Jag kan inte sminka mig
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    Jag kan inte sminka mig

    Såg att ni pratat smink. Jag är nog än av de få kvinnor som inte kan sminka sig.
    Jag använder endast mascara och inget annat. Jag har försökt med ögonskugga och så men det ser förjäkligt ut, tänk er någon som ska gå på Malmskillnadsgatan...

    Jag ville sminka mig i tonåren men hade ingen naturlig vägledare, inte änns mina kompisar var speciellt intresserad av smink. Nu 100 år senare känner jag mig bara dum som inte kan. För jag skulle faktiskt vilja vara lite fin ibland.

    Några tips?
  2. 1
    Jag kan inte sminka mig Såg att ni pratat smink. Jag är nog än av de få kvinnor som inte kan sminka sig.
    Jag använder endast mascara och inget annat. Jag har försökt med ögonskugga och så men det ser förjäkligt ut, tänk er någon som ska gå på Malmskillnadsgatan...

    Jag ville sminka mig i tonåren men hade ingen naturlig vägledare, inte änns mina kompisar var speciellt intresserad av smink. Nu 100 år senare känner jag mig bara dum som inte kan. För jag skulle faktiskt vilja vara lite fin ibland.

    Några tips?
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2
    De har sminkkurser på Body Shop och Make Up Store för en billig penning. Jag fick jättebra tips från en Mary Kay-försäljare som lärde mig hur man målar där i ögonglobssvängen så att det ser snyggt ut, och de ögonskuggorna är de enda jag varit riktigt nöjd med.

    Men du, man _måste_ inte sminka sig! Det är ingen naturlag!
  4. 2
    De har sminkkurser på Body Shop och Make Up Store för en billig penning. Jag fick jättebra tips från en Mary Kay-försäljare som lärde mig hur man målar där i ögonglobssvängen så att det ser snyggt ut, och de ögonskuggorna är de enda jag varit riktigt nöjd med.

    Men du, man _måste_ inte sminka sig! Det är ingen naturlag!
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3
    Du behöver kanske bara en bra ansiktskräm/foundation, ett transparent puder, mascara och ett läppglans.
    Concealer klarar jag inte mig utan.
    Strunta i ögonskugga och läppstift om det känns fel.
  6. 3
    Du behöver kanske bara en bra ansiktskräm/foundation, ett transparent puder, mascara och ett läppglans.
    Concealer klarar jag inte mig utan.
    Strunta i ögonskugga och läppstift om det känns fel.
  7. Medlem sedan
    Dec 2007
    #4
    Satsa på ögonmake-up - det gör störst skillnad för utseendet. Concealer, foundation, puder och liknande på huden är onödigt om man inte har synliga ojämnheter, ärr eller åldersfläckar. Läppstift är också onödigt till vardags, och det är mycket jobb med att kolla så att det inte flyter ut och att bättra på det hela tiden.

    Du behöver två nyanser av en färg av ögonskugga: en mörk och en ljus. Den ljusa får gärna vara lite skimrande! (Det finns duoaskar med matchande toner att köpa.)

    Ta den ljusa över hela ögonlocket och lite precis under ögonbrynet som highlighter. Den mörka tar du i globlinjen, så att ögonlocket framhävs som ljust emot den mörka bakgrunden.

    Därefter torkar du bort det som kommit under ögat med en fuktig handduk.

    Sedan tar du en vit kajalpenna under ögat - alltså innanför franskanten. Det förstorar och "öppnar" ögat.

    Slutligen mascara - ett par lager på de övre fransarna och ev. lite på de undre också.

    Voilá!

    Överkurs: man kan markera utsidan av ögat (den yttre ögonvrån) lite mera om man vill. Med mer ögonskugga, eller mer glittrande ögonskugga. Eller en tredje nyans, som är mittemellan de du redan har nu. Samt lite extra mascara. Det ser lite "flirtigt" ut.
  8. 4
    Satsa på ögonmake-up - det gör störst skillnad för utseendet. Concealer, foundation, puder och liknande på huden är onödigt om man inte har synliga ojämnheter, ärr eller åldersfläckar. Läppstift är också onödigt till vardags, och det är mycket jobb med att kolla så att det inte flyter ut och att bättra på det hela tiden.

    Du behöver två nyanser av en färg av ögonskugga: en mörk och en ljus. Den ljusa får gärna vara lite skimrande! (Det finns duoaskar med matchande toner att köpa.)

    Ta den ljusa över hela ögonlocket och lite precis under ögonbrynet som highlighter. Den mörka tar du i globlinjen, så att ögonlocket framhävs som ljust emot den mörka bakgrunden.

    Därefter torkar du bort det som kommit under ögat med en fuktig handduk.

    Sedan tar du en vit kajalpenna under ögat - alltså innanför franskanten. Det förstorar och "öppnar" ögat.

    Slutligen mascara - ett par lager på de övre fransarna och ev. lite på de undre också.

    Voilá!

    Överkurs: man kan markera utsidan av ögat (den yttre ögonvrån) lite mera om man vill. Med mer ögonskugga, eller mer glittrande ögonskugga. Eller en tredje nyans, som är mittemellan de du redan har nu. Samt lite extra mascara. Det ser lite "flirtigt" ut.
  9. Medlem sedan
    Jun 2002
    #5
    håller med ovan talare. och att använda en stor borste och inte för mörka färger (som gör att det kan se extremt ut.) Jag använder rouge både på kinder och ögonlock.
  10. 5
    håller med ovan talare. och att använda en stor borste och inte för mörka färger (som gör att det kan se extremt ut.) Jag använder rouge både på kinder och ögonlock.
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Make up Store...

    ...investera i en make-up-timme åt dig själv - du får plocka produkter hos dom för samma summa, dvs handla för 500 kr så får du en smink-konsultation.
  12. 6
    Make up Store...

    ...investera i en make-up-timme åt dig själv - du får plocka produkter hos dom för samma summa, dvs handla för 500 kr så får du en smink-konsultation.
  13. Medlem sedan
    Dec 2003
    #7
    Tack för alla tips!
    En smink lektion kan nog vara något för mig.
  14. 7
    Tack för alla tips!
    En smink lektion kan nog vara något för mig.

Liknande trådar

  1. Om att sminka sig.
    By Blanca in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-22, 21:51
  2. man ska inte sminka sig i bilen
    By UlLi in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-15, 13:41
  3. Var ska vi sminka oss?
    By Anna m T-03 o F-07 in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 13:51
  4. Sminka sig i Sthlm?
    By annaTF in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 19:45
  5. Sminka sig
    By Jool in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 12:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar