Man pratar ofta om de "obildade" amerika
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2000
    #1

    Man pratar ofta om de "obildade" amerika

    amerikanarna skulle det stå (rubriken tog slut).

    De ska visst vara dåliga i geografi. Om man nu ska generalisera.

    Men hur bra kan du Sverige?
    Var ligger Arboga?
    Karlskrona?
    Om man nu ska välja mindre städer som varit i media det senaste.

    Hur långt är Sverige? Hur många län har vi?

    Hur mycket vet just du utan att kolla innan? Med handen på hjärtat så klart.

    Kan själv medge att jag var/är kass på geografi. Att jag kan placera vissa orter beror på mitt resande. Men jag har ingen allmän kunskap.
    Anser att skolan under min tid tryckte in information. Var viktigt att lära sig de största sakerna. Peka ut de största städerna, sjöarna, osv. Och sen alla län, landskap och så. Visst klarade jag provet galant. Men sen blev det mesta glömt.

    Är det då så konstigt att personer från USA inte vet att Sverige är ett land och Oslo _inte_ är huvudstaden till det?
    Om de klarar av att nämna alla delstater samt länder i sin närhet borde väl det vara mer än MVG?
  2. 1
    Man pratar ofta om de "obildade" amerika amerikanarna skulle det stå (rubriken tog slut).

    De ska visst vara dåliga i geografi. Om man nu ska generalisera.

    Men hur bra kan du Sverige?
    Var ligger Arboga?
    Karlskrona?
    Om man nu ska välja mindre städer som varit i media det senaste.

    Hur långt är Sverige? Hur många län har vi?

    Hur mycket vet just du utan att kolla innan? Med handen på hjärtat så klart.

    Kan själv medge att jag var/är kass på geografi. Att jag kan placera vissa orter beror på mitt resande. Men jag har ingen allmän kunskap.
    Anser att skolan under min tid tryckte in information. Var viktigt att lära sig de största sakerna. Peka ut de största städerna, sjöarna, osv. Och sen alla län, landskap och så. Visst klarade jag provet galant. Men sen blev det mesta glömt.

    Är det då så konstigt att personer från USA inte vet att Sverige är ett land och Oslo _inte_ är huvudstaden till det?
    Om de klarar av att nämna alla delstater samt länder i sin närhet borde väl det vara mer än MVG?
  3. Medlem sedan
    Jan 2006
    #2

    När jag var i..

    ..USA för länge sen småpratade jag med en kille som skulle resa till London. "Is that anywhere near Sweden?", frågade han. Jag menar inte att han var representativ för hela amerikanska folket men jag upplevde ändå att de hade en extremt dålig bild av världskartan. Jag har ganska dålig koll på svenska småstäder (även om jag kan peka ut både Arboga och Karlskrona) men världens länder har jag nog ganska bra koll på.
  4. 2
    När jag var i.. ..USA för länge sen småpratade jag med en kille som skulle resa till London. "Is that anywhere near Sweden?", frågade han. Jag menar inte att han var representativ för hela amerikanska folket men jag upplevde ändå att de hade en extremt dålig bild av världskartan. Jag har ganska dålig koll på svenska småstäder (även om jag kan peka ut både Arboga och Karlskrona) men världens länder har jag nog ganska bra koll på.
  5. Medlem sedan
    Nov 2006
    #3
    Fast det _är_ ju, med amerikanska mått mätt, rätt nära Sverige!
  6. 3
    Fast det _är_ ju, med amerikanska mått mätt, rätt nära Sverige!
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4
    Mmm. Fast i amerikanska mått mätt så är det ju inte sååå långt mellan UK och Sverige. Bara en liten plaskepöl som skiljer.
  8. 4
    Mmm. Fast i amerikanska mått mätt så är det ju inte sååå långt mellan UK och Sverige. Bara en liten plaskepöl som skiljer.
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5
    *ASG*
  10. 5
    *ASG*
  11. Medlem sedan
    Jan 2006
    #6

    Ja, men...

    ..ska allting mätas i amerikanska mått?
  12. 6
    Ja, men... ..ska allting mätas i amerikanska mått?
  13. Medlem sedan
    Nov 2006
    #7
    *ASG2*
  14. 7
    *ASG2*
  15. Medlem sedan
    Nov 2006
    #8
    Det beror nog på om man är amerikan eller inte...
  16. 8
    Det beror nog på om man är amerikan eller inte...
  17. Medlem sedan
    Jan 2006
    #9

    Ja,

    ..de bor ju i ett så stort och viktigt land så man kan ju inte begära att de ska ha koll på såna petitesser som skillnader i europeisk geografi.
  18. 9
    Ja, ..de bor ju i ett så stort och viktigt land så man kan ju inte begära att de ska ha koll på såna petitesser som skillnader i europeisk geografi.
  19. Medlem sedan
    Jan 2006
    #10

    Om du skulle mäta..

    ..allt i svenska mått skulle du nog i större sammanhang framstå som lite begränsad.
  20. 10
    Om du skulle mäta.. ..allt i svenska mått skulle du nog i större sammanhang framstå som lite begränsad.
  21. Medlem sedan
    Nov 2006
    #11
    Men, du vet, om någon frågade mig om Oklahoma låg nära eller långt från Arkansas så skulle jag inte ha så hemskt mycket info att tillföra utan tjuvkik! Skulle du?
  22. 11
    Men, du vet, om någon frågade mig om Oklahoma låg nära eller långt från Arkansas så skulle jag inte ha så hemskt mycket info att tillföra utan tjuvkik! Skulle du?
  23. Medlem sedan
    Apr 2000
    #12
    Handlar ju inte om hur viktigt landet kan vara.
    Vet du exempelvis "huvudstaden" i Ohio? Och vilka delstater gränsar till Florida?

    Men vi kan ju byta kontinent och ta Afrika i stället.
    Kan du alla länder och deras huvudstäder? Utan att kolla innan då så klart...
    Typ samma sak... Nästan.
  24. 12
    Handlar ju inte om hur viktigt landet kan vara.
    Vet du exempelvis "huvudstaden" i Ohio? Och vilka delstater gränsar till Florida?

    Men vi kan ju byta kontinent och ta Afrika i stället.
    Kan du alla länder och deras huvudstäder? Utan att kolla innan då så klart...
    Typ samma sak... Nästan.
  25. Medlem sedan
    Jan 2006
    #13

    Det skulle jag..

    ..faktiskt men det är inte samma sak som att veta att London är huvudstaden i Storbritannien och att det är lite löjligt att fråga om Sverige ligger i närheten.
    Jag förstår nog inte riktigt vad vi debatterar. Ni tycker att vi ställer för höga krav på amerikanernas geografikunskaper?
  26. 13
    Det skulle jag.. ..faktiskt men det är inte samma sak som att veta att London är huvudstaden i Storbritannien och att det är lite löjligt att fråga om Sverige ligger i närheten.
    Jag förstår nog inte riktigt vad vi debatterar. Ni tycker att vi ställer för höga krav på amerikanernas geografikunskaper?
  27. Medlem sedan
    Nov 2006
    #14
    Ja -Sverige är ju trots allt rätt litet, medan USA är rätt stort, snarare jämförbart med Europa än med Sverige. Avståndet mellan NY och LA är ungefär lika långt soom det mellan Stockholm och Teheran, t ex. Så relativt sätt så ligger faktiskt London rätt nära. Ett dygn med färja eller två timmar med flyg... Ja, nära, skulle jag säga. Men i en annan nation. I Europa ligger nationerna tätt!
  28. 14
    Ja -Sverige är ju trots allt rätt litet, medan USA är rätt stort, snarare jämförbart med Europa än med Sverige. Avståndet mellan NY och LA är ungefär lika långt soom det mellan Stockholm och Teheran, t ex. Så relativt sätt så ligger faktiskt London rätt nära. Ett dygn med färja eller två timmar med flyg... Ja, nära, skulle jag säga. Men i en annan nation. I Europa ligger nationerna tätt!
  29. Medlem sedan
    Jan 2006
    #15

    För mig handlar det...

    ..om att jag ställer större krav/förväntningar på ett land som blandar sig så mycket i världspolitiken som USA gör.
  30. 15
    För mig handlar det... ..om att jag ställer större krav/förväntningar på ett land som blandar sig så mycket i världspolitiken som USA gör.
  31. Medlem sedan
    Nov 2006
    #16
    Nä... Eller jo. Jag menar nog bara att det _är - rätt nära. Fast det betyder ju inte att London är en stad i Sverige.
  32. 16
    Nä... Eller jo. Jag menar nog bara att det _är - rätt nära. Fast det betyder ju inte att London är en stad i Sverige.
  33. Medlem sedan
    Jan 2006
    #17

    Men hjälp...

    ..mig nån..:-) Är det milen som spelar roll alltså? Är det milen som sätter begränsingar för vad man kan lära sig? För mig handlar det om vad man tycker är viktigt. Det man tycker är oviktigt det lär man sig inte.
  34. 17
    Men hjälp... ..mig nån..:-) Är det milen som spelar roll alltså? Är det milen som sätter begränsingar för vad man kan lära sig? För mig handlar det om vad man tycker är viktigt. Det man tycker är oviktigt det lär man sig inte.
  35. Medlem sedan
    Nov 2006
    #18
    Aha. Då är jag med. Fast är det rättvist att ställa större krav på en enskild amerikan för det hans regering har för sig? Han kanske inte alls håller med Bush?
  36. 18
    Aha. Då är jag med. Fast är det rättvist att ställa större krav på en enskild amerikan för det hans regering har för sig? Han kanske inte alls håller med Bush?
  37. Medlem sedan
    Nov 2006
    #19
    Ja, det håller jag med dig om! Det är skrämmande om man inte vet att London är huvudstad i Storbritannien, särskilt som de har ett helt Commonwealth gemensamt. Men mannens fråga var ju om London låg _nära_ Sverige, inte om det låg _i_ Sverige.
  38. 19
    Ja, det håller jag med dig om! Det är skrämmande om man inte vet att London är huvudstad i Storbritannien, särskilt som de har ett helt Commonwealth gemensamt. Men mannens fråga var ju om London låg _nära_ Sverige, inte om det låg _i_ Sverige.
  39. Medlem sedan
    Apr 2000
    #20
    Det gör det inte för mig.

    Att USA är med lite överallt anser jag helt cyniskt bara beror på pengar.
    Jag försvarar dem inte där.

    Min fråga var bara om alla visste var vissa små städer låg.
    Jag visste det _inte_ för ett år sen. Kanske Karlskrona, men det var 50/50.

    För min del undrade jag bara om den allmänna geografikunskapen i detta land. Och jämförde hur invånarna i USA kan ha det. Alla är ju inte makthavare där.
  40. 20
    Det gör det inte för mig.

    Att USA är med lite överallt anser jag helt cyniskt bara beror på pengar.
    Jag försvarar dem inte där.

    Min fråga var bara om alla visste var vissa små städer låg.
    Jag visste det _inte_ för ett år sen. Kanske Karlskrona, men det var 50/50.

    För min del undrade jag bara om den allmänna geografikunskapen i detta land. Och jämförde hur invånarna i USA kan ha det. Alla är ju inte makthavare där.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Spontant: Vad är "Amerika"?
    By Christopher in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-01-29, 22:45
  2. "Alla" pratar om sin make...
    By Pigglet in forum Försöker bli med barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-26, 18:53
  3. Läser ofta men skriver "mindre" ofta:)
    By mammaS m F-06 & K-08 in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 20:08
  4. Läkare som pratar "privat"
    By ennie in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 17:44
  5. "Pratar" era barn mycke???
    By Nette~Elliot&Ninni in forum _0607 Julibarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 21:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar