Klimakteriet
Medelålders 45+
  1. anonymt namn
    #1

    Klimakteriet

    Hur vet man när man får sista mensen? Man vill ju inte missa en sån historisk händelse, kanske vill fira med ett glas champagne!
  2. 1
    Klimakteriet Hur vet man när man får sista mensen? Man vill ju inte missa en sån historisk händelse, kanske vill fira med ett glas champagne!
  3. Medlem sedan
    Dec 2000
    #2
    Tyvärr lär du väl aldrig veta förrän några månader senare, när det inte kommit någon mer. Men jag håller med dig, det är värt att fira! Man kanske kan bestämma sig för att fira sitt första mensfria halvår eller något sådant istället.
  4. 2
    Tyvärr lär du väl aldrig veta förrän några månader senare, när det inte kommit någon mer. Men jag håller med dig, det är värt att fira! Man kanske kan bestämma sig för att fira sitt första mensfria halvår eller något sådant istället.
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Ja det har du rätt i, det vore ju verkligen något att fira faktiskt.
    Undrar om man kan ta prov hos doktorn för sånt?
  6. 3
    Ja det har du rätt i, det vore ju verkligen något att fira faktiskt.
    Undrar om man kan ta prov hos doktorn för sånt?
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    Enkelt

    du får ta ett glas champagne varje månad
  8. 4
    Enkelt du får ta ett glas champagne varje månad
  9. Medlem sedan
    Dec 1998
    #5
    *asg*
    Äh förlåt men det tror jag är helt omöjligt att veta :-)
    Min BM sa nån gång hur länge man ska ha varit mensfri för att man ska sluta skydda sig mot oönskad graviditet och det var ett bra tag. *Teflonminnet har glömt tidsangivelsen*

    Så man lär inte veta förrän efteråt.

    Min mens har varit rena lotteriet i två-fyra år. Kan ha sex månaders uppehåll och sen två mens med 14 dagars mellanrum, men jag käkar minipiller så det gör ju inte ordningen bättre...

    Jag har uppfattat att följande gäller:
    Princip:
    Man har sex månaders mensuppehåll och de mensar man får däremellan är sparsamma och varar max i tre dagar.

    Undantag från Princip:
    1: Man får alltid mens på flyget till Medelhavssemestern och sen blöder man sig rikligen igenom hela veckan. Sista tampongen dumpas på muggen på Arlanda. Därefter mensfri i åtta månader.

    2: Man får alltid mens på flyget i allmänhet, på flyget när man reser i ljusa byxor i synnerhet.

    3: Under sommarsemester på fyra veckor infaller minst två mensar a 6 dagar styck. Därefter får man inte mens på sju månader.
  10. 5
    *asg*
    Äh förlåt men det tror jag är helt omöjligt att veta :-)
    Min BM sa nån gång hur länge man ska ha varit mensfri för att man ska sluta skydda sig mot oönskad graviditet och det var ett bra tag. *Teflonminnet har glömt tidsangivelsen*

    Så man lär inte veta förrän efteråt.

    Min mens har varit rena lotteriet i två-fyra år. Kan ha sex månaders uppehåll och sen två mens med 14 dagars mellanrum, men jag käkar minipiller så det gör ju inte ordningen bättre...

    Jag har uppfattat att följande gäller:
    Princip:
    Man har sex månaders mensuppehåll och de mensar man får däremellan är sparsamma och varar max i tre dagar.

    Undantag från Princip:
    1: Man får alltid mens på flyget till Medelhavssemestern och sen blöder man sig rikligen igenom hela veckan. Sista tampongen dumpas på muggen på Arlanda. Därefter mensfri i åtta månader.

    2: Man får alltid mens på flyget i allmänhet, på flyget när man reser i ljusa byxor i synnerhet.

    3: Under sommarsemester på fyra veckor infaller minst två mensar a 6 dagar styck. Därefter får man inte mens på sju månader.
  11. anonymt namn
    #6
    Ja just det! tänkte inte på det
  12. 6
    Ja just det! tänkte inte på det
  13. anonymt namn
    #7
    Tjatigt att behöva gå till doktorn varje månad
  14. 7
    Tjatigt att behöva gå till doktorn varje månad
  15. anonymt namn
    #8
    Haha! Tänkvärt
  16. 8
    Haha! Tänkvärt
  17. anonymt namn
    #9
    Ja, det är klart. Det kan man ju fira istället.
  18. 9
    Ja, det är klart. Det kan man ju fira istället.
  19. Medlem sedan
    Oct 2002
    #10
    Biverkningar: Champagne kan gå över i mensen. Var därför sparsam med denna (vilken, undrar du...)
    Kommentar: Det är många som firar sin sista mens...
  20. 10
    Biverkningar: Champagne kan gå över i mensen. Var därför sparsam med denna (vilken, undrar du...)
    Kommentar: Det är många som firar sin sista mens...
  21. Medlem sedan
    Dec 2000
    #11
    Åhå, är det inte ens säkert efter 6 månaders uppehåll? Då kanske man ska fira sitt första mensfria år istället för halvår, som jag föreslog. Eller, som galaxen föreslog, fira varje mens som om den var den sista (eller för att fira att man fortfarande har mens?). Det kan ju göra att det är någon vits med mensen på flygresan. Jag tycker att mensen är särskilt riklig när jag flyger och inte vill hålla på och tränga mig bort till toan, är väl lite samma effekt.
  22. 11
    Åhå, är det inte ens säkert efter 6 månaders uppehåll? Då kanske man ska fira sitt första mensfria år istället för halvår, som jag föreslog. Eller, som galaxen föreslog, fira varje mens som om den var den sista (eller för att fira att man fortfarande har mens?). Det kan ju göra att det är någon vits med mensen på flygresan. Jag tycker att mensen är särskilt riklig när jag flyger och inte vill hålla på och tränga mig bort till toan, är väl lite samma effekt.
  23. Medlem sedan
    Oct 2007
    #12
    Hehe, om inte annat lär man väl bli kallad för "klimakteriekärring" då.
  24. 12
    Hehe, om inte annat lär man väl bli kallad för "klimakteriekärring" då.
  25. Medlem sedan
    Dec 1998
    #13
    Nä, sex månader räckte inte sa BM.

    Det är helt riktigt att man alltid blöder extra mycket på flyget. Mängden är direkt proportionell mot antalet toaletter och antalet resenärer med späda barn som är ovana att byta blöjor på en trång flygtoalett.

    Vid något tillfälle ockuperade en ung morsa muggen i 20 minuter med sitt spädbarn...
  26. 13
    Nä, sex månader räckte inte sa BM.

    Det är helt riktigt att man alltid blöder extra mycket på flyget. Mängden är direkt proportionell mot antalet toaletter och antalet resenärer med späda barn som är ovana att byta blöjor på en trång flygtoalett.

    Vid något tillfälle ockuperade en ung morsa muggen i 20 minuter med sitt spädbarn...
  27. Medlem sedan
    Dec 1998
    #14
    Kan efter dagens id lägga till:
    Mens infaller alltid första dagen man sätter på sig ett par rentvättade jeans. Alltid i sådan mängd att det blöder igenom på jeansen även om det i vanliga fall bara droppar så lite att man hinner märka eländet i tid och ladda upp en tampong....

    Fan vad trött jag är på skiten. Jag har fyllt 48 och ska inte ha fler barn. Så varför blir man inte av med eländet?
  28. 14
    Kan efter dagens id lägga till:
    Mens infaller alltid första dagen man sätter på sig ett par rentvättade jeans. Alltid i sådan mängd att det blöder igenom på jeansen även om det i vanliga fall bara droppar så lite att man hinner märka eländet i tid och ladda upp en tampong....

    Fan vad trött jag är på skiten. Jag har fyllt 48 och ska inte ha fler barn. Så varför blir man inte av med eländet?
  29. Medlem sedan
    Dec 1998
    #15
    Nog med förslag!!!!!!!!!!
    Och får man ändå mens så tar man en whiskey för att dränka sorgen!
  30. 15
    Nog med förslag!!!!!!!!!!
    Och får man ändå mens så tar man en whiskey för att dränka sorgen!
  31. Medlem sedan
    Nov 2008
    #16
    Vem skulle vilja fira något sådant..? Det är ju då den sista resten av ungdom och kvinnlig attraktionskraft tar slut. Känner jag...
  32. 16
    Vem skulle vilja fira något sådant..? Det är ju då den sista resten av ungdom och kvinnlig attraktionskraft tar slut. Känner jag...
  33. Medlem sedan
    Nov 2008
    #17
    Ja, han kan se det på FS- och LH-nivåerna. Men jag tvivlar på att en läkare ställer upp bara för att du är nyfiken. Det är ju något som görs för att se om en kvinna som önskar barn fortfarande har några chanser.
  34. 17
    Ja, han kan se det på FS- och LH-nivåerna. Men jag tvivlar på att en läkare ställer upp bara för att du är nyfiken. Det är ju något som görs för att se om en kvinna som önskar barn fortfarande har några chanser.
  35. Medlem sedan
    Oct 2007
    #18
    Man kanske funderar på att bli gravid varje månad.
  36. 18
    Man kanske funderar på att bli gravid varje månad.
  37. Medlem sedan
    Dec 1998
    #19
    Va? Vad är attraktivt med att blöda, tvingas hålla på att joxa med tamponger eller svettkletiga bindor och i vissa fall ha ont?

    När jag hade mer regelbunden och rikligare mens än nu fick jag flottigt hår, finnar, ett uruselt humör och en uppsvälld mage när jag hade mens. Kände mig aldrig så oattraktiv som första dagarna med mens...
  38. 19
    Va? Vad är attraktivt med att blöda, tvingas hålla på att joxa med tamponger eller svettkletiga bindor och i vissa fall ha ont?

    När jag hade mer regelbunden och rikligare mens än nu fick jag flottigt hår, finnar, ett uruselt humör och en uppsvälld mage när jag hade mens. Kände mig aldrig så oattraktiv som första dagarna med mens...
  39. anonymt namn
    #20

    Precis!

    Mens infaller alltid första dagen man sätter på sig ett par rentvättade jeans. Alltid i sådan mängd att det blöder igenom på jeansen även om det i vanliga fall bara droppar så lite att man hinner märka eländet i tid och ladda upp en tampong...
    Åhhh, det där känner jag så väl igen!
  40. 20
    Precis!
    Mens infaller alltid första dagen man sätter på sig ett par rentvättade jeans. Alltid i sådan mängd att det blöder igenom på jeansen även om det i vanliga fall bara droppar så lite att man hinner märka eländet i tid och ladda upp en tampong...
    Åhhh, det där känner jag så väl igen!
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Klimakteriet
    By 49 år in forum Mammasnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2023-07-24, 08:59
  2. Klimakteriet?
    By Liselotte66 in forum Medelålders 45+
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2022-05-22, 07:12
  3. Klimakteriet.
    By Daga in forum Medelålders 45+
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 18:23
  4. Klimakteriet vid 38??
    By Klimakteriehäxa? in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 11:49
  5. Klimakteriet
    By Susanne in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-15, 07:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar