Steka laxtärningar?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2018
    #1

    Steka laxtärningar?

    Hej!

    Jag är odulig i köket men har hittat ett enkelt recept på en pastarätt, där man ska steka laxtärningar som ska vara 2x2cm stora.

    Hur gör man för att de inte ska bli torra? Det känns som en risk när de är så pass små?

    Tack på förhand!
  2. 1
    Steka laxtärningar? Hej!

    Jag är odulig i köket men har hittat ett enkelt recept på en pastarätt, där man ska steka laxtärningar som ska vara 2x2cm stora.

    Hur gör man för att de inte ska bli torra? Det känns som en risk när de är så pass små?

    Tack på förhand!
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Känsla och erfarenhet

    Rent spontant känner jag att det är något du får prova dig fram till, genom att peta på laxbitarna medan du steker dem och känna hur det känns vs hur saftiga de blir på tallriken. Något torra är ändå bättre än inte genomstekta...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Känsla och erfarenhet Rent spontant känner jag att det är något du får prova dig fram till, genom att peta på laxbitarna medan du steker dem och känna hur det känns vs hur saftiga de blir på tallriken. Något torra är ändå bättre än inte genomstekta...
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #3
    Tvärtom, jag hade nog föredragit laxen inte fullt genomstekt än för stekt. Men det är en smakfråga (sambon är som du, han vill hellre ha det stekt lite för länge, sonen är som jag)
  6. 3
    Tvärtom, jag hade nog föredragit laxen inte fullt genomstekt än för stekt. Men det är en smakfråga (sambon är som du, han vill hellre ha det stekt lite för länge, sonen är som jag)
  7. Medlem sedan
    Mar 2018
    #4
    hmm okej.. o det är ingen risk rent hälsomässigt om de inte skulle vara helt genomstekta?
  8. 4
    hmm okej.. o det är ingen risk rent hälsomässigt om de inte skulle vara helt genomstekta?
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    Inte om den varit fryst

    Det finns någon parasit som kan gå i lax men som dör om man fryser den (eller genomsteker fisken). I odlad lax är den risken i princip obefintlig men för vildfångad lax kan det vara bra att känna till. Jag lägger gärna laxen i frysen något dygn innan jag gravar den.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    Inte om den varit fryst Det finns någon parasit som kan gå i lax men som dör om man fryser den (eller genomsteker fisken). I odlad lax är den risken i princip obefintlig men för vildfångad lax kan det vara bra att känna till. Jag lägger gärna laxen i frysen något dygn innan jag gravar den.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar