Konfirmationspresent
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2000
    #1

    Konfirmationspresent

    Om en månad är det dags för husets 15-åringar att konfirmeras. Vi har fixat present till min unge, men sambons dotter är helt hopplöst att komma på något! Någon som har något förslatg på vadsomhelst?
    Stöd cancerfonden!
    http://www.cancerfonden.se/sv/Stod-o...ollection=4675

    http://lisse1978.bloggplatsen.se

    Sjuksköterska och mamma till 2 snygg-ungar.
  2. 1
    Konfirmationspresent Om en månad är det dags för husets 15-åringar att konfirmeras. Vi har fixat present till min unge, men sambons dotter är helt hopplöst att komma på något! Någon som har något förslatg på vadsomhelst?
  3. Medlem sedan
    Oct 2015
    #2
    En speciell tårtspade i silver? Sry, men det finns sådana.
  4. 2
    En speciell tårtspade i silver? Sry, men det finns sådana.
  5. Medlem sedan
    Oct 2015
    #3
    Kommer ges som studentpresent från en del av släkten här.
  6. 3
    Kommer ges som studentpresent från en del av släkten här.
  7. Medlem sedan
    Oct 2015
    #4
    Kom på!

    Är det inte ett fint kors i guld med tillhörande kedja?
  8. 4
    Kom på!

    Är det inte ett fint kors i guld med tillhörande kedja?
  9. Medlem sedan
    Nov 2000
    #5
    Kors och kedja kommer att ges. Men vi vill ge något annat också. Min dotter ska få ett fiskespö med tillhörande grejer för en nybörjare inom fiske. Men när det kommer till sambons dotter är vi båda tyvärr helt nollställda......
  10. 5
    Kors och kedja kommer att ges. Men vi vill ge något annat också. Min dotter ska få ett fiskespö med tillhörande grejer för en nybörjare inom fiske. Men när det kommer till sambons dotter är vi båda tyvärr helt nollställda......
  11. Medlem sedan
    Oct 2015
    #6
    Presentkort ngnstans? Pengar i kuvert eller vikta i origami?
  12. 6
    Presentkort ngnstans? Pengar i kuvert eller vikta i origami?
  13. Medlem sedan
    Apr 2008
    #7
    Något smycket? Present kort är tråkiga, men om ni tillsammans går och handlar ett smycke som hon gillar? Klockor är ju poppis nuförtiden , dessutom kan man ju ha användning av dem

    dotter konfirmerades förra året, och jag kan inte komma på vad hon fick....

    Om det inte behöver vara en pryl som minne, så en resa? Med bästa kompisen till Stockholm och gå på Grönan? Eller biljetter till någon idol som kommer till Sverige i sommar? Ni kan ju följa med ifall det känns säkrare, det beror så mycket på vilken 15-åring man har.
  14. 7
    Något smycket? Present kort är tråkiga, men om ni tillsammans går och handlar ett smycke som hon gillar? Klockor är ju poppis nuförtiden , dessutom kan man ju ha användning av dem

    dotter konfirmerades förra året, och jag kan inte komma på vad hon fick....

    Om det inte behöver vara en pryl som minne, så en resa? Med bästa kompisen till Stockholm och gå på Grönan? Eller biljetter till någon idol som kommer till Sverige i sommar? Ni kan ju följa med ifall det känns säkrare, det beror så mycket på vilken 15-åring man har.
  15. Medlem sedan
    Aug 2011
    #8
    En kamera, om hon inte har en bra redan?

    Eller vad får det kosta? (En dyrare kamera kan man ju vara fler i släkten som går ihop om, om man vill.)
  16. 8
    En kamera, om hon inte har en bra redan?

    Eller vad får det kosta? (En dyrare kamera kan man ju vara fler i släkten som går ihop om, om man vill.)
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9
    En klocka?
  18. 9
    En klocka?
  19. Medlem sedan
    Apr 2001
    #10
    Vad är hon intresserad av? Sport, musik? Jag hade valt något som prismässigt var jämförbart med vad ditt barn får. Är hon jätteintresserad av t.ex. musik finns det säkert biljetter till något roligt att gå och lyssna på. Eller om hon är helt galen i frimären så luskar pappan reda på någon fanatisk frimärkssamlare i Säffle och gör en kul resa dit bara de två.
  20. 10
    Vad är hon intresserad av? Sport, musik? Jag hade valt något som prismässigt var jämförbart med vad ditt barn får. Är hon jätteintresserad av t.ex. musik finns det säkert biljetter till något roligt att gå och lyssna på. Eller om hon är helt galen i frimären så luskar pappan reda på någon fanatisk frimärkssamlare i Säffle och gör en kul resa dit bara de två.
  21. Medlem sedan
    Jun 2005
    #11
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  22. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #12

    Något litet, med religiös anknytning

    Det känns för mig helt fel att ge presenter som helt saknar religiös anknytning såsom konfirmationspresent. Alltså, en guldkedja med ett kors, en egen bibel eller psalmbok eller något i den stilen är vad jag skulle ha i tankarna.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  23. 12
    Något litet, med religiös anknytning Det känns för mig helt fel att ge presenter som helt saknar religiös anknytning såsom konfirmationspresent. Alltså, en guldkedja med ett kors, en egen bibel eller psalmbok eller något i den stilen är vad jag skulle ha i tankarna.
  24. Medlem sedan
    Oct 2015
    #13
    Ja, det är en bra tanke!
  25. 13
    Ja, det är en bra tanke!
  26. Medlem sedan
    Oct 2014
    #14
    vad är hon intresserad av?
    Min dotter blev jätteglad för presentkort på IKEA, men iofs det var mer från släkten. Min dotter fick en resa vi gjorde ihop.
    Mannen gav en jättefin klocka till sin dotter när hon tog student.
    Gillar hon smycken är det en fin sak.
    En släktings dotter gillar konst och hon blev superglad av en tavla i en prisklass hon inte unnat sig själv att handla i.
    Så lite beroende på intresse tänker jag?
  27. 14
    vad är hon intresserad av?
    Min dotter blev jätteglad för presentkort på IKEA, men iofs det var mer från släkten. Min dotter fick en resa vi gjorde ihop.
    Mannen gav en jättefin klocka till sin dotter när hon tog student.
    Gillar hon smycken är det en fin sak.
    En släktings dotter gillar konst och hon blev superglad av en tavla i en prisklass hon inte unnat sig själv att handla i.
    Så lite beroende på intresse tänker jag?
  28. Medlem sedan
    Aug 2011
    #15
    Jag tänker att man kanske kan anpassa det efter mottagaren. Oavsett vad JAG tycker så är det ju inte jag som konfirmeras .
    Jo, jag vet, konfirmationen är ju i allra högsta grad en religiös tilldragelse.
    Men numera upplever jag att konfirmationen har en lite annan betydelse/approach än förut. Min son t ex, började gå på konfirmationsläsning i vintras. Han är inte ett dugg troende, men han ville ändå gå (inte för presenterna, jag sa till honom att om det är DET han är ute efter så är ett hett tips att istället lägga den tiden på att jobba ihop pengar själv och köpa det han vill ha ). Han tyckte att det var rätt intressant med diskussioner och övningar som de hade. Allt var inte med ett religiöst tema, långt ifrån. Det var mycket kring livet, relationer o s v.
    Så tror jag att det är för många andra ungdomar också.

    (Nu hoppade sonen av efter ett tag ändå, han kände att det blev så mycket och att det kanske inte var riktigt hans grej helt enkelt..men det gör ju ingen skillnad i den här frågan.)

    Jag tror helt enkelt att väldigt många konfirmander inte är så jättereligiösa vare sig före eller efter sin konfirmation, men att man kan ha andra, helt förståeliga skäl för att konfirmera sig ändå. Och jag tror att väldigt väldigt få uppskattar en egen psalmbok... :/
    (Jag fick en bibel när jag konfirmerades, inte av mina föräldrar men av kyrkan. Den var jättebra! Jag hade den till att hålla fönstret på glänt i mitt rum, den var stadig och bra ).
  29. 15
    Jag tänker att man kanske kan anpassa det efter mottagaren. Oavsett vad JAG tycker så är det ju inte jag som konfirmeras .
    Jo, jag vet, konfirmationen är ju i allra högsta grad en religiös tilldragelse.
    Men numera upplever jag att konfirmationen har en lite annan betydelse/approach än förut. Min son t ex, började gå på konfirmationsläsning i vintras. Han är inte ett dugg troende, men han ville ändå gå (inte för presenterna, jag sa till honom att om det är DET han är ute efter så är ett hett tips att istället lägga den tiden på att jobba ihop pengar själv och köpa det han vill ha ). Han tyckte att det var rätt intressant med diskussioner och övningar som de hade. Allt var inte med ett religiöst tema, långt ifrån. Det var mycket kring livet, relationer o s v.
    Så tror jag att det är för många andra ungdomar också.

    (Nu hoppade sonen av efter ett tag ändå, han kände att det blev så mycket och att det kanske inte var riktigt hans grej helt enkelt..men det gör ju ingen skillnad i den här frågan.)

    Jag tror helt enkelt att väldigt många konfirmander inte är så jättereligiösa vare sig före eller efter sin konfirmation, men att man kan ha andra, helt förståeliga skäl för att konfirmera sig ändå. Och jag tror att väldigt väldigt få uppskattar en egen psalmbok... :/
    (Jag fick en bibel när jag konfirmerades, inte av mina föräldrar men av kyrkan. Den var jättebra! Jag hade den till att hålla fönstret på glänt i mitt rum, den var stadig och bra ).
  30. Medlem sedan
    Oct 2014
    #16
    glöm mitt inlägg helt!!
    Tänkte fel och tänkte studentpresent.
    Det finns ett smycke som heter " Tro Hopp och Kärlek" som är jättefint att ge i just studentpresent. Som Christoffer känns det helt fel att ge något utan religiös symbol.
  31. 16
    glöm mitt inlägg helt!!
    Tänkte fel och tänkte studentpresent.
    Det finns ett smycke som heter " Tro Hopp och Kärlek" som är jättefint att ge i just studentpresent. Som Christoffer känns det helt fel att ge något utan religiös symbol.
  32. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #17

    Självklart

    Att man anpassar sig efter mottagaren alltså. Det jag, och även du tydligen, är inne på är bara att man inte vill att det skall vara något stort som kan uppmuntra den som funderar på att konfirmeras till att göra det för att man får fina presenter.

    Jag fick nog också en bibel vill jag minnas. Jag har mest använt den som referenslitteratur, jag har inte läst den från pärm till pärm. Det finns ändå en hel del intressant att läsa i den, t.ex. saker som påverkat vårt språk där vi idag inte tänker på att Bibeln är ursprunget till uttrycket.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  33. 17
    Självklart Att man anpassar sig efter mottagaren alltså. Det jag, och även du tydligen, är inne på är bara att man inte vill att det skall vara något stort som kan uppmuntra den som funderar på att konfirmeras till att göra det för att man får fina presenter.

    Jag fick nog också en bibel vill jag minnas. Jag har mest använt den som referenslitteratur, jag har inte läst den från pärm till pärm. Det finns ändå en hel del intressant att läsa i den, t.ex. saker som påverkat vårt språk där vi idag inte tänker på att Bibeln är ursprunget till uttrycket.
  34. Medlem sedan
    Aug 2011
    #18
    Ja, men valet står ju inte bara mellan en psalmbok vs "något stort som kan uppmuntra den som funderar på att konfirmeras till att göra det för att man får fina presenter", tänker jag.

    Men ja, det står en hel del klokheter i Bibeln också. En massa dumheter också, såklart. Men visst, många klokheter.
  35. 18
    Ja, men valet står ju inte bara mellan en psalmbok vs "något stort som kan uppmuntra den som funderar på att konfirmeras till att göra det för att man får fina presenter", tänker jag.

    Men ja, det står en hel del klokheter i Bibeln också. En massa dumheter också, såklart. Men visst, många klokheter.
  36. Medlem sedan
    Nov 2000
    #19
    Var sitt kors och kedja ska dom få båda två. Sen vill vi ge något mer personligt som dom kommer att ha nytta av.
  37. 19
    Var sitt kors och kedja ska dom få båda två. Sen vill vi ge något mer personligt som dom kommer att ha nytta av.
  38. Medlem sedan
    Mar 2003
    #20
    Kan de inte få lika? Vad kommer ditt barn att få?
  39. 20
    Kan de inte få lika? Vad kommer ditt barn att få?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar