Utetider för 13-åring?
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    Sep 2006
    #1

    Utetider för 13-åring?

    Vad har ni för utetider till era 13-åringar? Vår dotter säger att "alla andra får minsann" osv.. att hennes kompis får vara ute till halv 2 tycker jag är på tok för sent..
    Hur tänker ni?
  2. 1
    Utetider för 13-åring? Vad har ni för utetider till era 13-åringar? Vår dotter säger att "alla andra får minsann" osv.. att hennes kompis får vara ute till halv 2 tycker jag är på tok för sent..
    Hur tänker ni?
  3. Medlem sedan
    Mar 1998
    #2
    Vi har inga speciella tider och har aldrig haft. Tyvärr kan jag inte skriva "de kommer hem i ordentlig tid ändå".
    Vi bor inte så till att det är utetider.
    Vardagar vill vi att de åker med oss hem när vi ändå åker från jobbet vid 17.30-18 sisådär. Nu ikväll har jag nyss hämtat 14-åringen från en "organiserad aktivitet för ungdomar" (kan man väl kalla det...). Det slutade vid midnatt och då är det när jag hämtar henne. Hade det slutat vid 22 eller 02 hade jag hämtat henne då.
    Bara ute och ränna är det inte så mycket av när man bor som vi. Iaf inte på vintern...
  4. 2
    Vi har inga speciella tider och har aldrig haft. Tyvärr kan jag inte skriva "de kommer hem i ordentlig tid ändå".
    Vi bor inte så till att det är utetider.
    Vardagar vill vi att de åker med oss hem när vi ändå åker från jobbet vid 17.30-18 sisådär. Nu ikväll har jag nyss hämtat 14-åringen från en "organiserad aktivitet för ungdomar" (kan man väl kalla det...). Det slutade vid midnatt och då är det när jag hämtar henne. Hade det slutat vid 22 eller 02 hade jag hämtat henne då.
    Bara ute och ränna är det inte så mycket av när man bor som vi. Iaf inte på vintern...
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3
    När min dotter var 13 hade vi ett föräldraprojekt i skolan där alla föräldrar träffades sammanlagt 8 gånger på ett läsår.

    Vi diskuterade utetider och de som var mest extrema hade midnatt som senaste tid. De flesta tyckte dock att det var för sent. Många hade 23. Jag tror nog att din dotter försöker det gamla goda "alla andra får-tricket"

    Även om det är sant så är 1.30 helt galet för 13-åringar!

    Min dotter är nu 15 och om hon kommer hem efter 22 så hämtar jag henne eller så får hon sova kvar. Hon får absolut inte vara ute och röra sig "på stan" på kvällarna.
  6. 3
    När min dotter var 13 hade vi ett föräldraprojekt i skolan där alla föräldrar träffades sammanlagt 8 gånger på ett läsår.

    Vi diskuterade utetider och de som var mest extrema hade midnatt som senaste tid. De flesta tyckte dock att det var för sent. Många hade 23. Jag tror nog att din dotter försöker det gamla goda "alla andra får-tricket"

    Även om det är sant så är 1.30 helt galet för 13-åringar!

    Min dotter är nu 15 och om hon kommer hem efter 22 så hämtar jag henne eller så får hon sova kvar. Hon får absolut inte vara ute och röra sig "på stan" på kvällarna.
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Utetider beror helt på hur amn bor, vd barnen gör och vad jag gör. Som jag ser det handlar det myclet om att barnen måste lära sig att se sig själva i familjesammanhanget. Dvs att resten av familjen måste få komma till ro. Någon enstaka gång kan någon vara ute sent men inte varje helg. Jag tycker att kl.23 är ganska lagom för barn i de yngre tonåren (och alla andra också), om man som förälder vet var de är och vad de håller på med.
  8. 4
    Utetider beror helt på hur amn bor, vd barnen gör och vad jag gör. Som jag ser det handlar det myclet om att barnen måste lära sig att se sig själva i familjesammanhanget. Dvs att resten av familjen måste få komma till ro. Någon enstaka gång kan någon vara ute sent men inte varje helg. Jag tycker att kl.23 är ganska lagom för barn i de yngre tonåren (och alla andra också), om man som förälder vet var de är och vad de håller på med.
  9. Medlem sedan
    Jan 2008
    #5
    Vi har inte heller några speciella tider till vår son och har aldrig haft heller. Men det där beror ju på vart man bor och vad barnen gör. Här där vi bor finns det inget behov av tider. Men så bor vi i en liten by ute på landet där alla känner alla. Åker han här ifrån måste vi däremot bestämma någon tid eftersom han måste bli hämtad men då bestämmer vi tiden efter vad det är han ska göra.
  10. 5
    Vi har inte heller några speciella tider till vår son och har aldrig haft heller. Men det där beror ju på vart man bor och vad barnen gör. Här där vi bor finns det inget behov av tider. Men så bor vi i en liten by ute på landet där alla känner alla. Åker han här ifrån måste vi däremot bestämma någon tid eftersom han måste bli hämtad men då bestämmer vi tiden efter vad det är han ska göra.
  11. Medlem sedan
    Jun 1998
    #6
    Det beror ju på vad de ska göra tycker jag. Visst kan de få ha en film-/dataspelsnatt hemma hos någon, men knappast bara hänga ute...

    När jag själv känner mig osäker ber jag om betänketid, sedan konfererar jag med pappan och sedan hör jag av mig till kompisarnas föräldrar för att höra hur de resonerar. Ska de nattgibba på Internetcafé eller liknande kan man ringa fältarna för att höra vad de anser om stället etc.
  12. 6
    Det beror ju på vad de ska göra tycker jag. Visst kan de få ha en film-/dataspelsnatt hemma hos någon, men knappast bara hänga ute...

    När jag själv känner mig osäker ber jag om betänketid, sedan konfererar jag med pappan och sedan hör jag av mig till kompisarnas föräldrar för att höra hur de resonerar. Ska de nattgibba på Internetcafé eller liknande kan man ringa fältarna för att höra vad de anser om stället etc.
  13. Medlem sedan
    Mar 2005
    #7
    Vi har utetider till 21 på vardagar och söndagar, fredag + lördag till 22.30.
    Sedan om det skulle dyka upp nån aktivitet/bjudning som sträcker sig längre så ser vi till att hämtan eller möta upp.
    /Kicki
  14. 7
    Vi har utetider till 21 på vardagar och söndagar, fredag + lördag till 22.30.
    Sedan om det skulle dyka upp nån aktivitet/bjudning som sträcker sig längre så ser vi till att hämtan eller möta upp.
    /Kicki
  15. Medlem sedan
    Sep 2006
    #8

    Tack, vad skönt

    Att höra att jag tänker rätt normalt då . Vi har sagt senast 12 om hon är hos någon kompis vi känner. Tack och lov "ränner" hon inte på stan för vi bor i storstad så det är jag tacksam över att hon inte gör/vill.
    Vad gäller kompisen som får vara ute sent, så har hon en ganska ny "bonusmamma" och kanske är det så att hon vill vara "snäll", jag vet inte, men jag får nog stämma av både med henne och även flickans biologiska mamma.

    Tack för era svar :-) det hjälpte mig idag när jag pratade med min dotter!
  16. 8
    Tack, vad skönt Att höra att jag tänker rätt normalt då . Vi har sagt senast 12 om hon är hos någon kompis vi känner. Tack och lov "ränner" hon inte på stan för vi bor i storstad så det är jag tacksam över att hon inte gör/vill.
    Vad gäller kompisen som får vara ute sent, så har hon en ganska ny "bonusmamma" och kanske är det så att hon vill vara "snäll", jag vet inte, men jag får nog stämma av både med henne och även flickans biologiska mamma.

    Tack för era svar :-) det hjälpte mig idag när jag pratade med min dotter!
  17. Medlem sedan
    Mar 1998
    #9
    Kommer ihåg när jag själv var barn och vi ville vara ute på sommarkvällarna. Inte för att göra nåt särskilt utan bara vara ute med kompisar. Och så fick man nån jäkla pucko-tid man skulle komma hem. Av pappa. Som hade noll och inget att göra annars med vår uppfostran. Det var bara för att markera att han bestämde. Den fyllde ingen funktion alls. Med mamma hade man kunnat resonera, men just i den här frågan så lät hon ofta pappa bestämma. (Måste fråga henne om det hjärnsläppet nån gång... )
    Skulle man ner till samhället så tycker man ju att man borde få stanna tills vad det nu var man skulle på slutade, men det var samma visa då också.
    Jag har nog haft det i tankarna när jag bara frågat när nåt slutar och lovat hämta då när det gäller dottern.
  18. 9
    Kommer ihåg när jag själv var barn och vi ville vara ute på sommarkvällarna. Inte för att göra nåt särskilt utan bara vara ute med kompisar. Och så fick man nån jäkla pucko-tid man skulle komma hem. Av pappa. Som hade noll och inget att göra annars med vår uppfostran. Det var bara för att markera att han bestämde. Den fyllde ingen funktion alls. Med mamma hade man kunnat resonera, men just i den här frågan så lät hon ofta pappa bestämma. (Måste fråga henne om det hjärnsläppet nån gång... )
    Skulle man ner till samhället så tycker man ju att man borde få stanna tills vad det nu var man skulle på slutade, men det var samma visa då också.
    Jag har nog haft det i tankarna när jag bara frågat när nåt slutar och lovat hämta då när det gäller dottern.
  19. Medlem sedan
    Sep 2006
    #10

    Där ser man

    sån pappa hade jag med tack och lov.. där jag är uppvuxen finns många otrevligheter.. Just därför vill jag kunna hantera det redan nu med min dotter innan det blir ohanterbart..
  20. 10
    Där ser man sån pappa hade jag med tack och lov.. där jag är uppvuxen finns många otrevligheter.. Just därför vill jag kunna hantera det redan nu med min dotter innan det blir ohanterbart..
  21. Medlem sedan
    Aug 2002
    #11

    Helg eller?

    jag utgår ifrån att det är helg du pratar om. Jag skulle säga 23 senast. Min son är 16 och ska komma hem vid 24.
  22. 11
    Helg eller? jag utgår ifrån att det är helg du pratar om. Jag skulle säga 23 senast. Min son är 16 och ska komma hem vid 24.
  23. Medlem sedan
    Feb 2008
    #12
    Sådär 22-23 skulle jag tycka vara lagom när h*n "bara" är 13.
  24. 12
    Sådär 22-23 skulle jag tycka vara lagom när h*n "bara" är 13.
  25. Medlem sedan
    Feb 2008
    #13
    Helg alltså! 20-21 en vardag.
  26. 13
    Helg alltså! 20-21 en vardag.
  27. Medlem sedan
    Mar 1998
    #14
    Oj! Jag vill att våra äldsta lägger sig 21-21.30.
    De behöver visserligen gå upp vid 6 på mornarna.
    Skulle de komma hem 21 var de förmodligen inte i säng förrän 23.
  28. 14
    Oj! Jag vill att våra äldsta lägger sig 21-21.30.
    De behöver visserligen gå upp vid 6 på mornarna.
    Skulle de komma hem 21 var de förmodligen inte i säng förrän 23.
  29. Medlem sedan
    Dec 1999
    #15
    Jag undrar då var ni bor? Är det i mindre städer eller storstad som Malmö, Göteborg, Stockholm.
    Själv bor jag i Stockholm och skulle inte gilla om min son skulle vara ute och drällde till 23.00 i stan.

    Om han är hemma hos någon kompis i närområdet är det en annan sak på helgen.
    På vardagar tycker jag att han måste vara hemma vid 19.00 om han har läxor att göra.
    Om inte kan det blir lite senare.

    Datan ska vara avstängt kl. 21.00 vardagar, TV:n 22.00. På fredagar och lördagar har jag satt tiden till 23.30. Men då är han hemma.
    Han får inte längre ha kompisar övernattandes här eftersom jag inte tycker att han sköter läggtiderna ordentligt. Varje gång har jag hört dem ända till kl. 03.30 på morgonen och det tycker inte jag är okej för barn i den åldern.
    Han ska fylla 12 år till sommaren.
  30. 15
    Jag undrar då var ni bor? Är det i mindre städer eller storstad som Malmö, Göteborg, Stockholm.
    Själv bor jag i Stockholm och skulle inte gilla om min son skulle vara ute och drällde till 23.00 i stan.

    Om han är hemma hos någon kompis i närområdet är det en annan sak på helgen.
    På vardagar tycker jag att han måste vara hemma vid 19.00 om han har läxor att göra.
    Om inte kan det blir lite senare.

    Datan ska vara avstängt kl. 21.00 vardagar, TV:n 22.00. På fredagar och lördagar har jag satt tiden till 23.30. Men då är han hemma.
    Han får inte längre ha kompisar övernattandes här eftersom jag inte tycker att han sköter läggtiderna ordentligt. Varje gång har jag hört dem ända till kl. 03.30 på morgonen och det tycker inte jag är okej för barn i den åldern.
    Han ska fylla 12 år till sommaren.
  31. Medlem sedan
    Jun 2002
    #16

    bero på...

    spontant tycker jag att halv 2 låter väldigt sent för en 13-åring, vad ska de göra ute så dax?

    .jag har aldrig haft några fasta tider för mina ungar. vi har resonerat om vilken tid de ska vara hemma innan de går ut och hur länge de fått vara ute har varit beroende av vad de ska göra. jag brukar vilja ha dem hemma kl 21-22 på vardagar och kanske 23-24 på helger eftersom jag oftast hämtar dem och jag inte vill vara vaken längre än så.
  32. 16
    bero på... spontant tycker jag att halv 2 låter väldigt sent för en 13-åring, vad ska de göra ute så dax?

    .jag har aldrig haft några fasta tider för mina ungar. vi har resonerat om vilken tid de ska vara hemma innan de går ut och hur länge de fått vara ute har varit beroende av vad de ska göra. jag brukar vilja ha dem hemma kl 21-22 på vardagar och kanske 23-24 på helger eftersom jag oftast hämtar dem och jag inte vill vara vaken längre än så.
  33. Anonym
    #17
    Vad skönt att du hade föräldrar som brydde sig om dig.
  34. 17
    Vad skönt att du hade föräldrar som brydde sig om dig.

Liknande trådar

  1. Sena utetider där vi bor
    By mamma24h in forum Tonåringar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-27, 11:15
  2. utetider för 15 åring
    By cadasi in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 16:02
  3. Angående utetider
    By knäpp tonnåring in forum Tonåringar
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 18:52
  4. Sommarlov och utetider för 12 åringar
    By mamma24h in forum Tonåringar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 08:31
  5. Utetider?!
    By Magda lycklig 4-barns mor in forum Många barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-23, 15:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar