vad är pedagogik för dig???
Barn som yrke
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    vad är pedagogik för dig???

    har fått frågan av vår rektor och vill ha lite mer input än mina egna tankar.
  2. 1
    vad är pedagogik för dig??? har fått frågan av vår rektor och vill ha lite mer input än mina egna tankar.
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2
    Pedagogik är i grunden de tre U:na:
    undervisning, utbildning, uppfostran

    För mig är det de sätt jag utarbetar för att möta enskilda elever på deras nivå för att kunna föra dem vidare i deras kunskapsutveckling. Alltså - ett förhållningssätt.
  4. 2
    Pedagogik är i grunden de tre U:na:
    undervisning, utbildning, uppfostran

    För mig är det de sätt jag utarbetar för att möta enskilda elever på deras nivå för att kunna föra dem vidare i deras kunskapsutveckling. Alltså - ett förhållningssätt.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Pedagogik är konsekvensen av utvecklingspsykologiska teorier. Dvs: JAg tror att att barn, generellt sett, utvecklas så här. Därför bemöter och stöttar jag dem så här. Pedagogik är svaret på frågan varför. Svaret på frågan hur är didaktik.
  6. 3
    Pedagogik är konsekvensen av utvecklingspsykologiska teorier. Dvs: JAg tror att att barn, generellt sett, utvecklas så här. Därför bemöter och stöttar jag dem så här. Pedagogik är svaret på frågan varför. Svaret på frågan hur är didaktik.
  7. Mia.Fskl
    #4
    Pedagogik är för mig
    ett förhållningsätt till hur och varför jag lär barnen och barnen lär sig.
  8. 4
    Pedagogik är för mig
    ett förhållningsätt till hur och varför jag lär barnen och barnen lär sig.
  9. Medlem sedan
    Jun 2007
    #5
    Nej, inte riktigt så:
    * Vad ska läras ut? Vilket ämne och vilka delar av ämnet ska lära ut?
    * Varför ska det läras ut? Vilka mål har jag med undervisningen och varför ska den bedrivas?
    * Hur ska det läras ut? Vilka metoder bör jag välja och varför det?
  10. 5
    Nej, inte riktigt så:
    * Vad ska läras ut? Vilket ämne och vilka delar av ämnet ska lära ut?
    * Varför ska det läras ut? Vilka mål har jag med undervisningen och varför ska den bedrivas?
    * Hur ska det läras ut? Vilka metoder bör jag välja och varför det?
  11. Medlem sedan
    Jun 2007
    #6
    Ovanstående är alltså didaktik
  12. 6
    Ovanstående är alltså didaktik
  13. Medlem sedan
    Jun 2007
    #7
    Wikipedia har en sammanfattning:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Pedagogik

    Didaktik hittar du på:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Didaktik
  14. 7
    Wikipedia har en sammanfattning:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Pedagogik

    Didaktik hittar du på:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Didaktik
  15. Medlem sedan
    Jul 2002
    #8
    Det handlar so mmånga säger om förhållningssätt. Sen tycker jag alla lär sig själva, men det handlar om att erbjuda bra lärandemiljöer, som gör attelever får lust och motivation att lära.
  16. 8
    Det handlar so mmånga säger om förhållningssätt. Sen tycker jag alla lär sig själva, men det handlar om att erbjuda bra lärandemiljöer, som gör attelever får lust och motivation att lära.
  17. Medlem sedan
    Aug 2000
    #9
    Det är en tolkningsfråga. I dag betraktas allt som har med inlärning och utlärning att göra som "pedagogik". Och som någon slags överkategori är det rätt men den innehåller också metodik och didaktik dvs hur och vad. Pedagogik som undergrupp, jämställd med didaktik och metodik svarar på frågan varför. Det är här lite klurigt och struligt för definitionerna är inte solklara på svenska.
  18. 9
    Det är en tolkningsfråga. I dag betraktas allt som har med inlärning och utlärning att göra som "pedagogik". Och som någon slags överkategori är det rätt men den innehåller också metodik och didaktik dvs hur och vad. Pedagogik som undergrupp, jämställd med didaktik och metodik svarar på frågan varför. Det är här lite klurigt och struligt för definitionerna är inte solklara på svenska.
  19. Medlem sedan
    Aug 2003
    #10
    tack för många svar.fortsätt gärna.
  20. 10
    tack för många svar.fortsätt gärna.
  21. Medlem sedan
    Jun 2007
    #11
    Nej, och inte blev det klarare nu
  22. 11
    Nej, och inte blev det klarare nu
  23. Medlem sedan
    Aug 2000
    #12
    Nej, det är inte självklart vad som är vad. Det finns en mycket spännande bok i ämnet, jag tror den heter "didaktikens grunder" eller något liknande. Den försöker redogöra för det hela och hur den tyska repsktive den amerikanska synen på det hela har utvecklats och hur vi har hamnat i mitten. Men det som är, enligt den litteratur jag läst i ämnet, lättast att förklara det hela med är den enkla frågeställningen vad, hur och varför. Där vad är didiaktik, hur är metodik och varför är pedagogik. Om man blir klokare av det vet jag inte ;-)
  24. 12
    Nej, det är inte självklart vad som är vad. Det finns en mycket spännande bok i ämnet, jag tror den heter "didaktikens grunder" eller något liknande. Den försöker redogöra för det hela och hur den tyska repsktive den amerikanska synen på det hela har utvecklats och hur vi har hamnat i mitten. Men det som är, enligt den litteratur jag läst i ämnet, lättast att förklara det hela med är den enkla frågeställningen vad, hur och varför. Där vad är didiaktik, hur är metodik och varför är pedagogik. Om man blir klokare av det vet jag inte ;-)
  25. Medlem sedan
    Jun 2007
    #13
    Tomas Kroksmark säger:
    "Didaktiken som forsknings- och undervisningsområde utgör vid lärosäten i Sverige egen disciplin eller definieras som en del av pedagogiken. "
    Alltså, pedagogiken innehåller flera delar och däribland didaktik.

    Referens: http://www.hlk.hj.se/doc/2468
  26. 13
    Tomas Kroksmark säger:
    "Didaktiken som forsknings- och undervisningsområde utgör vid lärosäten i Sverige egen disciplin eller definieras som en del av pedagogiken. "
    Alltså, pedagogiken innehåller flera delar och däribland didaktik.

    Referens: http://www.hlk.hj.se/doc/2468
  27. Medlem sedan
    Aug 2000
    #14
    På den högskola som jag hör till och där jag bedriver mina studier( är lärare som forskar) finns didaktiken som både eget ämne och som en underkategori till pedagogiken. Metodiken finns däremot bara som en del av lärarutbildningen och är aldrig vare sig ett eget ämne eller en del av pedagogiken på de högre nivåerna. Snurrigt värre!
  28. 14
    På den högskola som jag hör till och där jag bedriver mina studier( är lärare som forskar) finns didaktiken som både eget ämne och som en underkategori till pedagogiken. Metodiken finns däremot bara som en del av lärarutbildningen och är aldrig vare sig ett eget ämne eller en del av pedagogiken på de högre nivåerna. Snurrigt värre!

Liknande trådar

  1. I ur och skur-pedagogik, är det typ
    By KAJO! in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 21:24
  2. Pedagogik
    By Emmet27 in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 22:19
  3. För mycket pedagogik?
    By groen in forum Ordet är fritt
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 11:48
  4. Pedagogik på hög nivå
    By Il_Capitana in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 16:02
  5. Pedagogik
    By memim in forum _01 Höstbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 08:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar