hur få in tre tonåringar i baksätet?
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    hur få in tre tonåringar i baksätet?

    Vi har idag en mitsubishi lancer kombi, som vi är jättenöjda med i stort, men i takt med att de tre barnen blir större börjar det bli trångt i baksätet (och mittenplatsen är avskydd som pesten).

    det vi söker nu är en säker bil, med rymligt baksäte (passande tre vuxna), med rejält bagageutrymme. men vi vill _inte_ ha en stor familjebuss/suv eller liknande bränsleslukande miljömonster -vad finns för alternativ då?

    vi har troligen inte råd att köpa en helt ny bil, men inte mer än 5 år gammal.
    tacksam för alla tips!!
  2. 1
    hur få in tre tonåringar i baksätet? Vi har idag en mitsubishi lancer kombi, som vi är jättenöjda med i stort, men i takt med att de tre barnen blir större börjar det bli trångt i baksätet (och mittenplatsen är avskydd som pesten).

    det vi söker nu är en säker bil, med rymligt baksäte (passande tre vuxna), med rejält bagageutrymme. men vi vill _inte_ ha en stor familjebuss/suv eller liknande bränsleslukande miljömonster -vad finns för alternativ då?

    vi har troligen inte råd att köpa en helt ny bil, men inte mer än 5 år gammal.
    tacksam för alla tips!!
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2
    Några förslag: Citroen C4, Mazda 5, Ford S-Max och Peugeot 307 har tre enskilda säten.
  4. 2
    Några förslag: Citroen C4, Mazda 5, Ford S-Max och Peugeot 307 har tre enskilda säten.
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    Hade hoppats på en baksätesrad där 3 pers kan sitta bredvid varann hyfsat bekvämt, men det verkar inte finnas en sån bil att uppbåda på klotet. Alla bilar designas med en stenhård, smal mittenplats som helst ska fungera som ett nedfällt bord mellan de två andra platserna. Familjebussarna å andra sidan då verkar ju vara konstruerade så att den bakersta raden är nånsorts nödsäten, som dessutom gör att lastutrymmet blir minimalt..? Hmm. Verkar som om ungarna får fortsätta trängas. Men åtminstone borde ju en storbilskombi ge mera utrymme i baksätet än vår Lancer.

    Av dina tips går både Peugeot och Citroen bort direkt eftersom de har sämre besiktningsresultat än medelbilen enl konsumentverket. Ford S-max ser däremot klart intressant ut, precis en sån baksätesrad jag letat efter. Tyvärr har vi inte råd med en så ny bil förrän våra inkomster blivit bättre.. dessutom är den ju ganska stor och tung. Undrar om Ford kommit till rätta med rostproblemen. Svårt det här.

    Tack för dina tips i alla fall!!
  6. 3
    Hade hoppats på en baksätesrad där 3 pers kan sitta bredvid varann hyfsat bekvämt, men det verkar inte finnas en sån bil att uppbåda på klotet. Alla bilar designas med en stenhård, smal mittenplats som helst ska fungera som ett nedfällt bord mellan de två andra platserna. Familjebussarna å andra sidan då verkar ju vara konstruerade så att den bakersta raden är nånsorts nödsäten, som dessutom gör att lastutrymmet blir minimalt..? Hmm. Verkar som om ungarna får fortsätta trängas. Men åtminstone borde ju en storbilskombi ge mera utrymme i baksätet än vår Lancer.

    Av dina tips går både Peugeot och Citroen bort direkt eftersom de har sämre besiktningsresultat än medelbilen enl konsumentverket. Ford S-max ser däremot klart intressant ut, precis en sån baksätesrad jag letat efter. Tyvärr har vi inte råd med en så ny bil förrän våra inkomster blivit bättre.. dessutom är den ju ganska stor och tung. Undrar om Ford kommit till rätta med rostproblemen. Svårt det här.

    Tack för dina tips i alla fall!!
  7. ture
    #4

    två udda

    Honda FR-V och Fiat Multipla är två rejält breda bilar med sex säten + bagage. Fiaten säljs sporadiskt i sverige, har aldrig vinteranpassats, men Hondan kan du se hos vilken honda handlare som helst. Kolla tester på biltidningarnas siter.
  8. 4
    två udda Honda FR-V och Fiat Multipla är två rejält breda bilar med sex säten + bagage. Fiaten säljs sporadiskt i sverige, har aldrig vinteranpassats, men Hondan kan du se hos vilken honda handlare som helst. Kolla tester på biltidningarnas siter.
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5
    Kul tips, har kollat på båda, men vill bara ha två säten i framsätet så jag kan sitta med handen på min mans lår Baksätet är dock perfekt, precis sånt jag är ute efter. Tre separata stolar + rejält bagage (helst kombi), har dock inget behov av en sjusitsig bil.. Hmm. Får leta vidare.
  10. 5
    Kul tips, har kollat på båda, men vill bara ha två säten i framsätet så jag kan sitta med handen på min mans lår Baksätet är dock perfekt, precis sånt jag är ute efter. Tre separata stolar + rejält bagage (helst kombi), har dock inget behov av en sjusitsig bil.. Hmm. Får leta vidare.

Liknande trådar

  1. Bil för tre tonåringar i baksätet?
    By sisla in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-07, 17:21
  2. får bli baksätet...
    By Anki-panki in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 08:16
  3. 3 småbarn i baksätet???
    By Gullan in forum Bilsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 11:37
  4. Spegel i baksätet (OT)
    By Helena med Moa+Hugo in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 22:57
  5. Spegel i baksätet?
    By Helena med Moa+Hugo in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 19:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar