Slalomskidor
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Sep 2004
    #1

    Slalomskidor

    Jag skall köpa mig ett par slalomskidor. Efter ett femtopn års långt uppehåll skall jag börja att åka igen. I min ungdom tävlade jag tom i slalom. Men är nu helt vilse, Vad skall man köpa för skidor är det någon som har något tips. Kan nog räknas till medlegod+ och är ganska lätt med klena benmuskler. Är tacksam för tips och råd.
  2. 1
    Slalomskidor Jag skall köpa mig ett par slalomskidor. Efter ett femtopn års långt uppehåll skall jag börja att åka igen. I min ungdom tävlade jag tom i slalom. Men är nu helt vilse, Vad skall man köpa för skidor är det någon som har något tips. Kan nog räknas till medlegod+ och är ganska lätt med klena benmuskler. Är tacksam för tips och råd.
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2
    Be dom i sportaffären/ skidshopen om hjäp. I skidshopen har du ju också möjlighet att låna och prova skidan ett eller två åk för att känna dig för.
    Slalom är som att cykla, har du väl lärt dig en gång så kan du det. Större utmaning är nog att gå från traditionell åkning till carvingåkning.
  4. 2
    Be dom i sportaffären/ skidshopen om hjäp. I skidshopen har du ju också möjlighet att låna och prova skidan ett eller två åk för att känna dig för.
    Slalom är som att cykla, har du väl lärt dig en gång så kan du det. Större utmaning är nog att gå från traditionell åkning till carvingåkning.
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3
    Jag förstår inte varför alla säger det är så svårt att gå från vanliga skidor till carving. Har åkt slalom sen jag var en 11 år gammal och är väl en sån där meddelgod åkare. "Tränar" som attan en vecka/ år med en make som är duktig på att åka.

    När jag väntade lillan så var vi iväg och åkte med makens jobb. Jag var högggravid, kunde inte ha mina sen länge urväxta slalompjäxor och det var 1 maj= sorbe och tungåkt. Så det blev att hyra pjäxor och skidor, Givetvis valde jag carving. Man måste ju testa
    Dom åkte ju i princip av sig själv! Mina stackars fogar som mådde sådär, klarade sig jättebra. Föret som jag normalt skulle fått kämpa mig ner för backarna med, var ju superlätt att ta med carvingskidor. Och jag märkte inte av teknikförändringen.
  6. 3
    Jag förstår inte varför alla säger det är så svårt att gå från vanliga skidor till carving. Har åkt slalom sen jag var en 11 år gammal och är väl en sån där meddelgod åkare. "Tränar" som attan en vecka/ år med en make som är duktig på att åka.

    När jag väntade lillan så var vi iväg och åkte med makens jobb. Jag var högggravid, kunde inte ha mina sen länge urväxta slalompjäxor och det var 1 maj= sorbe och tungåkt. Så det blev att hyra pjäxor och skidor, Givetvis valde jag carving. Man måste ju testa
    Dom åkte ju i princip av sig själv! Mina stackars fogar som mådde sådär, klarade sig jättebra. Föret som jag normalt skulle fått kämpa mig ner för backarna med, var ju superlätt att ta med carvingskidor. Och jag märkte inte av teknikförändringen.
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4
    Jag har ingen aning, har bara åkt carving. Det är bara vad jag hör andra säga.
  8. 4
    Jag har ingen aning, har bara åkt carving. Det är bara vad jag hör andra säga.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Jag åker rätt mycket och har så gjort genom åren. Jag köpte mig ett par nya carvingskidor i somras. Hittills har jag kört på mina gamla raka. Men så har jag hyrt carving i bland och det är jättekul, en annan åkteknik, det känns mer lek. Så mitt tips är ett par ganska mjuka carving skidor, och köp dem rätt korta, många som köper carving köper nya efter några år eftersom de inte vågade köpa tillräckligt kort till en början.
  10. 5
    Jag åker rätt mycket och har så gjort genom åren. Jag köpte mig ett par nya carvingskidor i somras. Hittills har jag kört på mina gamla raka. Men så har jag hyrt carving i bland och det är jättekul, en annan åkteknik, det känns mer lek. Så mitt tips är ett par ganska mjuka carving skidor, och köp dem rätt korta, många som köper carving köper nya efter några år eftersom de inte vågade köpa tillräckligt kort till en början.
  11. Medlem sedan
    Oct 1999
    #6

    Men det är en annan teknik...

    visst kan man åka som på sina vanliga skidor, raka alltså, och det är lättare. Men frågar du vilken skidlärare som helst så är det en annan teknik, du lägger vikten lite annorlunde t ex.
  12. 6
    Men det är en annan teknik... visst kan man åka som på sina vanliga skidor, raka alltså, och det är lättare. Men frågar du vilken skidlärare som helst så är det en annan teknik, du lägger vikten lite annorlunde t ex.
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7
    Jag märkte aldrig av när jag bytte från raka till carving, bara att de går så mkt lättare att svänga med. Mkt lättare att åka aggresivt i branta backar eller då det är mkt tung snö och blir rejäla vallar i backen.
  14. 7
    Jag märkte aldrig av när jag bytte från raka till carving, bara att de går så mkt lättare att svänga med. Mkt lättare att åka aggresivt i branta backar eller då det är mkt tung snö och blir rejäla vallar i backen.

Liknande trådar

  1. Slalomskidor
    By Annikamfl in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 22:54
  2. Slalomskidor
    By Emma11 in forum Fritidsaktiviteter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 10:31
  3. slalomskidor - längd
    By giggi in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 16:26
  4. Hur långa slalomskidor?
    By ellba in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 18:50
  5. slalomskidor
    By Anjiru_24 in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 20:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar