Wilmer kom 27/11
_0711 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    May 2006
    #1

    Wilmer kom 27/11

    Vi födde Wilmer på Södra BB kl 03.50. Det tog drygt 4 timmar efter att vattnet gått. Det gjorde så s-tans ont, jag hade lustgas och mitt liv hängde på den, trodde jag. Ut kom vår guldklimp i alla fall. MEN sedan följde en mardröm, han hade en misbildning som heter Esofagus Atresi. Matstrupen hade ingen förbindelse med magen utan slutade blint med en fistel till luftstrupen. Allt gick väldigt snabbt dock, Wilmer kördes i ambulans till Astrid Lindgrens sjukhus och han opererades den 28:e.
    Det går inte att skriva eller förklara hur hemskt det var, vi mådde väldigt dåligt och var så oroliga. Att se den lille efter operationen med alla sladdar och slanngar gjorde så ont i hjärtat. HAn var så omtöcknad av all morfin.
    Efter 2,5 vecka var vi dock hemma igen. Allt gick så bra och läkarna och sjuksköterskor var helt fantastiska.
    Vi mår bra och Wilmer mår bra.

    Jag skall skriva mer utförligt någon gång, någonstans.

    Har någon någon fråga så går det bra. Maila om ni vill. [email protected]

    Känner ni någon med denna missbildning vill jag gärnä ha kontakter. Frågor och tankar dyker upp hela tiden.

    Lina
  2. 1
    Wilmer kom 27/11 Vi födde Wilmer på Södra BB kl 03.50. Det tog drygt 4 timmar efter att vattnet gått. Det gjorde så s-tans ont, jag hade lustgas och mitt liv hängde på den, trodde jag. Ut kom vår guldklimp i alla fall. MEN sedan följde en mardröm, han hade en misbildning som heter Esofagus Atresi. Matstrupen hade ingen förbindelse med magen utan slutade blint med en fistel till luftstrupen. Allt gick väldigt snabbt dock, Wilmer kördes i ambulans till Astrid Lindgrens sjukhus och han opererades den 28:e.
    Det går inte att skriva eller förklara hur hemskt det var, vi mådde väldigt dåligt och var så oroliga. Att se den lille efter operationen med alla sladdar och slanngar gjorde så ont i hjärtat. HAn var så omtöcknad av all morfin.
    Efter 2,5 vecka var vi dock hemma igen. Allt gick så bra och läkarna och sjuksköterskor var helt fantastiska.
    Vi mår bra och Wilmer mår bra.

    Jag skall skriva mer utförligt någon gång, någonstans.

    Har någon någon fråga så går det bra. Maila om ni vill. [email protected]

    Känner ni någon med denna missbildning vill jag gärnä ha kontakter. Frågor och tankar dyker upp hela tiden.

    Lina
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2
    Oj oj oj!! vad ni fått uppleva! Stor eloge att du orkat vara så stark, jag skulle väl legat som en blöt pöl nånstans!

    Ja, inte så som man tänkt sig den första tiden direkt. Skönt att allt verkar fixa sig och operationen gick bra! känner ingen med detta. Hur upptäckte de det? Räknas han som frisk nu eller kommer det krävas mer operationer i framtiden?

    Sköt om er jättemycket! KRamkram
  4. 2
    Oj oj oj!! vad ni fått uppleva! Stor eloge att du orkat vara så stark, jag skulle väl legat som en blöt pöl nånstans!

    Ja, inte så som man tänkt sig den första tiden direkt. Skönt att allt verkar fixa sig och operationen gick bra! känner ingen med detta. Hur upptäckte de det? Räknas han som frisk nu eller kommer det krävas mer operationer i framtiden?

    Sköt om er jättemycket! KRamkram
  5. Medlem sedan
    May 2006
    #3
    Jo, han är frisk men behöver åka på koller med jämna mellanrum, tex när det är dax att börja äta puré och sedan mat för att se att allt går bra. Han skall äta Losec Mups i ett år för uppstötningar så det inte blir en infektion i mat eller luftstrupe. Hans matstrupe är bredare än vanligt eftersom foster vattnet inte kunde rinna igenom men smalare mot magsäcken efter skarven där dom sydde ihop den.

    Wilmer fick dock den lättare varianten av Esofagus Atresi och det är vi väldigt glada för. Annars brukar det komma andra missbildningar i och med detta vilket inte fanns i Wilmers fall.

    Nej, dom såg inget innan födseln fast dom skall kunna upptäcka det vid ultraljudet. Tex att fostret inte kan svälja vatten och att det finns ovanligt mycket fostervatten.
  6. 3
    Jo, han är frisk men behöver åka på koller med jämna mellanrum, tex när det är dax att börja äta puré och sedan mat för att se att allt går bra. Han skall äta Losec Mups i ett år för uppstötningar så det inte blir en infektion i mat eller luftstrupe. Hans matstrupe är bredare än vanligt eftersom foster vattnet inte kunde rinna igenom men smalare mot magsäcken efter skarven där dom sydde ihop den.

    Wilmer fick dock den lättare varianten av Esofagus Atresi och det är vi väldigt glada för. Annars brukar det komma andra missbildningar i och med detta vilket inte fanns i Wilmers fall.

    Nej, dom såg inget innan födseln fast dom skall kunna upptäcka det vid ultraljudet. Tex att fostret inte kan svälja vatten och att det finns ovanligt mycket fostervatten.
  7. Medlem sedan
    Jul 2004
    #4
    Gud va ni har hhaft det jobbigt, har också legat på ALB då Theo fått vattenskalle. Hade jag vetat hade vi kunnat fika om dagarna. Hoppas att du har det stöds som behövs och berätta gärna mer om hur det går för er. Är han återställd eller kommer det här att medföra problem i framtiden?

    ps. GRATTIS till sonen
  8. 4
    Gud va ni har hhaft det jobbigt, har också legat på ALB då Theo fått vattenskalle. Hade jag vetat hade vi kunnat fika om dagarna. Hoppas att du har det stöds som behövs och berätta gärna mer om hur det går för er. Är han återställd eller kommer det här att medföra problem i framtiden?

    ps. GRATTIS till sonen
  9. Jennie m. A & S
    #5

    Hej Lina!

    Stort grattis till er lilla prins Wilmer!!

    Så oerhört tråkigt att börja småbarnstiden på detta sätt. Tyvärr kan även det man minst anar eller över huvud taget kan tänka sig inträffa.

    Skönt att allt hittills har gått så bra för Wilmer och jag håller tummarna för att han ska slippa eventuella ingrepp och åtgärder i framtiden och få växa och må bra som alla "normalfriska" barn.

    I tidningen Mama nr. 1 2008 var det en artikel om en flicka som föddes två månader för tidigt och hade esofagusatresi. Jag tror att man kan beställa gamla nummer via deras hemsida, www.mama.nu

    Det finns en mailinglista på nätet, http://uk.groups.yahoo.com/group/esofagusatresi/ för föräldrar vars barn har esofagusatresi - kanske det är något för dig?! Du kan även besöka Riksförbundet mag- och tarmsjukas hemsida, www.magotarm.se och läsa mer.

    Önskar er all lycka till i framtiden och hoppas att ni trots denna tuffa start kan njuta av er lilla pojke!

    Styrkekramar!
  10. 5
    Hej Lina! Stort grattis till er lilla prins Wilmer!!

    Så oerhört tråkigt att börja småbarnstiden på detta sätt. Tyvärr kan även det man minst anar eller över huvud taget kan tänka sig inträffa.

    Skönt att allt hittills har gått så bra för Wilmer och jag håller tummarna för att han ska slippa eventuella ingrepp och åtgärder i framtiden och få växa och må bra som alla "normalfriska" barn.

    I tidningen Mama nr. 1 2008 var det en artikel om en flicka som föddes två månader för tidigt och hade esofagusatresi. Jag tror att man kan beställa gamla nummer via deras hemsida, www.mama.nu

    Det finns en mailinglista på nätet, http://uk.groups.yahoo.com/group/esofagusatresi/ för föräldrar vars barn har esofagusatresi - kanske det är något för dig?! Du kan även besöka Riksförbundet mag- och tarmsjukas hemsida, www.magotarm.se och läsa mer.

    Önskar er all lycka till i framtiden och hoppas att ni trots denna tuffa start kan njuta av er lilla pojke!

    Styrkekramar!
  11. Medlem sedan
    May 1998
    #6
    Hej! GRATTIS till lillkillen! VI har gemensamma bekanta tror jag för min vän Jenny berättade om en kompis som fått barn innan mej (jag fick den 28/11) som haft detta problem. VÄrlden är ju liten så det kanske är du som känner Jenny?
  12. 6
    Hej! GRATTIS till lillkillen! VI har gemensamma bekanta tror jag för min vän Jenny berättade om en kompis som fått barn innan mej (jag fick den 28/11) som haft detta problem. VÄrlden är ju liten så det kanske är du som känner Jenny?
  13. Medlem sedan
    Apr 2000
    #7
    Grattis till Wilmer! Vad jobbigt med missbildningen men skönt att han mår bra nu. Försök ta en dag i taget och tänk inte för mycket på hur det blir sen med maten osv.*kram*
  14. 7
    Grattis till Wilmer! Vad jobbigt med missbildningen men skönt att han mår bra nu. Försök ta en dag i taget och tänk inte för mycket på hur det blir sen med maten osv.*kram*
  15. Medlem sedan
    Dec 2002
    #8
    Å, vad kämpigt för er och Wilmer! Blir alldeles tårögd när jag läser om operationen. Hoppas att ni mår bra nu!

    Många kramar!
  16. 8
    Å, vad kämpigt för er och Wilmer! Blir alldeles tårögd när jag läser om operationen. Hoppas att ni mår bra nu!

    Många kramar!
  17. Medlem sedan
    May 2006
    #9
    Tack för tipsen, skall kollas upp. Verkligen gulligt av dig.
  18. 9
    Tack för tipsen, skall kollas upp. Verkligen gulligt av dig.
  19. Medlem sedan
    May 2006
    #10
    TACK FÖR ALLA TANKAR och ord. Det värmer att ni tänker på oss.
  20. 10
    TACK FÖR ALLA TANKAR och ord. Det värmer att ni tänker på oss.
  21. Medlem sedan
    May 2006
    #11
    Ja, det är jag. Lustigt! Jag tror hon berättade att en kompis också fick i nov.
  22. 11
    Ja, det är jag. Lustigt! Jag tror hon berättade att en kompis också fick i nov.
  23. Medlem sedan
    May 2005
    #12
    Grattis till Wilmer... vad jobbigt ni måste haft d, men skönt att han mår bra nu... kram...
  24. 12
    Grattis till Wilmer... vad jobbigt ni måste haft d, men skönt att han mår bra nu... kram...
  25. Medlem sedan
    Jan 2005
    #13
    Grattis till Wilmer,...men vilken start på livet :-(
    Hoppas att ni får njuta av varandra nu.
    Kram!
  26. 13
    Grattis till Wilmer,...men vilken start på livet :-(
    Hoppas att ni får njuta av varandra nu.
    Kram!
  27. Medlem sedan
    Apr 2011
    #14
    alla ni som har barn med diagnos esophagus atresi... tips ...ideer....rekommendationer.. ..annat? min gosse födes för ca 4 veckor sedan,han fick diagnos bara några minuter efter födelse och opererades i Lund. Han äter fortfarande med sond
    livet känns så tungt just nu
  28. 14
    alla ni som har barn med diagnos esophagus atresi... tips ...ideer....rekommendationer.. ..annat? min gosse födes för ca 4 veckor sedan,han fick diagnos bara några minuter efter födelse och opererades i Lund. Han äter fortfarande med sond
    livet känns så tungt just nu

Liknande trådar

  1. Wilmer är nu storebror
    By madeleine med 4 in forum _0507 Julibarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 09:04
  2. Wilmer, Ebbe och...
    By wina in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-11-21, 19:33
  3. *skvallrar* Wilmer är här!!!!!!!
    By linn in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 13:52
  4. Wilmer är här!
    By Ullis m Edvin_Vilmer in forum _0606 Junibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 20:52
  5. Wilmer går
    By Madeleine och Wilmer in forum _0507 Julibarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 08:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar