Ångest efter husköp
Hem & fritid
  1. Anonym
    #1

    Ångest efter husköp

    Förra hösten köpte vi ett gammalt hus, det gick ganska fort alltihopa, men vi gillade båda huset och genast på visningen kände jag att de kändes som hemma. Efter det har vi renoverat intensivt i 6 månader. Flyttade in för 1,5 månad sedan.
    Och nu mår jag jättedåligt. Jag har grym åmgest, oro och glädjer mej inte alls. Jag oroar mej jättemycket över att vi ska få mögel i huset.. Att ventilationen skall vara otillräcklig, att vi inte ska ha råd pga att vi räknat helt fel eller missbedömmt hur stora boendekostnaderna kan bli. Vi har ingen jättebra ekonomi. Rädd att nåt ska hända som kommer kosta 1000 tals kronor... Så satans orolig. Går runt som en besatt och luktar för jag tycjer mej känna konstiga lukter.. (kände inget konstigt under hela renoveringen....) vi har konditionsgranskat huset innan köp... Gammalt hus men inget oroväckande såå dök upp. Lite fukt i kallkällaren men de sa besiktningsmannen är vanligt. Vi har bytt all el.. Nya element och värmerör.. Yttertaket är bytt 2013..alla vitvaror nya... Så mycjet är gjort av sånna dyra saker. Mest rädd för fukt och mögel. Och att vi i renoveringen typ byggt in nån gammal fukt som inte märkts.. Eller att vi byggt för tätt så de blir fukt osv... Och för ekonomin. Rädd att göra mina barn besvikna. Att vi tagit oss vatten över huvudet. Att jag gjort ett misstag och att vi måste sälja och gå back... Ville bara ge mina barn möjligheten att också bo i hus. Trädgård osv... Rädd att göra andra besvikna.. Att jag gjort bort mej. Är de normalt detta? Jag har lätt för att oroa mej och har även en släng av hypokondri. Går de över?? Just nu känns de hopplöst...
  2. 1
    Ångest efter husköp Förra hösten köpte vi ett gammalt hus, det gick ganska fort alltihopa, men vi gillade båda huset och genast på visningen kände jag att de kändes som hemma. Efter det har vi renoverat intensivt i 6 månader. Flyttade in för 1,5 månad sedan.
    Och nu mår jag jättedåligt. Jag har grym åmgest, oro och glädjer mej inte alls. Jag oroar mej jättemycket över att vi ska få mögel i huset.. Att ventilationen skall vara otillräcklig, att vi inte ska ha råd pga att vi räknat helt fel eller missbedömmt hur stora boendekostnaderna kan bli. Vi har ingen jättebra ekonomi. Rädd att nåt ska hända som kommer kosta 1000 tals kronor... Så satans orolig. Går runt som en besatt och luktar för jag tycjer mej känna konstiga lukter.. (kände inget konstigt under hela renoveringen....) vi har konditionsgranskat huset innan köp... Gammalt hus men inget oroväckande såå dök upp. Lite fukt i kallkällaren men de sa besiktningsmannen är vanligt. Vi har bytt all el.. Nya element och värmerör.. Yttertaket är bytt 2013..alla vitvaror nya... Så mycjet är gjort av sånna dyra saker. Mest rädd för fukt och mögel. Och att vi i renoveringen typ byggt in nån gammal fukt som inte märkts.. Eller att vi byggt för tätt så de blir fukt osv... Och för ekonomin. Rädd att göra mina barn besvikna. Att vi tagit oss vatten över huvudet. Att jag gjort ett misstag och att vi måste sälja och gå back... Ville bara ge mina barn möjligheten att också bo i hus. Trädgård osv... Rädd att göra andra besvikna.. Att jag gjort bort mej. Är de normalt detta? Jag har lätt för att oroa mej och har även en släng av hypokondri. Går de över?? Just nu känns de hopplöst...
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Det här har inget med huset att göra

    Såvitt jag kan förstå av ditt inlägg finns det inget som helst fel på huset, det är nyrenoverat och fint, men du går omkring och intalar dig att något hemskt kan hända.

    Det har inte med huset att göra, det är du själv som projicerar diverse oro på huset. Det är dina egna demoner du behöver få bukt med. Om du inte klarar av att göra det på egen hand får du försöka se om du kan få hjälp med det.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Det här har inget med huset att göra Såvitt jag kan förstå av ditt inlägg finns det inget som helst fel på huset, det är nyrenoverat och fint, men du går omkring och intalar dig att något hemskt kan hända.

    Det har inte med huset att göra, det är du själv som projicerar diverse oro på huset. Det är dina egna demoner du behöver få bukt med. Om du inte klarar av att göra det på egen hand får du försöka se om du kan få hjälp med det.
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Försvunnet inlägg

    Jag tog bort ett svar här då jag ville bevara anonymiteten. Det var innan jag såg motsvarande inlägg utan anonymitet på annat ställe. Beklagar att det försvann, jag lägger in texten här:

    "
    "Ja... De är väl där i oron ligger.. Att jag inte kan vara 100 %säker att de inte är nåt fel på huset.. Jag vet att jag många gånger är oresonlig och jag vet att jag oroar mej sjukligt för många saker. Och jag vet att jag inte kan "lita" på min magkänsla som de flesta andra. Men hur vet jag att jag har fel? Men jaa... Håller med dej i övrigt. "
    "

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Försvunnet inlägg Jag tog bort ett svar här då jag ville bevara anonymiteten. Det var innan jag såg motsvarande inlägg utan anonymitet på annat ställe. Beklagar att det försvann, jag lägger in texten här:

    "
    "Ja... De är väl där i oron ligger.. Att jag inte kan vara 100 %säker att de inte är nåt fel på huset.. Jag vet att jag många gånger är oresonlig och jag vet att jag oroar mej sjukligt för många saker. Och jag vet att jag inte kan "lita" på min magkänsla som de flesta andra. Men hur vet jag att jag har fel? Men jaa... Håller med dej i övrigt. "
    "
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar