En undran
Politik
  1. Medlem sedan
    Jul 2001
    #1

    En undran

    Kan någon förklara för mig varför alliansen och borgerliga debattörer ständigt ljuger om att "svenskarna har fått mer pengar i plånboken". Det är en sanning för dem som har heltidsarbete, men knappast för dem som har deltidsarbete och inte alls för dem som är sjuka och/eller arbetslösa. De två senare grupperna tillsammans är inte någon liten folkspillra, utan minst en miljon människor. Dessa människor har inte fått mer pengar i plånboken, utan precis tvärtom.

    Jag undrar: Finns inte sjuka/arbetslösa och deltidsarbetande? Eller räknas de inte som svenskar? Eller kanske inte som människor, över huvud taget?
  2. 1
    En undran Kan någon förklara för mig varför alliansen och borgerliga debattörer ständigt ljuger om att "svenskarna har fått mer pengar i plånboken". Det är en sanning för dem som har heltidsarbete, men knappast för dem som har deltidsarbete och inte alls för dem som är sjuka och/eller arbetslösa. De två senare grupperna tillsammans är inte någon liten folkspillra, utan minst en miljon människor. Dessa människor har inte fått mer pengar i plånboken, utan precis tvärtom.

    Jag undrar: Finns inte sjuka/arbetslösa och deltidsarbetande? Eller räknas de inte som svenskar? Eller kanske inte som människor, över huvud taget?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Det skriver du ju själv?

    De allra flesta jobbar tack och lov, och allt fler numera dessutom. Heltidsarbetande har definitivt fått mer i plånboken, deltidsanställda har troligen också fått det i hög utsträckning och skälet är det som klart uttalades i valrörelsen: Det skall löna sig bättre att jobba. Jag vill inte gärna tro att du läser inlägg SÅ till den milda grad enögt att du tror att uttrycket "svenskarna" innebär "varenda svensk medborgare, till 100%" utan helt enkelt de flesta, i genomsnitt etc.

    Alltså har du ju i ditt eget inlägg skrivit att beskrivningen är korrekt. Varför ljuger du om att borgerliga debattörer skulle ljuga?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Det skriver du ju själv? De allra flesta jobbar tack och lov, och allt fler numera dessutom. Heltidsarbetande har definitivt fått mer i plånboken, deltidsanställda har troligen också fått det i hög utsträckning och skälet är det som klart uttalades i valrörelsen: Det skall löna sig bättre att jobba. Jag vill inte gärna tro att du läser inlägg SÅ till den milda grad enögt att du tror att uttrycket "svenskarna" innebär "varenda svensk medborgare, till 100%" utan helt enkelt de flesta, i genomsnitt etc.

    Alltså har du ju i ditt eget inlägg skrivit att beskrivningen är korrekt. Varför ljuger du om att borgerliga debattörer skulle ljuga?
  5. Medlem sedan
    Feb 2008
    #3

    Inte så konstigt.

    Det är väl inte så konstigt att man huvudsakligen satsar på de som jobbar? Det tycker jag är fullt rimligt och en bra början. Det är ju en bra ambition att försöka få fler i arbete och det har man ju lyckats med.

    Därmed inte sagt att jag (eller alliansen) tycker att arbetslösa och sjuka m.fl. ska svälta. Men det gör de väl inte heller.
    --- Skrev tidigare under nicket Anon Üm ---
  6. 3
    Inte så konstigt. Det är väl inte så konstigt att man huvudsakligen satsar på de som jobbar? Det tycker jag är fullt rimligt och en bra början. Det är ju en bra ambition att försöka få fler i arbete och det har man ju lyckats med.

    Därmed inte sagt att jag (eller alliansen) tycker att arbetslösa och sjuka m.fl. ska svälta. Men det gör de väl inte heller.
  7. Medlem sedan
    Jul 2001
    #4
    Jaså, Christopher, är det lögn när man påpekar att det är lögn att säga, att "svenskarna" har fått mer i plånboken? Varför skall inte sjuka, arbetslösa och deltidsarbetande räknas till "svenskarna"? Det handlar, som sagt, inte om någon liten spillra, utan om mer än miljonen människor - som dessutom redan tidigare var i ekonomisk strykklass!

    Många deltidsarbetande har inte fått skattesänkningar, som kompenserar deras avgifts- och kostnadsökningar. Många har numera också blivit av med sin a-kassa, eftersom den har begränsats till 75 dagar. Det innebär ett rejält avbräck - ofta för redan ekonomiskt svaga, ensamstående mammor.

    Uttrycket "det skall löna sig bättre att jobba" har en direkt motsvarighet och översättning i "det skall straffa sig mer att bli sjuk och arbetslös". Det är klasspolitik av 1800-talssnitt alliansen bedriver, och de har inte ens kurage att öppet stå för det!
  8. 4
    Jaså, Christopher, är det lögn när man påpekar att det är lögn att säga, att "svenskarna" har fått mer i plånboken? Varför skall inte sjuka, arbetslösa och deltidsarbetande räknas till "svenskarna"? Det handlar, som sagt, inte om någon liten spillra, utan om mer än miljonen människor - som dessutom redan tidigare var i ekonomisk strykklass!

    Många deltidsarbetande har inte fått skattesänkningar, som kompenserar deras avgifts- och kostnadsökningar. Många har numera också blivit av med sin a-kassa, eftersom den har begränsats till 75 dagar. Det innebär ett rejält avbräck - ofta för redan ekonomiskt svaga, ensamstående mammor.

    Uttrycket "det skall löna sig bättre att jobba" har en direkt motsvarighet och översättning i "det skall straffa sig mer att bli sjuk och arbetslös". Det är klasspolitik av 1800-talssnitt alliansen bedriver, och de har inte ens kurage att öppet stå för det!
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    Ja, det är det

    Exakt varför framgick i mitt förra inlägg.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    Ja, det är det Exakt varför framgick i mitt förra inlägg.
  11. Medlem sedan
    Jul 2001
    #6
    Det var DIN tolkning, Christopher, som inte nödvändigtvis är något generellt riktmärke. Säger man att "svenskarna" har fått mer i plånboken, så innebär det för mig att huvudsakligen alla svenskar har fått mer i plånboken. Det blir svårt att tala om "svenskarna" i gemen, när man uppenbarligen utesluter en åttondel av befolkningen.
  12. 6
    Det var DIN tolkning, Christopher, som inte nödvändigtvis är något generellt riktmärke. Säger man att "svenskarna" har fått mer i plånboken, så innebär det för mig att huvudsakligen alla svenskar har fått mer i plånboken. Det blir svårt att tala om "svenskarna" i gemen, när man uppenbarligen utesluter en åttondel av befolkningen.
  13. Medlem sedan
    Feb 2008
    #7

    Men

    om de övriga sju åttondelarna har fått mer i plånboken eller kommit i arbete så är väl det rätt bra? Man måste ju börja någonstans. När man använder begreppet "svenskar" så avser man normalt svenskar generellt, dvs vad som gäller för en majoritet. Och sju åttondelar får väl anses vara majoritet. Det är i alla fall inte en lögn.
    --- Skrev tidigare under nicket Anon Üm ---
  14. 7
    Men om de övriga sju åttondelarna har fått mer i plånboken eller kommit i arbete så är väl det rätt bra? Man måste ju börja någonstans. När man använder begreppet "svenskar" så avser man normalt svenskar generellt, dvs vad som gäller för en majoritet. Och sju åttondelar får väl anses vara majoritet. Det är i alla fall inte en lögn.
  15. Medlem sedan
    Oct 2001
    #8
    Ja att satsa på att ta bort allt mer pengar från de som jobbar för att istället ge allt mer pengar till de som INTE jobbar kan ju åtminstone inte sägas stimulera arbetslösa till att söka jobb...

    Detta kanske inte vore ett problem om vi hade välfärdssystem som gav rätt stimulanser men det vi de facto sett är den statistik kring utnyttjandet av bidrag som visar hur (s)-styrda regeringar administrerat en remarkabel explosion av bidragsutbetalningar och en mass-ström av sjukskrivningar och förtidspensioneringar även av mycket unga människor.

    Jag tycker alla borde vara glada att denna trend nu brutits.
  16. 8
    Ja att satsa på att ta bort allt mer pengar från de som jobbar för att istället ge allt mer pengar till de som INTE jobbar kan ju åtminstone inte sägas stimulera arbetslösa till att söka jobb...

    Detta kanske inte vore ett problem om vi hade välfärdssystem som gav rätt stimulanser men det vi de facto sett är den statistik kring utnyttjandet av bidrag som visar hur (s)-styrda regeringar administrerat en remarkabel explosion av bidragsutbetalningar och en mass-ström av sjukskrivningar och förtidspensioneringar även av mycket unga människor.

    Jag tycker alla borde vara glada att denna trend nu brutits.
  17. Medlem sedan
    Jul 2001
    #9
    Ganska meningslöst att svara på den här typen av inlägg egentligen. Det räcker väl att säga, att de sju åttondelarnas skattesänkningar har bekostats genom en mycket turlig konjunkturuppgång och just den återstående åttondelens försämrade villkor. På vilket sätt innebär det att man "börjar någonstans"?
  18. 9
    Ganska meningslöst att svara på den här typen av inlägg egentligen. Det räcker väl att säga, att de sju åttondelarnas skattesänkningar har bekostats genom en mycket turlig konjunkturuppgång och just den återstående åttondelens försämrade villkor. På vilket sätt innebär det att man "börjar någonstans"?
  19. Medlem sedan
    Jul 2001
    #10
    Jag förstår inte varför borgerliga debattörer helt enkelt skriver om verkligheten.

    Relativt sett mycket få långtidssjukskrivna och förtidspensionerade har återkommit i arbete, och den enkla orsaken är att de är långtidssjukskrivna och förtidspensionerade av hälsoskäl, INTE för att de är lata och föredrar att bli försörjda av samhället.

    Den lilla minskning som har skett på det här området började f.ö. redan på (s)-regeringens tid och har mycket lite med alliansens åtgärder att göra.
  20. 10
    Jag förstår inte varför borgerliga debattörer helt enkelt skriver om verkligheten.

    Relativt sett mycket få långtidssjukskrivna och förtidspensionerade har återkommit i arbete, och den enkla orsaken är att de är långtidssjukskrivna och förtidspensionerade av hälsoskäl, INTE för att de är lata och föredrar att bli försörjda av samhället.

    Den lilla minskning som har skett på det här området började f.ö. redan på (s)-regeringens tid och har mycket lite med alliansens åtgärder att göra.
  21. Medlem sedan
    Oct 2003
    #11
    Jag förstår inte varför borgerliga debattörer helt enkelt skriver om verkligheten.
    Om man inte skriver om verkligheten....vad ska man då skriva om?

    *ordlekande Z*
    "Det du inte förstår - förstör!
    Tillslut blir hela världen begriplig!"
  22. 11
    Jag förstår inte varför borgerliga debattörer helt enkelt skriver om verkligheten.
    Om man inte skriver om verkligheten....vad ska man då skriva om?

    *ordlekande Z*
  23. Medlem sedan
    Jul 2001
    #12
    En fortsatt trevlig Valborg, Ziggy!
  24. 12
    En fortsatt trevlig Valborg, Ziggy!
  25. Medlem sedan
    Oct 2003
    #13
    Detsamma, detsamma, Haqvin!
  26. 13
    Detsamma, detsamma, Haqvin!

Liknande trådar

  1. Undran
    By pebe1 in forum Komplikationer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 07:46
  2. Undran..?!
    By ~Prisilla~ in forum Autismspektrum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 10:13
  3. undran?
    By Tindra in forum Barn som yrke
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 21:02
  4. undran
    By Tindra in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 17:33
  5. undran om Gi
    By hannis in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 18:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar