Vad är julen för dig?
Högtidssnack
  1. Medlem sedan
    Jul 2017
    #1

    Vad är julen för dig?

    Jag sitter här och har inget särskilt för mig, och så undrar jag om det finns någon som har lust att hålla det här snacket igång? Jag vet att jag är tidigt ute, men ni är välkomna att svara längre fram när ni vet hur det blir. Hur mycket man väljer att göra eller inte göra är upp till en själv. Alla som vill får svara.

    Ska ni göra något eget pynt till jul?

    Pyntar ni mycket?

    Vad ska ni baka/göra för godis?
    Har ni något favoritgodis/bakverk får ni gärna dela med er av recepten här.

    Har ni något ovanligt på julbordet?
    Kanske håller ni någon speciell diet av någon anledning, som gör att mycket av det som förknippas med julen inte är aktuellt för er. Kanske tillhör ni någon religion, där man firar på annat sätt. Eller vill ni helt enkelt bara ha ett roligt alternativ? Det vore kul att få lite tips och idéer, allt är välkommet. Men det är även roligt att läsa om hur andra har det.

    Lagar ni mycket mat inför julen?

    Hur firas julen i år? Är ni hemma eller bortresta? Träffar ni vänner eller är det mest släkt?

    Tillverkar ni någon julklapp själva, eller köps allt färdigt?
    Om ni vill får ni gärna berätta vad och hur ni har gjort.

    Brukar ni besöka någon eller några julmarknader/mässor? Vad gillar ni att handla med er därifrån?

    Har ni några egna traditioner som ni gör varje jul? I så fall vad?

    Besöker ni någon musikgudstjänst inför eller under julen?

    Det var allt för nu. Jag återkommer med egna svar, om ett tag. Hoppas ni alla får en fin jul. Det viktigaste är att man får fira sin egen jul, såsom man själv önskar. Det är något jag önskar alla, även om jag sorgligt nog vet att det inte är så för en del.
  2. 1
    Vad är julen för dig? Jag sitter här och har inget särskilt för mig, och så undrar jag om det finns någon som har lust att hålla det här snacket igång? Jag vet att jag är tidigt ute, men ni är välkomna att svara längre fram när ni vet hur det blir. Hur mycket man väljer att göra eller inte göra är upp till en själv. Alla som vill får svara.

    Ska ni göra något eget pynt till jul?

    Pyntar ni mycket?

    Vad ska ni baka/göra för godis?
    Har ni något favoritgodis/bakverk får ni gärna dela med er av recepten här.

    Har ni något ovanligt på julbordet?
    Kanske håller ni någon speciell diet av någon anledning, som gör att mycket av det som förknippas med julen inte är aktuellt för er. Kanske tillhör ni någon religion, där man firar på annat sätt. Eller vill ni helt enkelt bara ha ett roligt alternativ? Det vore kul att få lite tips och idéer, allt är välkommet. Men det är även roligt att läsa om hur andra har det.

    Lagar ni mycket mat inför julen?

    Hur firas julen i år? Är ni hemma eller bortresta? Träffar ni vänner eller är det mest släkt?

    Tillverkar ni någon julklapp själva, eller köps allt färdigt?
    Om ni vill får ni gärna berätta vad och hur ni har gjort.

    Brukar ni besöka någon eller några julmarknader/mässor? Vad gillar ni att handla med er därifrån?

    Har ni några egna traditioner som ni gör varje jul? I så fall vad?

    Besöker ni någon musikgudstjänst inför eller under julen?

    Det var allt för nu. Jag återkommer med egna svar, om ett tag. Hoppas ni alla får en fin jul. Det viktigaste är att man får fira sin egen jul, såsom man själv önskar. Det är något jag önskar alla, även om jag sorgligt nog vet att det inte är så för en del.
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #2
    Funderar
    Ska ni göra något eget pynt till jul?
    Om broderier räknas, ja. Då kan det dyka upp något nytt

    Pyntar ni mycket?
    Inte överdrivet

    Vad ska ni baka/göra för godis?
    Godis blir nog det vanliga, kola, marsipanstubbe och brända mandlar

    Har ni något favoritgodis/bakverk får ni gärna dela med er av recepten här.
    Marsipanstubbe. Man smaksätter marsipan med russin som legat i konjak, hackad mandel, lite finhackad torkad frukt. Sedan täcker man den i mörk choklad

    Har ni något ovanligt på julbordet?
    Inte så ovanligt i de södra delarna, men långkål är ett måste


    Lagar ni mycket mat inför julen?
    Nej vi delar upp det och har bara det man vill ha

    Hur firas julen i år? Är ni hemma eller bortresta? Träffar ni vänner eller är det mest släkt?
    Troligen med min syster (kanske sambos söner, få se) hemma hos oss eller hos min syster, inget bestämt

    Tillverkar ni någon julklapp själva, eller köps allt färdigt?
    Nej, allting köps färdigt



    Brukar ni besöka någon eller några julmarknader/mässor? Vad gillar ni att handla med er därifrån?
    Om möjlighet finns, då kan jag köpa korv eller senap eller något sådant


    Har ni några egna traditioner som ni gör varje jul? I så fall vad?
    Vi har nog inga unika traditioner, om det inte är så att man alltid ska ha minst en julklapp att slå in mellan julbordet och julklappsutdelningen, så har vi även rimmen


    Besöker ni någon musikgudstjänst inför eller under julen?
    Nix
  4. 2
    Funderar
    Ska ni göra något eget pynt till jul?
    Om broderier räknas, ja. Då kan det dyka upp något nytt

    Pyntar ni mycket?
    Inte överdrivet

    Vad ska ni baka/göra för godis?
    Godis blir nog det vanliga, kola, marsipanstubbe och brända mandlar

    Har ni något favoritgodis/bakverk får ni gärna dela med er av recepten här.
    Marsipanstubbe. Man smaksätter marsipan med russin som legat i konjak, hackad mandel, lite finhackad torkad frukt. Sedan täcker man den i mörk choklad

    Har ni något ovanligt på julbordet?
    Inte så ovanligt i de södra delarna, men långkål är ett måste


    Lagar ni mycket mat inför julen?
    Nej vi delar upp det och har bara det man vill ha

    Hur firas julen i år? Är ni hemma eller bortresta? Träffar ni vänner eller är det mest släkt?
    Troligen med min syster (kanske sambos söner, få se) hemma hos oss eller hos min syster, inget bestämt

    Tillverkar ni någon julklapp själva, eller köps allt färdigt?
    Nej, allting köps färdigt



    Brukar ni besöka någon eller några julmarknader/mässor? Vad gillar ni att handla med er därifrån?
    Om möjlighet finns, då kan jag köpa korv eller senap eller något sådant


    Har ni några egna traditioner som ni gör varje jul? I så fall vad?
    Vi har nog inga unika traditioner, om det inte är så att man alltid ska ha minst en julklapp att slå in mellan julbordet och julklappsutdelningen, så har vi även rimmen


    Besöker ni någon musikgudstjänst inför eller under julen?
    Nix
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3
    Ska ni göra något eget pynt till jul?
    Nej, pynt är inget för mig

    Pyntar ni mycket?
    Definitivt inte. Några ljusstakar i fönstren så är adventpyntningen klar...

    Vad ska ni baka/göra för godis?
    Jag köper det mesta godiset. Det enda jag alltid gör själv är knäck, det är enkelt att fixa med hjälp av mikron

    Har ni något ovanligt på julbordet?
    Ja, en kastrull pasta så att inte mina killar svälter ihjäl framför ett julbord... *suck*
    Min svärmor och jag bakar alltid ett eget knäckebröd inför jul, perfekt som underlag för den gravade laxen. Annars är det väl de sedvanliga rätterna.

    Lagar ni mycket mat inför julen?
    Ja, jag och min bror delar på att fixa julbordet. Det brukar bli rätt bra och efteråt delar vi på resterna ioch jag äter julmat morgon, middag och kväll fram till nyår!

    Hur firas julen i år? Är ni hemma eller bortresta? Träffar ni vänner eller är det mest släkt?
    Brukar alltid vara hemma. Det är bara släkten.

    Tillverkar ni någon julklapp själva, eller köps allt färdigt?
    Nej, jag tillverkar inget. Det köps färdigt.

    Brukar ni besöka någon eller några julmarknader/mässor? Vad gillar ni att handla med er därifrån?
    Nej.

    Har ni några egna traditioner som ni gör varje jul? I så fall vad?
    Inget märkligt. Jag klär alltid granen på lillejulaftons kväll tillsammans med mina killar, därefter griljerar jag skinkan som det sista av julförberedelserna. Den avsmakas tillsammans med en god öl och då infinner sig julfriden! Kyrkan i miniatyr, ett minne av min mormor, står alltid uppställd bredvid krubban. Vi aväter julbordet mitt på dagen, sedan klarar vi oss på något sätt utan lagad mat resten av julafton...

    Besöker ni någon musikgudstjänst inför eller under julen?
    Nej, julen firar vi hemma.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Ska ni göra något eget pynt till jul?
    Nej, pynt är inget för mig

    Pyntar ni mycket?
    Definitivt inte. Några ljusstakar i fönstren så är adventpyntningen klar...

    Vad ska ni baka/göra för godis?
    Jag köper det mesta godiset. Det enda jag alltid gör själv är knäck, det är enkelt att fixa med hjälp av mikron

    Har ni något ovanligt på julbordet?
    Ja, en kastrull pasta så att inte mina killar svälter ihjäl framför ett julbord... *suck*
    Min svärmor och jag bakar alltid ett eget knäckebröd inför jul, perfekt som underlag för den gravade laxen. Annars är det väl de sedvanliga rätterna.

    Lagar ni mycket mat inför julen?
    Ja, jag och min bror delar på att fixa julbordet. Det brukar bli rätt bra och efteråt delar vi på resterna ioch jag äter julmat morgon, middag och kväll fram till nyår!

    Hur firas julen i år? Är ni hemma eller bortresta? Träffar ni vänner eller är det mest släkt?
    Brukar alltid vara hemma. Det är bara släkten.

    Tillverkar ni någon julklapp själva, eller köps allt färdigt?
    Nej, jag tillverkar inget. Det köps färdigt.

    Brukar ni besöka någon eller några julmarknader/mässor? Vad gillar ni att handla med er därifrån?
    Nej.

    Har ni några egna traditioner som ni gör varje jul? I så fall vad?
    Inget märkligt. Jag klär alltid granen på lillejulaftons kväll tillsammans med mina killar, därefter griljerar jag skinkan som det sista av julförberedelserna. Den avsmakas tillsammans med en god öl och då infinner sig julfriden! Kyrkan i miniatyr, ett minne av min mormor, står alltid uppställd bredvid krubban. Vi aväter julbordet mitt på dagen, sedan klarar vi oss på något sätt utan lagad mat resten av julafton...

    Besöker ni någon musikgudstjänst inför eller under julen?
    Nej, julen firar vi hemma.
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4
    Vad är julen för dig?
    - Julen är inte samma sak som tidigare. Barnen är inte lika små längre, släkten krymper och så.

    Ska ni göra något eget pynt till jul?
    - Nej det tror jag inte.

    Pyntar ni mycket?
    - Nej, lite till advent och lite dagen före julafton.

    Vad ska ni baka/göra för godis?
    - Alla får vara med och tycka så att det vi gör går åt. Troligen blir det, ischoklad (med ägg i), corn flakesgodis, något med nougat, kanske något mer.

    Har ni något favoritgodis/bakverk får ni gärna dela med er av recepten här.
    - inget särskilt.

    Har ni något ovanligt på julbordet?
    - inget ovanligt. MEN alla äter väl inte kalkon på juldagen som bihar som tradition. Min mormor startade den på 70-talet (eller tidigare).

    Lagar ni mycket mat inför julen?
    - Det beror på vad man jämför med. Vi gör det mesta själv och sprider ut tilltagandet under hela december.

    Hur firas julen i år? Är ni hemma eller bortresta? Träffar ni vänner eller är det mest släkt?
    - Hemma. Maken jobbar skift och jobbar oftast. Bror och svägerska är präster båda två och jobbar mycket och gärna på jul, så vi hinner knappt träffa dem. Min svärmor bor på ett boende så henne träffar vi väl en liten stund där. Kanske någon annan släkting eller väl kommer till oss. Lugnt och fridfullt!

    Tillverkar ni någon julklapp själva, eller köps allt färdigt?
    Om ni vill får ni gärna berätta vad och hur ni har gjort.
    - Köps nog mest.

    Brukar ni besöka någon eller några julmarknader/mässor? Vad gillar ni att handla med er därifrån?
    - Kanske besöker någon julmarknad.
    Har ni några egna traditioner som ni gör varje jul? I så fall vad?

    Besöker ni någon musikgudstjänst inför eller under julen?
    - Sjunger själv på julkonsert några dagar före jul och går sedan på någon vanlig gudstjänst under julafton.
  8. 4
    Vad är julen för dig?
    - Julen är inte samma sak som tidigare. Barnen är inte lika små längre, släkten krymper och så.

    Ska ni göra något eget pynt till jul?
    - Nej det tror jag inte.

    Pyntar ni mycket?
    - Nej, lite till advent och lite dagen före julafton.

    Vad ska ni baka/göra för godis?
    - Alla får vara med och tycka så att det vi gör går åt. Troligen blir det, ischoklad (med ägg i), corn flakesgodis, något med nougat, kanske något mer.

    Har ni något favoritgodis/bakverk får ni gärna dela med er av recepten här.
    - inget särskilt.

    Har ni något ovanligt på julbordet?
    - inget ovanligt. MEN alla äter väl inte kalkon på juldagen som bihar som tradition. Min mormor startade den på 70-talet (eller tidigare).

    Lagar ni mycket mat inför julen?
    - Det beror på vad man jämför med. Vi gör det mesta själv och sprider ut tilltagandet under hela december.

    Hur firas julen i år? Är ni hemma eller bortresta? Träffar ni vänner eller är det mest släkt?
    - Hemma. Maken jobbar skift och jobbar oftast. Bror och svägerska är präster båda två och jobbar mycket och gärna på jul, så vi hinner knappt träffa dem. Min svärmor bor på ett boende så henne träffar vi väl en liten stund där. Kanske någon annan släkting eller väl kommer till oss. Lugnt och fridfullt!

    Tillverkar ni någon julklapp själva, eller köps allt färdigt?
    Om ni vill får ni gärna berätta vad och hur ni har gjort.
    - Köps nog mest.

    Brukar ni besöka någon eller några julmarknader/mässor? Vad gillar ni att handla med er därifrån?
    - Kanske besöker någon julmarknad.
    Har ni några egna traditioner som ni gör varje jul? I så fall vad?

    Besöker ni någon musikgudstjänst inför eller under julen?
    - Sjunger själv på julkonsert några dagar före jul och går sedan på någon vanlig gudstjänst under julafton.
  9. Medlem sedan
    Oct 2014
    #5
    [QUOTE=Mayelle;11672647]Jag sitter här och har inget särskilt för mig, och så undrar jag om det finns någon som har lust att hålla det här snacket igång? Jag vet att jag är tidigt ute, men

    [Ska ni göra något eget pynt till jul?

    Nix helst inte !

    Pyntar ni mycket?
    - ja ganska mycket faktiskt. Mest i kök vardagsrum o barnens rum. Men stakar eller stjärnor i övriga och mycket julblommor.

    Vad ska ni baka/göra för godis?
    - helst inget ! Avskyr att baka
    Har ni något favoritgodis/bakverk får ni gärna dela med er av recepten här.
    Pass...

    Har ni något ovanligt på julbordet?
    - hm nudelsallas och kycklingspett m jordnötssås vissa år. I bland cheviche.
    Försöker få in något nytt varje år.


    Lagar ni mycket mat inför julen?
    Nja jo vi har mycket mat men är en stor släkt och alla tar med mat

    Hur firas julen i år? Är ni hemma eller bortresta? Träffar ni vänner eller är det mest släkt?
    -alltid hos min pappa på julaftonen. Mamma juldagen.

    Tillverkar ni någon julklapp själva, eller köps allt färdigt?
    - köper....är ingen pysselperson

    ]Brukar ni besöka någon eller några julmarknader/mässor? Vad gillar ni att handla med er därifrån?
    - ja gärna. Köper hemstöpta ljus och görna honung om det finns.

    Har ni några egna traditioner som ni gör varje jul? I så fall vad?
    -njae. Men vi firar ändå dom jag själv firade som barn. Men nog ändå rätt vanligt !
  10. 5
    [QUOTE=Mayelle;11672647]Jag sitter här och har inget särskilt för mig, och så undrar jag om det finns någon som har lust att hålla det här snacket igång? Jag vet att jag är tidigt ute, men

    [Ska ni göra något eget pynt till jul?

    Nix helst inte !

    Pyntar ni mycket?
    - ja ganska mycket faktiskt. Mest i kök vardagsrum o barnens rum. Men stakar eller stjärnor i övriga och mycket julblommor.

    Vad ska ni baka/göra för godis?
    - helst inget ! Avskyr att baka
    Har ni något favoritgodis/bakverk får ni gärna dela med er av recepten här.
    Pass...

    Har ni något ovanligt på julbordet?
    - hm nudelsallas och kycklingspett m jordnötssås vissa år. I bland cheviche.
    Försöker få in något nytt varje år.


    Lagar ni mycket mat inför julen?
    Nja jo vi har mycket mat men är en stor släkt och alla tar med mat

    Hur firas julen i år? Är ni hemma eller bortresta? Träffar ni vänner eller är det mest släkt?
    -alltid hos min pappa på julaftonen. Mamma juldagen.

    Tillverkar ni någon julklapp själva, eller köps allt färdigt?
    - köper....är ingen pysselperson

    ]Brukar ni besöka någon eller några julmarknader/mässor? Vad gillar ni att handla med er därifrån?
    - ja gärna. Köper hemstöpta ljus och görna honung om det finns.

    Har ni några egna traditioner som ni gör varje jul? I så fall vad?
    -njae. Men vi firar ändå dom jag själv firade som barn. Men nog ändå rätt vanligt !
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar