trostar era barn?
_04/05 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2004
    #1

    trostar era barn?

    OJOJOJ jag hade glömt 3årstrotsen... det var som att vända på en hand när Vide hade fyllt år... Han fyllde år den 19 dec, o den 21 när vi åkte ner till barnens mormor i Slåne så satte han i gång med sin värsta trots hittills... Han säger nej till allt, testar allt, gnäller över allt, skriker över allt.. *pust* Man är ganska slut efter en dag med honom o denna veckan är det riktigt illa för han har varit sjuk o jag har varit hemma med honom från dagis hela veckan...

    Var bara tvungen att skriva av mig till några som förhoppningsvis förstår mig..
  2. 1
    trostar era barn? OJOJOJ jag hade glömt 3årstrotsen... det var som att vända på en hand när Vide hade fyllt år... Han fyllde år den 19 dec, o den 21 när vi åkte ner till barnens mormor i Slåne så satte han i gång med sin värsta trots hittills... Han säger nej till allt, testar allt, gnäller över allt, skriker över allt.. *pust* Man är ganska slut efter en dag med honom o denna veckan är det riktigt illa för han har varit sjuk o jag har varit hemma med honom från dagis hela veckan...

    Var bara tvungen att skriva av mig till några som förhoppningsvis förstår mig..
  3. Medlem sedan
    Dec 2000
    #2
    JA! Hej och hå, att det var så här hade jag också glömt (som tur är ; ) Men ibland är han som vanligt så man kan pusta ut,, för att sedan bli ett 3-årsmonster igen. Får hoppas att de kommer ur det snart och har växt lite samtidigt
  4. 2
    JA! Hej och hå, att det var så här hade jag också glömt (som tur är ; ) Men ibland är han som vanligt så man kan pusta ut,, för att sedan bli ett 3-årsmonster igen. Får hoppas att de kommer ur det snart och har växt lite samtidigt
  5. Medlem sedan
    Feb 2002
    #3
    Vi har ett konstant trots sedan tvåårsdagen ungefär. Nej till precis allt, och så pressas situationen alltid till sin spets, tills jag blir arg och han gråter.

    Redan i våras hade vi följande konversation efter att han tokbråkat med Hasse över ett blojbyte:
    Olof, storgråtande: Pappaa aj, Ojop (=Olof) lessen.
    Jag: Men varför bråkar du så med pappa då? Du blir ju så ledsen, det är ju inte bra.
    Olof: Aa, ba båta pappa (=Joa, det är visst bra att bråka med pappa)

    Och så har det varit, med bara ständigt mer och mer utvecklade språkliga kontorverser dessutom.

    Men nu tycker jag mig ana en viss tendens till att han ibland faktiskt kan släppa förbi sig en konfliksituation om man är lite lagom lirkande. Det har varit helt omöjligt att lirka sig förbi hittills.
    Storasyster var inte i närheten av detta. Bara man kunde komma med ett argument som lät lågiskt och framföra det som att det lät som att man pratar med en jämbördig, så gick hon på allt
  6. 3
    Vi har ett konstant trots sedan tvåårsdagen ungefär. Nej till precis allt, och så pressas situationen alltid till sin spets, tills jag blir arg och han gråter.

    Redan i våras hade vi följande konversation efter att han tokbråkat med Hasse över ett blojbyte:
    Olof, storgråtande: Pappaa aj, Ojop (=Olof) lessen.
    Jag: Men varför bråkar du så med pappa då? Du blir ju så ledsen, det är ju inte bra.
    Olof: Aa, ba båta pappa (=Joa, det är visst bra att bråka med pappa)

    Och så har det varit, med bara ständigt mer och mer utvecklade språkliga kontorverser dessutom.

    Men nu tycker jag mig ana en viss tendens till att han ibland faktiskt kan släppa förbi sig en konfliksituation om man är lite lagom lirkande. Det har varit helt omöjligt att lirka sig förbi hittills.
    Storasyster var inte i närheten av detta. Bara man kunde komma med ett argument som lät lågiskt och framföra det som att det lät som att man pratar med en jämbördig, så gick hon på allt
  7. Medlem sedan
    Feb 2007
    #4

    skojar du???

    min lilla söta Wilja....

    JAPP, hon är värsta hormonhäxan! helt klart värre än vad killarna nånsin varit *ler*
    det är juh skillnad överlag på barnens humör. killar o tjejer är väldigt olika - iaf enl min uppfattning/mina upplevelser.

    hon blir 3 i slutet på feb men har trotsat värre ett tag redan. visst har hon vilja (vi visste vad vi gjorde då vi valde namn *skrattar*) o hon kan bli sååå tjurig/gnällig/skrikig.

    men hon har juh sina ljusa stunder oxå

    dom är söta när dom sover *flin*

    kramar
  8. 4
    skojar du??? min lilla söta Wilja....

    JAPP, hon är värsta hormonhäxan! helt klart värre än vad killarna nånsin varit *ler*
    det är juh skillnad överlag på barnens humör. killar o tjejer är väldigt olika - iaf enl min uppfattning/mina upplevelser.

    hon blir 3 i slutet på feb men har trotsat värre ett tag redan. visst har hon vilja (vi visste vad vi gjorde då vi valde namn *skrattar*) o hon kan bli sååå tjurig/gnällig/skrikig.

    men hon har juh sina ljusa stunder oxå

    dom är söta när dom sover *flin*

    kramar
  9. Medlem sedan
    Jul 2006
    #5
    Tove har hållt på att trotsa i ca 10 månader från och till.Hon blev tre i december.Alltid skönt att höra att fler har det ungefär som man själv har det.

    Marie
  10. 5
    Tove har hållt på att trotsa i ca 10 månader från och till.Hon blev tre i december.Alltid skönt att höra att fler har det ungefär som man själv har det.

    Marie
  11. Medlem sedan
    Dec 2002
    #6
    Elvira är fruktansvärt gnällig och blir typ kränkt in i själen av allt som innebär ett nej. Sen är hon ju rätt beskedlig sen födeln så det blir inga jättescener och bara hemma inte bland folk så det är skönt. Speciellt som lillebror 18 mån trotsar nåt makalöst: pillar, petar, slåss, kastar.... Och gärna bland folk...
  12. 6
    Elvira är fruktansvärt gnällig och blir typ kränkt in i själen av allt som innebär ett nej. Sen är hon ju rätt beskedlig sen födeln så det blir inga jättescener och bara hemma inte bland folk så det är skönt. Speciellt som lillebror 18 mån trotsar nåt makalöst: pillar, petar, slåss, kastar.... Och gärna bland folk...
  13. Medlem sedan
    Dec 2002
    #7
    Skillnaden mellan kille och tjej i vår familj är att killar är hormonmonster och flickor är beskedliga. Så det stämmer absolut inte som en absolut sanning
  14. 7
    Skillnaden mellan kille och tjej i vår familj är att killar är hormonmonster och flickor är beskedliga. Så det stämmer absolut inte som en absolut sanning
  15. Medlem sedan
    Jan 2005
    #8
    Ja, verklgen, och det suger musten ur oss. Hon är fruktansvärt envis. Detta har pågått av och till sedan hon var 1 1/2... Exempel är att hon vägrar stiga upp på morgonen. Vägrar klä på sig, följa med ut, borsta tänderna, you name it. Vår strategi är att hålla oss lugna och bara upprepa det vi vill att hon ska göra. Detta kan då ta upp till 1,5 timmar (jag skojar inte) av skrik och gråt och ilska. Under ett utbrott så går det inte att närma sig henne, då slåss hon för sitt liv, det går inte att med våld ta upp henne ur sängen/klä på henne osv, utan hon måste "komma på själv" att hon vill. Då går allt mycket smidigare. Och man vet att ger jag mig inte, så blir det lättare imorgon och om 4 dagar, typ, så har vi inte denna diskussion igen.

    Den senaste grejen är att hon ska ha kläder på sig när hon lägger sig. Sucka... Det är INTE roligt att ha ett utbrott precis vid läggdags.

    Men emellan perioderna så är hon naturligtvis världens goaste! På dagis säger de att hon är fantastisk och öser lovord över henne.

    Kram och framhärda!
  16. 8
    Ja, verklgen, och det suger musten ur oss. Hon är fruktansvärt envis. Detta har pågått av och till sedan hon var 1 1/2... Exempel är att hon vägrar stiga upp på morgonen. Vägrar klä på sig, följa med ut, borsta tänderna, you name it. Vår strategi är att hålla oss lugna och bara upprepa det vi vill att hon ska göra. Detta kan då ta upp till 1,5 timmar (jag skojar inte) av skrik och gråt och ilska. Under ett utbrott så går det inte att närma sig henne, då slåss hon för sitt liv, det går inte att med våld ta upp henne ur sängen/klä på henne osv, utan hon måste "komma på själv" att hon vill. Då går allt mycket smidigare. Och man vet att ger jag mig inte, så blir det lättare imorgon och om 4 dagar, typ, så har vi inte denna diskussion igen.

    Den senaste grejen är att hon ska ha kläder på sig när hon lägger sig. Sucka... Det är INTE roligt att ha ett utbrott precis vid läggdags.

    Men emellan perioderna så är hon naturligtvis världens goaste! På dagis säger de att hon är fantastisk och öser lovord över henne.

    Kram och framhärda!

Liknande trådar

  1. Barn per vuxen/små barn/stora barn
    By Piilla in forum Barn som yrke
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 10:06
  2. Små barn små bekymmer, stora barn-Hjälp
    By adora in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-09, 13:18
  3. Korta barn är smartare än långa barn
    By Rut_Blad in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 09:32
  4. Hur ofta leker era barn med andra barn?
    By alca in forum Ordet är fritt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 22:41
  5. Stort steg från 3 barn till 4 barn??
    By TJ in forum Många barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 21:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar