Örontermometer???
_0802 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2005
    #1

    Örontermometer???

    Hejsan!
    Jag har min ständiga kamp med dagis och feber. Vi blir hemringda jätteofta utan att barnen är sjuka dom har feber. igår så kom det fram att dom plussar på 0,5 grader så då är det ju inte konstigt att dom har feber.

    Är det någon som har koll på om man ska göra detta eller inte???
    Jag blir galen
  2. 1
    Örontermometer??? Hejsan!
    Jag har min ständiga kamp med dagis och feber. Vi blir hemringda jätteofta utan att barnen är sjuka dom har feber. igår så kom det fram att dom plussar på 0,5 grader så då är det ju inte konstigt att dom har feber.

    Är det någon som har koll på om man ska göra detta eller inte???
    Jag blir galen
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2
    Ett tips från mig är att du själv har en örontemp hemma. Ta tempen vid olika tillfällen flera gånger under dagen. Hitta ditt barns temp. Detta tips fick jag från en sjuksköterska som jobbat på barn. De gjorde så där.
    Kan säga att efter att min son spelat innebandy eller fotboll inne så har han feber. Den går dock ner när han pausar. Han har en högre grundtemp än mina andra barn.

    På pojkar kan man se om de har feber genom att deras pungkulor hänger långt från kroppen.

    Här plussas inte något alls utan siffran som står gäller. Feber har man när man har 38 grader eller mer. Så säger i alla fall läkarna här. Självklart ska man förhålla sig till barnets egentemp/grundtemp.

    Tycker att du kan höra med personalen om barnet i övrigt är påverkat på något sätt och vad som gjort att de tagit tempen? Vad gjorde barnet innan tempen togs? De borde investera i en ny örontemp och tro på den temp som står. 0.5 påslag på ett lekande barn borde ge rätt många barn febergräns eller feber.....
  4. 2
    Ett tips från mig är att du själv har en örontemp hemma. Ta tempen vid olika tillfällen flera gånger under dagen. Hitta ditt barns temp. Detta tips fick jag från en sjuksköterska som jobbat på barn. De gjorde så där.
    Kan säga att efter att min son spelat innebandy eller fotboll inne så har han feber. Den går dock ner när han pausar. Han har en högre grundtemp än mina andra barn.

    På pojkar kan man se om de har feber genom att deras pungkulor hänger långt från kroppen.

    Här plussas inte något alls utan siffran som står gäller. Feber har man när man har 38 grader eller mer. Så säger i alla fall läkarna här. Självklart ska man förhålla sig till barnets egentemp/grundtemp.

    Tycker att du kan höra med personalen om barnet i övrigt är påverkat på något sätt och vad som gjort att de tagit tempen? Vad gjorde barnet innan tempen togs? De borde investera i en ny örontemp och tro på den temp som står. 0.5 påslag på ett lekande barn borde ge rätt många barn febergräns eller feber.....
  5. Medlem sedan
    Jan 2008
    #3
    Jag litar inte på örontermometrar. Tycker att den visar helt olika beroende på hur man håller och lutar den. Temp i rumpan är det som funkar bäst på de små enligt mig. Har inte varit med om att förskolan tagit feber på mina två små. Vet inte om jag skulle gilla det eller ens tillåta det faktiskt. Det är ju inte tiondelarna som räknas utan hur de mår. Vår lilleman är tokvarm mest hela tiden utan feber medan syrran inte alls har samma temperaturer.
    Lycka till! Hoppas det lugnar sig för er.
  6. 3
    Jag litar inte på örontermometrar. Tycker att den visar helt olika beroende på hur man håller och lutar den. Temp i rumpan är det som funkar bäst på de små enligt mig. Har inte varit med om att förskolan tagit feber på mina två små. Vet inte om jag skulle gilla det eller ens tillåta det faktiskt. Det är ju inte tiondelarna som räknas utan hur de mår. Vår lilleman är tokvarm mest hela tiden utan feber medan syrran inte alls har samma temperaturer.
    Lycka till! Hoppas det lugnar sig för er.
  7. Medlem sedan
    Oct 2004
    #4

    Ryt ifrån!

    Varför tar de tempen från början? Pga allmäntillstånd eller bar för de känner för det?
    Om barnets allmäntillstånd är ok/som vanligt när de påstår att barnet har feber så har barnet säkert en högre grundtemp. Det måste man ta hänsyn till. (Själv har jag feber när jag går över 36,5 grader, jag är en kall rackare...)
    Ta med en egen termometer och tempa när du kommer för att hämta när du blivit hemringd.
    När man tar temp med örontermometer ska man INTE lägga till 0,5 grader. Det är väl egentligen bara när man tar tempen i armhålan med en rumptemp som man ska göra det...

    Jag hade blivit skitförnnad! Du förlorar ju arbetsinkomst på det där!
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  8. 4
    Ryt ifrån! Varför tar de tempen från början? Pga allmäntillstånd eller bar för de känner för det?
    Om barnets allmäntillstånd är ok/som vanligt när de påstår att barnet har feber så har barnet säkert en högre grundtemp. Det måste man ta hänsyn till. (Själv har jag feber när jag går över 36,5 grader, jag är en kall rackare...)
    Ta med en egen termometer och tempa när du kommer för att hämta när du blivit hemringd.
    När man tar temp med örontermometer ska man INTE lägga till 0,5 grader. Det är väl egentligen bara när man tar tempen i armhålan med en rumptemp som man ska göra det...

    Jag hade blivit skitförnnad! Du förlorar ju arbetsinkomst på det där!
  9. Medlem sedan
    Mar 2018
    #5
    Rätt svar finns på Vårdguiden 1177

    https://www.1177.se/Jonkopings-lan/T...empen-pa-barn/
  10. 5
    Rätt svar finns på Vårdguiden 1177

    https://www.1177.se/Jonkopings-lan/T...empen-pa-barn/

Liknande trådar

  1. Örontermometer
    By doriz in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-03-02, 07:31
  2. Örontermometer?
    By fridilina in forum _1006 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-02, 15:17
  3. Örontermometer?
    By Jannan in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 10:25
  4. Örontermometer -
    By Jannan in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 19:26
  5. Bra örontermometer?
    By myrra in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 08:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar