Svensk standard till alla?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Aug 2008
    #1

    Svensk standard till alla?

    Citat:
    Som ABC tidigare avslöjat jobbar litauiska arbetare för löner långt under de svenska. Facket har nu inlett förhandlingar om lön, arbetstider och boende. Men littauerna är inte missnöjda med sina arbetsförhållanden.
    Själva tycker de inte att arbetsförhållandena är så dåliga. "Petras" är en av byggarbetarna.
    -Det är mycket bättre här än i Litauen. Om jag inte var nöjd skulle jag inte komma hit.

    Facket menar att det är viktigt att upprätthålla en svensk standard på arbetsplatserna.
    -Det är klart att jag förstått att de har det bättre här än i sitt hemland. Men det betyder inte att vi ska acceptera det. Vi hjälpa dem att till de förhållanden vi har här, säger Byggettans ordförande Johan Lindholm.

    De litauiska arbetarna tror att de senaste dagarnas uppståndelse kring deras löner och arbetsförhållanden handlar om att de tar de svenska jobben. De känner inte att facket jobbar för deras bästa."

    Litauerna är nöjda och facket vill hålla lönerna uppe, vad är en byggjobbare värd egentligen, som haft enorma löneökningar pga byggboomar, men aldrig backar?
  2. 1
    Svensk standard till alla? Citat:
    Som ABC tidigare avslöjat jobbar litauiska arbetare för löner långt under de svenska. Facket har nu inlett förhandlingar om lön, arbetstider och boende. Men littauerna är inte missnöjda med sina arbetsförhållanden.
    Själva tycker de inte att arbetsförhållandena är så dåliga. "Petras" är en av byggarbetarna.
    -Det är mycket bättre här än i Litauen. Om jag inte var nöjd skulle jag inte komma hit.

    Facket menar att det är viktigt att upprätthålla en svensk standard på arbetsplatserna.
    -Det är klart att jag förstått att de har det bättre här än i sitt hemland. Men det betyder inte att vi ska acceptera det. Vi hjälpa dem att till de förhållanden vi har här, säger Byggettans ordförande Johan Lindholm.

    De litauiska arbetarna tror att de senaste dagarnas uppståndelse kring deras löner och arbetsförhållanden handlar om att de tar de svenska jobben. De känner inte att facket jobbar för deras bästa."

    Litauerna är nöjda och facket vill hålla lönerna uppe, vad är en byggjobbare värd egentligen, som haft enorma löneökningar pga byggboomar, men aldrig backar?
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2

    Har inget med litauerna,,,,

    att göra.Facket vill bara upprätthålla byggarnas löner.Personligen tycker jag att byggbranchen saknar långsiktigt tänkande.De borde lägga mer fokus på att många byggarbetares kroppar inte håller fram till pension än maxa timpengen.Gör hantverkare till en hushållsnära tjänst,då kanske fler har råd att anlita hantverkare vitt.
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  4. 2
    Har inget med litauerna,,,, att göra.Facket vill bara upprätthålla byggarnas löner.Personligen tycker jag att byggbranchen saknar långsiktigt tänkande.De borde lägga mer fokus på att många byggarbetares kroppar inte håller fram till pension än maxa timpengen.Gör hantverkare till en hushållsnära tjänst,då kanske fler har råd att anlita hantverkare vitt.
  5. Medlem sedan
    Jun 2004
    #3
    Fast hantverkare har ju varit en skattelättad tjänst väldigt långt innan det gick att göra avdrag för hushållsnära tjänst, i och med ROT-avdragen... Det ju dock inget permanent bidrag. I övrigt hållerj ag med dig.
  6. 3
    Fast hantverkare har ju varit en skattelättad tjänst väldigt långt innan det gick att göra avdrag för hushållsnära tjänst, i och med ROT-avdragen... Det ju dock inget permanent bidrag. I övrigt hållerj ag med dig.
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4

    Men då måste

    man väl uppfylla vissa kriterier?För att ens få söka?Något säger mig att det är enbart skapt för villaägare,men jag kan ha fel.
    Sen är det synd att det måste hållas på med subventioner och sådant för att gemene man ska ha råd att anlita utbildat fok till det ena och det andra.
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  8. 4
    Men då måste man väl uppfylla vissa kriterier?För att ens få söka?Något säger mig att det är enbart skapt för villaägare,men jag kan ha fel.
    Sen är det synd att det måste hållas på med subventioner och sådant för att gemene man ska ha råd att anlita utbildat fok till det ena och det andra.
  9. Medlem sedan
    Jun 2004
    #5
    Alltså jag kommer inte ihåg men jag tror allt visst att vi använde oss av ROT-avdraget när vi bodde i bostadsrätt. Och speciella kriterier är det ju vad gäller de hushållsnära tjänsterna också. Men visst är det mysko att det ska behövas subventioner. Visar väl att det är en prisfråga, som du säger...
  10. 5
    Alltså jag kommer inte ihåg men jag tror allt visst att vi använde oss av ROT-avdraget när vi bodde i bostadsrätt. Och speciella kriterier är det ju vad gäller de hushållsnära tjänsterna också. Men visst är det mysko att det ska behövas subventioner. Visar väl att det är en prisfråga, som du säger...
  11. Medlem sedan
    Aug 2008
    #6
    ROT var nog bara för flerfamiljshus Renovering Ombyggnad Tillbyggnad, när man körde fasader och rörstammar mm. Vi kallade det ROTsanering. Det pågick många år men nu är det brist på byggjobbare, då ska inget subventioneras alls.
    De som är rädda och måste betala vitt och vill ha subventioner.
  12. 6
    ROT var nog bara för flerfamiljshus Renovering Ombyggnad Tillbyggnad, när man körde fasader och rörstammar mm. Vi kallade det ROTsanering. Det pågick många år men nu är det brist på byggjobbare, då ska inget subventioneras alls.
    De som är rädda och måste betala vitt och vill ha subventioner.

Liknande trådar

  1. Kan barnbarn till svensk bli svensk medb
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 17:57
  2. Bröllopspresent till svensk på besök?
    By singoalla in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 20:46
  3. Svensk text till Somewhere
    By Åsa m C+L in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 11:51
  4. Svensk motsvarighet till ordet
    By frihet in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 11:04
  5. Svensk manual till EOS 350D
    By Silla in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-12, 07:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar