..och klimatfrågan då? *enkät*
Resesnack
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    ..och klimatfrågan då? *enkät*

    Intressant och häpnadsväckande att se hur många människor det är som fortfarande helt oreflekterat planerar långväga flygresor trots den klimatdebatt som pågår runt om i hela världen. Eller kanske resfolket är mera medvetet än jag tror?
    Några frågor:

    1. har du/ni bil?

    2. miljöbil? storbil?

    3. hur tar du dig till jobbet? hur gör din partner?

    4. när åkte du tåg senast?

    5. hur ofta flyger du?

    6. hur rättfärdigar du dina flygresor?

    7. har klimatdebatten fått dig att ändra ditt resande på något sätt?

    8. vad skulle kunna få dig att avstå från att flyga helt och hållet?
  2. 1
    ..och klimatfrågan då? *enkät* Intressant och häpnadsväckande att se hur många människor det är som fortfarande helt oreflekterat planerar långväga flygresor trots den klimatdebatt som pågår runt om i hela världen. Eller kanske resfolket är mera medvetet än jag tror?
    Några frågor:

    1. har du/ni bil?

    2. miljöbil? storbil?

    3. hur tar du dig till jobbet? hur gör din partner?

    4. när åkte du tåg senast?

    5. hur ofta flyger du?

    6. hur rättfärdigar du dina flygresor?

    7. har klimatdebatten fått dig att ändra ditt resande på något sätt?

    8. vad skulle kunna få dig att avstå från att flyga helt och hållet?
  3. Medlem sedan
    Feb 1999
    #2
    1. har du/ni bil?
    Vi har en bil

    2. miljöbil? storbil?
    En bil som drar hyffsat lite men inte miljöbil. Ska byta till en supersnål diesel nu

    3. hur tar du dig till jobbet? hur gör din partner?
    Jag tar bilen resp åker buss. Min man cyklar

    4. när åkte du tåg senast?
    Flera gånger per år och när vi reser långresor brukar tåg inkluderas.

    5. hur ofta flyger du?
    Ca 1ggr per år

    6. hur rättfärdigar du dina flygresor?
    Vi släpper överlag pga våra korta arbetsresor och val att bo nära allt ut lite co2

    7. har klimatdebatten fått dig att ändra ditt resande på något sätt?
    nej eller ja men jag har varit väl insatt i klimatfrågan i många år.

    8. vad skulle kunna få dig att avstå från att flyga helt och hållet?
    Inget. Jag skulle sälja bilen först helt. Förvänta mig att resten av alla svenssons tog sitt ansvar och flyttade till sitt jobb (eller den enes). Vi är akademiker och höginkomsttagare och vi har blivit väldigt kritiserade av andra med liknande inkomst att vi bor så konstigt (status löst)
  4. 2
    1. har du/ni bil?
    Vi har en bil

    2. miljöbil? storbil?
    En bil som drar hyffsat lite men inte miljöbil. Ska byta till en supersnål diesel nu

    3. hur tar du dig till jobbet? hur gör din partner?
    Jag tar bilen resp åker buss. Min man cyklar

    4. när åkte du tåg senast?
    Flera gånger per år och när vi reser långresor brukar tåg inkluderas.

    5. hur ofta flyger du?
    Ca 1ggr per år

    6. hur rättfärdigar du dina flygresor?
    Vi släpper överlag pga våra korta arbetsresor och val att bo nära allt ut lite co2

    7. har klimatdebatten fått dig att ändra ditt resande på något sätt?
    nej eller ja men jag har varit väl insatt i klimatfrågan i många år.

    8. vad skulle kunna få dig att avstå från att flyga helt och hållet?
    Inget. Jag skulle sälja bilen först helt. Förvänta mig att resten av alla svenssons tog sitt ansvar och flyttade till sitt jobb (eller den enes). Vi är akademiker och höginkomsttagare och vi har blivit väldigt kritiserade av andra med liknande inkomst att vi bor så konstigt (status löst)
  5. \\Thomas
    #3
    Tror inte att du kommer få så många svar här, för det är en fråga med två sidor. I vardagen är vi ganska klimattänkande. Har nyligen beställt fjärrvärme istället för vår oljepanna, väljer att inte äga någon bil och åker mycket kollektivtrafik. Samtidigt vill jag inte avstå från flyget till Thailand trots att jag vet att det är en stor miljöbov. Har dock ändrat mitt resande i jobbet en del, och reser mer tåg och mindre flyg, men ska man snabbt ta sig hem från norra sverige så lockar fortfarande flyget med den kortare restiden. Allt för att hinna hem till barnen innan dom somnar.
  6. 3
    Tror inte att du kommer få så många svar här, för det är en fråga med två sidor. I vardagen är vi ganska klimattänkande. Har nyligen beställt fjärrvärme istället för vår oljepanna, väljer att inte äga någon bil och åker mycket kollektivtrafik. Samtidigt vill jag inte avstå från flyget till Thailand trots att jag vet att det är en stor miljöbov. Har dock ändrat mitt resande i jobbet en del, och reser mer tåg och mindre flyg, men ska man snabbt ta sig hem från norra sverige så lockar fortfarande flyget med den kortare restiden. Allt för att hinna hem till barnen innan dom somnar.
  7. Medlem sedan
    Feb 1999
    #4
    Jag släpper ut ca 4ton/år under världsmedborgaren.
    Eftersom vi samåker till träningar, barnen går till skolan och mannen cyklar till jobbet så är jag värst i familjen.

    Men om jag lägger på att jag flyger med jobbet så blir det minst 8 ton/år..... Får byta jobb helt enkelt.
  8. 4
    Jag släpper ut ca 4ton/år under världsmedborgaren.
    Eftersom vi samåker till träningar, barnen går till skolan och mannen cyklar till jobbet så är jag värst i familjen.

    Men om jag lägger på att jag flyger med jobbet så blir det minst 8 ton/år..... Får byta jobb helt enkelt.
  9. Medlem sedan
    Oct 2006
    #5
    Håller med Thomas! Är lättare att göra miljöval hemma i vardagen. Att avstå från resor är svårare.. Men tågcharter tycker jag är ett bra initiativ från resebyråerna! Skulle gärna valt det i sommar om vi inte haft en liten 1-åring som jag tror det blir lite jobbigt att åka tåg med.. Dessutom är jag flygrädd så jag tycker tåg är mycket behagligare och själva resan blir ju mycket roligare med.
  10. 5
    Håller med Thomas! Är lättare att göra miljöval hemma i vardagen. Att avstå från resor är svårare.. Men tågcharter tycker jag är ett bra initiativ från resebyråerna! Skulle gärna valt det i sommar om vi inte haft en liten 1-åring som jag tror det blir lite jobbigt att åka tåg med.. Dessutom är jag flygrädd så jag tycker tåg är mycket behagligare och själva resan blir ju mycket roligare med.
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6
    Men det dumma är ju att miljövalen hemma i vardagen inte påverkar utsläppen alls lika mycket som en flygresa gör... Inte ens om man tex avstår från att ha bil helt och hållet kan det väga upp 4 personers flygresa till Thailand/år. Jag håller med dig om att tågcharter är ett väldigt positivt sätt att utveckla resandet, men känner mig samtidigt sorgsen över att reseföretagen i stort tar så LITE ansvar för miljön.
  12. 6
    Men det dumma är ju att miljövalen hemma i vardagen inte påverkar utsläppen alls lika mycket som en flygresa gör... Inte ens om man tex avstår från att ha bil helt och hållet kan det väga upp 4 personers flygresa till Thailand/år. Jag håller med dig om att tågcharter är ett väldigt positivt sätt att utveckla resandet, men känner mig samtidigt sorgsen över att reseföretagen i stort tar så LITE ansvar för miljön.
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Vi planerar alltid långresor, men aldrig oreflekterat...

    1. har du/ni bil?
    Ja, en bil.

    2. miljöbil? storbil?
    Miljöbil (eller så miljövänlig som en ganska törstig E85 drickande kombi nu är)

    3. hur tar du dig till jobbet? hur gör din partner?
    Jag kör bil (alternativet är inte aktuellt, hade inneburit 3h pendling om dagen)
    Sambon cyklar eller åker tåg

    4. när åkte du tåg senast?
    förra månaden

    5. hur ofta flyger du?
    I jobbet ca 1ggr/v. Privat 2-5ggr/år

    6. hur rättfärdigar du dina flygresor?
    Jobbresorna är svåra, jag hade kunnat ta tåget oftare, men på bekostnad av att jag då måste åka när barnen sover och aldrig hinner hem innan de somnat igen. Så jag tar flyget trots att tidsvinsten inte är jättestor. Men den där sista timmen på dagen med barnen är superviktig för mig!
    Privata resor försöker vi lägga upp så att vi när vi flyger långt försöker stanna länge istället för att göra fler korta resor. Väl på resmålet undviker vi inrikesflyg om det går och åker gärna tåg/buss.

    7. har klimatdebatten fått dig att ändra ditt resande på något sätt?
    Möjligen. Vi tar numera oftare tåget till släkten i Danmark än kör bil eller flyger. Men det är oxå en kostnadsfråga och att barnen tycker tåg är roligt!

    8. vad skulle kunna få dig att avstå från att flyga helt och hållet?
    Inget...
  14. 7
    Vi planerar alltid långresor, men aldrig oreflekterat...

    1. har du/ni bil?
    Ja, en bil.

    2. miljöbil? storbil?
    Miljöbil (eller så miljövänlig som en ganska törstig E85 drickande kombi nu är)

    3. hur tar du dig till jobbet? hur gör din partner?
    Jag kör bil (alternativet är inte aktuellt, hade inneburit 3h pendling om dagen)
    Sambon cyklar eller åker tåg

    4. när åkte du tåg senast?
    förra månaden

    5. hur ofta flyger du?
    I jobbet ca 1ggr/v. Privat 2-5ggr/år

    6. hur rättfärdigar du dina flygresor?
    Jobbresorna är svåra, jag hade kunnat ta tåget oftare, men på bekostnad av att jag då måste åka när barnen sover och aldrig hinner hem innan de somnat igen. Så jag tar flyget trots att tidsvinsten inte är jättestor. Men den där sista timmen på dagen med barnen är superviktig för mig!
    Privata resor försöker vi lägga upp så att vi när vi flyger långt försöker stanna länge istället för att göra fler korta resor. Väl på resmålet undviker vi inrikesflyg om det går och åker gärna tåg/buss.

    7. har klimatdebatten fått dig att ändra ditt resande på något sätt?
    Möjligen. Vi tar numera oftare tåget till släkten i Danmark än kör bil eller flyger. Men det är oxå en kostnadsfråga och att barnen tycker tåg är roligt!

    8. vad skulle kunna få dig att avstå från att flyga helt och hållet?
    Inget...
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8
    Hur menar du nu? Är det så att resglada människor liksom sätter resorna på ett annat "konto", och ser sig som miljövänliga i vardagen och på det sättet rättfärdigas att man flyger på semestern?

    Att flyga istället för att ta tåget om man ska från norra-södra sverige förstår jag känns mera praktiskt, men kanske borde din arbetsplats fundera över upplägget så att arbetet kräver mindre av den typen av resor? Jag vet inte vad du jobbar med, men man kan ju tex ha möten via internet med kamera och projektor.
  16. 8
    Hur menar du nu? Är det så att resglada människor liksom sätter resorna på ett annat "konto", och ser sig som miljövänliga i vardagen och på det sättet rättfärdigas att man flyger på semestern?

    Att flyga istället för att ta tåget om man ska från norra-södra sverige förstår jag känns mera praktiskt, men kanske borde din arbetsplats fundera över upplägget så att arbetet kräver mindre av den typen av resor? Jag vet inte vad du jobbar med, men man kan ju tex ha möten via internet med kamera och projektor.
  17. Medlem sedan
    Aug 2005
    #9
    Bra poäng och jag har dåligt samvete.

    1. har du/ni bil?
    nej.

    2. miljöbil? storbil?
    ingen bil.

    3. hur tar du dig till jobbet? hur gör din partner?
    cykel eller kollektivt

    4. när åkte du tåg senast?
    åker ofta tåg. alltid i sverige och gärna i Europa om det skulle bli tillfälle. Minns de underbara tågresorna min familj gjorde när jag var barn ner på kontinenten. Reser gärna så.

    5. hur ofta flyger du?
    Nu har det blivit ca en gång per år i två år. innan det varannat år.

    6. hur rättfärdigar du dina flygresor?
    Jag gör inte det. Jag skäms. Men åker vi långflygning är vi alltid borta minst en månad. Skulle aldrig flyga långt bara för en två veckorsemester.

    7. har klimatdebatten fått dig att ändra ditt resande på något sätt?
    har inte hunnit börja resa fören den har tagit fart men det är klart att jag är påverkad.

    8. vad skulle kunna få dig att avstå från att flyga helt och hållet?
    Om det skulle kosta vad det egentligen kostar (för klimatet) skulle nog ingen ha råd......
  18. 9
    Bra poäng och jag har dåligt samvete.

    1. har du/ni bil?
    nej.

    2. miljöbil? storbil?
    ingen bil.

    3. hur tar du dig till jobbet? hur gör din partner?
    cykel eller kollektivt

    4. när åkte du tåg senast?
    åker ofta tåg. alltid i sverige och gärna i Europa om det skulle bli tillfälle. Minns de underbara tågresorna min familj gjorde när jag var barn ner på kontinenten. Reser gärna så.

    5. hur ofta flyger du?
    Nu har det blivit ca en gång per år i två år. innan det varannat år.

    6. hur rättfärdigar du dina flygresor?
    Jag gör inte det. Jag skäms. Men åker vi långflygning är vi alltid borta minst en månad. Skulle aldrig flyga långt bara för en två veckorsemester.

    7. har klimatdebatten fått dig att ändra ditt resande på något sätt?
    har inte hunnit börja resa fören den har tagit fart men det är klart att jag är påverkad.

    8. vad skulle kunna få dig att avstå från att flyga helt och hållet?
    Om det skulle kosta vad det egentligen kostar (för klimatet) skulle nog ingen ha råd......
  19. anonymt namn
    #10

    Saknar dina svar

    1. har du/ni bil?Ja

    2. miljöbil? storbil?En miljöbil och en nyare vanlig bil

    3. hur tar du dig till jobbet? hur gör din partner?Åker bil båda två

    4. när åkte du tåg senast?För någon månad sen

    5. hur ofta flyger du?Några gånger per år

    6. hur rättfärdigar du dina flygresor?Ett nödvändigt ont för att komma på plats

    7. har klimatdebatten fått dig att ändra ditt resande på något sätt?Nej

    8. vad skulle kunna få dig att avstå från att flyga helt och hållet?Inget
  20. 10
    Saknar dina svar 1. har du/ni bil?Ja

    2. miljöbil? storbil?En miljöbil och en nyare vanlig bil

    3. hur tar du dig till jobbet? hur gör din partner?Åker bil båda två

    4. när åkte du tåg senast?För någon månad sen

    5. hur ofta flyger du?Några gånger per år

    6. hur rättfärdigar du dina flygresor?Ett nödvändigt ont för att komma på plats

    7. har klimatdebatten fått dig att ändra ditt resande på något sätt?Nej

    8. vad skulle kunna få dig att avstå från att flyga helt och hållet?Inget
  21. Medlem sedan
    Sep 2000
    #11
    1. har du/ni bil?
    - Ja, fast den står mest still. Vi bor centralt, går till affären, går till jobben, går till våra vänner. Vi kanske åker 20 mil/mån.

    2. miljöbil? storbil?
    - Liten bil, ingen miljöbil

    3. hur tar du dig till jobbet? hur gör din partner?
    - Vi går båda två, bor granne med jobben.

    4. när åkte du tåg senast?
    - ......1978..tror jag att det var.

    5. hur ofta flyger du?
    - En, max två ggr/år

    6. hur rättfärdigar du dina flygresor?
    - Det gör jag inte, jag åker på semester och tar det transportmedel som erbjuds.

    7. har klimatdebatten fått dig att ändra ditt resande på något sätt?
    - Nej, men jag tittade på tågcharter men tyvärr så gick det bara till Italien och dit ville jag inte. Kommer det alternativet att finnas till det resmål jag är intresserad av så kanske jag provar.

    8. vad skulle kunna få dig att avstå från att flyga helt och hållet?
    - Att det inte gick några flygresor. Skulle det finnas tågcharter till det resmål jag vill till så är jag benägen att prova det.
  22. 11
    1. har du/ni bil?
    - Ja, fast den står mest still. Vi bor centralt, går till affären, går till jobben, går till våra vänner. Vi kanske åker 20 mil/mån.

    2. miljöbil? storbil?
    - Liten bil, ingen miljöbil

    3. hur tar du dig till jobbet? hur gör din partner?
    - Vi går båda två, bor granne med jobben.

    4. när åkte du tåg senast?
    - ......1978..tror jag att det var.

    5. hur ofta flyger du?
    - En, max två ggr/år

    6. hur rättfärdigar du dina flygresor?
    - Det gör jag inte, jag åker på semester och tar det transportmedel som erbjuds.

    7. har klimatdebatten fått dig att ändra ditt resande på något sätt?
    - Nej, men jag tittade på tågcharter men tyvärr så gick det bara till Italien och dit ville jag inte. Kommer det alternativet att finnas till det resmål jag är intresserad av så kanske jag provar.

    8. vad skulle kunna få dig att avstå från att flyga helt och hållet?
    - Att det inte gick några flygresor. Skulle det finnas tågcharter till det resmål jag vill till så är jag benägen att prova det.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    1. har du/ni bil?
    Ja, en. (bor i litet samhälle, långt från stor stad)

    2. miljöbil? storbil?
    Nej, men när vi byter nästa gång blir det en miljö bil. Har en Saab 9-5. Stor?

    3. hur tar du dig till jobbet? hur gör din partner?
    Cyklar. Bil (pendlar 2 mil till ort utan förbindelser) Samåker dock med 3 andra.

    4. när åkte du tåg senast?
    I våras

    5. hur ofta flyger du?
    Varierar. I år har det blivit tre utlandsresor. Förra året, en. Nästa år blir det nog 2 eller 3.

    6. hur rättfärdigar du dina flygresor?
    Jag gör det bara. Är hyfsat miljö medveten annars, och känner att jag vill unna mig detta. (Källsorterat i 15 år, använder miljö lampor, noga med att släcka lampor, inte stå på stand by, kör aldrig bil inom samhället, skänker pengar till miljö organisationer osv) Känner trots allt att det inte är helt rätt, men resor känns viktiga för mig.

    7. har klimatdebatten fått dig att ändra ditt resande på något sätt?
    Ja, det har fått mig att tänka till mera. Det gjorde jag iof innan också men..

    8. vad skulle kunna få dig att avstå från att flyga helt och hållet?
    Vet inte, som det är nu är resor en stor del av mitt liv och person..
    /Pillan
  24. 12
    1. har du/ni bil?
    Ja, en. (bor i litet samhälle, långt från stor stad)

    2. miljöbil? storbil?
    Nej, men när vi byter nästa gång blir det en miljö bil. Har en Saab 9-5. Stor?

    3. hur tar du dig till jobbet? hur gör din partner?
    Cyklar. Bil (pendlar 2 mil till ort utan förbindelser) Samåker dock med 3 andra.

    4. när åkte du tåg senast?
    I våras

    5. hur ofta flyger du?
    Varierar. I år har det blivit tre utlandsresor. Förra året, en. Nästa år blir det nog 2 eller 3.

    6. hur rättfärdigar du dina flygresor?
    Jag gör det bara. Är hyfsat miljö medveten annars, och känner att jag vill unna mig detta. (Källsorterat i 15 år, använder miljö lampor, noga med att släcka lampor, inte stå på stand by, kör aldrig bil inom samhället, skänker pengar till miljö organisationer osv) Känner trots allt att det inte är helt rätt, men resor känns viktiga för mig.

    7. har klimatdebatten fått dig att ändra ditt resande på något sätt?
    Ja, det har fått mig att tänka till mera. Det gjorde jag iof innan också men..

    8. vad skulle kunna få dig att avstå från att flyga helt och hållet?
    Vet inte, som det är nu är resor en stor del av mitt liv och person..
    /Pillan
  25. Medlem sedan
    Dec 2003
    #13
    okej, här är mina svar:
    1. har du/ni bil?
    Ja

    2. miljöbil? storbil?
    En nyare småbil

    3. hur tar du dig till jobbet? hur gör din partner?
    Åker kollektivt + går. Min partner åker tåg + hyr miljöbil i jobbet någon gång/månad.

    4. när åkte du tåg senast?
    I november, mellan Gbg-Sthlm.

    5. hur ofta flyger du?
    Senast var på bröllopsresan 1995. I mars åker vi till NY, maken vann resan.

    6. hur rättfärdigar du dina flygresor?
    En oväntad lyxupplevelse att komma till New York, jag hade inte räknat med att flyga någon mer gång i livet faktiskt, främst pga ekonomi och att vi prioriterat andra saker än just utlandsresor.

    7. har klimatdebatten fått dig att ändra ditt resande på något sätt?
    Ja. Vi försöker begränsa bilåkandet inom stan, och åker kollektivt tillsammans med barnen även när det är mera praktiskt och snabbare att ta bilen. Åker ofta & gärna tåg, både inrikes och inom norden.

    8. vad skulle kunna få dig att avstå från att flyga helt och hållet?
    I princip avstår jag redan. Men jag skulle väldigt gärna vilja besöka Kina & Japan någon gång i livet. Kanske blir det en ny flygresa om ca 10 år. Då hoppas jag flyget utvecklats till mera miljövänligt.
  26. 13
    okej, här är mina svar:
    1. har du/ni bil?
    Ja

    2. miljöbil? storbil?
    En nyare småbil

    3. hur tar du dig till jobbet? hur gör din partner?
    Åker kollektivt + går. Min partner åker tåg + hyr miljöbil i jobbet någon gång/månad.

    4. när åkte du tåg senast?
    I november, mellan Gbg-Sthlm.

    5. hur ofta flyger du?
    Senast var på bröllopsresan 1995. I mars åker vi till NY, maken vann resan.

    6. hur rättfärdigar du dina flygresor?
    En oväntad lyxupplevelse att komma till New York, jag hade inte räknat med att flyga någon mer gång i livet faktiskt, främst pga ekonomi och att vi prioriterat andra saker än just utlandsresor.

    7. har klimatdebatten fått dig att ändra ditt resande på något sätt?
    Ja. Vi försöker begränsa bilåkandet inom stan, och åker kollektivt tillsammans med barnen även när det är mera praktiskt och snabbare att ta bilen. Åker ofta & gärna tåg, både inrikes och inom norden.

    8. vad skulle kunna få dig att avstå från att flyga helt och hållet?
    I princip avstår jag redan. Men jag skulle väldigt gärna vilja besöka Kina & Japan någon gång i livet. Kanske blir det en ny flygresa om ca 10 år. Då hoppas jag flyget utvecklats till mera miljövänligt.
  27. Medlem sedan
    Dec 2003
    #14
    Det verkar som om ditt jobb är ganska miljöovänligt? Har du funderat på att jobba närmare hemmet?
  28. 14
    Det verkar som om ditt jobb är ganska miljöovänligt? Har du funderat på att jobba närmare hemmet?
  29. Medlem sedan
    Dec 2003
    #15
    Kanske samvetet skulle kunna lindras om du satte en del pengar i företag som utvecklar miljövänligare bränsle, eller om du skänkte pengar till Naturskyddsföreningen eller Greenpeace tex..? Som en sorts samvetspåslag på flygbiljetten?

    Jag gillar också att åka tåg! Särskilt med barnen, det blir så mycket tid för samtal och spel då!
  30. 15
    Kanske samvetet skulle kunna lindras om du satte en del pengar i företag som utvecklar miljövänligare bränsle, eller om du skänkte pengar till Naturskyddsföreningen eller Greenpeace tex..? Som en sorts samvetspåslag på flygbiljetten?

    Jag gillar också att åka tåg! Särskilt med barnen, det blir så mycket tid för samtal och spel då!
  31. anonymt namn
    #16

    vad duktig du är

    x
  32. 16
    vad duktig du är x
  33. mandelblomma
    #17
    blandade svar

    1. har du/ni bil?
    --japp behöver den för att ta mig till jobbet

    2. miljöbil? storbil?
    --V70 volvo

    3. hur tar du dig till jobbet? hur gör din partner?
    --med il som sagt var, partner med.
    Kollektivt går inte av flera skäl.

    4. när åkte du tåg senast?
    --varje månad ungefär.

    5. hur ofta flyger du?
    --kanske en till två ggr per år

    6. hur rättfärdigar du dina flygresor?
    --det gör jag inte kanske, vet att det tar på miljön, men reser ändå.
    Är miljömedveten på annat helt enkelt.

    7. har klimatdebatten fått dig att ändra ditt resande på något sätt?
    --nja inte direkt.

    8. vad skulle kunna få dig att avstå från att flyga helt och hållet?
    --pass
  34. 17
    blandade svar

    1. har du/ni bil?
    --japp behöver den för att ta mig till jobbet

    2. miljöbil? storbil?
    --V70 volvo

    3. hur tar du dig till jobbet? hur gör din partner?
    --med il som sagt var, partner med.
    Kollektivt går inte av flera skäl.

    4. när åkte du tåg senast?
    --varje månad ungefär.

    5. hur ofta flyger du?
    --kanske en till två ggr per år

    6. hur rättfärdigar du dina flygresor?
    --det gör jag inte kanske, vet att det tar på miljön, men reser ändå.
    Är miljömedveten på annat helt enkelt.

    7. har klimatdebatten fått dig att ändra ditt resande på något sätt?
    --nja inte direkt.

    8. vad skulle kunna få dig att avstå från att flyga helt och hållet?
    --pass
  35. Medlem sedan
    Dec 2003
    #18
    Men hur mycket måste du inte sopsortera för att väga upp en flygresa?

    Jag måste erkänna att jag har svårt att förstå din inställning "Jag gör det bara, det är viktigt för mig, även om det inte känns helt bra". Det är i mitt tycke en naiv och ganska arrogant inställning. För MIG är det viktigt att det finns ett jordklot kvar att leva på för mina barn när de växer upp. Hur tänker du?
  36. 18
    Men hur mycket måste du inte sopsortera för att väga upp en flygresa?

    Jag måste erkänna att jag har svårt att förstå din inställning "Jag gör det bara, det är viktigt för mig, även om det inte känns helt bra". Det är i mitt tycke en naiv och ganska arrogant inställning. För MIG är det viktigt att det finns ett jordklot kvar att leva på för mina barn när de växer upp. Hur tänker du?
  37. Medlem sedan
    Dec 2003
    #19
    Jag fattar inte riktigt hur man kan vara sådär oberörd...
  38. 19
    Jag fattar inte riktigt hur man kan vara sådär oberörd...
  39. Medlem sedan
    Dec 2003
    #20
    Ja vi får hoppas att det med tågcharter utökas så det blir fler orter att välja på, men det är ju redan idag fullt möjligt att boka tågbiljetter på egen hand till alla möjliga orter, även dem som inte ligger i Italien
  40. 20
    Ja vi får hoppas att det med tågcharter utökas så det blir fler orter att välja på, men det är ju redan idag fullt möjligt att boka tågbiljetter på egen hand till alla möjliga orter, även dem som inte ligger i Italien
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Jag gör en enkät nu på studs...Ego enkät
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-10-15, 20:56
  2. Tänker ni mindre på klimatfrågan
    By Guinan in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 15:09
  3. Lånad enkät: Liten enkät om ettåringarna
    By seife in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 11:52
  4. Snökanoner och klimatfrågan
    By merason in forum Politik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 07:04
  5. enkät typ
    By -Sara- in forum Singelmingel
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 18:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar