Även på -05 Höstbarn som svar, så ni som läser där kan sluta läsa här!

Vi har haft en helt ok jul. Julafton var det lite färd och fläng men inte så farligt att vi blev stressade av det. Först en lugn morgon med bara maken, mig och Katja. Tjejerna (20 resp 22 år) var hos sin mamma fram till Annandagen. Paketöppning med killarna (9 resp 13 år) var planerad till efter Kalleanka hemma hos oss. Vid elvatiden bar det av till mina föräldrar för att utbyta paket (både de och vi (och många andra!) handlade det mesta danföredan). Sedan åt vi lunch hos min mans syster och hennes sambo, tre barn och sambons föräldrar. Föräldrarna kommer från västkusten och hade med sig havskräftor, så det blev gratinerade havskräftor med lite tillbehör. Otroligt gott! Tyckte även Katja. Hon åt mer kräftor än jag (fast patén som var så god spottade hon ut). Sedan förbi Katjas farfars grav med ett ljus och till min mans gamle farbror (95 år och ensam i stort hus) med en julblomma. Sedan hem i ilfart och kom samtidigt som pojkarna och deras mamma. Grannen ställde upp som tomte och Katja blev inte rädd men lite avvaktande var hon.

Pojkarna har varje år som jag har varit med varit lite missnöjda med sina paket. Tråkigt. Tyckte att jag gav bra presenter. Hade dessutom handlat för deras pappas räkning, men det visste ju inte de. Men det klart att det blev några klappar (i mängd inte i pengar) färre än till Katja som ju fick från sina morföräldrar också (pojkarna hade redan fått från sin mammas sida hemma hos henne). Nästa år kanske jag får be mina föräldrar att köpa något litet till pojkarna för att få upp balanserna plus att det är en trevlig gest även om de inte ses så mkt.

Katja var iaf så nöjd med alla sina klappar. Särskilt med spisen som hon fick av mormor och morfar. Jag fick montera upp den med en gång medan hon skrek "Laga mat! Laga mat!"

Juldagen tog vi en promenad genom skogen till en närliggande sjö. Katja gick/sprang över stock och sten hela vägen dit och halkade runt på isen tillsammans med pappa och bröder (jag har isskräck och höll mig mest på land och ropade åt dem att inte gå för långt ut). Sedan fick hon rida på pappas axlar tillbaka. Sedan kom mina föräldrar och bror och barnens farmor på jullunch som blev vårt första riktiga julbord. Mina föräldrar kom en timme drygt för sent, men det är som det brukar. Den här gången var det bara bra för promenaden hade tagit längre tid än vad vi räknat med.

På Annandagen kom syrrorna plus en pojkvän och det blev liv i luckan. Grönkålssoppa och julbordsrester till lunch var perfekt. Jag är rätt glad att det inte är så ofta nuförtiden som alla barnen är hemma. Nu har vi några lugna dagar utan pojkarna till dess det bär av till Thailand. Tror inte att jag hinner skriva mer här så GOTT NYTT ÅR också!