Rostskyddsgaranti på importerad Focus?
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Sep 2003
    #1

    Rostskyddsgaranti på importerad Focus?

    Jag köpte min Ford Focus i augusti -99 då vi nyss hade flyttat till Holland. Den var då sprillans ny. Sex år senare flyttade vi tillbaka till Finland och jag tog då Focusen med mig, eftersom jag gillade den och den dessutom var i toppenskick och litet medkörd.

    I slutet av förra vintern upptäckte vi en liten rostfläck i nedre kanten av bakluckan. Pga tidsbrist just då och att jag dessutom var i behov av bilen varje dag, så beslöt vi att vänta med att fixa problemet tills sommaren. Den senaste tiden har rostfläcken vuxit i rasande fart... Min man var till Ford och visade upp bilen för några veckor sen och då fick vi veta att det var ett vanligt problem och att hela bakluckan måste bytas ut. Vilket borde gå på garanti. Problemet är bara att vi har köpt bilen i Holland...

    Vet nån vilka regler som vanligtvis gäller i situationer som dessa? Vi har nu dessutom googlat en hel del i ämnet och förstått att detta är ett vanligt problem med äldre Focusar. Nåt som vi helt missat tidigare. En av våra bekanta trodde absolut att garantin borde gälla även om bilen är köpt utomlands. Ford skulle kolla upp saken, men vi har ännu inte hört nåt från dem. Jag antar att semestrarna har kommit emellan.

    Tror ni att vi kan få bakluckan utbytt på garanti? Vad kan det annars tänkas kosta att själv betala för det? De kollade nedre kanten av bildörrarna också, men där var det tydligen inga problem. Ännu iallafall... Trots att min bil snart är nio år gammal så har jag inte lycktas köra mer än omkring 6800 mil med den. Men ifall den börjar rosta så får det nog bli tack och hejdå. Fast jag fortfarande gillar den och den annars går som en klocka.
  2. 1
    Rostskyddsgaranti på importerad Focus? Jag köpte min Ford Focus i augusti -99 då vi nyss hade flyttat till Holland. Den var då sprillans ny. Sex år senare flyttade vi tillbaka till Finland och jag tog då Focusen med mig, eftersom jag gillade den och den dessutom var i toppenskick och litet medkörd.

    I slutet av förra vintern upptäckte vi en liten rostfläck i nedre kanten av bakluckan. Pga tidsbrist just då och att jag dessutom var i behov av bilen varje dag, så beslöt vi att vänta med att fixa problemet tills sommaren. Den senaste tiden har rostfläcken vuxit i rasande fart... Min man var till Ford och visade upp bilen för några veckor sen och då fick vi veta att det var ett vanligt problem och att hela bakluckan måste bytas ut. Vilket borde gå på garanti. Problemet är bara att vi har köpt bilen i Holland...

    Vet nån vilka regler som vanligtvis gäller i situationer som dessa? Vi har nu dessutom googlat en hel del i ämnet och förstått att detta är ett vanligt problem med äldre Focusar. Nåt som vi helt missat tidigare. En av våra bekanta trodde absolut att garantin borde gälla även om bilen är köpt utomlands. Ford skulle kolla upp saken, men vi har ännu inte hört nåt från dem. Jag antar att semestrarna har kommit emellan.

    Tror ni att vi kan få bakluckan utbytt på garanti? Vad kan det annars tänkas kosta att själv betala för det? De kollade nedre kanten av bildörrarna också, men där var det tydligen inga problem. Ännu iallafall... Trots att min bil snart är nio år gammal så har jag inte lycktas köra mer än omkring 6800 mil med den. Men ifall den börjar rosta så får det nog bli tack och hejdå. Fast jag fortfarande gillar den och den annars går som en klocka.
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Ford i Finland har naturligtvis ett väldigt begränsat intresse av all lägga ner några pengar eller gratisarbete på en bil som som dom inte sålt själva och tjänat några pengar på.

    jag tror inte att du själv skulle betala ut några pengar i deras situation

    varför är du livrädd för lite ytrost föresten?
  4. 2
    Ford i Finland har naturligtvis ett väldigt begränsat intresse av all lägga ner några pengar eller gratisarbete på en bil som som dom inte sålt själva och tjänat några pengar på.

    jag tror inte att du själv skulle betala ut några pengar i deras situation

    varför är du livrädd för lite ytrost föresten?
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3

    Men är det Ford

    här i Finland som ska stå för fiolerna? Borde det inte vara tillverkaren som står för eventuella "medfödda" skador? Vilket det ju rör sig om i detta fall. Tydligen har årsmodellerna 1998-2001 ofta drabbats av det här problemet. Fast det är klart att det kan vara aningen krångligare för Ford här att kräva in pengarna från utlandet sen... Jag vet inte hur det fungerar, så därför frågade jag!

    Lite ytrost är jag inte rädd för. Däremot gillar jag inte rost som sprider sig lika snabbt som en löpeld. För så verkar det vara med denna skada. I slutet av förra vintern var det bara en pytteliten rostfläck på insidan av bakluckan. Nu finns det rost på ett ca 15 cm brett område. En snabb spridning på ett fåtal månader alltså. Det var dessutom en kille på Ford som sade att det inte lönar sig att försöka reparera skadan utan att hela bakluckan måste bytas. Vi hade ju bara tänkt lackera om problemområdet. Eller vad man nu gör i liknande fall. Häromdagen upptäckte vi dessutom vid en närmare kontroll att det faktiskt finns en hel del rost på ena bakdörren också. Jag tycker inte att rost är speciellt snyggt på en bil, så därför kommer jag troligtvis att byta bort bilen ifall vi inte kan åtgärda problemet. Fast värdet på bilen sjunker ju i takt med rostfläckarna, vilket är synd.
  6. 3
    Men är det Ford här i Finland som ska stå för fiolerna? Borde det inte vara tillverkaren som står för eventuella "medfödda" skador? Vilket det ju rör sig om i detta fall. Tydligen har årsmodellerna 1998-2001 ofta drabbats av det här problemet. Fast det är klart att det kan vara aningen krångligare för Ford här att kräva in pengarna från utlandet sen... Jag vet inte hur det fungerar, så därför frågade jag!

    Lite ytrost är jag inte rädd för. Däremot gillar jag inte rost som sprider sig lika snabbt som en löpeld. För så verkar det vara med denna skada. I slutet av förra vintern var det bara en pytteliten rostfläck på insidan av bakluckan. Nu finns det rost på ett ca 15 cm brett område. En snabb spridning på ett fåtal månader alltså. Det var dessutom en kille på Ford som sade att det inte lönar sig att försöka reparera skadan utan att hela bakluckan måste bytas. Vi hade ju bara tänkt lackera om problemområdet. Eller vad man nu gör i liknande fall. Häromdagen upptäckte vi dessutom vid en närmare kontroll att det faktiskt finns en hel del rost på ena bakdörren också. Jag tycker inte att rost är speciellt snyggt på en bil, så därför kommer jag troligtvis att byta bort bilen ifall vi inte kan åtgärda problemet. Fast värdet på bilen sjunker ju i takt med rostfläckarna, vilket är synd.
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4
    Det borde inte vara några problem igentligen
    då det är Ford Automotive som skall stå för kostnaderna
    verkstaden skall bara göra jobbet o sen fakturera
    ansvarig utgivare

    så stå på dig

    så här ar det jag sökte nyss ett jobb som reklamations hanterare på vår lokala BMW affär

    ja o då är det så här att alla reklamationer som man tar in o accepterar som typ sånna här vanliga fel
    faktureras sedan direkt till tyskland
    så den lokala handlaren tar inte på sig något

    däremot kan det vara så att dom har olika lång garanti i olika länder men då är det ursprungslandets
    garanti tid som gäller
  8. 4
    Det borde inte vara några problem igentligen
    då det är Ford Automotive som skall stå för kostnaderna
    verkstaden skall bara göra jobbet o sen fakturera
    ansvarig utgivare

    så stå på dig

    så här ar det jag sökte nyss ett jobb som reklamations hanterare på vår lokala BMW affär

    ja o då är det så här att alla reklamationer som man tar in o accepterar som typ sånna här vanliga fel
    faktureras sedan direkt till tyskland
    så den lokala handlaren tar inte på sig något

    däremot kan det vara så att dom har olika lång garanti i olika länder men då är det ursprungslandets
    garanti tid som gäller

Liknande trådar

  1. Importerad Corolla
    By Happie-D in forum Bilsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 19:26
  2. Duo focus
    By schnuttan in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 21:43
  3. Rostskyddsgaranti, hur länge
    By marie_70 in forum Bilsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 11:19
  4. Rostskyddsgaranti
    By saralund in forum Bilsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 13:39
  5. Spåra importerad bil.
    By C in forum Bilsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 00:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar