Äta själv?
_0704 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Äta själv?

    Äter era små med sked själv? Eller låter ni dem träna? Jag bävar så för kladdet samtidigt som det ju är bra om de lär sig ngn gång. Funderar bara om hon är mogen för det än elelr om det bara bli superkladd.
  2. 1
    Äta själv? Äter era små med sked själv? Eller låter ni dem träna? Jag bävar så för kladdet samtidigt som det ju är bra om de lär sig ngn gång. Funderar bara om hon är mogen för det än elelr om det bara bli superkladd.
  3. Malla
    #2

    Det lilla vi

    får i vårt lilla monster skulla vi inte få i honom ifall han inte fick försöka själv samtidigt Han är jätteduktig på att stoppa skeden i munnen och dricker bra ur pipmugg också. Han är även jättebra på att vända tallriiken upp och ner....Mina har alltid fått kladda. Hur ska de annars lära sig?
  4. 2
    Det lilla vi får i vårt lilla monster skulla vi inte få i honom ifall han inte fick försöka själv samtidigt Han är jätteduktig på att stoppa skeden i munnen och dricker bra ur pipmugg också. Han är även jättebra på att vända tallriiken upp och ner....Mina har alltid fått kladda. Hur ska de annars lära sig?
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Jag veeet Men att städa bebikladd 78 ggr om dagen är så dryyygt

    Molly är en fena på pincetgrepper och plockar gärna själv med mat, vilket hon får, att dricka själv ur nappflaska och pipmugg klarar hon också, det är bara det där med sked som vi inte introducerat än Jag har nog inte tänkt så mycket på det eftersom hon inte visat ngt intresse för det, men som sagt det är ju bra om de lär sig ngn gång.
  6. 3
    Jag veeet Men att städa bebikladd 78 ggr om dagen är så dryyygt

    Molly är en fena på pincetgrepper och plockar gärna själv med mat, vilket hon får, att dricka själv ur nappflaska och pipmugg klarar hon också, det är bara det där med sked som vi inte introducerat än Jag har nog inte tänkt så mycket på det eftersom hon inte visat ngt intresse för det, men som sagt det är ju bra om de lär sig ngn gång.
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4
    Jag uppmuntrar A att hålla skeden själv men jag släpper den inte själv så det har bara blivit lite spill på kläder, stolen och bordet. Ibland är det enda sättet att få honnom att äta och andra gånger vill han absolut bli matad.
    Sen får han kladda mer med tex gröt som inte lämnar fläckar men inte alls med fet tomatmat mm.

    Jag tror det kommer när det kommer, om man låter dom testa lite ibland så märker man hur duktiga de är och hur roligt de tycker att det är och så får det styra. Här går det som sagt i perioder.
  8. 4
    Jag uppmuntrar A att hålla skeden själv men jag släpper den inte själv så det har bara blivit lite spill på kläder, stolen och bordet. Ibland är det enda sättet att få honnom att äta och andra gånger vill han absolut bli matad.
    Sen får han kladda mer med tex gröt som inte lämnar fläckar men inte alls med fet tomatmat mm.

    Jag tror det kommer när det kommer, om man låter dom testa lite ibland så märker man hur duktiga de är och hur roligt de tycker att det är och så får det styra. Här går det som sagt i perioder.
  9. Medlem sedan
    Dec 2006
    #5
    Låter A hålla i en sked under måltiden. Hon bankar mest i bordet....men ngn gång då o då stoppar hon den i mun (o då är den oftast doppad i maten)
    Städet får man leva med!
  10. 5
    Låter A hålla i en sked under måltiden. Hon bankar mest i bordet....men ngn gång då o då stoppar hon den i mun (o då är den oftast doppad i maten)
    Städet får man leva med!
  11. Medlem sedan
    Oct 2004
    #6
    Näpp Victor får inte äta själv än, jag vill inte torka kladd dagarna i ända, det får vänta tills han är mer mogen för det. Han får plocka med smörgås och kex och dricka själv men just nu räcker det så, jag känner ingen stress, storebror klarade av det där med att äta själv galant när vi väl började med det.
  12. 6
    Näpp Victor får inte äta själv än, jag vill inte torka kladd dagarna i ända, det får vänta tills han är mer mogen för det. Han får plocka med smörgås och kex och dricka själv men just nu räcker det så, jag känner ingen stress, storebror klarade av det där med att äta själv galant när vi väl började med det.
  13. Malla
    #7

    Som med allt

    annat så finns det inga rätt och fel Gör vad du orkar Själv har jag orkat med sex barns kladd och ska nog orka med ett sjundes också....Sedan får man såklart låta barnet anpassa sig till var man är. Hemma kan de "kladda" fritt men borta fungerar det oftast inte....Lillemannen klarar till och med av att parera in en lång kaffesked med mjölkskum rätt Han är väldigt skeptisk till mat och av den anledningen har han tyckt att han ska hålla i skeden. Det enda han gillat hittills är köttfärssås gjord på kalvfärs, lök, morot, passerade tomater, vitlök, lite vispgrädde samt färsk basilika. Till detta fick han "småpasta", den sorten som ser ut som riskorn. Han har smakat många olika sorters mat nu och utan reaktion så nu ska vi bara få honom att äta lite mer.....Den 23 januari ska han vara hemma med pappa hela dagen och om inte förr så äter han då
  14. 7
    Som med allt annat så finns det inga rätt och fel Gör vad du orkar Själv har jag orkat med sex barns kladd och ska nog orka med ett sjundes också....Sedan får man såklart låta barnet anpassa sig till var man är. Hemma kan de "kladda" fritt men borta fungerar det oftast inte....Lillemannen klarar till och med av att parera in en lång kaffesked med mjölkskum rätt Han är väldigt skeptisk till mat och av den anledningen har han tyckt att han ska hålla i skeden. Det enda han gillat hittills är köttfärssås gjord på kalvfärs, lök, morot, passerade tomater, vitlök, lite vispgrädde samt färsk basilika. Till detta fick han "småpasta", den sorten som ser ut som riskorn. Han har smakat många olika sorters mat nu och utan reaktion så nu ska vi bara få honom att äta lite mer.....Den 23 januari ska han vara hemma med pappa hela dagen och om inte förr så äter han då
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    Mina andra barn har fått hjälpa till med skeden, men det har varit jag som har matat dom i huvudsak, dom lär sig snabbt och lite kladd får man räkna med . Mina har ätit helt själv vid året och då har dom inte kladdat speciellt mycket längre. Vickan har alltid hatat att bli kladdig, så hon lärde sig väldigt snabbt att inte spilla.
  16. 8
    Mina andra barn har fått hjälpa till med skeden, men det har varit jag som har matat dom i huvudsak, dom lär sig snabbt och lite kladd får man räkna med . Mina har ätit helt själv vid året och då har dom inte kladdat speciellt mycket längre. Vickan har alltid hatat att bli kladdig, så hon lärde sig väldigt snabbt att inte spilla.

Liknande trådar

  1. Äta själv?
    By Jennali in forum _0907 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 10:21
  2. Kan själv...
    By Alv@ in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 16:44
  3. Äta själv?
    By Lurpan in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 11:19
  4. slå sig själv
    By katwah in forum Bokstavsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 11:56
  5. hur man ser på sig själv
    By MonicaG in forum Vikt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 17:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar