Ja, stor tjej har Juni blivit nu. Hela tre år... och faktiskt tycker inte mamma riktigt att hon är lilla bebisen längre. Beror väl dels på att lillebror kommit men även för att Juni slutade vara bebis i somras. Det tog ända fram tills i somras faktiskt, men sen blev hon stor snabbt. Hon började prata så att folk förstod, hon började mer och mer kissa utanför blöjan, hon kunde vara utan mamma helt plötsligt, kunde sova i egen säng och ja massa såna saker.

Inte nog med det... så tycker hon själv att NU är hon en stor tjej. I början av veckan så strulade både Juni och storasyster Ronja lite här hemma på morgonen. Bor precis intill dagis (delar gård) och såg när Junis avdelning traskade iväg på promenad medan tjejerna stod i hallen och tjaffsade kring ytterkläderna. Ronja sa att hon nog fick vara med på hennes avdelning och det visade sig gå jättebra när vi kom fram. Efter det har hon varje dag tjatat om att hon vill vara på Ronjas avdelning eller med de stora barnen, eller med Ronjas barn osv. Idag skulle några av tjejerna från stora avdelningen gå iväg på dockvagnspromenad med två fröknar. Juni traskade glatt med när dom gick och en av hennes fröknar ropade, så även jag (jag hade inte gått in än). Hon tittade förvånat på oss när vi sa att hon skulle stanna. Sa återigen att hon inte skulle gå med dom och då sa hon "Ja E en stor tjej". I hennes ögon var det ju de stora tjejerna som gick iväg... och dit hör ju hon!
Hon blev riktigt sur och blängde arg när jag gick och hämtade henne. Hon påpekade gång på gågn att hon var en stor tjej! Försökte tala om att när man är stor tjej så får man ibland hjälpa till och se efter de små barnen oxå... men det gick inte hem. Först när hon såg att det fanns några killar från stora avdelningen kvar på gården, så gick det bra. Antar att hon då kände att hon iaf fick vara med dom stora!!

Måste nog säga att jag verklige hoppas att det blir plats för henne efter sommaren... Det ÄR ju dags för henne att gå över, men beroende på hur många som lämnar avdelningen för skolan och hur många som kommer in utifrån och hur många äldre barn än henne på lilla avdelningen det finns... så vet man aldrig säkert :0/ Men jag tycker nog att hon borde få plats, hon som är född i Januari och allt! Annars är ju hon dryga 4½ innan hon kommer ifrån lilla småbarnsavdelningen... Nog för att vi är nöjda där, men det är vi ju med stora avdelningen oxå :0)

Ja vi får väl se... Men stor tjej är hon nu iaf, våran lilla Skruttan Luttan :0)