Försöker igen, med risk för lite spam oxå då samma inlägg ligger på husvagn och motorsidan
Men vi letar bil hyfsat desperat oh här brukar det ju finnas folk
Vi tittar på ny bil. Husvagnens totalvikt är 1500 kg. Bilen får max dra 1500 kg.
Är det dumt/fel att satsa på en sådan bil? Vi vet ju inte vad husvagnen VERKLIGEN väger, husvagnar tenderar ju till att ha glädjevikt inskriven i pappret så risken är ju rätt stor att den väger mer än 1500 kg när den väl är packad för semester. Själva motorn på bilen ska fixa det, det är en 150 hk diesel vi tittar på. Men vad händer om man blir stoppad och inte har marginaler? 10% överlast på husvagnen är ju tydligen "godkänt" av polisen enligt vad vi har fått veta. Men har vi 10% mer i husvagnen så drar vi 1650 kg och bilen är endast registrerad för 1500 kg.
Hjälp en velare, ska vi satsa på en bil som får dra mer?
Och missförstå mig rätt, vi försöker packa husvagnen så att den är rätt packad och INTE har överlast. men vi har ingen verklig vikt på den utan endast det som står i regbeviset och jag är aaaaningen skeptisk till det
Enligt det kan vi lasta 250 kg, till 5 personer. Så vi kanske ligger korrekt i värde, inte vet jag

Om ni begriper nåt av mitt svammel skulle jag bli tacksam för svar. Ni är ju inte ute efter att kränga en bil till mig så jag hoppas på ärliga, raka besked här