Gränsen syskonsrivalitet och syskonvåld
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2018
    #1

    Gränsen syskonsrivalitet och syskonvåld

    Hej!

    Jagheter Veronika Alm och jag är forskare vid Sociologiska institutionen vid Lunds universitet. Jag håller på att forska om våld (både fysiskt och psykiskt) utövat av syskon och intervjuar vuxna om deras tidigare erfarenheter. Jag är även intresserad av gränserna mellan vanlig syskonrivalitet/bråk och syskonvåld/trakasserier - och är nyfiken på vad ni har för åsikter kring detta. Vad är vanlig rivalitet? När blir det istället våld? Är det någon som har egna erfarenheter att berätta om? ISverige talar man sällan om våld utövat av syskon och det finns inte mycketforskning på detta område. Det vore spännande att höra vad ni tycker och tänker!

    Tacksam för alla kommentarer och tankar!

    Vänliga hälsningar,
    Veronika Alm

  2. 1
    Gränsen syskonsrivalitet och syskonvåld Hej!

    Jagheter Veronika Alm och jag är forskare vid Sociologiska institutionen vid Lunds universitet. Jag håller på att forska om våld (både fysiskt och psykiskt) utövat av syskon och intervjuar vuxna om deras tidigare erfarenheter. Jag är även intresserad av gränserna mellan vanlig syskonrivalitet/bråk och syskonvåld/trakasserier - och är nyfiken på vad ni har för åsikter kring detta. Vad är vanlig rivalitet? När blir det istället våld? Är det någon som har egna erfarenheter att berätta om? ISverige talar man sällan om våld utövat av syskon och det finns inte mycketforskning på detta område. Det vore spännande att höra vad ni tycker och tänker!

    Tacksam för alla kommentarer och tankar!

    Vänliga hälsningar,
    Veronika Alm

  3. Medlem sedan
    Mar 2018
    #2
    Ingen som har några tankar eller åsikter om detta område?

    Om någon eventuellt har lust att medverka i en intervjustudie på området - hör gärna av er på min mailadress: [email protected] så kan jag berätta mer!

    Allt gott!
    /Veronika B Alm
  4. 2
    Ingen som har några tankar eller åsikter om detta område?

    Om någon eventuellt har lust att medverka i en intervjustudie på området - hör gärna av er på min mailadress: [email protected] så kan jag berätta mer!

    Allt gott!
    /Veronika B Alm
  5. Medlem sedan
    Mar 2018
    #3
    Citat Ursprungligen postat av Veronika B Alm Visa inlägg
    Hej!

    Jagheter Veronika Alm och jag är forskare vid Sociologiska institutionen vid Lunds universitet. Jag håller på att forska om våld (både fysiskt och psykiskt) utövat av syskon och intervjuar vuxna om deras tidigare erfarenheter. Jag är även intresserad av gränserna mellan vanlig syskonrivalitet/bråk och syskonvåld/trakasserier - och är nyfiken på vad ni har för åsikter kring detta. Vad är vanlig rivalitet? När blir det istället våld? Är det någon som har egna erfarenheter att berätta om? ISverige talar man sällan om våld utövat av syskon och det finns inte mycketforskning på detta område. Det vore spännande att höra vad ni tycker och tänker!

    Tacksam för alla kommentarer och tankar!

    Vänliga hälsningar,
    Veronika Alm

    Hej!


    Jag kommer att fortsätta min forskning om våld i syskonrelationer så därför uppdaterar jag detta inlägg. Jag söker alltså på nytt personer som har upplevt våld utövat av ett syskon som kan tänka sig att bli intervjuade. Eftersom jag är intresserad av gränsdragningar (vad är våld/vad är bråk) söker jag även föräldrar som kan tänka sig att bli intervjuade gällande hur man hanterar konflikter och drar gränser för vad som är ok i syskonrelationen!


    Allt gott,
    Veronika Burcar Alm (forskare och projektledare)
  6. 3
    Citat Ursprungligen postat av Veronika B Alm Visa inlägg
    Hej!

    Jagheter Veronika Alm och jag är forskare vid Sociologiska institutionen vid Lunds universitet. Jag håller på att forska om våld (både fysiskt och psykiskt) utövat av syskon och intervjuar vuxna om deras tidigare erfarenheter. Jag är även intresserad av gränserna mellan vanlig syskonrivalitet/bråk och syskonvåld/trakasserier - och är nyfiken på vad ni har för åsikter kring detta. Vad är vanlig rivalitet? När blir det istället våld? Är det någon som har egna erfarenheter att berätta om? ISverige talar man sällan om våld utövat av syskon och det finns inte mycketforskning på detta område. Det vore spännande att höra vad ni tycker och tänker!

    Tacksam för alla kommentarer och tankar!

    Vänliga hälsningar,
    Veronika Alm

    Hej!


    Jag kommer att fortsätta min forskning om våld i syskonrelationer så därför uppdaterar jag detta inlägg. Jag söker alltså på nytt personer som har upplevt våld utövat av ett syskon som kan tänka sig att bli intervjuade. Eftersom jag är intresserad av gränsdragningar (vad är våld/vad är bråk) söker jag även föräldrar som kan tänka sig att bli intervjuade gällande hur man hanterar konflikter och drar gränser för vad som är ok i syskonrelationen!


    Allt gott,
    Veronika Burcar Alm (forskare och projektledare)
  7. Medlem sedan
    Sep 2019
    #4
    Enligt min åsikt är det du gör del av problemet och inte lösningen Hela din "forskning" "bygger" på(precis som så mycket annat i samhället idag) på att sinnessjukförklara människan och i detta fall barnen
  8. 4
    Enligt min åsikt är det du gör del av problemet och inte lösningen Hela din "forskning" "bygger" på(precis som så mycket annat i samhället idag) på att sinnessjukförklara människan och i detta fall barnen
  9. Medlem sedan
    Mar 2018
    #5
    Då förstår jag nog inte alls hur du menar! Förklara gärna!
  10. 5
    Då förstår jag nog inte alls hur du menar! Förklara gärna!
  11. Medlem sedan
    Mar 2018
    #6
    Då förstår jag nog inte alls hur du menar! Förklara gärna!

    Citat Ursprungligen postat av d_gamlaliket Visa inlägg
    Enligt min åsikt är det du gör del av problemet och inte lösningen Hela din "forskning" "bygger" på(precis som så mycket annat i samhället idag) på att sinnessjukförklara människan och i detta fall barnen
  12. 6
    Då förstår jag nog inte alls hur du menar! Förklara gärna!

    Citat Ursprungligen postat av d_gamlaliket Visa inlägg
    Enligt min åsikt är det du gör del av problemet och inte lösningen Hela din "forskning" "bygger" på(precis som så mycket annat i samhället idag) på att sinnessjukförklara människan och i detta fall barnen
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar