Var förvarar ni papper...alltså papper
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 1999
    #1

    Var förvarar ni papper...alltså papper

    som barnen får från skolan om att det är idrottsdag om två veckor, sommarlovslappen som man får månader i förväg etc, alltså aktuella papper som snabbt ska kunna hittas när de behövs. Jag skriver upp tider i kalendern, men sen har jag massor av småhögar med papper och självklart hittar jag nada. Räkningar åker ner i en särskild bytta så dem har jag koll på...nu skulle jag t ex hitta en lapp om en föräldraenkät som kommunen har på hemsidan och man behövde lösenord. Inte hittar jag den inte. Hur gör ni? Jag vill INTE ha dem på kylen utan nån smarare snyggare förvaring...
  2. 1
    Var förvarar ni papper...alltså papper som barnen får från skolan om att det är idrottsdag om två veckor, sommarlovslappen som man får månader i förväg etc, alltså aktuella papper som snabbt ska kunna hittas när de behövs. Jag skriver upp tider i kalendern, men sen har jag massor av småhögar med papper och självklart hittar jag nada. Räkningar åker ner i en särskild bytta så dem har jag koll på...nu skulle jag t ex hitta en lapp om en föräldraenkät som kommunen har på hemsidan och man behövde lösenord. Inte hittar jag den inte. Hur gör ni? Jag vill INTE ha dem på kylen utan nån smarare snyggare förvaring...
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2
    den gräsliga klassikern- kylskåpet
  4. 2
    den gräsliga klassikern- kylskåpet
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3
    brevkorg
  6. 3
    brevkorg
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    Oooops

    Tänkte just skriva kylen, jue Viktiga papper som behöver sitta länge tejpar vi upp på insidan av städskåpet *s* Annars är det högsystem här. Och chansen att hita det man söker i tid är minimal.

    Men tack för påminnelsen om sommarlovslappen, som ska vara inne förra måndagen
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  8. 4
    Oooops Tänkte just skriva kylen, jue Viktiga papper som behöver sitta länge tejpar vi upp på insidan av städskåpet *s* Annars är det högsystem här. Och chansen att hita det man söker i tid är minimal.

    Men tack för påminnelsen om sommarlovslappen, som ska vara inne förra måndagen
  9. Medlem sedan
    Jul 2007
    #5

    Veckoblad från skolan

    hängs upp på anslagstavla i groventren. Räkningar lägger jag i ett fack för räkningar vid mitt skrivbord, betalda fakturor sätts in i pärm sorterat efter mottagare.

    har rätt bra ordning på sådant "däringa".......
  10. 5
    Veckoblad från skolan hängs upp på anslagstavla i groventren. Räkningar lägger jag i ett fack för räkningar vid mitt skrivbord, betalda fakturor sätts in i pärm sorterat efter mottagare.

    har rätt bra ordning på sådant "däringa".......
  11. Medlem sedan
    Jan 2008
    #6
    vi har en vanlig korg a4-storlek i köket, där lägger vi alla såna aktuella papper...bara att bläddra igenom sen.
  12. 6
    vi har en vanlig korg a4-storlek i köket, där lägger vi alla såna aktuella papper...bara att bläddra igenom sen.
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7
    I bilen, i väskan, i cykelkorgen.
  14. 7
    I bilen, i väskan, i cykelkorgen.
  15. Medlem sedan
    Feb 2002
    #8
    Knepet är att ha _en_ hög där alla viktiga papper hamna i i tidsardning s a s. Sedan arkiverar man högarna vart efter i periodiserade kartonger. Har använt mig av denna princip länge och hittar i princip alltid mina viktiga papper. Till skillnad mot min man som springer som en tossing och letar jämt och ständigt. Han arkiverar pa "vanligt" sätt.
  16. 8
    Knepet är att ha _en_ hög där alla viktiga papper hamna i i tidsardning s a s. Sedan arkiverar man högarna vart efter i periodiserade kartonger. Har använt mig av denna princip länge och hittar i princip alltid mina viktiga papper. Till skillnad mot min man som springer som en tossing och letar jämt och ständigt. Han arkiverar pa "vanligt" sätt.
  17. Medlem sedan
    Aug 1999
    #9
    Vi har ett fack per unge uppspikat på väggen i köket. Då är det bara alla andra halvviktiga papper som flyter runt i hela huset...
  18. 9
    Vi har ett fack per unge uppspikat på väggen i köket. Då är det bara alla andra halvviktiga papper som flyter runt i hela huset...
  19. Medlem sedan
    Jun 2007
    #10
    ex med 3 stycken
    märk dem med
    " aktuella" osv
  20. 10
    ex med 3 stycken
    märk dem med
    " aktuella" osv
  21. Medlem sedan
    Nov 2003
    #11

    jag älskar tex...

    ...de där små pappbyråerna på Granit - 3 lådors...
    Där har vi spara en liten stund & se om det behövs längst ned, vändes då & då (betyder minst en gång i månaden) - snarast & räkningar som ska betalas - överst...

    Funkar TOPP & jag gillar ordning i hemmet nuförtiden...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  22. 11
    jag älskar tex... ...de där små pappbyråerna på Granit - 3 lådors...
    Där har vi spara en liten stund & se om det behövs längst ned, vändes då & då (betyder minst en gång i månaden) - snarast & räkningar som ska betalas - överst...

    Funkar TOPP & jag gillar ordning i hemmet nuförtiden...
  23. Medlem sedan
    Nov 2001
    #12
    Har två hängmappar från Granit som hänger på väggen - den ena är för post jag inte ens hunnit titta på, den andra är för aktuella papper. Inaktuella kastas eller arkiveras. Åtminstone 1 ggr per vecka går jag igenom båda mapparna, och håller mig på så sätt ajour med vad som ska göras.
  24. 12
    Har två hängmappar från Granit som hänger på väggen - den ena är för post jag inte ens hunnit titta på, den andra är för aktuella papper. Inaktuella kastas eller arkiveras. Åtminstone 1 ggr per vecka går jag igenom båda mapparna, och håller mig på så sätt ajour med vad som ska göras.
  25. Medlem sedan
    Oct 1999
    #13

    Lite uppiggande att se att

    man inte är ensam. Fritidsfröken ringde förra veckan om sommarlovet.
  26. 13
    Lite uppiggande att se att man inte är ensam. Fritidsfröken ringde förra veckan om sommarlovet.
  27. Medlem sedan
    Oct 1999
    #14

    Ordning och reda ser jag

    visst är det härligt
  28. 14
    Ordning och reda ser jag visst är det härligt
  29. Medlem sedan
    Oct 1999
    #15

    Oj, låter komplicerat

    för en oordningssam typ som jag. Dessa papper behöver ju oftast inte sparas dock, utan är ju aktuella under en tid...Riktigt viktiga saker håller jag reda på. Nästan alltid. Nu för tiden går ju det mesta att få fram på nätet...förutom vissa kvitton och sånt då.
  30. 15
    Oj, låter komplicerat för en oordningssam typ som jag. Dessa papper behöver ju oftast inte sparas dock, utan är ju aktuella under en tid...Riktigt viktiga saker håller jag reda på. Nästan alltid. Nu för tiden går ju det mesta att få fram på nätet...förutom vissa kvitton och sånt då.
  31. Medlem sedan
    Oct 2002
    #16
    Jag har köpt varsin plastmapp för ungarnas skolpapper och sånt. Mapparna ligger oanvända längst ner i tidningshögarna. Papperna däremot ligger på kökssoffan, i tidningshögen, uppmagnetade på kylskåpet, på hyllan under soffbordet...

    Nej, jag har inga bra tips. Men jag är en jäkel på organisera i teorin!
  32. 16
    Jag har köpt varsin plastmapp för ungarnas skolpapper och sånt. Mapparna ligger oanvända längst ner i tidningshögarna. Papperna däremot ligger på kökssoffan, i tidningshögen, uppmagnetade på kylskåpet, på hyllan under soffbordet...

    Nej, jag har inga bra tips. Men jag är en jäkel på organisera i teorin!
  33. Medlem sedan
    Oct 1999
    #17

    Det lät ju som ett bra sätt

    att hålla lite ordning. Kanske ska testa det, alternativ som någon nämnde, en sån där liten papp-byrå eller nåt. Blir ju dessutom snyggare på bänken utan alla himlans högar och grejs överallt.
  34. 17
    Det lät ju som ett bra sätt att hålla lite ordning. Kanske ska testa det, alternativ som någon nämnde, en sån där liten papp-byrå eller nåt. Blir ju dessutom snyggare på bänken utan alla himlans högar och grejs överallt.
  35. Medlem sedan
    May 2005
    #18

    Oooops igen *s*

    Vad som retar mig med den här lappen är att vi för bara ett par veckor se´n lämnade in en lapp om vlka dagar hon skulle vara ledig. Och nu har vi fått en till där de vill veta vilka tider hon ska vara där.

    Kolla normalschemat, vetja! En måndag i juni skiljer sig inte från en måndag i mars på våra jobb...
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  36. 18
    Oooops igen *s* Vad som retar mig med den här lappen är att vi för bara ett par veckor se´n lämnade in en lapp om vlka dagar hon skulle vara ledig. Och nu har vi fått en till där de vill veta vilka tider hon ska vara där.

    Kolla normalschemat, vetja! En måndag i juni skiljer sig inte från en måndag i mars på våra jobb...
  37. Medlem sedan
    Oct 1999
    #19

    Det är väl tanken som

    räknas...eller inte
  38. 19
    Det är väl tanken som räknas...eller inte
  39. Medlem sedan
    Sep 2003
    #20
    När tredje barnet började på dagis var vi tvungna att ta tag i papperseländet för att inte tappa kollen helt.
    Vi har så många år mellan barnen att de aldrig gått på samma skola samtidigt så det har alltid varit tre olika terminsplaneringar att hålla reda på.

    Vi inrättade en "sambandscentral" vid vår hemarbetsplats (skrivbordet där datorn står i ett hörn av allrummet).
    Vi har en anslagstavla där ett veckoschema finns med en spalt för varje familjemedlem. Där skriver vi i vad som är planerat för veckan och underst sitter en pappersklämma per person där man kan klämma fast viktiga papper som ska skrivas på/fyllas i/lämnas tillbaka. Barnen har (nästan) lärt sig att allt som kommer med hem från skolan/idrotten/musikskolan ska hamna där.

    På söndagarna brukar vi fylla i kommande veckas schema och sortera i pappersklämmorna. På så sätt så missar vi inte så mycket iallafall...
  40. 20
    När tredje barnet började på dagis var vi tvungna att ta tag i papperseländet för att inte tappa kollen helt.
    Vi har så många år mellan barnen att de aldrig gått på samma skola samtidigt så det har alltid varit tre olika terminsplaneringar att hålla reda på.

    Vi inrättade en "sambandscentral" vid vår hemarbetsplats (skrivbordet där datorn står i ett hörn av allrummet).
    Vi har en anslagstavla där ett veckoschema finns med en spalt för varje familjemedlem. Där skriver vi i vad som är planerat för veckan och underst sitter en pappersklämma per person där man kan klämma fast viktiga papper som ska skrivas på/fyllas i/lämnas tillbaka. Barnen har (nästan) lärt sig att allt som kommer med hem från skolan/idrotten/musikskolan ska hamna där.

    På söndagarna brukar vi fylla i kommande veckas schema och sortera i pappersklämmorna. På så sätt så missar vi inte så mycket iallafall...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. FK papper - vab
    By Eyrene in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 10:09
  2. Alltså det här med papper...
    By _em_ in forum Singelmingel
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 06:06
  3. Papper
    By Snurran in forum Separation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 21:24
  4. Alltså vad mycket papper!
    By Nettikan in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 04:08
  5. papper
    By Susanna in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 18:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar