ensam vårdnad interimistiskt
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    ensam vårdnad interimistiskt

    Jag har ensam vårdnad interimistiskt och vårdnads boende och umgänges utredning pågår. Ringde pass enheten på polis imorse, fick besked att i deras system står g/v, men om jag tog med mig interimistiska domen/pappret, var allt ok att söka nya pass för barnen. Men se, nr jag stod där, fanns paragrafryttarinna där - en dam som sa att detta inte var en dom alltså kunde jag "nog" inte få pass till barnen. Den gällde ju egentligen inte. Domen är inte slutlig, sa jag, men den GÄLLER NU fram tills annat döms. Det höll inte hon med om. hon skulle plötsligt veta allt och ifrågasatte vad som stod på pappret från tingsrätten, själva domen. Utredningsdatum från socialen ifrågasatte hon, hon menade att socialen kunde hjälpa mig med att bekräfta att jg hade ensam vårdnad, osv."intendenten" på polishuset skulle ge godkännnde i veckan, om barnen fick pass eller ej.

    Allmänt surt bemötande, mina barn reagerade, och inför dem ifrågasatte hon det mesta kring vårdnaden och en utredning som var pågående, som stod i domen hon läste. Hon frågade mig också varför jag inte åkte till stad nr 2, istället för denna stad 2 jag var i. Jag fick förklara att jag arbetar i denna stad + att jag har lika långt till vilken som.

    Barnen blev fotade, men går det inte igenom, brinner 800 pengr inne.

    Alltså, från denna historia, kan någon berätta för mig varför jag har ensam vårdnad, som sedan egentligen inte gäller? Jag har väl inte ensam vårdnad för ingenting, dom finns, om än interimistisk. Ringde min advokat när jag var på polisen, och hon ifrågasattte också. hon sa de kunde ringa henne om det var ngt de undrade över.

    Eländes elände
  2. 1
    ensam vårdnad interimistiskt Jag har ensam vårdnad interimistiskt och vårdnads boende och umgänges utredning pågår. Ringde pass enheten på polis imorse, fick besked att i deras system står g/v, men om jag tog med mig interimistiska domen/pappret, var allt ok att söka nya pass för barnen. Men se, nr jag stod där, fanns paragrafryttarinna där - en dam som sa att detta inte var en dom alltså kunde jag "nog" inte få pass till barnen. Den gällde ju egentligen inte. Domen är inte slutlig, sa jag, men den GÄLLER NU fram tills annat döms. Det höll inte hon med om. hon skulle plötsligt veta allt och ifrågasatte vad som stod på pappret från tingsrätten, själva domen. Utredningsdatum från socialen ifrågasatte hon, hon menade att socialen kunde hjälpa mig med att bekräfta att jg hade ensam vårdnad, osv."intendenten" på polishuset skulle ge godkännnde i veckan, om barnen fick pass eller ej.

    Allmänt surt bemötande, mina barn reagerade, och inför dem ifrågasatte hon det mesta kring vårdnaden och en utredning som var pågående, som stod i domen hon läste. Hon frågade mig också varför jag inte åkte till stad nr 2, istället för denna stad 2 jag var i. Jag fick förklara att jag arbetar i denna stad + att jag har lika långt till vilken som.

    Barnen blev fotade, men går det inte igenom, brinner 800 pengr inne.

    Alltså, från denna historia, kan någon berätta för mig varför jag har ensam vårdnad, som sedan egentligen inte gäller? Jag har väl inte ensam vårdnad för ingenting, dom finns, om än interimistisk. Ringde min advokat när jag var på polisen, och hon ifrågasattte också. hon sa de kunde ringa henne om det var ngt de undrade över.

    Eländes elände
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Jag tror att det är jätterädda för att göra fel, helt enkelt. Förra året ökade antalet bortförda barn drastiskt och kanske har de fått instruktioner om att vara extra stränga. Synd att det drabbade dig bara och du har ju papperen klara, så det borde gå vägen till veckan.
  4. 2
    Jag tror att det är jätterädda för att göra fel, helt enkelt. Förra året ökade antalet bortförda barn drastiskt och kanske har de fått instruktioner om att vara extra stränga. Synd att det drabbade dig bara och du har ju papperen klara, så det borde gå vägen till veckan.
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    Hej på dig! ) Så du menar att trots att domen är interimistisk, ska det gå igenom att få pass till barnen - att pass enheten har en strängare kontroll, men att de inte får/kan neka pass åt barnen?
  6. 3
    Hej på dig! ) Så du menar att trots att domen är interimistisk, ska det gå igenom att få pass till barnen - att pass enheten har en strängare kontroll, men att de inte får/kan neka pass åt barnen?
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4

    egentligen ska man väl vara...

    glad att det finns paragrafryttare...det står g/v i deras databas o det är det som gäller tills deras databas säger nåt annat...annars kan ju tex jag fixa ett eget interimistiskt beslut i datorn o ta med mig o fixa pass till det barn jag har gv om o ta med barnet utomlands o aldrig komma tillbaka...så jag ser det som positivt att de inte bara godkänner utan att kontrollera..
    ******************************
    Inte helt galen...bara lite udda..


    When all was done and said, more was said than done.
  8. 4
    egentligen ska man väl vara... glad att det finns paragrafryttare...det står g/v i deras databas o det är det som gäller tills deras databas säger nåt annat...annars kan ju tex jag fixa ett eget interimistiskt beslut i datorn o ta med mig o fixa pass till det barn jag har gv om o ta med barnet utomlands o aldrig komma tillbaka...så jag ser det som positivt att de inte bara godkänner utan att kontrollera..
  9. Medlem sedan
    Aug 2007
    #5
    Parkerar här, som vi brukar säga.
  10. 5
    Parkerar här, som vi brukar säga.
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Du får inte mitt löfte, men ja, det borde gå. Vårdnaden är ju din, inte något mitt emellan. Be passenheten kolla med tingsrätten. I ditt fall finns ju heller ingen risk att du rymmer utomlands med barnen.
  12. 6
    Du får inte mitt löfte, men ja, det borde gå. Vårdnaden är ju din, inte något mitt emellan. Be passenheten kolla med tingsrätten. I ditt fall finns ju heller ingen risk att du rymmer utomlands med barnen.
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7
    Hade samma problem jag med. Det hela härrörde från Skatteverket, som av någon anledning inte hade ändrat vårdnaden hos dem. När jag ringde dit visade det sig att tingrätten glömt skicka domen till skatteverket. Så när det blev gjort så var det inga problem med passet! Litet tips kanske?
  14. 7
    Hade samma problem jag med. Det hela härrörde från Skatteverket, som av någon anledning inte hade ändrat vårdnaden hos dem. När jag ringde dit visade det sig att tingrätten glömt skicka domen till skatteverket. Så när det blev gjort så var det inga problem med passet! Litet tips kanske?
  15. Medlem sedan
    Sep 2002
    #8
    Kan du fixa ett eget interimistiskt beslut i datorn? Jag hoppas att det var något skrivfel....Såklart ska kollen finnas, men först ringa in till myndigheten få klartecken, bring the paper, och sedan få kalla handen. Det var nog mest det jag var irriterad över. Kommer att ta till mig Ingelis svar om att detta kan ha missats från Skatteverket och tingsrätten, för har jag vårdnaden, så har jag den. Ringer imorgon dag. Det borde inte vara något snack, men jag tycker att det är oerhört slött av de som ska sända informationen, att de inte gör det, + att passmyndigheten kan sända sina anställda på både utbildning och charmkurs.
  16. 8
    Kan du fixa ett eget interimistiskt beslut i datorn? Jag hoppas att det var något skrivfel....Såklart ska kollen finnas, men först ringa in till myndigheten få klartecken, bring the paper, och sedan få kalla handen. Det var nog mest det jag var irriterad över. Kommer att ta till mig Ingelis svar om att detta kan ha missats från Skatteverket och tingsrätten, för har jag vårdnaden, så har jag den. Ringer imorgon dag. Det borde inte vara något snack, men jag tycker att det är oerhört slött av de som ska sända informationen, att de inte gör det, + att passmyndigheten kan sända sina anställda på både utbildning och charmkurs.
  17. Medlem sedan
    Sep 2002
    #9
    Tack för tipset Ingeli. Ska kontakta skatteverk och tingsrätt imorgon. Så här får det inte gå till. Att stå där med barnen och se dem blir kortare å kortare i rocken ju mer damen predikar för mig om än det ena och än det andra var verkligen dramatiskt för dem. Jag fick inför barnen det ena ovettet efter det andra från damen. Ska också ringa polisen och tala med dem om utbildning och charmkurs.
  18. 9
    Tack för tipset Ingeli. Ska kontakta skatteverk och tingsrätt imorgon. Så här får det inte gå till. Att stå där med barnen och se dem blir kortare å kortare i rocken ju mer damen predikar för mig om än det ena och än det andra var verkligen dramatiskt för dem. Jag fick inför barnen det ena ovettet efter det andra från damen. Ska också ringa polisen och tala med dem om utbildning och charmkurs.
  19. Medlem sedan
    Jan 2000
    #10

    absolut skulle jag kunna..

    fixa ett domstolsbeslut på datorn...det lär inte vara något större problem att förfalska ett sådant...jag har kompisar som har fått interimistiska beslut o det är bara att ladda in ett sådant i datorn o editera lite...tar säkert inte många minuter...

    ja ska tingrätten meddela myndigheterna om det interimistiska beslutet så är det ju där det brister o inte hos polisens passenhet...de gör nog bara sitt jobb o det innebär att vara försiktig med att ge ut pass till barn där de inte är 100% säkra på att det är ok...att skicka dom på charmkurs o utbildning lär inte hjälpa när de gör sitt jobb...
    ******************************
    Inte helt galen...bara lite udda..


    When all was done and said, more was said than done.
  20. 10
    absolut skulle jag kunna.. fixa ett domstolsbeslut på datorn...det lär inte vara något större problem att förfalska ett sådant...jag har kompisar som har fått interimistiska beslut o det är bara att ladda in ett sådant i datorn o editera lite...tar säkert inte många minuter...

    ja ska tingrätten meddela myndigheterna om det interimistiska beslutet så är det ju där det brister o inte hos polisens passenhet...de gör nog bara sitt jobb o det innebär att vara försiktig med att ge ut pass till barn där de inte är 100% säkra på att det är ok...att skicka dom på charmkurs o utbildning lär inte hjälpa när de gör sitt jobb...
  21. Medlem sedan
    Sep 2002
    #11
    Visst brister det hos passenheten, Ellen. Hade jag kommit till "damen" jag talade med i telefon någon timme tidigare, hade ansökan ej ifrågasatts. Charmkurs eller inte. Utbildning borde ju de anställda få, om inte alla säger och gör lika i samma ärende, och inte heller så oviktigt ärende heller. Visst hjälper då utbildning, annars är det ju tjänstefel oavsett.
  22. 11
    Visst brister det hos passenheten, Ellen. Hade jag kommit till "damen" jag talade med i telefon någon timme tidigare, hade ansökan ej ifrågasatts. Charmkurs eller inte. Utbildning borde ju de anställda få, om inte alla säger och gör lika i samma ärende, och inte heller så oviktigt ärende heller. Visst hjälper då utbildning, annars är det ju tjänstefel oavsett.
  23. Medlem sedan
    Sep 2002
    #12
    Ett STORT tack för ditt tips Ingeli. Idag ringde jag tingsrätten och berättade vad som hänt. De beklagade det inträffade, bekräftade att inom 3 v ska domen meddelas Skatteverket, socialkontor och FK. Detta skulle de genast se till att det blev gjort, så att passmyndighet och polis fick beslutet till sig, som redan gällt i 3,5 månad. De skulle meddela snarast så jag inte skulle behöva ta om ansökan och återigen betala 800 kronor. Om de inte glömt, verkar ju vara standard att glömma, hade jag kunnat bespara mina barn allt det de fick höra av den charmanta damen vid passenheten.
  24. 12
    Ett STORT tack för ditt tips Ingeli. Idag ringde jag tingsrätten och berättade vad som hänt. De beklagade det inträffade, bekräftade att inom 3 v ska domen meddelas Skatteverket, socialkontor och FK. Detta skulle de genast se till att det blev gjort, så att passmyndighet och polis fick beslutet till sig, som redan gällt i 3,5 månad. De skulle meddela snarast så jag inte skulle behöva ta om ansökan och återigen betala 800 kronor. Om de inte glömt, verkar ju vara standard att glömma, hade jag kunnat bespara mina barn allt det de fick höra av den charmanta damen vid passenheten.

Liknande trådar

  1. Ensam vårdnad
    By stina0704 in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-02-26, 01:00
  2. Ensam vårdnad?
    By Anonym in forum Mammasnack
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2010-09-21, 21:43
  3. Ensam vårdnad?
    By Villevalla65 in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 21:59
  4. Ensam vårdnad.
    By Doris in forum Mammasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 08:11
  5. Ensam vårdnad
    By trött och uppgiven mamma in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 01:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar