Barns funderingar kring döden
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Barns funderingar kring döden

    Sonen 5 år har börjat få en massa funderingar kring döden och jag skulle vilja ta tag på bra böcker kring ämnet.
    Har någon några bra tips?
  2. 1
    Barns funderingar kring döden Sonen 5 år har börjat få en massa funderingar kring döden och jag skulle vilja ta tag på bra böcker kring ämnet.
    Har någon några bra tips?
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2
    DEn där som heter Gonatt herr (marsvin?) o sedan finns det en bok man får hos begravningsbyrån o heter farfar o fåren. Dom funkar bra. Särskilt den första är ju mkt använd just för sin fina approach till döden o att de tar upp den på ett bra sätt.
  4. 2
    DEn där som heter Gonatt herr (marsvin?) o sedan finns det en bok man får hos begravningsbyrån o heter farfar o fåren. Dom funkar bra. Särskilt den första är ju mkt använd just för sin fina approach till döden o att de tar upp den på ett bra sätt.
  5. Medlem sedan
    Apr 2003
    #3
    Har hört talas om en bok som heter "Farväl herr muffin" men har inte läst den själv!
  6. 3
    Har hört talas om en bok som heter "Farväl herr muffin" men har inte läst den själv!
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4
    muffin?
  8. 4
    muffin?
  9. Medlem sedan
    Nov 1998
    #5
    Herr Muffin heter han. Adjö, herr Muffin heter boken. Vill inte märka ord, men om man ska söka efter den...

    Sen så finns Dödenboken av Pernilla Stalfelt som är ganska rakt på sak och... tja, osentimental kanske man kan kalla den.
  10. 5
    Herr Muffin heter han. Adjö, herr Muffin heter boken. Vill inte märka ord, men om man ska söka efter den...

    Sen så finns Dödenboken av Pernilla Stalfelt som är ganska rakt på sak och... tja, osentimental kanske man kan kalla den.
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6
    den heter godnatt herr muffin, så var det ja! *båda hade rätt o fel där* ;-)
  12. 6
    den heter godnatt herr muffin, så var det ja! *båda hade rätt o fel där* ;-)
  13. Medlem sedan
    Jan 2001
    #7
    Den är fin. Jag började nästan böla lite själv när jag läste den för min dotter när hon var mindre.
  14. 7
    Den är fin. Jag började nästan böla lite själv när jag läste den för min dotter när hon var mindre.
  15. Medlem sedan
    Nov 2004
    #8
    Det avr därför jag skrev inom parantes för jag visste inte exakta titeln. :-D
  16. 8
    Det avr därför jag skrev inom parantes för jag visste inte exakta titeln. :-D
  17. Medlem sedan
    Apr 2003
    #9
    Tack!
  18. 9
    Tack!
  19. Medlem sedan
    Apr 2003
    #10
    Ajdå
  20. 10
    Ajdå
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11
    Åh.. minns inte vad den heter...
    "Resan till... <någonting>"..

    En saga om en pojke vars morfar dött..

    Nä... minns inte.
    Fast det var faktiskt inte så bra heller när jag tänker efter...

    Kunde lika gärna låtit bli att skriva detta inlägg.
    Men det vore slöseri på en massa bokstäver att strunta i att skicka detta inlägg...

    Jag ska nog gå nu
  22. 11
    Åh.. minns inte vad den heter...
    "Resan till... <någonting>"..

    En saga om en pojke vars morfar dött..

    Nä... minns inte.
    Fast det var faktiskt inte så bra heller när jag tänker efter...

    Kunde lika gärna låtit bli att skriva detta inlägg.
    Men det vore slöseri på en massa bokstäver att strunta i att skicka detta inlägg...

    Jag ska nog gå nu
  23. Medlem sedan
    Jul 2003
    #12
    Tack för tipsen- ska söka efter dessa. Frågorna gäller mycket kring vad som händer efter man dör- är det samma som fågeln (vi såg en påkörd fågel en gång)? Ligger man under stenarna? Finns himmel? Kan barn dö?
    Usch det är jättesvårt att svara på hans frågor så jag gärna vill ha lite bokhjälp.
    Tack igen.
  24. 12
    Tack för tipsen- ska söka efter dessa. Frågorna gäller mycket kring vad som händer efter man dör- är det samma som fågeln (vi såg en påkörd fågel en gång)? Ligger man under stenarna? Finns himmel? Kan barn dö?
    Usch det är jättesvårt att svara på hans frågor så jag gärna vill ha lite bokhjälp.
    Tack igen.
  25. Medlem sedan
    Jul 2003
    #13
    tack tack *skriver ner*
  26. 13
    tack tack *skriver ner*
  27. Medlem sedan
    Jan 2001
    #14
    Hahahhaaa
  28. 14
    Hahahhaaa
  29. Medlem sedan
    Jul 2003
    #15
    tack för tipsen- Annchen skrev att hon började böla själv, kanske bör jag läsa den själv först
  30. 15
    tack för tipsen- Annchen skrev att hon började böla själv, kanske bör jag läsa den själv först
  31. Medlem sedan
    Aug 2002
    #16

    kolla här

    i min blogg har jag ett litet utdrag från "Adjö herr Muffin". Mycket bra men det finns fler böcker i ämnet. Har tyvärr glömt namnen på dem.
  32. 16
    kolla här i min blogg har jag ett litet utdrag från "Adjö herr Muffin". Mycket bra men det finns fler böcker i ämnet. Har tyvärr glömt namnen på dem.
  33. Medlem sedan
    Jul 2003
    #17

    OK-

    ska googla på resan till....
    eller inte
  34. 17
    OK- ska googla på resan till....
    eller inte
  35. Medlem sedan
    Jul 2003
    #18
    tack tack
    *springer till din blogg*
  36. 18
    tack tack
    *springer till din blogg*
  37. Medlem sedan
    Feb 2003
    #19
    Är utlandssvensk. Har även dyslexi. Sorry för ev. taskig stavning..Gör så gott jag kan..
  38. Medlem sedan
    Nov 2006
    #20
    "En stjärna vid namn Ajax"! Den fick sonen i julklapp -den är jättefin.
  39. 20
    "En stjärna vid namn Ajax"! Den fick sonen i julklapp -den är jättefin.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Funderingar kring döden *bloggvarning*
    By Nissa in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 21:57
  2. Funderingar kring döden...
    By Lova med tre in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-09, 23:43
  3. funderingar på döden
    By gnilla in forum _0307 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 09:37
  4. Funderingar om döden
    By ~Trixie~ in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 13:30
  5. Tankar kring barns gränser o integr
    By ronja in forum Stora barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 19:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar