Bärande vägg?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Bärande vägg?

    Går det att ta bort 1 meter av en bärande vägg som är 2,2m totalt.
    Hur gör man för att "stadga" upp i sådana fall?

    mvh Camiz
  2. 1
    Bärande vägg? Går det att ta bort 1 meter av en bärande vägg som är 2,2m totalt.
    Hur gör man för att "stadga" upp i sådana fall?

    mvh Camiz
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2

    man bär av den del som ska

    vara öppen, så att på var sida om öppningen har du en bärande stolpe och på dem ligger en bärande balk, t ex en limträbalk eller i-balk i metall.
    Är det inte mer än 1,1 meter behövs det nog inga grova dimensioner på detta men vi valde att be en snickare/byggmästare om hjälp när det gällde en bärande vägg vi skulle ta bort.
    Kändes tryggast så

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  4. 2
    man bär av den del som ska vara öppen, så att på var sida om öppningen har du en bärande stolpe och på dem ligger en bärande balk, t ex en limträbalk eller i-balk i metall.
    Är det inte mer än 1,1 meter behövs det nog inga grova dimensioner på detta men vi valde att be en snickare/byggmästare om hjälp när det gällde en bärande vägg vi skulle ta bort.
    Kändes tryggast så
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Måste man ha en stolpe?
    Det skulle innebära att vi får en stolpe mitt i köket och det vill vi ju helst undvika.
  6. 3
    Måste man ha en stolpe?
    Det skulle innebära att vi får en stolpe mitt i köket och det vill vi ju helst undvika.
  7. Medlem sedan
    Apr 2002
    #4
    Kan ni inte lägga en balk som fungerar som avväxlare så att ni kan placera pelaren lite mer strategiskt?
  8. 4
    Kan ni inte lägga en balk som fungerar som avväxlare så att ni kan placera pelaren lite mer strategiskt?
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Det kommer att bli ca 3,2m till ytterväggen och där sitter ett fönster. Jag vet inte alls hur man gör sånt här.
    Som det är nu så har vi köksbord framför fönstret och vi kan inte ens ha en stol på kortsidan av bordet för att det är så trångt. Vi går förbi där när vi går in i huset så därför kommer 1m göra stor skillnad, så jag hoppas att det går att genomföra.
  10. 5
    Det kommer att bli ca 3,2m till ytterväggen och där sitter ett fönster. Jag vet inte alls hur man gör sånt här.
    Som det är nu så har vi köksbord framför fönstret och vi kan inte ens ha en stol på kortsidan av bordet för att det är så trångt. Vi går förbi där när vi går in i huset så därför kommer 1m göra stor skillnad, så jag hoppas att det går att genomföra.
  11. Medlem sedan
    Oct 2003
    #6
    Det är väldigt svårt att förstå hur du menar utan en skiss. Har du möjlighet att skapa en sådan?
  12. 6
    Det är väldigt svårt att förstå hur du menar utan en skiss. Har du möjlighet att skapa en sådan?
  13. Medlem sedan
    Oct 2000
    #7

    fönstret blir problemet

    i ert fall för att väga av 3,2 meter ska inte vara något problem, men det kan bli problem att lägga balken ovanför ett fönster på ytterväggen.
    Ta hem en snickare eller byggmästare som kan titta på det "live" och räkna på vad det skulle kosta för er

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  14. 7
    fönstret blir problemet i ert fall för att väga av 3,2 meter ska inte vara något problem, men det kan bli problem att lägga balken ovanför ett fönster på ytterväggen.
    Ta hem en snickare eller byggmästare som kan titta på det "live" och räkna på vad det skulle kosta för er

Liknande trådar

  1. Bärande vägg?
    By _Busmamman_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 16:13
  2. Hoppsan en bärande vägg...
    By Tindragull in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 20:29
  3. Hur gör ni? (bärande)
    By Tess in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 11:14
  4. Bärande vägg??
    By ÅJ67 m 3 kidz in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 08:50
  5. Bärande vägg?
    By Klara in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 14:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar