Starta eget?
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    Starta eget?

    Hejhej

    Är det nån här som startat eget företag?
    Är så sugen på å byta jobb, skulle vilja jobba med barnvagnar å barnsaker.. Här i stan har vi två affärer Baby Proffsen är de är allt förutom Proffs.. otrevliga frågar inte om man vill ha hjälp osv.. Tror de är rätt säkra på att de får sälja ändå. Och Barnens Hus.
    Har funderat fram och tillbaka mest på skoj om att en lite annorlunda barnvagns affär skulle vara nått.

    I dag läste jag i nya mama att www.toddler.se sökte folk som ville Franchisea deras koncept. Å det låter ju toppen!!!

    Frågan är ju hur dyrt det skulle bli???
    Nån som kan dela med sej av erfarenheter???
    Martha med Havanna 051014 och Malva 070326
    http://maartha.blogspot.com
  2. 1
    Starta eget? Hejhej

    Är det nån här som startat eget företag?
    Är så sugen på å byta jobb, skulle vilja jobba med barnvagnar å barnsaker.. Här i stan har vi två affärer Baby Proffsen är de är allt förutom Proffs.. otrevliga frågar inte om man vill ha hjälp osv.. Tror de är rätt säkra på att de får sälja ändå. Och Barnens Hus.
    Har funderat fram och tillbaka mest på skoj om att en lite annorlunda barnvagns affär skulle vara nått.

    I dag läste jag i nya mama att www.toddler.se sökte folk som ville Franchisea deras koncept. Å det låter ju toppen!!!

    Frågan är ju hur dyrt det skulle bli???
    Nån som kan dela med sej av erfarenheter???
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Jag har inte startat eget, men det du absolut måste få fram är 100 tkr till aktiekapitalet för att kunna starta ett aktiebolag.

    Sedan måste du själv räkna ut vad du behöver för budget för att gå runt... gör en ordentlig kalkyl och ta gärna hjälp av typ Almi som hjälper till att sätta upp en rimlig kalkyl för företaget.

    När det gäller frainchas så är det ju ett ganska vanligt koncept... alla 7-elevenbutiker, Pressbyrån, Gallerix etc etc är ju frainchaisföretag... men det gäller att läsa kontraktet noga och sätta sig in i vad det innebär. Fördelen är ju att man har ett centralt koncept och ett varumärke som man förhoppningsvis kan glida lite på... nackdelen är att du är fast i deras koncept och får inte agera efter eget huvud. Och framför allt måste du läsa in dig på hur mycket pengar de vill ha av dig och under vilka förutsättningar.
  4. 2
    Jag har inte startat eget, men det du absolut måste få fram är 100 tkr till aktiekapitalet för att kunna starta ett aktiebolag.

    Sedan måste du själv räkna ut vad du behöver för budget för att gå runt... gör en ordentlig kalkyl och ta gärna hjälp av typ Almi som hjälper till att sätta upp en rimlig kalkyl för företaget.

    När det gäller frainchas så är det ju ett ganska vanligt koncept... alla 7-elevenbutiker, Pressbyrån, Gallerix etc etc är ju frainchaisföretag... men det gäller att läsa kontraktet noga och sätta sig in i vad det innebär. Fördelen är ju att man har ett centralt koncept och ett varumärke som man förhoppningsvis kan glida lite på... nackdelen är att du är fast i deras koncept och får inte agera efter eget huvud. Och framför allt måste du läsa in dig på hur mycket pengar de vill ha av dig och under vilka förutsättningar.
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3
    Har mailat dom om lite info om vad det skulle kosta ungefär..
  6. 3
    Har mailat dom om lite info om vad det skulle kosta ungefär..
  7. Medlem sedan
    Sep 1999
    #4

    så spännande det lät

    nu blev jag med nyfiken och intresserad.....

    Funakr inte i min stad dock, kanske grannstaden...

    Hmm tål att fundera på
  8. 4
    så spännande det lät nu blev jag med nyfiken och intresserad.....

    Funakr inte i min stad dock, kanske grannstaden...

    Hmm tål att fundera på
  9. Medlem sedan
    Jan 2005
    #5
    hihi visst gjorde det.. blev super sugen.. Vart bor du nånstans?
  10. 5
    hihi visst gjorde det.. blev super sugen.. Vart bor du nånstans?
  11. Medlem sedan
    Sep 1999
    #6

    haha

    det är inte aktuellt just nu (tyvärr...
    Jag bor i östergötland.
  12. 6
    haha det är inte aktuellt just nu (tyvärr...
    Jag bor i östergötland.
  13. Medlem sedan
    May 2018
    #7
    Åh, vad spännande att starta aktiebolag! Hur har det gått?? Jag startade själv en firma som säljer barnkläder i bambu för ungefär 4 år sedan. Vi säljer via babybutiker i London för tillfället och tänkte nu utöka till Sverige. Det är superspännande och jag har just nu satt upp en filial här i Sverige. Om någon har tips och ideer om vart man kan sälja barnkläder på nätet, förutom sin egen webbsida så klart, så tar jag tacksamt emot alla tips jag kan få!
  14. 7
    Åh, vad spännande att starta aktiebolag! Hur har det gått?? Jag startade själv en firma som säljer barnkläder i bambu för ungefär 4 år sedan. Vi säljer via babybutiker i London för tillfället och tänkte nu utöka till Sverige. Det är superspännande och jag har just nu satt upp en filial här i Sverige. Om någon har tips och ideer om vart man kan sälja barnkläder på nätet, förutom sin egen webbsida så klart, så tar jag tacksamt emot alla tips jag kan få!

Liknande trådar

  1. Starta eget?
    By wondergirl in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 12:10
  2. starta eget
    By anonymt namn in forum Barn som yrke
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 21:01
  3. Starta eget??
    By Hannnna in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 10:02
  4. Starta eget?
    By Eget in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-11, 15:08
  5. Starta eget?
    By Ny här in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 05:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar