Små röda blodkroppar
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    Aug 2007
    #1

    Små röda blodkroppar

    Min 6-åring har undersökts och läkaren ringde och sa att alla prover var OK utom ett, och det vara att de röda blodkropparna var något mindre än inom normalvariationen. Hon sa att detta brukar tyda på järnbrist, men att övriga prover (hb tex) inte visade någon järnbrist. Hon skulle prata med någon barnläkare om detta och återkomma... men jag är ju så otålig och söker på nätet men hittar inga svar på vad detta kan betyda. Någon som vet?
  2. 1
    Små röda blodkroppar Min 6-åring har undersökts och läkaren ringde och sa att alla prover var OK utom ett, och det vara att de röda blodkropparna var något mindre än inom normalvariationen. Hon sa att detta brukar tyda på järnbrist, men att övriga prover (hb tex) inte visade någon järnbrist. Hon skulle prata med någon barnläkare om detta och återkomma... men jag är ju så otålig och söker på nätet men hittar inga svar på vad detta kan betyda. Någon som vet?
  3. Medlem sedan
    Jan 2007
    #2
    Jag vàgar inte uttala mig om det, det ár bást att er lákare tar reda pà om det har nàgon betydelse eller inte. Har du sókt pà nátet om information pà engelska? Om du sóker sà fàr du upp information om du sóker pà "red platelets".
  4. 2
    Jag vàgar inte uttala mig om det, det ár bást att er lákare tar reda pà om det har nàgon betydelse eller inte. Har du sókt pà nátet om information pà engelska? Om du sóker sà fàr du upp information om du sóker pà "red platelets".
  5. Medlem sedan
    Sep 2008
    #3
    Min son hade exakt samma provsvar, blodkropparna var mindre än normalt men järndepåerna ok. Vi fick prova med järn och för vår kille (4år) var det som natt och dag. Han ork återkom, han svettades mindre vid anstängning och flera andra problem försvan som svårigheter med förändringar, utbrott för minsta lilla etc.
    Järnbrist kan ge mycket liknade symtom som vid ADHD så vår kille höll på att få den diagnosen ända tills han fick järn trots att hans järndepåer var ok
    Koncentrationssvårigheter
    Utbrott för minsta motgång
    Fumlighet
    Inlärningssvårigheter (han kunde liksom inte lyssna och ta till sej vad som sas)
    Trötthet
    Jag läste på vad de här provsvaren har för inverkan på vuxna som är aktiva tex. sportar och det framkom där att nackdelen var att orken är mindre om man har mindre blodkroppar än normalt. Om man omsätter det på barn som är som små idrottare hela tiden, de är ju sällan stilla och springer mest hela tiden så är det inte konstigt att de blir trötta.
    Summering, vi fick prova järn under en period på några månader och sen trappade vi ner för att se hur mycket han behövde för att vara på topp och som skrivet, för vår lillkille var detta det som fick honom att bli en glad och pigg kille igen :-)
    Doktorerna kan inte svara på varför järnet hjälper honom iom att järndepåerna är ok men kille själv är ett bevis på att det fungerade och är vad som behövs.
  6. 3
    Min son hade exakt samma provsvar, blodkropparna var mindre än normalt men järndepåerna ok. Vi fick prova med järn och för vår kille (4år) var det som natt och dag. Han ork återkom, han svettades mindre vid anstängning och flera andra problem försvan som svårigheter med förändringar, utbrott för minsta lilla etc.
    Järnbrist kan ge mycket liknade symtom som vid ADHD så vår kille höll på att få den diagnosen ända tills han fick järn trots att hans järndepåer var ok
    Koncentrationssvårigheter
    Utbrott för minsta motgång
    Fumlighet
    Inlärningssvårigheter (han kunde liksom inte lyssna och ta till sej vad som sas)
    Trötthet
    Jag läste på vad de här provsvaren har för inverkan på vuxna som är aktiva tex. sportar och det framkom där att nackdelen var att orken är mindre om man har mindre blodkroppar än normalt. Om man omsätter det på barn som är som små idrottare hela tiden, de är ju sällan stilla och springer mest hela tiden så är det inte konstigt att de blir trötta.
    Summering, vi fick prova järn under en period på några månader och sen trappade vi ner för att se hur mycket han behövde för att vara på topp och som skrivet, för vår lillkille var detta det som fick honom att bli en glad och pigg kille igen :-)
    Doktorerna kan inte svara på varför järnet hjälper honom iom att järndepåerna är ok men kille själv är ett bevis på att det fungerade och är vad som behövs.
  7. Medlem sedan
    Mar 2017
    #4
    Hej, att man har för små röda blodkroppar betyder att man har en väldigt ovanlig (& sällsynt) sjukdom som heter "Thalassemi".

    Googla på den sjukdomen.
  8. 4
    Hej, att man har för små röda blodkroppar betyder att man har en väldigt ovanlig (& sällsynt) sjukdom som heter "Thalassemi".

    Googla på den sjukdomen.

Liknande trådar

  1. Vita och röda blodkroppar
    By annchen in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 09:27
  2. Röda blodkroppar...
    By Venus in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-21, 11:59
  3. Lågt antal vita och röda blodkroppar...
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 18:32
  4. Vita blodkroppar
    By AnHo in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 14:48
  5. Vita blodkroppar
    By Undrar in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 13:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar