melatonin
Autismspektrum
  1. anonymt namn
    #1

    melatonin

    Hur mycket melatonin får era barn?? o hur gammla är de?? min son är 4 år och har melatonin för att kunna sommna på kvällen. men läkaren vill bara ge honom 2 mg pgr av att man vet så lite om biverkan, men 2 mg fungerar ej på sonen, han behöver 5-6 mg då sommnar han inom en timme, och har dessutom ro att under den timmen ligga och lyssna på en saga osv, det är helt bortkastat att ge endast 2 mg då kan vi lika bra vara utan. jag har ringt runt till flera läkare och de säger att det är väldigt inviduellt, hur stor dos som behövs, en del barn behöver större dos för att det ska fungera. men vår läkare vill inte skriva ut det, undrar därför hur stor dos era barn får??
  2. 1
    melatonin Hur mycket melatonin får era barn?? o hur gammla är de?? min son är 4 år och har melatonin för att kunna sommna på kvällen. men läkaren vill bara ge honom 2 mg pgr av att man vet så lite om biverkan, men 2 mg fungerar ej på sonen, han behöver 5-6 mg då sommnar han inom en timme, och har dessutom ro att under den timmen ligga och lyssna på en saga osv, det är helt bortkastat att ge endast 2 mg då kan vi lika bra vara utan. jag har ringt runt till flera läkare och de säger att det är väldigt inviduellt, hur stor dos som behövs, en del barn behöver större dos för att det ska fungera. men vår läkare vill inte skriva ut det, undrar därför hur stor dos era barn får??
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Saga på 4,5år får 5mg då somnar hon på allt från 15minuter till 45minuter mycket sällan tar det längre tid...inga biverkningar har vi märkt heller (jo hon är piggare då )
  4. 2
    Saga på 4,5år får 5mg då somnar hon på allt från 15minuter till 45minuter mycket sällan tar det längre tid...inga biverkningar har vi märkt heller (jo hon är piggare då )
  5. Medlem sedan
    Nov 2006
    #3
    Min son är visserligen 10 år, men läkaren har sagt att det inte är någon fara att ge mera om det skullebehövas, alltså större dos.
    Fick först utskrivet 3mg kapslar av en läkare, och dom skulle han ta 1-2 st på kvällen, men den nya läkaren sade att det var för lite, och att sonen kunde ta ända upp till 15 mg utan problem.
    Så nu skall vi få andra kapslar på 5mg istället, och atthan kan ta 2-3 st.

    Men det är nog mycket individuellt, beroende på ålder och vikt tror jag.
    Den skillnaden jag har märkt är att sonen är mera lugn på kvällen och rent allmänt piggare.
    Sover lugnt hela kvällen, även om han oftast inte somnar fören vid 23.
    Men bättre det än vid 2-3 som det var tidigare
    * Vi är inte ensamna, tillsammans är vi starka... *

    // Annelie76
    mamma till "97:an"
    skaparen av www.autism.egensajt.se

    Bloggar på AFF http://www.alltforforaldrar.se/view/affblogger/609791
  6. 3
    Min son är visserligen 10 år, men läkaren har sagt att det inte är någon fara att ge mera om det skullebehövas, alltså större dos.
    Fick först utskrivet 3mg kapslar av en läkare, och dom skulle han ta 1-2 st på kvällen, men den nya läkaren sade att det var för lite, och att sonen kunde ta ända upp till 15 mg utan problem.
    Så nu skall vi få andra kapslar på 5mg istället, och atthan kan ta 2-3 st.

    Men det är nog mycket individuellt, beroende på ålder och vikt tror jag.
    Den skillnaden jag har märkt är att sonen är mera lugn på kvällen och rent allmänt piggare.
    Sover lugnt hela kvällen, även om han oftast inte somnar fören vid 23.
    Men bättre det än vid 2-3 som det var tidigare
  7. Medlem sedan
    Aug 2007
    #4

    En biverkning

    man kan få är hormonbristningar såna man får när man är gravid. En del biverkningar på hormon är kanske inte så direkta så man får de med en gång som vanliga mediciner. Det man menar är att man inte vet verkningarna av att äta hormon som melatonin.
  8. 4
    En biverkning man kan få är hormonbristningar såna man får när man är gravid. En del biverkningar på hormon är kanske inte så direkta så man får de med en gång som vanliga mediciner. Det man menar är att man inte vet verkningarna av att äta hormon som melatonin.
  9. Medlem sedan
    Aug 2007
    #5

    Min son är

    15 år och äter 6 mg. Jag äter själv också 6 mg. När jag tar 9 mg så mår jag jätte-jätte-dårligt.
  10. 5
    Min son är 15 år och äter 6 mg. Jag äter själv också 6 mg. När jag tar 9 mg så mår jag jätte-jätte-dårligt.
  11. Medlem sedan
    Nov 2006
    #6
    Har inte märkt något på min son att han mår dåligt när han får 9 mg varje kväll, så det måste nog vara väldigt individuellt ?
    * Vi är inte ensamna, tillsammans är vi starka... *

    // Annelie76
    mamma till "97:an"
    skaparen av www.autism.egensajt.se

    Bloggar på AFF http://www.alltforforaldrar.se/view/affblogger/609791
  12. 6
    Har inte märkt något på min son att han mår dåligt när han får 9 mg varje kväll, så det måste nog vara väldigt individuellt ?
  13. Medlem sedan
    Aug 2007
    #7

    Ja jag tror

    också att det är enormt individuellt. Men man kan ju vara uppmärksam. Jag säger det för att jag är vuxen och kan prata. Och det är ju också som läkarna sagt till anonym väldigt indiviuellt hur mycket man behöver för att somna. Även om jag tycker att 15 mg låter enormt mycket. Jag somnar ju inte på 6 mg, men eftersom jag mår så dårligt på mer så tilläggsmedicinerar jag med annat.

    Men insomningsfasen är för både mig och sonen mycket längre än vad läkarna säger att det ska ta. Det bra är att man blir som dens barn som kunde lyssna på sagor, att man går ner i varv.
  14. 7
    Ja jag tror också att det är enormt individuellt. Men man kan ju vara uppmärksam. Jag säger det för att jag är vuxen och kan prata. Och det är ju också som läkarna sagt till anonym väldigt indiviuellt hur mycket man behöver för att somna. Även om jag tycker att 15 mg låter enormt mycket. Jag somnar ju inte på 6 mg, men eftersom jag mår så dårligt på mer så tilläggsmedicinerar jag med annat.

    Men insomningsfasen är för både mig och sonen mycket längre än vad läkarna säger att det ska ta. Det bra är att man blir som dens barn som kunde lyssna på sagor, att man går ner i varv.
  15. Medlem sedan
    Aug 2007
    #8

    Och

    min son tog 9 mg förut och mådde inte dårligt på det, och jag frågade honom noga eftersom jag själv mådde så dårligt vid dosökningen. (Jag ville bara säga hur det kan vara så man vet.)
  16. 8
    Och min son tog 9 mg förut och mådde inte dårligt på det, och jag frågade honom noga eftersom jag själv mådde så dårligt vid dosökningen. (Jag ville bara säga hur det kan vara så man vet.)
  17. Medlem sedan
    Nov 2006
    #9
    tack för svaret

    ja jag tycker ju att hade min son mått dåligt, så skulle ju han säga något eller protestera mera än vad han gör.
    För visst är det en kamp att få i han medicin, men ibland lyckas man i alla fall.Även om han kan gå utan någon dag eller två, så är han annorlunda än vad han var innan, nu sitter han tom med mig på kvällarna och tar det lugnt: Innan kunde han sitta uppe till 2-3 och bara spela, vägra sova, men nu somnar han lugnt utan protester i alla fall..
    * Vi är inte ensamna, tillsammans är vi starka... *

    // Annelie76
    mamma till "97:an"
    skaparen av www.autism.egensajt.se

    Bloggar på AFF http://www.alltforforaldrar.se/view/affblogger/609791
  18. 9
    tack för svaret

    ja jag tycker ju att hade min son mått dåligt, så skulle ju han säga något eller protestera mera än vad han gör.
    För visst är det en kamp att få i han medicin, men ibland lyckas man i alla fall.Även om han kan gå utan någon dag eller två, så är han annorlunda än vad han var innan, nu sitter han tom med mig på kvällarna och tar det lugnt: Innan kunde han sitta uppe till 2-3 och bara spela, vägra sova, men nu somnar han lugnt utan protester i alla fall..
  19. Medlem sedan
    Aug 2007
    #10

    Både jag och

    sonen tycker att det är skönt med melatoninet. Min son fick det när han var ungefär 11 år och han tyckte att det var det bästa som hänt honom. Det var en sån välsignelse att få sova. Det är skönt att bli trött och få sova och melatonin förstör inte sömnen och förstör inte dagen efter.
  20. 10
    Både jag och sonen tycker att det är skönt med melatoninet. Min son fick det när han var ungefär 11 år och han tyckte att det var det bästa som hänt honom. Det var en sån välsignelse att få sova. Det är skönt att bli trött och få sova och melatonin förstör inte sömnen och förstör inte dagen efter.
  21. Medlem sedan
    Nov 2002
    #11
    Det har vi märkt på Nora de gånger hon fått...hon klarar upp till 2mg (då somnar hon fort) får hon i sig mer så blir hon jättehängig och "jobbig" hela natten :/
  22. 11
    Det har vi märkt på Nora de gånger hon fått...hon klarar upp till 2mg (då somnar hon fort) får hon i sig mer så blir hon jättehängig och "jobbig" hela natten :/
  23. Medlem sedan
    Nov 2002
    #12
    Jo jag förstod det men om det inte hjälper med den dosen han får så får man ju väga då riskera biverkningar (som jag antar att de kan snappa upp? och isåfall ta bort melatoninet?) eller ta bort det helt för att det inte hjälper. Det var så jag menade...och vi har inte märkt något på Saga
  24. 12
    Jo jag förstod det men om det inte hjälper med den dosen han får så får man ju väga då riskera biverkningar (som jag antar att de kan snappa upp? och isåfall ta bort melatoninet?) eller ta bort det helt för att det inte hjälper. Det var så jag menade...och vi har inte märkt något på Saga
  25. Medlem sedan
    Jan 2005
    #13
    5 år och mellan 2-4mg till kvällen.
  26. 13
    5 år och mellan 2-4mg till kvällen.
  27. Medlem sedan
    Oct 2000
    #14
    Kanske är därför min dotter har så mycket bristningar då, jag trodde det var pga puberteten. Men hellre bristningar än sömnproblem...Det finns ju värre biverkningar.

    Anette R
  28. 14
    Kanske är därför min dotter har så mycket bristningar då, jag trodde det var pga puberteten. Men hellre bristningar än sömnproblem...Det finns ju värre biverkningar.

    Anette R
  29. Medlem sedan
    Oct 2000
    #15
    Min dotter är 12,5 år och får numera 6 mg på kvällen. Hon började på 2 mg när hon var 8,5 år, men det senaste året har vi fått höja. Enligt läkaren kan vi ge mer om det behövs, det var ofarligt sa hon.

    Anette R
  30. 15
    Min dotter är 12,5 år och får numera 6 mg på kvällen. Hon började på 2 mg när hon var 8,5 år, men det senaste året har vi fått höja. Enligt läkaren kan vi ge mer om det behövs, det var ofarligt sa hon.

    Anette R
  31. Anonym
    #16
    Hej, vår dotter, 1 1/2 år och 14 kg får 4 mg melatonin och 10 ml lergigan och det funkar bäst hittills. Det har tagit ett tag att hitta rätt dos. Vår läkare vill inte ge högre dos melatonin utan kompletterar med lergigan istället.
  32. 16
    Hej, vår dotter, 1 1/2 år och 14 kg får 4 mg melatonin och 10 ml lergigan och det funkar bäst hittills. Det har tagit ett tag att hitta rätt dos. Vår läkare vill inte ge högre dos melatonin utan kompletterar med lergigan istället.
  33. Medlem sedan
    Nov 2015
    #17
    Köpa Melatonin - http://euroclinix.se
  34. 17
    Köpa Melatonin - http://euroclinix.se

Liknande trådar

  1. Melatonin
    By Liz* in forum Bokstavsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-23, 18:23
  2. Melatonin.
    By Daga in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 18:47
  3. melatonin
    By _mims_ in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-04, 21:50
  4. melatonin
    By anonymt namn in forum Bokstavsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 20:48
  5. Ang Melatonin!
    By jane in forum Autismspektrum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 17:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar