Ryckningar
Kropp & hälsa
  1. Madde
    #1

    Ryckningar

    Vår lilla 1½-åring fick hög feber igår. Fick febernedsättande på eftermiddagen och blev piggare och lekte lite innan hon skulle sova för natten. På kvällen hörde vi att hon ofta vaknade och skrek till men det är juh inte konstigt att man sover oroligt när man har feber. Men när hon sen vaknade mer så vi tog upp henne för att kolla feber och ev ge mer feber nedsättande igen så fick hon som ryckningar i kroppen. Precis som om hon blev skrämd, nappen hon höll i flög iväg t.o.m. Inte att hon låg och ryckte hela tiden utan det var en ryckning, ganska kraftig. Och detta kom sen ca 4 gånger till med visst mellanrum emellan innan vi somnade för natten.

    NÅGON som vet vad det kan varit? Blev ganska orolig...aldrig upplevt tidigare men min tanke var att hon antingen hade ont i huden av febern och ryckte till för det liksom, eller att det kan varit nån typ av feberkramp men det får man väl bara då febern STIGER och inte sen? För då är det isf inte det....som sagt, vore hemskt glad om ngn vet om man behöver oroa sig...imorse var febern nere på 37,5 och har hållt sig där hela dagen, hon är tröttare än vanligt men kanske inte konstigt med tanke på värmen i Gbg just nu....min man skulle ringa barnsjukhuset men där kommer man inte alltid fram så jag ville kolla en gång med er med...nån?

    *hoppas*
  2. 1
    Ryckningar Vår lilla 1½-åring fick hög feber igår. Fick febernedsättande på eftermiddagen och blev piggare och lekte lite innan hon skulle sova för natten. På kvällen hörde vi att hon ofta vaknade och skrek till men det är juh inte konstigt att man sover oroligt när man har feber. Men när hon sen vaknade mer så vi tog upp henne för att kolla feber och ev ge mer feber nedsättande igen så fick hon som ryckningar i kroppen. Precis som om hon blev skrämd, nappen hon höll i flög iväg t.o.m. Inte att hon låg och ryckte hela tiden utan det var en ryckning, ganska kraftig. Och detta kom sen ca 4 gånger till med visst mellanrum emellan innan vi somnade för natten.

    NÅGON som vet vad det kan varit? Blev ganska orolig...aldrig upplevt tidigare men min tanke var att hon antingen hade ont i huden av febern och ryckte till för det liksom, eller att det kan varit nån typ av feberkramp men det får man väl bara då febern STIGER och inte sen? För då är det isf inte det....som sagt, vore hemskt glad om ngn vet om man behöver oroa sig...imorse var febern nere på 37,5 och har hållt sig där hela dagen, hon är tröttare än vanligt men kanske inte konstigt med tanke på värmen i Gbg just nu....min man skulle ringa barnsjukhuset men där kommer man inte alltid fram så jag ville kolla en gång med er med...nån?

    *hoppas*
  3. Madde
    #2

    Tillägg

    Hon hade små små utslag under blöjan imorse om det kan tillhöra...även om jag gissar på att det var värmeplitor bara....
  4. 2
    Tillägg Hon hade små små utslag under blöjan imorse om det kan tillhöra...även om jag gissar på att det var värmeplitor bara....
  5. Madde
    #3

    Fått svar

    Det är tydligen inte helt ovanligt att det kan bli så när små barn har feber, kunde liknas lite vid frossa eller att man ryser till typ sa dom på Drottning Silvias Barnsjukhus på Östra i Hhär i Gbg....så nu vet ni med om ngn av er oxå undrar någon gång! *ler*
  6. 3
    Fått svar Det är tydligen inte helt ovanligt att det kan bli så när små barn har feber, kunde liknas lite vid frossa eller att man ryser till typ sa dom på Drottning Silvias Barnsjukhus på Östra i Hhär i Gbg....så nu vet ni med om ngn av er oxå undrar någon gång! *ler*
  7. 10-barnsmamma
    #4

    Alla barn kan ha ryckningar vid ..

    feber,åtminstone våra barn har haft så.Och de är många så jag har verkligen \"vana\" av fenomenet.Kanske speciellt om de blir väckta,och har hög feber.
    Det har man ju själv också ,i alla fall jag.
    Men det syns mest på barnen.Men man kanske också bör tänka på att små barn kan få feberkramper m ryckningar.Det har jag dock inget minne av att våra barn har råkat ut för.
  8. 4
    Alla barn kan ha ryckningar vid .. feber,åtminstone våra barn har haft så.Och de är många så jag har verkligen \"vana\" av fenomenet.Kanske speciellt om de blir väckta,och har hög feber.
    Det har man ju själv också ,i alla fall jag.
    Men det syns mest på barnen.Men man kanske också bör tänka på att små barn kan få feberkramper m ryckningar.Det har jag dock inget minne av att våra barn har råkat ut för.
  9. 10-barnsmamma
    #5

    Oj,såg inte att..

    du redan fått svar från sjukhuset!
  10. 5
    Oj,såg inte att.. du redan fått svar från sjukhuset!
  11. Medlem sedan
    Feb 2018
    #6
    Hej Madde
    Vi har råkat ut för precis samma sak med vår son och är så sjukt oroliga.
    Sjukhuset verkar inte riktigt veta vad det är och har dragit igång en stor utredning där de slutligen ev vill göra hjärnröntgen och ta ryggmärgsprov. Så himla otäckt.
    Hur har det gått för er? Kom ryckningarna igen och hur mår ditt barn idag?
    /Anna
  12. 6
    Hej Madde
    Vi har råkat ut för precis samma sak med vår son och är så sjukt oroliga.
    Sjukhuset verkar inte riktigt veta vad det är och har dragit igång en stor utredning där de slutligen ev vill göra hjärnröntgen och ta ryggmärgsprov. Så himla otäckt.
    Hur har det gått för er? Kom ryckningarna igen och hur mår ditt barn idag?
    /Anna
  13. Medlem sedan
    Sep 2020
    #7
    Hej!

    Vet att det var länge sedan du skrev detta, men vad hände sedan? Vår dotter 1 år har haft detta för tredje gången nu..

    // caroline [email protected]


    QUOTE=DizAe;11674056]Hej Madde
    Vi har råkat ut för precis samma sak med vår son och är så sjukt oroliga.
    Sjukhuset verkar inte riktigt veta vad det är och har dragit igång en stor utredning där de slutligen ev vill göra hjärnröntgen och ta ryggmärgsprov. Så himla otäckt.
    Hur har det gått för er? Kom ryckningarna igen och hur mår ditt barn idag?
    /Anna[/QUOTE]
  14. 7
    Hej!

    Vet att det var länge sedan du skrev detta, men vad hände sedan? Vår dotter 1 år har haft detta för tredje gången nu..

    // caroline [email protected]


    QUOTE=DizAe;11674056]Hej Madde
    Vi har råkat ut för precis samma sak med vår son och är så sjukt oroliga.
    Sjukhuset verkar inte riktigt veta vad det är och har dragit igång en stor utredning där de slutligen ev vill göra hjärnröntgen och ta ryggmärgsprov. Så himla otäckt.
    Hur har det gått för er? Kom ryckningarna igen och hur mår ditt barn idag?
    /Anna[/QUOTE]

Liknande trådar

  1. Ryckningar
    By UlLi in forum Funktionshinder - vuxna
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 13:27
  2. Ryckningar
    By Nujävlar! in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 20:20
  3. Ryckningar
    By Nujävlar! in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 20:06
  4. Ryckningar
    By mia6 in forum Epilepsi
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-23, 16:31
  5. Ryckningar i
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 18:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar