är dieselbilen död snart?
Bilsnack
  1. frasse-boy
    #1

    är dieselbilen död snart?

    med ett dieselpris på närmare 15 kr litern och en fordons skatt på ca 3 gånger vad en motsvarande bensinbil har så borde det nyvunna intresset för dieselbilar ha svalnat betydligt, eller vad säger vår insider i branchen P56
  2. 1
    är dieselbilen död snart? med ett dieselpris på närmare 15 kr litern och en fordons skatt på ca 3 gånger vad en motsvarande bensinbil har så borde det nyvunna intresset för dieselbilar ha svalnat betydligt, eller vad säger vår insider i branchen P56
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    3 ggr är att ta i. Med de nya koldioxidbasserade skatterna är det 2,5 ggr i fordonsskatt.

    Exempel på en bil reggad 2008:
    En BMW 318 diesel kostar 2425 kr i skatt.
    EN BMW 318 bensin kostar 1020 kr i skatt.

    Så fortfarande är det beroende på hur långt du kör. Men visst, flera som trodde att diesel skulle vara ett säkert kort har nog satt kaffet i halsen vid de senaste prisökningarna.

    Men små dieslar tror jag fortfarande kommer att vara populära.

    Sedan beror vårt höga diesel pris till stor del på kapacitetsbrist i raffinaderierna. Något som drabbar oss extra för vi ska tydligen ha en speciell version av diesel som inte görs på speciellt många ställen.

    Samt att drivmedelspriserna alltid är höga på sommaren. De kommer nog att droppa något framåt hösten.
  4. 2
    3 ggr är att ta i. Med de nya koldioxidbasserade skatterna är det 2,5 ggr i fordonsskatt.

    Exempel på en bil reggad 2008:
    En BMW 318 diesel kostar 2425 kr i skatt.
    EN BMW 318 bensin kostar 1020 kr i skatt.

    Så fortfarande är det beroende på hur långt du kör. Men visst, flera som trodde att diesel skulle vara ett säkert kort har nog satt kaffet i halsen vid de senaste prisökningarna.

    Men små dieslar tror jag fortfarande kommer att vara populära.

    Sedan beror vårt höga diesel pris till stor del på kapacitetsbrist i raffinaderierna. Något som drabbar oss extra för vi ska tydligen ha en speciell version av diesel som inte görs på speciellt många ställen.

    Samt att drivmedelspriserna alltid är höga på sommaren. De kommer nog att droppa något framåt hösten.
  5. Medlem sedan
    Jun 2001
    #3

    Minskat intresse

    Jag upplever det som att suget efter dieselbilar börjar svalna. När det gäller stora SUV:ar och lastvagnar är det fortfarande intresse kring diesel men inte alls samma intresse då det gäller vanliga personbilar.
  6. 3
    Minskat intresse Jag upplever det som att suget efter dieselbilar börjar svalna. När det gäller stora SUV:ar och lastvagnar är det fortfarande intresse kring diesel men inte alls samma intresse då det gäller vanliga personbilar.
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    3,15

    Omräkningstalet fr.o.m 1 januari 2008 är 3,15 om man jämför en bensinbil med en dieselkärra om de har samma utsläppsnivå.
  8. 4
    3,15 Omräkningstalet fr.o.m 1 januari 2008 är 3,15 om man jämför en bensinbil med en dieselkärra om de har samma utsläppsnivå.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Men nu har de oftast inte samma utsläpsnivå. Så praktiken innebär mindre skillnad.
  10. 5
    Men nu har de oftast inte samma utsläpsnivå. Så praktiken innebär mindre skillnad.
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6

    I och för sig

    Det stämmer i och för sig. Men fortfarande är skatten för dieselbilar ofta rejält högre än på en bensindriven version. För normalbilisten som kör knappt 1.500 mil/år är en dieselbil inte lönsam med dagens bränslepriser.
  12. 6
    I och för sig Det stämmer i och för sig. Men fortfarande är skatten för dieselbilar ofta rejält högre än på en bensindriven version. För normalbilisten som kör knappt 1.500 mil/år är en dieselbil inte lönsam med dagens bränslepriser.
  13. Medlem sedan
    May 2002
    #7
    Nej jag gillar vår diesel iallafall!!
    Har en V70 D5 som drar ca 3 l/ milen på landsväg (och jag kör bara landsväg). Det betyder att jag kommer 135 mil på en tank!! TYcker bara att jag kör och kör och kör...innan det är dags att tanka. Har inte räknat på det men det måste jämna ut skillnaden i literpris...
  14. 7
    Nej jag gillar vår diesel iallafall!!
    Har en V70 D5 som drar ca 3 l/ milen på landsväg (och jag kör bara landsväg). Det betyder att jag kommer 135 mil på en tank!! TYcker bara att jag kör och kör och kör...innan det är dags att tanka. Har inte räknat på det men det måste jämna ut skillnaden i literpris...
  15. Medlem sedan
    May 2002
    #8
    Kanske ska tillägga att jag bor i glesbygd och kör mellan 2500-3000 mil om året DESSUTOM...
    Hade bensinbil förra året, ska bli spännande att jämföra en årsförbrukning när jag kört ett år med den här...
  16. 8
    Kanske ska tillägga att jag bor i glesbygd och kör mellan 2500-3000 mil om året DESSUTOM...
    Hade bensinbil förra året, ska bli spännande att jämföra en årsförbrukning när jag kört ett år med den här...
  17. Medlem sedan
    Jun 2003
    #9
    3 l/mil??
    Tryckte du fel på tangenterna? I annat fall rymmer din tank 405 l diesel. Låter som en lastbil...
  18. 9
    3 l/mil??
    Tryckte du fel på tangenterna? I annat fall rymmer din tank 405 l diesel. Låter som en lastbil...
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    på den tiden då dieseln kostade 6-7 och bensinen kostade 10-11kr litern stämmde säkert dina funderingar dom flesta dieselbilsägare vill nog inte göra om uträkningarna i dagsläget
  20. 10
    på den tiden då dieseln kostade 6-7 och bensinen kostade 10-11kr litern stämmde säkert dina funderingar dom flesta dieselbilsägare vill nog inte göra om uträkningarna i dagsläget
  21. Medlem sedan
    May 2002
    #11
    Ja om det vore så väl! Nej men den drar ju mycket mer vid start och stadskörning.
    När jag trycker in knappen när jag precis tankat står det: 1350 km kvar till tom tank och det brukar stämma vid landsvägskörning...
  22. 11
    Ja om det vore så väl! Nej men den drar ju mycket mer vid start och stadskörning.
    När jag trycker in knappen när jag precis tankat står det: 1350 km kvar till tom tank och det brukar stämma vid landsvägskörning...
  23. Medlem sedan
    May 2002
    #12
    Ja det där beror ju lite på om man är privatperson eller företagare med egen dieseltank
  24. 12
    Ja det där beror ju lite på om man är privatperson eller företagare med egen dieseltank
  25. Medlem sedan
    Jan 2004
    #13
    nu börjar vi närma oss kärnpunkten i den svenska dieselbils beskattningen ser jag, i lagstiftarnas ögon har dieselbilsägarna alltid ansets vara småkriminella bedragare därav alla konstiga anledningar till att försöka klämma ur ägarna den skatt som dom smiter undan genom att göra som du föreslår. kilometerskatten kom till av den anledningen och en ny GPS baserad variant är under diskution
  26. 13
    nu börjar vi närma oss kärnpunkten i den svenska dieselbils beskattningen ser jag, i lagstiftarnas ögon har dieselbilsägarna alltid ansets vara småkriminella bedragare därav alla konstiga anledningar till att försöka klämma ur ägarna den skatt som dom smiter undan genom att göra som du föreslår. kilometerskatten kom till av den anledningen och en ny GPS baserad variant är under diskution
  27. Medlem sedan
    Aug 2005
    #14
    Jag funderar också på denna fråga.Ska byta bil och diesel har känt som ett självklart val med tanke på att jag pendlar 10 mil om dagen. Men när jag räknar på det tjänar jag bara ca 300 kr på att byta till diesel! För skatten på en V70 från -93 borde väl ligga på ca 6000 kr?
  28. 14
    Jag funderar också på denna fråga.Ska byta bil och diesel har känt som ett självklart val med tanke på att jag pendlar 10 mil om dagen. Men när jag räknar på det tjänar jag bara ca 300 kr på att byta till diesel! För skatten på en V70 från -93 borde väl ligga på ca 6000 kr?
  29. Medlem sedan
    May 2002
    #15
    Men stopp nu...om man kör FÖR företaget med bilen är det ju väldigt naturligt att tanka den i egen tank eller hur? Men det är är klart- det finns ju olika varianter på det där också. Jag kan inte garantera att jag ALLTID kör privat på mack-tankad diesel. ISåfall skulle jag ju få tömma tanken (alt.tanka exakt så mycket som jag behöver för att komma dit jag ska med bilen som "firmabil". Så visst några mil har det nog blivit med företagets diesel men å andra sidan har det nog varit tvärtom också.
    Nu är det här ju min dieselförbrukning och det finns ju många många varianter på hur man kan göra det. Jag är inte säker på att skatta bort dieselbilarna är det bästa...
  30. 15
    Men stopp nu...om man kör FÖR företaget med bilen är det ju väldigt naturligt att tanka den i egen tank eller hur? Men det är är klart- det finns ju olika varianter på det där också. Jag kan inte garantera att jag ALLTID kör privat på mack-tankad diesel. ISåfall skulle jag ju få tömma tanken (alt.tanka exakt så mycket som jag behöver för att komma dit jag ska med bilen som "firmabil". Så visst några mil har det nog blivit med företagets diesel men å andra sidan har det nog varit tvärtom också.
    Nu är det här ju min dieselförbrukning och det finns ju många många varianter på hur man kan göra det. Jag är inte säker på att skatta bort dieselbilarna är det bästa...

Liknande trådar

  1. Snart slut på veckan, å snart vilodag:)
    By Mia m Iza& Klara in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 16:50
  2. snart..SNART nio månader avklarade!!
    By Maddeluttan in forum _1102 Februaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-22, 14:38
  3. Nio månader har gått.. snart SNART:)
    By Maddeluttan in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 11:39
  4. Usa nästa, snart snart snart åker
    By EllaNora in forum Resesnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-22, 12:07
  5. Snart, snart ska barnen i säng!
    By joleda in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 19:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar