Någon som vet ??
Bilsnack
  1. anonymt namn
    #1

    Någon som vet ??

    om man krachar en bil (krockar med ett träd, hela motorn förstörd) vad är det minsta man får ut på försäkringen, finns det nåt "skrotningsvärde" ?

    Bilen var nybesiktad men den skulle nog inte klara en besiktning till pga all rost (en -85 corolla).
    Kors i taket, den var helförsäkrad
  2. 1
    Någon som vet ?? om man krachar en bil (krockar med ett träd, hela motorn förstörd) vad är det minsta man får ut på försäkringen, finns det nåt "skrotningsvärde" ?

    Bilen var nybesiktad men den skulle nog inte klara en besiktning till pga all rost (en -85 corolla).
    Kors i taket, den var helförsäkrad
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2

    Beräknat marknadsvärde

    Det finns ingen minsta summa som får ut på försäkringen. Skaderegleraren gör en bedömning av marknadsvärdet och värderar just ditt exemplar. En så gammal bil som inte kommer att klara nästa besiktning är inte värd många kronor och det är nog risk att självrisken överstiger den summa som försäkringsbolaget kan vara beredd att betala och att därför ingen ersättning kommer att utbetalas. Om bilen är precis nybesiktad och därför hade kunnat funka i ytterligare ett år (om den inte hade krockats) är den värd max 5.000:- men förmodligen mindre.
  4. 2
    Beräknat marknadsvärde Det finns ingen minsta summa som får ut på försäkringen. Skaderegleraren gör en bedömning av marknadsvärdet och värderar just ditt exemplar. En så gammal bil som inte kommer att klara nästa besiktning är inte värd många kronor och det är nog risk att självrisken överstiger den summa som försäkringsbolaget kan vara beredd att betala och att därför ingen ersättning kommer att utbetalas. Om bilen är precis nybesiktad och därför hade kunnat funka i ytterligare ett år (om den inte hade krockats) är den värd max 5.000:- men förmodligen mindre.
  5. anonymt namn
    #3

    Tack för snabbt svar

    det är inte min bil det gäller, hittade en lika bil på blocket http://www.blocket.se/vi/15679372.htm?ca=2_s&last=1 det är (eller var) visst en 86 eller 87 dom hade

    Det var ju inget annat fel på bilen dom hade förrutom rost

    Nu förstår jag varför min man VÄGRAR att jag ska byta till en mindre bil (har en 855 nu) för även i låg hastighet blir det ju INGENTING kvar av bilen när man krockar.... Vi har kallat mammas (det var hennes bil) andrabil för "äggskalet" och det var just vad det var, skör som ett äggskal.....
  6. 3
    Tack för snabbt svar det är inte min bil det gäller, hittade en lika bil på blocket http://www.blocket.se/vi/15679372.htm?ca=2_s&last=1 det är (eller var) visst en 86 eller 87 dom hade

    Det var ju inget annat fel på bilen dom hade förrutom rost

    Nu förstår jag varför min man VÄGRAR att jag ska byta till en mindre bil (har en 855 nu) för även i låg hastighet blir det ju INGENTING kvar av bilen när man krockar.... Vi har kallat mammas (det var hennes bil) andrabil för "äggskalet" och det var just vad det var, skör som ett äggskal.....
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    Varje exemplar

    När det gäller så här gamla bilar som vi nu talar om är det svårt att jämföra med andra bilar. Man får värdera varje exemplar utifrån dess skick. Och skicket är mycket viktigare än ett par årsmodeller hit eller dit. Rosten är det viktigaste orsaken till att bilen du berättar om inte är värd så många kronor.
  8. 4
    Varje exemplar När det gäller så här gamla bilar som vi nu talar om är det svårt att jämföra med andra bilar. Man får värdera varje exemplar utifrån dess skick. Och skicket är mycket viktigare än ett par årsmodeller hit eller dit. Rosten är det viktigaste orsaken till att bilen du berättar om inte är värd så många kronor.
  9. anonymt namn
    #5

    Nu är det klart

    dom fick 5000 för bilen, fast dom får ju bara ut 2000 när allt är klart..... Men det var 2000 mer än dom räknade med
  10. 5
    Nu är det klart dom fick 5000 för bilen, fast dom får ju bara ut 2000 när allt är klart..... Men det var 2000 mer än dom räknade med

Liknande trådar

  1. Känner någon till någon blogg?
    By anonymt namn in forum Klumpfot
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 21:11
  2. Någon frisör här eller någon annan som..
    By Grodan in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 08:27
  3. Någon jurist eller någon kunnig om arv?
    By Undrande! in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 20:03
  4. Någon som köpt någon av dessa skor?
    By AnnaS in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 21:04
  5. Någon från fk, eller någon annan som
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 17:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar