Så, dagens idé till debattämne RUT
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #1

    Så, dagens idé till debattämne RUT

    Detta avdrag som för vissa är djävulens (läs alliansen) påfund.

    Jag tycker det är bra att det finns. Nu kan även folk, som inte är förmögna, använda dessa tjänster, och tala inte om pensionärer. De kan få städning för ett vettig slant utan att ha en handläggare emellan som bestämmer vad de ska ha städat, dessutom så blir det ofta billigare för pensionären.

    Att det är mest de förmögna som utnyttjar den tjänsten tror jag beror på att de inte har samma hinder att köpa en sådan tjänst, en del anser att man inte ska låta andra städa sitt hem.

    Om jag utnyttjat det, inte än, har inte haft ekonomi för den lyxen i mitt liv, men jag har funderingar på det. Det är sambon som är emot detta, men jag anser att det är jag som har bestämmanderätten eftersom jag har huvudansvaret över den tyngre städningen
  2. 1
    Så, dagens idé till debattämne RUT Detta avdrag som för vissa är djävulens (läs alliansen) påfund.

    Jag tycker det är bra att det finns. Nu kan även folk, som inte är förmögna, använda dessa tjänster, och tala inte om pensionärer. De kan få städning för ett vettig slant utan att ha en handläggare emellan som bestämmer vad de ska ha städat, dessutom så blir det ofta billigare för pensionären.

    Att det är mest de förmögna som utnyttjar den tjänsten tror jag beror på att de inte har samma hinder att köpa en sådan tjänst, en del anser att man inte ska låta andra städa sitt hem.

    Om jag utnyttjat det, inte än, har inte haft ekonomi för den lyxen i mitt liv, men jag har funderingar på det. Det är sambon som är emot detta, men jag anser att det är jag som har bestämmanderätten eftersom jag har huvudansvaret över den tyngre städningen
  3. Medlem sedan
    Oct 2014
    #2
    Håller med om att du har bestämmanderätt om du har huvudansvaret. Det är samma här , min man tycker det är lite onödigt...men den mesta städningen ligger på mig så jag bestämde
    Håller med om att RUT bör finnas. Det hjälper just familjer som har vanliga inkomster att ha råd.
  4. 2
    Håller med om att du har bestämmanderätt om du har huvudansvaret. Det är samma här , min man tycker det är lite onödigt...men den mesta städningen ligger på mig så jag bestämde
    Håller med om att RUT bör finnas. Det hjälper just familjer som har vanliga inkomster att ha råd.
  5. Medlem sedan
    Oct 2015
    #3
    Vi har städare sedan typ 4 år tillbaka. Han kommer varannan vecka.

    Ibland inte pga egen eller barns sjukdom. Alltså enmansföretag.

    Jag tycker det är fantastiskt med RUT. Ingen här hemma behöver RAGEstäda mer. Bara en sån sak.

    Sen är det ju så att när man inte ansvrar så slipper man dåligt samvete.
  6. 3
    Vi har städare sedan typ 4 år tillbaka. Han kommer varannan vecka.

    Ibland inte pga egen eller barns sjukdom. Alltså enmansföretag.

    Jag tycker det är fantastiskt med RUT. Ingen här hemma behöver RAGEstäda mer. Bara en sån sak.

    Sen är det ju så att när man inte ansvrar så slipper man dåligt samvete.
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Har aldrig förstått motståndet mot RUT

    Det är självfinansierande och t.o.m. vinst för de offentliga finanserna, det hjälper många att få ett jobb med vit lön och det ger många äldre makt över sin vardag iom att de inte är utlämnade enbart till kommunens godtycke vad gäller hemtjänst. Hur kan man ha problem med RUT över huvud taget?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Har aldrig förstått motståndet mot RUT Det är självfinansierande och t.o.m. vinst för de offentliga finanserna, det hjälper många att få ett jobb med vit lön och det ger många äldre makt över sin vardag iom att de inte är utlämnade enbart till kommunens godtycke vad gäller hemtjänst. Hur kan man ha problem med RUT över huvud taget?
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5
    Jag tycker som om det låter att folk ur alla grupper använder tjänsten. Vi har inte använt det, bara ROT än så länge. Men bra att det finns!
  10. 5
    Jag tycker som om det låter att folk ur alla grupper använder tjänsten. Vi har inte använt det, bara ROT än så länge. Men bra att det finns!
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Är tveksam...

    eftersom jag inte tycker att staten ska premiera "vissa" branscher, det finns långt fler branscher som vill ha spring i butiken. Det är grymt orättvist att subventionera vissa branscher. Konstigt nog de branscher som de mest välbärgade utnyttjar.

    Jag är också skeptisk för att det verkar driva upp priserna och det uppmuntrar till dribbel med vad firmorna lägger in i arbetskostnaden. Det är "inte" svårt att få en firma att skriva upp material t ex som arbetskostnad.

    Jag tror också att just ROT bidrar rejält till den lånekarusell som vi idag ser. Folk håller på att renovera ihjäl sig bara för att de tror tror att det liksom är 30% eller 50% rabatt och lånar som tusan för att bygga altaner och göra inglasningar ändra fram till stadens torg.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  12. 6
    Är tveksam... eftersom jag inte tycker att staten ska premiera "vissa" branscher, det finns långt fler branscher som vill ha spring i butiken. Det är grymt orättvist att subventionera vissa branscher. Konstigt nog de branscher som de mest välbärgade utnyttjar.

    Jag är också skeptisk för att det verkar driva upp priserna och det uppmuntrar till dribbel med vad firmorna lägger in i arbetskostnaden. Det är "inte" svårt att få en firma att skriva upp material t ex som arbetskostnad.

    Jag tror också att just ROT bidrar rejält till den lånekarusell som vi idag ser. Folk håller på att renovera ihjäl sig bara för att de tror tror att det liksom är 30% eller 50% rabatt och lånar som tusan för att bygga altaner och göra inglasningar ändra fram till stadens torg.
  13. Medlem sedan
    Nov 1998
    #7
    Jag utnyttjade några svarta polska städare för en del år sedan i samband med flytt, 100 kr/tim. Sen betalade jag in skatt i Polen, 9 %, tillsammans med deras personuppgifter .

    Dom bad på sina bara knän med knäppta händer att de skulle få de 9 kr/tim. - Varför? Varför?, skrek dom. - För att Jesus vill, sa jag.

    Dom gick med på det.
  14. 7
    Jag utnyttjade några svarta polska städare för en del år sedan i samband med flytt, 100 kr/tim. Sen betalade jag in skatt i Polen, 9 %, tillsammans med deras personuppgifter .

    Dom bad på sina bara knän med knäppta händer att de skulle få de 9 kr/tim. - Varför? Varför?, skrek dom. - För att Jesus vill, sa jag.

    Dom gick med på det.
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8
    Instämmer! Gillar RUT och använder det ibland.
  16. 8
    Instämmer! Gillar RUT och använder det ibland.
  17. Medlem sedan
    Oct 2000
    #9
    men om denna branch subventioneras så får ju hushållen mer pengar över att spendera på andra brancher...
    Däremot tror jag du har rätt i att det bidrar till att priserna drivs upp!
  18. 9
    men om denna branch subventioneras så får ju hushållen mer pengar över att spendera på andra brancher...
    Däremot tror jag du har rätt i att det bidrar till att priserna drivs upp!
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10

    Ja kan man ju lätt tro...

    så men folk funkar inte så fullt ut. Eftersom staten nu har pekar ut några branscher så styr folk sin kosa dit i tron att nu gör de världens klipp. De fattar inte att de ens får slantar över och fattar de ändå att de får över slantar över så använder de det till andra rot- rutavdrag eller så har de förköpt de sig genom lån och annat och får bara ligga still framöver.

    Att de branscherna (som jag nämnde som inte omfattas av rut-rot) inte får mer spring beror då på att folk är så dumma i huvudet så de vill nu inte betala fullt pris för något. Se ser bara de branscherna soms taten har pekat ut och där det är 30-50% "rabatt".
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  20. 10
    Ja kan man ju lätt tro... så men folk funkar inte så fullt ut. Eftersom staten nu har pekar ut några branscher så styr folk sin kosa dit i tron att nu gör de världens klipp. De fattar inte att de ens får slantar över och fattar de ändå att de får över slantar över så använder de det till andra rot- rutavdrag eller så har de förköpt de sig genom lån och annat och får bara ligga still framöver.

    Att de branscherna (som jag nämnde som inte omfattas av rut-rot) inte får mer spring beror då på att folk är så dumma i huvudet så de vill nu inte betala fullt pris för något. Se ser bara de branscherna soms taten har pekat ut och där det är 30-50% "rabatt".
  21. Pyssling
    #11
    Fast det där är inte min erfarenhet alls, nu vill jag inte påstå att jag har jättestor koll och det kan säkert skilja på vart man bor också. Men jag jobbade ju som redovisningskonsult och hade många småföretag som kunder och jag är uppväxt i småföretagarbranchen så jag känner många genom det också.

    Min erfarenhet är att folk har det ganska bra nu för tiden och använder sig av många tjänster utöver rot/rot. Att vissa brancher subventionerades gav stort genomslag för snart sagt alla mina kunder och företagarvänner, även de inom andra branscher. När folk fick mer pengar över så anlitades även andra tjänster, alltså de till fullpris.

    Jag är med i SRF, Sveriges redovisningskonsulter, och jag var med på en årlig middag för östgötakretsen innan jul och då pratade vi faktiskt om just detta. Alla var överens om att rot/rut har varit ett uppsving även för andra brancher, i alla fall bland deras kunder som de bokförde åt.

    Men som sagt, det kan säkert vara olika beroende på vart man bor, mina egna erfarenheter är från Linköping och norra delen av Småland mest och de andra på middagen jobbar ju uteslutande i Östergötland. Så jag har ingen jättekoll precis, utan ganska begränsat. Men i alla fall, folk verkar inte dumma i huvudet precis överallt
    Jag förstår att du har andra erfarenheter och det beror säkert på var man bor, det är kanske inte jämnt fördelat över landet.
  22. 11
    Fast det där är inte min erfarenhet alls, nu vill jag inte påstå att jag har jättestor koll och det kan säkert skilja på vart man bor också. Men jag jobbade ju som redovisningskonsult och hade många småföretag som kunder och jag är uppväxt i småföretagarbranchen så jag känner många genom det också.

    Min erfarenhet är att folk har det ganska bra nu för tiden och använder sig av många tjänster utöver rot/rot. Att vissa brancher subventionerades gav stort genomslag för snart sagt alla mina kunder och företagarvänner, även de inom andra branscher. När folk fick mer pengar över så anlitades även andra tjänster, alltså de till fullpris.

    Jag är med i SRF, Sveriges redovisningskonsulter, och jag var med på en årlig middag för östgötakretsen innan jul och då pratade vi faktiskt om just detta. Alla var överens om att rot/rut har varit ett uppsving även för andra brancher, i alla fall bland deras kunder som de bokförde åt.

    Men som sagt, det kan säkert vara olika beroende på vart man bor, mina egna erfarenheter är från Linköping och norra delen av Småland mest och de andra på middagen jobbar ju uteslutande i Östergötland. Så jag har ingen jättekoll precis, utan ganska begränsat. Men i alla fall, folk verkar inte dumma i huvudet precis överallt
    Jag förstår att du har andra erfarenheter och det beror säkert på var man bor, det är kanske inte jämnt fördelat över landet.
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12

    Har sagt det förut och säger det..

    igen att jag är inte på nåt sätt någon sanning för allt och alla, jag tala bara av vad ser, hör och sedan vad jag då också tror när jag summerar allt.

    Hur vet man att det är pengar folk får "över" som de sen springer till andra branscher och shoppar för, det kan lika väl vara att folk har fått löneförhöjningar eller alla skattesänkningar som alliansen införde under sin tid eller som jag har sagt tidigare att folk drar på sig onödigt stora lån eftersom de hetsas av staten och bankerna.(Obs vad jag tror)

    Summa summarum så har folk i det stora fått det klart bättre ekonomiskt, så känner jag med.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  24. 12
    Har sagt det förut och säger det.. igen att jag är inte på nåt sätt någon sanning för allt och alla, jag tala bara av vad ser, hör och sedan vad jag då också tror när jag summerar allt.

    Hur vet man att det är pengar folk får "över" som de sen springer till andra branscher och shoppar för, det kan lika väl vara att folk har fått löneförhöjningar eller alla skattesänkningar som alliansen införde under sin tid eller som jag har sagt tidigare att folk drar på sig onödigt stora lån eftersom de hetsas av staten och bankerna.(Obs vad jag tror)

    Summa summarum så har folk i det stora fått det klart bättre ekonomiskt, så känner jag med.
  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13

    Sen kan man ju också reflektera...

    lite över varför staten måste gå in och subventionera "vissa" branscher år ut och år in. Jag kan känna att det är nåt systemfel när man måste göra så. Budskapet kan lätt tolkas som att - se till att jobba svart och höj priserna tillräckligt så staten får upp ögonen och ser till att den branschen då också omfattas av subventionerna. (lite tillspetsat nu)
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  26. 13
    Sen kan man ju också reflektera... lite över varför staten måste gå in och subventionera "vissa" branscher år ut och år in. Jag kan känna att det är nåt systemfel när man måste göra så. Budskapet kan lätt tolkas som att - se till att jobba svart och höj priserna tillräckligt så staten får upp ögonen och ser till att den branschen då också omfattas av subventionerna. (lite tillspetsat nu)
  27. Medlem sedan
    Sep 1998
    #14
    Jag köpte flyttstäd och utnyttjade därmed för första gången RUT i höstas! Så värt!!! Förr har jag aldrig haft råd! Sedan vet jag inte om jag vill ha in folk regelbundet, Ken skulle ev kunna tänka mig att överväga...

    Nu när även personer som bor i hyresrätt har rätt att utnyttja RUT i högre utsträckning än tidigare tycker jag det är ett mer rättvist system!
  28. 14
    Jag köpte flyttstäd och utnyttjade därmed för första gången RUT i höstas! Så värt!!! Förr har jag aldrig haft råd! Sedan vet jag inte om jag vill ha in folk regelbundet, Ken skulle ev kunna tänka mig att överväga...

    Nu när även personer som bor i hyresrätt har rätt att utnyttja RUT i högre utsträckning än tidigare tycker jag det är ett mer rättvist system!
  29. Pyssling
    #15
    Jo jag vet, det var så jag tänkte när jag skrev, att här går jag och tror att det är si och så (därav skrev jag var mina erfarenheter kommer ifrån) och sen såg jag ditt inlägg som är precis tvärtom och kom på att det finns en annan sanning också Nyttigt för mig att se! Tror det beror på vilka företagare man känner, mina har nog haft tur helt enkelt

    Nej, jag tror inte att det enbart är de pengarna som inverkar, jag tror inte att folk "öronmärker" just de pengarna till konsumtion i andra brancher, utan det är nog precis som du säger, sammantaget med löneförhöjningar och jobbskatteavdrag. Men för mina kunder så märktes rotavdraget tydligt i omsättningen, men det kan ju så klart vara en tillfällighet att det kom just då.

    Ja, folk har verkligen fått det bättre ekonomiskt, här hos mig märks det även i andra branscher än de rot/rut-subventionerade.
  30. 15
    Jo jag vet, det var så jag tänkte när jag skrev, att här går jag och tror att det är si och så (därav skrev jag var mina erfarenheter kommer ifrån) och sen såg jag ditt inlägg som är precis tvärtom och kom på att det finns en annan sanning också Nyttigt för mig att se! Tror det beror på vilka företagare man känner, mina har nog haft tur helt enkelt

    Nej, jag tror inte att det enbart är de pengarna som inverkar, jag tror inte att folk "öronmärker" just de pengarna till konsumtion i andra brancher, utan det är nog precis som du säger, sammantaget med löneförhöjningar och jobbskatteavdrag. Men för mina kunder så märktes rotavdraget tydligt i omsättningen, men det kan ju så klart vara en tillfällighet att det kom just då.

    Ja, folk har verkligen fått det bättre ekonomiskt, här hos mig märks det även i andra branscher än de rot/rut-subventionerade.
  31. Medlem sedan
    May 2004
    #16

    Jo det är nog nyttigt för oss alla att..

    se att det finns andra infallsvinklar men återigen så är jag ingen sanning.

    Linköping med omnejd är ju ett expansivt område så jag är inte förvånad att de flesta i det området vittnar om högtryck. Alla större städer vittnar om växtvärk och har svårt att möta den efterfrågan som är just nu.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  32. 16
    Jo det är nog nyttigt för oss alla att.. se att det finns andra infallsvinklar men återigen så är jag ingen sanning.

    Linköping med omnejd är ju ett expansivt område så jag är inte förvånad att de flesta i det området vittnar om högtryck. Alla större städer vittnar om växtvärk och har svårt att möta den efterfrågan som är just nu.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar