Slangord...
_0707 Julibarn
  1. Medlem sedan
    May 2000
    #1

    Slangord...

    Har ni några slangord som är riktigt lokala för där ni bor?? Som ingen annan i Sverige använder??
    Här säger vi ju att vi äter saker i bare, och det tror jag inte används i så stora delar av Sverige
    T.ex om man bara vill ha en ostbit och inte på mackan då äter man osten bare.
    Sen lägger vi också ofta på ordet hän i meningar.
    T.ex om jag frågar var nån ska så frågar jag "var ska du hän?"

    Fler som pratar konstigt?? (tycker i alla fall resten av Sverige)
    Matilda med Nora 25/12 -99, August 4/10 -03 och Ella 16/7 -07.
  2. 1
    Slangord... Har ni några slangord som är riktigt lokala för där ni bor?? Som ingen annan i Sverige använder??
    Här säger vi ju att vi äter saker i bare, och det tror jag inte används i så stora delar av Sverige
    T.ex om man bara vill ha en ostbit och inte på mackan då äter man osten bare.
    Sen lägger vi också ofta på ordet hän i meningar.
    T.ex om jag frågar var nån ska så frågar jag "var ska du hän?"

    Fler som pratar konstigt?? (tycker i alla fall resten av Sverige)
  3. Medlem sedan
    Nov 2006
    #2
    Oj, ja där jag kommer ifrån har vi masssor av slang. De flesta göteborgska slangord känner nog de flesta till, möla, knö, tt, löa, lunta ....
    Men jag kommer från Bohuslän och där finns massa konstiga ord. Vid ett hembesök förra sommaren råkade jag på två fiskare på lokala ica, fattade ingenting av vad de sa, och då är jag som sagt därifrån. Men man pratar mycket på i, och betonar det. Kanske inte vad det du frågade om
  4. 2
    Oj, ja där jag kommer ifrån har vi masssor av slang. De flesta göteborgska slangord känner nog de flesta till, möla, knö, tt, löa, lunta ....
    Men jag kommer från Bohuslän och där finns massa konstiga ord. Vid ett hembesök förra sommaren råkade jag på två fiskare på lokala ica, fattade ingenting av vad de sa, och då är jag som sagt därifrån. Men man pratar mycket på i, och betonar det. Kanske inte vad det du frågade om
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3
    hmm, nej jag har faktiskt ingen aning om vad dina exempel betyder
    Jo förresten knö, det använder vi här också
  6. 3
    hmm, nej jag har faktiskt ingen aning om vad dina exempel betyder
    Jo förresten knö, det använder vi här också
  7. Medlem sedan
    Sep 2004
    #4
    Jodå, där jag växte upp (norra Bohuslän) finns det mycket dialekt och konstiga ord. När jag är "hemma" kan jag använda vissa uttryck men jag har ibland svårt att förstå vissa ord som de äldre använder när de pratar bred dialekt.
    Jag har lämnat min dialekt och jag tror ingen kan höra att jag är därifrån.
    /Lisa
  8. 4
    Jodå, där jag växte upp (norra Bohuslän) finns det mycket dialekt och konstiga ord. När jag är "hemma" kan jag använda vissa uttryck men jag har ibland svårt att förstå vissa ord som de äldre använder när de pratar bred dialekt.
    Jag har lämnat min dialekt och jag tror ingen kan höra att jag är därifrån.
    /Lisa
  9. Medlem sedan
    Aug 2005
    #5
    roligt det där Bare säger inte vi här men hän används
    Pärer - potatis, hialös - vild, galen
    happe te - råkade, keligt (uttalas sch-ljud som i kärna - scheeelit, det är något som e tråkigt, då e det rent för keligt
  10. 5
    roligt det där Bare säger inte vi här men hän används
    Pärer - potatis, hialös - vild, galen
    happe te - råkade, keligt (uttalas sch-ljud som i kärna - scheeelit, det är något som e tråkigt, då e det rent för keligt
  11. Medlem sedan
    Aug 2005
    #6
    knö, det hör jag här med, måste du knö så? hehe, kul
  12. 6
    knö, det hör jag här med, måste du knö så? hehe, kul
  13. Medlem sedan
    May 2000
    #7
    Pärer och hialös är ord som används här också. Inte av mig, men av den äldre befolkningen.
    Vi verka ha lite liknade språk
  14. 7
    Pärer och hialös är ord som används här också. Inte av mig, men av den äldre befolkningen.
    Vi verka ha lite liknade språk
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8
    Pratar ju som alla andra här i Uppsalatrakten, dvs uppländska, och har dessutom bott på landet utanför så jag pratar en del bondmål. Här i Uppsala säger vi ändes med i stället för längs med, bröve = bredvid, klöpp och tröck och pröva och tynnre bland annat.
  16. 8
    Pratar ju som alla andra här i Uppsalatrakten, dvs uppländska, och har dessutom bott på landet utanför så jag pratar en del bondmål. Här i Uppsala säger vi ändes med i stället för längs med, bröve = bredvid, klöpp och tröck och pröva och tynnre bland annat.
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9
    Jag kör med blandat uppländska och västmanländska... är ju född i uppsala men uppvuxen i västmanland..

    Jag kör väl egentligen inte med några av dom "inhemska" orden alls.. utan jag kör med lite egna ord istället.. "mäh" "gah"

    Fast nånting västmanlänningarna inte verkar förstå är att "pömsig" inte betyder trött som dom använder ordet för..det är faktist sexuellt utmattad.. blir lika förvånad varje gång när än mamma frågar sitt barn om det är pömsigt...

    Annars ett ord jag hört folk använda är "bron" - trappan
  18. 9
    Jag kör med blandat uppländska och västmanländska... är ju född i uppsala men uppvuxen i västmanland..

    Jag kör väl egentligen inte med några av dom "inhemska" orden alls.. utan jag kör med lite egna ord istället.. "mäh" "gah"

    Fast nånting västmanlänningarna inte verkar förstå är att "pömsig" inte betyder trött som dom använder ordet för..det är faktist sexuellt utmattad.. blir lika förvånad varje gång när än mamma frågar sitt barn om det är pömsigt...

    Annars ett ord jag hört folk använda är "bron" - trappan
  19. Medlem sedan
    May 2000
    #10
    Men "pömsig" betyder ju faktiskt trött
    Fast jag har även hört den andra betydelsen.
  20. 10
    Men "pömsig" betyder ju faktiskt trött
    Fast jag har även hört den andra betydelsen.
  21. Medlem sedan
    Nov 2006
    #11
    Min svenska är nog så nära rikssvenska man kan komma. Jag har pratat stockholmska tidigare, men det har fallit bort då jag bott i mixdialektstaden Lund flera år, samt flera svängar utomlands. Folk brukar ha svårt att gissa varifrån jag kommer. Jag tror inte att jag använder särskilt många slanguttryck eller konstiga uttal.
    På skoj kan jag säga tarre eller bulle för taxi, och ferre för fest, chirre för chips, drille för drink, men det är inte så seriöst.
  22. 11
    Min svenska är nog så nära rikssvenska man kan komma. Jag har pratat stockholmska tidigare, men det har fallit bort då jag bott i mixdialektstaden Lund flera år, samt flera svängar utomlands. Folk brukar ha svårt att gissa varifrån jag kommer. Jag tror inte att jag använder särskilt många slanguttryck eller konstiga uttal.
    På skoj kan jag säga tarre eller bulle för taxi, och ferre för fest, chirre för chips, drille för drink, men det är inte så seriöst.
  23. Medlem sedan
    Jun 2005
    #12
    har kollat i ordlista (saol) för några år sen och där stog det sexuellt utmattad.. men det har säkert olika betydelser i hela landet.. men är man bara van vid den ena betydelsen ja då tappar man ju hakan när det används till barn
  24. 12
    har kollat i ordlista (saol) för några år sen och där stog det sexuellt utmattad.. men det har säkert olika betydelser i hela landet.. men är man bara van vid den ena betydelsen ja då tappar man ju hakan när det används till barn
  25. Medlem sedan
    Oct 1998
    #13
    Varför lämnar man sin dialekt? Jag är från Stockholm och tycker det är jättetråkigt att inte ha en dialekt, som typ värmländska eller dalmål.
    Såg på det där Fredrik Lindström-programmet där han åkte runt till olika orter för att lyssna på dialekter. På många ställen pratade man "rikssvenska" istället, speciellt bland ungdomar. Varför är det så? Jag bara undrar, lägger ingen värdering i det.
  26. 13
    Varför lämnar man sin dialekt? Jag är från Stockholm och tycker det är jättetråkigt att inte ha en dialekt, som typ värmländska eller dalmål.
    Såg på det där Fredrik Lindström-programmet där han åkte runt till olika orter för att lyssna på dialekter. På många ställen pratade man "rikssvenska" istället, speciellt bland ungdomar. Varför är det så? Jag bara undrar, lägger ingen värdering i det.
  27. Medlem sedan
    May 2000
    #14
    Jag trodde nog inte ens ordet fanns med i ordlistan
    Men jag förstår att man tycker det låter lite skumt om det används till barn om man tänker på den ena betydelsen.
  28. 14
    Jag trodde nog inte ens ordet fanns med i ordlistan
    Men jag förstår att man tycker det låter lite skumt om det används till barn om man tänker på den ena betydelsen.
  29. Medlem sedan
    Sep 2004
    #15
    Jag har aldrig pratat riktig "bohuslänska" utan använde förr ord och vissa uttryck. Jag tycker tyvärr inte att det är en särskilt vacker dialekt..kanske är det därför jag lagt av med den lilla jag hade.
  30. 15
    Jag har aldrig pratat riktig "bohuslänska" utan använde förr ord och vissa uttryck. Jag tycker tyvärr inte att det är en särskilt vacker dialekt..kanske är det därför jag lagt av med den lilla jag hade.
  31. Medlem sedan
    Oct 1998
    #16
    Aha, då förstår jag!
  32. 16
    Aha, då förstår jag!
  33. Medlem sedan
    Nov 2003
    #17
    att tvärgöra! i norrland tvärspringer vi till grannen eller tväräter eller kanske tvärduscha, det är när något skall göras snabbt!
  34. 17
    att tvärgöra! i norrland tvärspringer vi till grannen eller tväräter eller kanske tvärduscha, det är när något skall göras snabbt!
  35. Medlem sedan
    Aug 1999
    #18
    Räligt används här (skåne) och det brukar "folk uppifrån" inte fatta. Det är för den som inte vet när något är äckligt, obehagligt.
  36. 18
    Räligt används här (skåne) och det brukar "folk uppifrån" inte fatta. Det är för den som inte vet när något är äckligt, obehagligt.
  37. Medlem sedan
    May 2000
    #19
    Det används av endel även i småland, dock inte av mig
  38. 19
    Det används av endel även i småland, dock inte av mig
  39. Medlem sedan
    Nov 1999
    #20
    hålls inte dennar å karta i träna - sa min mormor till mig när jag var liten... gissa vad som avses och var dialekten hör hemma?
  40. 20
    hålls inte dennar å karta i träna - sa min mormor till mig när jag var liten... gissa vad som avses och var dialekten hör hemma?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar