Eldningsförbud
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 1999
    #1

    Eldningsförbud

    Idag togs beslut om totalt eldningförbud i vår kommun.
    DVS inte tillåtet att grilla på egna tomten nu.
    Jag har full förståelse för detta då det är extremt torrt.
    Vad jag tänker på är att det är tillåtet att röka ute.
    Många släpper bara fimparna rakt ner när dom är klara.
    Detta är ju minst lika riskabelt som att grilla tycker jag.
    Att säga till betraktar många som en kränkning av deras person.
    Undrar om kommunen kan införa rökförbud utomhus under nuvarande torka.
    Vi har ju för närvarande stora problem med skogsbränder.
  2. 1
    Eldningsförbud Idag togs beslut om totalt eldningförbud i vår kommun.
    DVS inte tillåtet att grilla på egna tomten nu.
    Jag har full förståelse för detta då det är extremt torrt.
    Vad jag tänker på är att det är tillåtet att röka ute.
    Många släpper bara fimparna rakt ner när dom är klara.
    Detta är ju minst lika riskabelt som att grilla tycker jag.
    Att säga till betraktar många som en kränkning av deras person.
    Undrar om kommunen kan införa rökförbud utomhus under nuvarande torka.
    Vi har ju för närvarande stora problem med skogsbränder.
  3. Medlem sedan
    Mar 2017
    #2
    Rökare är ju tyvärr inte kända för att vara de vassaste knivarna i lådan; det ligger s.a.s. i sakens natur. Det går kanske inte att förbjuda rökning utomhus, men i alla fall borde det bli höga böter för att kasta en fimp på icke avsedd plats nu...


    Jag sa förresten till i min lokala livsmedelsaffär för ett par dagar sedan, när de fortfarande inte hade fattat något utan hade en kampanj för grillkol, briketter och tändvätska...
    It's what you know that sets you apart
  4. 2
    Rökare är ju tyvärr inte kända för att vara de vassaste knivarna i lådan; det ligger s.a.s. i sakens natur. Det går kanske inte att förbjuda rökning utomhus, men i alla fall borde det bli höga böter för att kasta en fimp på icke avsedd plats nu...


    Jag sa förresten till i min lokala livsmedelsaffär för ett par dagar sedan, när de fortfarande inte hade fattat något utan hade en kampanj för grillkol, briketter och tändvätska...
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #3

    Tack för den du.

    Citat Ursprungligen postat av Väldigt ny medlem Visa inlägg
    Rökare är ju tyvärr inte kända för att vara de vassaste knivarna i lådan; det ligger s.a.s. i sakens natur. Det går kanske inte att förbjuda rökning utomhus, men i alla fall borde det bli höga böter för att kasta en fimp på icke avsedd plats nu...


    Jag sa förresten till i min lokala livsmedelsaffär för ett par dagar sedan, när de fortfarande inte hade fattat något utan hade en kampanj för grillkol, briketter och tändvätska...
    Jag slänger inte fimpar, inte någon av de rökare jag känner.
  6. 3
    Tack för den du.
    Citat Ursprungligen postat av Väldigt ny medlem Visa inlägg
    Rökare är ju tyvärr inte kända för att vara de vassaste knivarna i lådan; det ligger s.a.s. i sakens natur. Det går kanske inte att förbjuda rökning utomhus, men i alla fall borde det bli höga böter för att kasta en fimp på icke avsedd plats nu...


    Jag sa förresten till i min lokala livsmedelsaffär för ett par dagar sedan, när de fortfarande inte hade fattat något utan hade en kampanj för grillkol, briketter och tändvätska...
    Jag slänger inte fimpar, inte någon av de rökare jag känner.
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4

    Enligt min hustru så....

    är det ett jävla liv på FB. Många hävdar envist sin rätt att få fortsätta att grilla och tycker att förbudet är idiotiskt.

    Det är synd om människorna som Strindberg sa.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  8. 4
    Enligt min hustru så.... är det ett jävla liv på FB. Många hävdar envist sin rätt att få fortsätta att grilla och tycker att förbudet är idiotiskt.

    Det är synd om människorna som Strindberg sa.
  9. Medlem sedan
    Mar 2017
    #5
    Nähä. Men ni måste ju ändå vara medvetna om de hälsorisker ni tar. Och även för era barns räkning. Allra värst naturligtvis om ni rökt under graviditeten eller tillsammans med barnen inomhus när de var små, så att de skadats rent fysiskt och direkt. Men även indirekt, då barn gör som deras föräldrar gör... och inte som deras föräldrar SÄGER...
    It's what you know that sets you apart
  10. 5
    Nähä. Men ni måste ju ändå vara medvetna om de hälsorisker ni tar. Och även för era barns räkning. Allra värst naturligtvis om ni rökt under graviditeten eller tillsammans med barnen inomhus när de var små, så att de skadats rent fysiskt och direkt. Men även indirekt, då barn gör som deras föräldrar gör... och inte som deras föräldrar SÄGER...
  11. Medlem sedan
    Mar 2017
    #6
    Ja, vad är det egentligen MED folk..? Tänker de inte på alla - proffs och frivlliga - som sliter i lågorna, och alla som redan förlorat sin skog, sin mark, sina djur och sina hus..? Men deras "mysiga" grillparty är viktigare..?
    It's what you know that sets you apart
  12. 6
    Ja, vad är det egentligen MED folk..? Tänker de inte på alla - proffs och frivlliga - som sliter i lågorna, och alla som redan förlorat sin skog, sin mark, sina djur och sina hus..? Men deras "mysiga" grillparty är viktigare..?
  13. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #7
    Är det någon som röker inomhus?
    Tack för omtanken, men jag springer millopp, har bättre kondition än de flesta i min ålder (enligt en test gjort hos läkare, hans ord).
    Sonen mår utmärkt, toppade fystesterna när han mönstrade, gjorde sin GMU på ett jägarförband.
    Springer du en mil?
  14. 7
    Är det någon som röker inomhus?
    Tack för omtanken, men jag springer millopp, har bättre kondition än de flesta i min ålder (enligt en test gjort hos läkare, hans ord).
    Sonen mår utmärkt, toppade fystesterna när han mönstrade, gjorde sin GMU på ett jägarförband.
    Springer du en mil?
  15. Medlem sedan
    Mar 2017
    #8
    Nej, numera springer jag inte någon mil längre. (Åkte dock ett milspår på längdskidor för ett par år sedan.) Men det beror på kvarvarande foglossningsbesvär efter sista graviditeten. Alltså något som jag inte kan rå för.


    Dessutom håller inte ditt resonemang, för det finns naturligtvis många olika faktorer som påverkar en enskild människas fysik och kondition. Det kan säkert finnas rökare över 50 som klarar av att springa en mil, men då beror det ju på att andra faktorer - oftast genetiska - kompenserar. Det finns ju storrökare som blivit hundra år gamla också... Men detta betyder inte, att rökning rent generellt förbättrar människans fysik, livskvalitet eller livslängd. Eller lämnar dessa storheter utan någon som helst påverkan.
    It's what you know that sets you apart
  16. 8
    Nej, numera springer jag inte någon mil längre. (Åkte dock ett milspår på längdskidor för ett par år sedan.) Men det beror på kvarvarande foglossningsbesvär efter sista graviditeten. Alltså något som jag inte kan rå för.


    Dessutom håller inte ditt resonemang, för det finns naturligtvis många olika faktorer som påverkar en enskild människas fysik och kondition. Det kan säkert finnas rökare över 50 som klarar av att springa en mil, men då beror det ju på att andra faktorer - oftast genetiska - kompenserar. Det finns ju storrökare som blivit hundra år gamla också... Men detta betyder inte, att rökning rent generellt förbättrar människans fysik, livskvalitet eller livslängd. Eller lämnar dessa storheter utan någon som helst påverkan.
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    Ja tydligen är...

    grillparty viktigare. Vet i fn vad det är för fel på folk nuförtiden.
    Man ska tydligen alltid göra tvärt emot vad lag och ordning säger.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  18. 9
    Ja tydligen är... grillparty viktigare. Vet i fn vad det är för fel på folk nuförtiden.
    Man ska tydligen alltid göra tvärt emot vad lag och ordning säger.
  19. Medlem sedan
    Mar 2017
    #10
    Citat Ursprungligen postat av Smålandspappa Visa inlägg
    grillparty viktigare. Vet i fn vad det är för fel på folk nuförtiden.
    Man ska tydligen alltid göra tvärt emot vad lag och ordning säger.
    Japp. Ett annat exempel är de där tossorna, som försöker hindra Migrationsverket och Polisen från att avvisa utlänningar som begått grova brott i Sverige...
    It's what you know that sets you apart
  20. 10
    Citat Ursprungligen postat av Smålandspappa Visa inlägg
    grillparty viktigare. Vet i fn vad det är för fel på folk nuförtiden.
    Man ska tydligen alltid göra tvärt emot vad lag och ordning säger.
    Japp. Ett annat exempel är de där tossorna, som försöker hindra Migrationsverket och Polisen från att avvisa utlänningar som begått grova brott i Sverige...
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Ja absolut det....

    hjälper inte hur behjärtansvärt det än är så all form av civil olydnad ska bekämpad och straffas. Jag tycker de ska straffas extra hårt eftersom dessa personer egentligen är ytterligare ett hot mot vår demokrati.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  22. 11
    Ja absolut det.... hjälper inte hur behjärtansvärt det än är så all form av civil olydnad ska bekämpad och straffas. Jag tycker de ska straffas extra hårt eftersom dessa personer egentligen är ytterligare ett hot mot vår demokrati.
  23. Medlem sedan
    Mar 2017
    #12
    Alltså, jag är inte omöjlig. Jag anser att civil olydnad kan vara det rätta någon sällsynt gång, kanske till och med om det handlar om en avvisning eller utvisning. Myndigheter kan göra fel, och ibland går det "troll" i ärenden - åt det ena eller det andra hållet. Men denna Elin hade ju inte ens brytt sig om att ta reda på något om den man, som hon så "ädelt" ställde upp för så att han inte kunde skickas ut ur landet (just den dagen, UT ska han ju). Hon VISSTE inte ens att han var dömd för misshandel i Sverige! Då blir det ju så uppenbart, att det inte handlade om den mannen och hans fall egentligen, utan bara om att hon ville få leka att hon var en fin och god människa, och få uppmärksamhet för det. Man ser bara på alla bilder, hur självgod hon ser ut...
    It's what you know that sets you apart
  24. 12
    Alltså, jag är inte omöjlig. Jag anser att civil olydnad kan vara det rätta någon sällsynt gång, kanske till och med om det handlar om en avvisning eller utvisning. Myndigheter kan göra fel, och ibland går det "troll" i ärenden - åt det ena eller det andra hållet. Men denna Elin hade ju inte ens brytt sig om att ta reda på något om den man, som hon så "ädelt" ställde upp för så att han inte kunde skickas ut ur landet (just den dagen, UT ska han ju). Hon VISSTE inte ens att han var dömd för misshandel i Sverige! Då blir det ju så uppenbart, att det inte handlade om den mannen och hans fall egentligen, utan bara om att hon ville få leka att hon var en fin och god människa, och få uppmärksamhet för det. Man ser bara på alla bilder, hur självgod hon ser ut...
  25. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #13

    Rökare måste vara en stor riskfaktor

    Att förbjuda rökning utomhus lär tyvärr inte hjälpa är jag rädd - de ansvarsfulla rökare som är noga med sina fimpar är de enda som hade följt ett sådant förbud. Jag håller med om att det är en större risk än idioter som grillar, vilka är i fokus annars.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  26. 13
    Rökare måste vara en stor riskfaktor Att förbjuda rökning utomhus lär tyvärr inte hjälpa är jag rädd - de ansvarsfulla rökare som är noga med sina fimpar är de enda som hade följt ett sådant förbud. Jag håller med om att det är en större risk än idioter som grillar, vilka är i fokus annars.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar