Styrkelyft, viktklasser och SM-kval

Under åren som jag har tränat, så har min kroppsvikt aldrig haft någon betydelse. I början strävade jag förvisso efter att gå upp i vikt som ett bevis på att jag ökade i muskelmassa. Därefter har prestationen alltid varit prioritet. Antalet kilon på stången har alltid varit viktigare än kilon på vågen.

Jag har tränat en del CrossFit, där det inte finns några viktklasser. Jag insåg dock att jag är ett huvud kortare och väger 15-20 kg mindre än alla de überstarka tjejerna. Förutsättningarna har varit olika, men jag har kunnat lyfta lika mycket (eller mer) som de större tjejerna. Det gav mig en tankevurpa, så jag började snegla på styrkelyft där jag kan dra nytta av min lilla storlek. Här har vi en sport där jag kan känna mig stark i förhållande till min låga kroppsvikt.

Jag lånade min mammas badrumsvåg för att kolla vilken viktklass i styrkelyft jag rimligtvis kommer tävla i och utifrån det ha ett sikte på vilka vikter jag vill klara av i knäböj, bänkpress och marklyft.

Då såg jag att jag ligger mittemellan två viktklasser. I den lägre viktklassen är mina PB-vikter precis och nosar runt kvalgränsen till SM. I den högre viktklassen behöver jag öka några kilon till på skivstången om jag vill uppnå kvalgränsen till SM.

Plötsligt fick kroppsvikten en betydelse och jag äger numera en egen badrumsvåg. Den används dock inte så flitigt, för jag vill inte att kroppsvikten tar fokus ifrån min träning. Jag har som fokus att äta som vanligt, röra mig som vanligt och träna som vanligt – och låta tiden utvisa om det blir den lägre eller övre viktklassen. (Även om den lägre viktklassen lockar lite mer eftersom det skulle vara som att halka rätt in i den ljuva kvalgränsen till SM…)

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *