Barnkalas eller inte... - Sidan 2
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2005
    #21

    Backa....

    Tala om för honom att han gjorde fel och att du blev arg på honom, men att det var fel av dig att dra in kalaset eftersom det inte har med saken att göra. ( hade han däremot uppförst sig illa när ni kom till kalaset så tycker jag att man kan ta hem honom på studs )
    Säg att han sjäkvlkart får gå och att man ibland som förälder säger saker som inte är rätt. Barnen måste få se att man kan ändra sig och att man kan tänka igenom saker. Tror inte alls på något konsekvenstänkande. Hur ska barnen kunna ändra sig om inte ens föräldrarna ändrar på sig utan håller fast vid saker även om de själv tycker att de gjort fel?
  2. 21
    Backa.... Tala om för honom att han gjorde fel och att du blev arg på honom, men att det var fel av dig att dra in kalaset eftersom det inte har med saken att göra. ( hade han däremot uppförst sig illa när ni kom till kalaset så tycker jag att man kan ta hem honom på studs )
    Säg att han sjäkvlkart får gå och att man ibland som förälder säger saker som inte är rätt. Barnen måste få se att man kan ändra sig och att man kan tänka igenom saker. Tror inte alls på något konsekvenstänkande. Hur ska barnen kunna ändra sig om inte ens föräldrarna ändrar på sig utan håller fast vid saker även om de själv tycker att de gjort fel?
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #22
    Det gör jag ofta, även mitt i sommaren. Anser det inte vara en viktig sak :-) eller så kan man ta tidningspapper från någon färglad tidning.
  4. 22
    Det gör jag ofta, även mitt i sommaren. Anser det inte vara en viktig sak :-) eller så kan man ta tidningspapper från någon färglad tidning.
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #23

    Klart att du kan!

    Eller vänd på pappret så du har fel sida utåt och så kan du klistra på något eller rita en flagga elle rnåt....
    Eller så tar du folie.
    Eller tidningspapper och gör fian rosetter och annat pynt.

    Märks det att jag inte alltid har presentpapper hemma?
  6. 23
    Klart att du kan! Eller vänd på pappret så du har fel sida utåt och så kan du klistra på något eller rita en flagga elle rnåt....
    Eller så tar du folie.
    Eller tidningspapper och gör fian rosetter och annat pynt.

    Märks det att jag inte alltid har presentpapper hemma?
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #24
    Ja, eller hur..det ska ju ändå slängas...
  8. 24
    Ja, eller hur..det ska ju ändå slängas...
  9. mandelblomma
    #25
    japp det kan man också
    jag skulle låta han gå efter att ni pratat lite, vad som gäller, vilka regler du "vill" ha och låt han själv föreslå vad ni ska göra då han inte "uppför" sig.
    Gör ett positivt belöningssystem i stället för att straffa, som någon sa positiva ormen exempelvis.
  10. 25
    japp det kan man också
    jag skulle låta han gå efter att ni pratat lite, vad som gäller, vilka regler du "vill" ha och låt han själv föreslå vad ni ska göra då han inte "uppför" sig.
    Gör ett positivt belöningssystem i stället för att straffa, som någon sa positiva ormen exempelvis.
  11. Smultronblomma värd
    #26
    Jag är helt med på hur du tänker. Men vi hamnade i ett läge då det inte funkade att sitta med. Dom kunde uppföra sig hos _andra_ men inte hemma.

    Konsekvensen här var att man inte kan sitta med eftersom mat slängdes lite hur som helst när som helst. Jag tycker att det är viktigt att konsekvenserna inte ska drabba andra. Alltså att andra inte ska få mat slängda på sig. Tjat fungerade inte så det var en sista desperat åtgärd. Och det fungerade.

    Slänger man mat på allt som rör sig bara på kul så får man göra det men på ett oömt ställe. I tvättstugan. Där är lätt att spola av tak och väggar.
  12. 26
    Jag är helt med på hur du tänker. Men vi hamnade i ett läge då det inte funkade att sitta med. Dom kunde uppföra sig hos _andra_ men inte hemma.

    Konsekvensen här var att man inte kan sitta med eftersom mat slängdes lite hur som helst när som helst. Jag tycker att det är viktigt att konsekvenserna inte ska drabba andra. Alltså att andra inte ska få mat slängda på sig. Tjat fungerade inte så det var en sista desperat åtgärd. Och det fungerade.

    Slänger man mat på allt som rör sig bara på kul så får man göra det men på ett oömt ställe. I tvättstugan. Där är lätt att spola av tak och väggar.
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #27
    Mammor kan också göra fel. Och kan ångra sig.

    Låt sonen gå på kalas och tänk över straff till nästa gång - straffet måste vara relaterat till vad för fel barnet gjort. Ett logiskt straff. Att inte få gå på kalaset gör ju inte att han förstår bättre vad han gjorde för dumt, eftersom det har inget med varann att göra.
  14. 27
    Mammor kan också göra fel. Och kan ångra sig.

    Låt sonen gå på kalas och tänk över straff till nästa gång - straffet måste vara relaterat till vad för fel barnet gjort. Ett logiskt straff. Att inte få gå på kalaset gör ju inte att han förstår bättre vad han gjorde för dumt, eftersom det har inget med varann att göra.
  15. Smultronblomma värd
    #28
    Oj, det låter jobbigt. Hur tacklar ni det?
  16. 28
    Oj, det låter jobbigt. Hur tacklar ni det?
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    #29

    *s*....

    köttfärssås på tak låter inget vidare!

    Självklart ska konskvenser inte drabba andra - då blir ju konsekvensen så mkt mer.

    Ibland kanske det krävs att ta till drastiska åtgärder och i ert fall funkade d ju :-)

    Min kompis kompis verka sätta detta i system och det är de som jag ogillar.
    Barnen sitter ofta i tvättstugan och äter och då hjälper ju inte hans konsekvens å´ d är illa i mina ögon sett. Kan nästan tycka att i hans fall som blir det en kränkande handling istället för en hjälpande handling.
    "Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp. Det handlar om att glida in sidlänges med en chokladkaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande "Hoho, kan någon ge mig lift!"
  18. 29
    *s*.... köttfärssås på tak låter inget vidare!

    Självklart ska konskvenser inte drabba andra - då blir ju konsekvensen så mkt mer.

    Ibland kanske det krävs att ta till drastiska åtgärder och i ert fall funkade d ju :-)

    Min kompis kompis verka sätta detta i system och det är de som jag ogillar.
    Barnen sitter ofta i tvättstugan och äter och då hjälper ju inte hans konsekvens å´ d är illa i mina ögon sett. Kan nästan tycka att i hans fall som blir det en kränkande handling istället för en hjälpande handling.
  19. Medlem sedan
    Nov 2001
    #30
    Det straffet var ju rätt så logiskt, kastar man mat omkring sig kan man inte sitta i köket. Alt så blir man utan mat.
  20. 30
    Det straffet var ju rätt så logiskt, kastar man mat omkring sig kan man inte sitta i köket. Alt så blir man utan mat.
  21. Medlem sedan
    Jan 2000
    #31

    Att straffa..

    barnet genom att vara utan mat, det är oförlåtligt som förälder anser jag!
    "Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp. Det handlar om att glida in sidlänges med en chokladkaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande "Hoho, kan någon ge mig lift!"
  22. 31
    Att straffa.. barnet genom att vara utan mat, det är oförlåtligt som förälder anser jag!
  23. Smultronblomma värd
    #32
    Men då blir det ett straff som heter duga! Jag blir också lite chockad. Det måste finnas någon logik i konsekvens och handling. Annars blir det bara kränkande som du säger.

    Det bästa med det jag gjorde var att barnen fick någon sorts val. De _fick_ slänga mat omkring sig. I tvättstugan.
  24. 32
    Men då blir det ett straff som heter duga! Jag blir också lite chockad. Det måste finnas någon logik i konsekvens och handling. Annars blir det bara kränkande som du säger.

    Det bästa med det jag gjorde var att barnen fick någon sorts val. De _fick_ slänga mat omkring sig. I tvättstugan.
  25. Smultronblomma värd
    #33
    Nej nej. De _fick_ mat. Och de fick faktiskt slänga mat omkring sig men i tvättstugan där det är lätt att spola av väggarna. (hmmmm)
    Sen valde dom att sluta slänga mat omkring sig för det var inget roligt att sitta och äta där.

    Jag tycker att det är _jätteviktigt_ att mat aldrig aldrig någonsin är inkopplat i straff, tröst eller beröm!
  26. 33
    Nej nej. De _fick_ mat. Och de fick faktiskt slänga mat omkring sig men i tvättstugan där det är lätt att spola av väggarna. (hmmmm)
    Sen valde dom att sluta slänga mat omkring sig för det var inget roligt att sitta och äta där.

    Jag tycker att det är _jätteviktigt_ att mat aldrig aldrig någonsin är inkopplat i straff, tröst eller beröm!
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande trådar

  1. Bjuden eller ej på barnkalas
    By 6002 in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 10:34
  2. Är jag dum eller? (barnkalas)
    By Mamma A med lilla C in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 20:56
  3. Barnkalas som inte blir för
    By Kakao_ in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-04, 20:40
  4. Barnkalas, bjuda eller inte
    By Linda in forum Småbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 07:55
  5. Barnkalas lokal eller aktivitet!
    By fridagg in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 10:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar