Tema...
Barn som yrke
  1. anonymt namn
    #1

    Tema...

    Hur jobbar ni praktiskt med 1-3 åringar tema bondgården..hur får ni det att löpa in i vardagen...vad kan de skapa...jag vet att man kan använda rim,ramsor och sånger..men hur länge älter man detta..behöver nytänkande och som sagt hur arbetar man med det utöver samlingen(som man ska göra när det gäller tema..)Hur fångar man barnens intresse ..när man inte kan intervjua dem...jag menar..om jag frågar en två-åring..vad de vill jobba med på bondgården..så lär jag ju..."lägga orden i munnen på dem" de lär ju ej kunna svara..och det är ju deras intresse som styr...ska kanske välja ett annat tema ?Tacksam för svar...
  2. 1
    Tema... Hur jobbar ni praktiskt med 1-3 åringar tema bondgården..hur får ni det att löpa in i vardagen...vad kan de skapa...jag vet att man kan använda rim,ramsor och sånger..men hur länge älter man detta..behöver nytänkande och som sagt hur arbetar man med det utöver samlingen(som man ska göra när det gäller tema..)Hur fångar man barnens intresse ..när man inte kan intervjua dem...jag menar..om jag frågar en två-åring..vad de vill jobba med på bondgården..så lär jag ju..."lägga orden i munnen på dem" de lär ju ej kunna svara..och det är ju deras intresse som styr...ska kanske välja ett annat tema ?Tacksam för svar...
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    Sonens grupp har haft hästen som tema detta läsår. Nu senast hade han med sig hästen hem och den fick följa med på många olika saker här hemma. Vi fick även med en gammal digitalkamera och sonen tog kort. Han har berättat utifrån hästen vad han gör i sin vardag...de har dessutom pratat om de olika djuren på bondgården och vad de heter. Kan ni inte leka "Kom alla mina barn" " som vadå?" "Som kossor" tex
  4. 2
    Sonens grupp har haft hästen som tema detta läsår. Nu senast hade han med sig hästen hem och den fick följa med på många olika saker här hemma. Vi fick även med en gammal digitalkamera och sonen tog kort. Han har berättat utifrån hästen vad han gör i sin vardag...de har dessutom pratat om de olika djuren på bondgården och vad de heter. Kan ni inte leka "Kom alla mina barn" " som vadå?" "Som kossor" tex
  5. Medlem sedan
    Dec 2007
    #3
    ...barnen i den åldern tycker att det är roligt och har stort intresse för just djur och första tanke är just att hjälpa dem att sätta ord på dem , känna dem igen . så just det med rim , ramsor , sånger om djur är det första och största steg . med tema arbete begränsar man ett viss begrepp och fördjupar man det , dvs att utom samlingen man kan ha till hands åldernanpassade böcker , man kan klippa ut tidningar(t.ex.) bilder med bondgårgsdjur och låta barnen klistra dem på ett stort kartong , då får man en roligt kollage. eller man kan till ex. rita olika bondgårdsdjur och barnen kan klistra på "pälsen", "fjädrar", osv. rörelselekar där man kan gå som en hund , kanin, etc, etc. låt fanstasin flöda ! jag förstår att du strävar efter barnsinflyttande , men glöm inte att i den tidig ålder som barnen har är det viktigt att hjälpa barnen att såtta ord på omgivningen och väcka upp ders intresse för detta , så länge de har roligt , känner sig trygga och nyfikna i den miljö de befinner sig är allt bra .
    lycka till!
  6. 3
    ...barnen i den åldern tycker att det är roligt och har stort intresse för just djur och första tanke är just att hjälpa dem att sätta ord på dem , känna dem igen . så just det med rim , ramsor , sånger om djur är det första och största steg . med tema arbete begränsar man ett viss begrepp och fördjupar man det , dvs att utom samlingen man kan ha till hands åldernanpassade böcker , man kan klippa ut tidningar(t.ex.) bilder med bondgårgsdjur och låta barnen klistra dem på ett stort kartong , då får man en roligt kollage. eller man kan till ex. rita olika bondgårdsdjur och barnen kan klistra på "pälsen", "fjädrar", osv. rörelselekar där man kan gå som en hund , kanin, etc, etc. låt fanstasin flöda ! jag förstår att du strävar efter barnsinflyttande , men glöm inte att i den tidig ålder som barnen har är det viktigt att hjälpa barnen att såtta ord på omgivningen och väcka upp ders intresse för detta , så länge de har roligt , känner sig trygga och nyfikna i den miljö de befinner sig är allt bra .
    lycka till!
  7. anonymt namn
    #4

    Tack för era svar!!!

    Jag tar detta till mej....
  8. 4
    Tack för era svar!!! Jag tar detta till mej....

Liknande trådar

  1. Tema 70-tal
    By maisy in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 07:33
  2. Tema?
    By PernillaM in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 20:03
  3. EQ som tema
    By äppeldrickan in forum Barn som yrke
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 10:46
  4. tema eld
    By Lindak79 in forum Barn som yrke
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-16, 10:05
  5. Det här med tema dom har
    By MYZOXE! in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 19:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar