6 årsålder...
_02 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2004
    #1

    6 årsålder...

    Oj oj vilket hålligång vi har hemma hos oss nu... Vanja beter sig som värsta 3-åringen, dessutom har vi ju lilla V som beter sig som den 3-åring han faktiskt är... Jag har varit lite orolig över Vanja, att det är vår separation som har tagit hårt på henne (det har den gjort oxå, men inte bara det just nu) men i går fick jag höra från en vän som läste ur en bok om 6 årsåldern... det var som klippt o skuret - de hade beskrivit Vanja. Vredesutbrott som en 3åring, när orden inte räcker till så blir man heltokig, man skriker man vill gå undan o vill inte alls kramas eller bli tröstad. Allt ska vara perfekt, in i minsta detalj. Så likt verkligheten som möjligt o blir det inte som man tänkt så är det katastrof!

    Så mycket lättare att tackla allt när man vet att det är normalt känner jag. Det lär ju vara jobbigast för henne själv eller hur?

    Hur är era snart 6åringar?
  2. 1
    6 årsålder... Oj oj vilket hålligång vi har hemma hos oss nu... Vanja beter sig som värsta 3-åringen, dessutom har vi ju lilla V som beter sig som den 3-åring han faktiskt är... Jag har varit lite orolig över Vanja, att det är vår separation som har tagit hårt på henne (det har den gjort oxå, men inte bara det just nu) men i går fick jag höra från en vän som läste ur en bok om 6 årsåldern... det var som klippt o skuret - de hade beskrivit Vanja. Vredesutbrott som en 3åring, när orden inte räcker till så blir man heltokig, man skriker man vill gå undan o vill inte alls kramas eller bli tröstad. Allt ska vara perfekt, in i minsta detalj. Så likt verkligheten som möjligt o blir det inte som man tänkt så är det katastrof!

    Så mycket lättare att tackla allt när man vet att det är normalt känner jag. Det lär ju vara jobbigast för henne själv eller hur?

    Hur är era snart 6åringar?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Vi har samma här men jag fick en artikel utskriven från dagis om sexåringens vardag med inombords konflikt mellan att vara liten fast man är stor, att växa så mycket att det hela tiden pirrar i kroppen och att då ha kravet att sitta still är omöjligt.
    Den var mycket matnyttig och gav en "aha!" för oss föräldrar.

    Han kan bli sur för att ingen vill vara med honom trots att vi sitter brevid honom.
    Han blir så arg att han hoppar och stampar med benen för ingenting.
    Han går ifrån och blir ledsen när vi låter honom vara ifred.
    Men för det mesta är han helt underbar, vill vara med i det vi vuxna gör och kommer med ideér på hur vi ska lösa saker vi inte ens visste var ett problem.
  4. 2
    Vi har samma här men jag fick en artikel utskriven från dagis om sexåringens vardag med inombords konflikt mellan att vara liten fast man är stor, att växa så mycket att det hela tiden pirrar i kroppen och att då ha kravet att sitta still är omöjligt.
    Den var mycket matnyttig och gav en "aha!" för oss föräldrar.

    Han kan bli sur för att ingen vill vara med honom trots att vi sitter brevid honom.
    Han blir så arg att han hoppar och stampar med benen för ingenting.
    Han går ifrån och blir ledsen när vi låter honom vara ifred.
    Men för det mesta är han helt underbar, vill vara med i det vi vuxna gör och kommer med ideér på hur vi ska lösa saker vi inte ens visste var ett problem.
  5. Medlem sedan
    Dec 2001
    #3
    Vår dotter hade sin period förra sommaren och hösten, men har nu lugnat ner sig väldigt mycket. Visst har sin upp och nedgångar, då hon är väldigt viljestark och hatar motgångar, men det går att resonera med henne.
  6. 3
    Vår dotter hade sin period förra sommaren och hösten, men har nu lugnat ner sig väldigt mycket. Visst har sin upp och nedgångar, då hon är väldigt viljestark och hatar motgångar, men det går att resonera med henne.
  7. Medlem sedan
    Nov 2001
    #4
    Skulle gärna vilja få lästips om detta från er som har hittat "beskrivningar" om hur upp och ner det är i små (snart) 6 årskroppar. Tea passar väldigt bra in på er abeskrivningar och även om jag förstått att det händer mycket inom henne nu så är det inte utan att jag känt mig både missmodig, ledsen och värdelös.
  8. 4
    Skulle gärna vilja få lästips om detta från er som har hittat "beskrivningar" om hur upp och ner det är i små (snart) 6 årskroppar. Tea passar väldigt bra in på er abeskrivningar och även om jag förstått att det händer mycket inom henne nu så är det inte utan att jag känt mig både missmodig, ledsen och värdelös.
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5
    Jag har känt precis likadant!
    Jag har inte varit in på denna sida på flera år men efterssom vår situation med 5 1/2 åringen är vannsinnigt jobbig, tänkte jag att jg kanske kunde finna hjälp här!
    Vilken tur att jag gjorde det.
    Jag var inne på att kanske försöka fixa psykiatrisk hjälp eller något, jag trodde ADHD eller liknande men nu inser jag att det är en fas...
    Tack alla!
  10. 5
    Jag har känt precis likadant!
    Jag har inte varit in på denna sida på flera år men efterssom vår situation med 5 1/2 åringen är vannsinnigt jobbig, tänkte jag att jg kanske kunde finna hjälp här!
    Vilken tur att jag gjorde det.
    Jag var inne på att kanske försöka fixa psykiatrisk hjälp eller något, jag trodde ADHD eller liknande men nu inser jag att det är en fas...
    Tack alla!

Liknande trådar

  1. Förslag till dam i 55-årsålder
    By garion in forum Hem & fritid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 16:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar