare, nu kan hon vistas i samma rum så länge hon inte klappar hunden, så jag har gott hopp om att det växer bort.

    Varken jag el sambon har några som helst allergier i släkten så oron över detta existerade aldrig förrän det stod svart på vitt. Jag hade aldrig ens tänkt på det! Att det blir så här är dock ovanligt sa allergisköterskan vi fick träffa på sjukhuset.

    Så oroa dig inte! Och vet du - den glädje och lycka ett barn för med sig konkurrerar ut allt. Precis allt, jag lovar!

    Kram!

Liknande trådar

  1. O.S.A och allergier...?
    By -ME- in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 18:38
  2. Allergier
    By Sandra m S&N in forum _0506 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 15:33
  3. Ngn som är bra på allergier?
    By Millish m N+M in forum _0607 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 18:45
  4. Allergier...
    By Nita och killarna in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 09:49
  5. Allergier,allergier..*pust*
    By Nita och killarna in forum _0211 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 07:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar