mitsubishi colt /wv polo/nissan almera?
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    mitsubishi colt /wv polo/nissan almera?

    funderar på vilken bil vi ska köpa som andrabil
    bensinsnål hyfsat säker billig att skatta och försäkra
    vilka för och nackdelar har de bilar jag funderar på?
  2. 1
    mitsubishi colt /wv polo/nissan almera? funderar på vilken bil vi ska köpa som andrabil
    bensinsnål hyfsat säker billig att skatta och försäkra
    vilka för och nackdelar har de bilar jag funderar på?
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2

    Ny eller begagnad?

    Är det en ny eller begagnad bil du är på jakt efter?

    Om det är en ny vagn du ska köpa kan jag berätta att det just nu säljs en ny Colt CZ5 1.3 Komfort (femdörrarsversionen) för 109.900:- då är den utrustad med AC, Airbag, CD-spelare, Elhissar fram, Elspeglar, Servostyrning. Och du kan dessutom finansiera köpet till 3,95% ränta. Kravet är då minst 20% kontant och resten på max 60 månaders amortering.

    Det finns även en modell som heter 1.3 Elegance (Även den är femdörrars) och den säljs just nu för 119.900:- Den är förutom den utrustning som Komfortmodellen har utrustad med Antispinn+Antisladd, Alufälgar, MP3-spelare, Läderratt, Läderklädd växelspaksknopp, Mörktonade rutor bakdörrar och bakruta, Dimljus. Och jag har kanske glömt något ytterligare. Den modellen tycker jag själv är det bästa köpet. Även den säljs med möjlighet till avbetalning med den låga räntan. Erbjudandet gäller t.o.m 31 augusti.

    Bensinförbrukningen ligger på cirka 0,6 l/mil. Fordonsskatten på cirka 1.100:-/år. Vid köpet kan man få en speciell "Prova-På försäkring" som det första halvåret kostar 720:- för ett halvår. Därefter blir det vanlig försäkringspremie. Försäkringen är hos Folksam men du är inte bunden till att välja dem som försäkringstagare efter detta halvår.
  4. 2
    Ny eller begagnad? Är det en ny eller begagnad bil du är på jakt efter?

    Om det är en ny vagn du ska köpa kan jag berätta att det just nu säljs en ny Colt CZ5 1.3 Komfort (femdörrarsversionen) för 109.900:- då är den utrustad med AC, Airbag, CD-spelare, Elhissar fram, Elspeglar, Servostyrning. Och du kan dessutom finansiera köpet till 3,95% ränta. Kravet är då minst 20% kontant och resten på max 60 månaders amortering.

    Det finns även en modell som heter 1.3 Elegance (Även den är femdörrars) och den säljs just nu för 119.900:- Den är förutom den utrustning som Komfortmodellen har utrustad med Antispinn+Antisladd, Alufälgar, MP3-spelare, Läderratt, Läderklädd växelspaksknopp, Mörktonade rutor bakdörrar och bakruta, Dimljus. Och jag har kanske glömt något ytterligare. Den modellen tycker jag själv är det bästa köpet. Även den säljs med möjlighet till avbetalning med den låga räntan. Erbjudandet gäller t.o.m 31 augusti.

    Bensinförbrukningen ligger på cirka 0,6 l/mil. Fordonsskatten på cirka 1.100:-/år. Vid köpet kan man få en speciell "Prova-På försäkring" som det första halvåret kostar 720:- för ett halvår. Därefter blir det vanlig försäkringspremie. Försäkringen är hos Folksam men du är inte bunden till att välja dem som försäkringstagare efter detta halvår.
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3
    njae det lutar åt beg gärna kring 70 papp, max!
  6. 3
    njae det lutar åt beg gärna kring 70 papp, max!
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    För 70 papp

    För 70 papp kan du hitta en bra Colt 1,3 Invite med 5-dörrarskaross (motsvarar den version som idag heter CZ5 1.3 Komfort) av årsmodell 2004 eller 2005 och är i bra skick.
  8. 4
    För 70 papp För 70 papp kan du hitta en bra Colt 1,3 Invite med 5-dörrarskaross (motsvarar den version som idag heter CZ5 1.3 Komfort) av årsmodell 2004 eller 2005 och är i bra skick.
  9. Medlem sedan
    Jun 2001
    #5

    Ett räkneexempel

    Jag roade mig med att räkna på hur stor skillnaden skulle bli mellan att köpa den begagnade bilen för 70.000:- i jämförelse med en ny om man handlar på avbetalning.

    Köper man den begagnade bilen för 70.000:- så ingår ofta vinterhjul så tillkommer inget extra. Den minsta kontantinsatsen är 20% och längsta amorteringstid är 5 år. Räntan vid avbetalning på en begagnad bil är för tillfället 7,65%. Då blir matematiken enligt följande: 14.000:- kontant ger en månadskostnad på 1.126:- vid annutetslån som är det dominerande vid avbetalning.

    Köper man den nya bilen för 109.900:- tillkommer 3.500:- för metalliclack om man vill ha en sån och cirka 5.600:- för vinterhjul = totalpris på 119.000:- Vid nybilsköp är avbetalningsräntan just nu 3,95% vid köp av denna modell. Handpenningen blir i detta fall 23.800:- och månadskostnaden blir då 1.751:- i 60 månader (5 år). Och köper man en ny bil ingår vagnskadegaranti vilket gör att försäkringen i Stockholmstrakten blir gissningsvis 3.000:-/år billigare än på den begagnade där man behöver en helförsäkring.

    Drar man av den billigare försäkringskostnaden blir skillnad i månadskostnad
    375:-- vid köp av dessa bilar och då får man ju vid köp av den nya kärran glädjen att ha en helt ny vagn som ingen annan har använt och dessutom den extra tryggheten som den 3 åriga fabriksgarantin innebär.
  10. 5
    Ett räkneexempel Jag roade mig med att räkna på hur stor skillnaden skulle bli mellan att köpa den begagnade bilen för 70.000:- i jämförelse med en ny om man handlar på avbetalning.

    Köper man den begagnade bilen för 70.000:- så ingår ofta vinterhjul så tillkommer inget extra. Den minsta kontantinsatsen är 20% och längsta amorteringstid är 5 år. Räntan vid avbetalning på en begagnad bil är för tillfället 7,65%. Då blir matematiken enligt följande: 14.000:- kontant ger en månadskostnad på 1.126:- vid annutetslån som är det dominerande vid avbetalning.

    Köper man den nya bilen för 109.900:- tillkommer 3.500:- för metalliclack om man vill ha en sån och cirka 5.600:- för vinterhjul = totalpris på 119.000:- Vid nybilsköp är avbetalningsräntan just nu 3,95% vid köp av denna modell. Handpenningen blir i detta fall 23.800:- och månadskostnaden blir då 1.751:- i 60 månader (5 år). Och köper man en ny bil ingår vagnskadegaranti vilket gör att försäkringen i Stockholmstrakten blir gissningsvis 3.000:-/år billigare än på den begagnade där man behöver en helförsäkring.

    Drar man av den billigare försäkringskostnaden blir skillnad i månadskostnad
    375:-- vid köp av dessa bilar och då får man ju vid köp av den nya kärran glädjen att ha en helt ny vagn som ingen annan har använt och dessutom den extra tryggheten som den 3 åriga fabriksgarantin innebär.
  11. Medlem sedan
    Jan 2005
    #6
    Tack för tips!
    Blev lite ändrade planer här efter många turer, vi behöver pengar till nya huset och slog därför till på en nissan almera, tack för tips och räkneexempel!
  12. 6
    Tack för tips!
    Blev lite ändrade planer här efter många turer, vi behöver pengar till nya huset och slog därför till på en nissan almera, tack för tips och räkneexempel!
  13. Medlem sedan
    Jun 2001
    #7

    Lycka till!

    Lycka till med den nyinköpta Nissan Almeran, ni kommer säkert att bli nöjda med bilen.
  14. 7
    Lycka till! Lycka till med den nyinköpta Nissan Almeran, ni kommer säkert att bli nöjda med bilen.
  15. Medlem sedan
    May 2002
    #8
    för o inte tala om att slippa bilprovningen i tre år
    dessutom bara det är ju värt en del
  16. 8
    för o inte tala om att slippa bilprovningen i tre år
    dessutom bara det är ju värt en del
  17. Medlem sedan
    Jan 2002
    #9
    Värdeminskningen är dock enorm det första året. Jag skulle aldrig köpa en sprillans ny bil pga det. Haft haft helt nya bilar när jag bodde utomlands och visst var det kul att få vara den första som körde dem men så stor skillnad är det faktiskt inte att det motiverar förlusten.
  18. 9
    Värdeminskningen är dock enorm det första året. Jag skulle aldrig köpa en sprillans ny bil pga det. Haft haft helt nya bilar när jag bodde utomlands och visst var det kul att få vara den första som körde dem men så stor skillnad är det faktiskt inte att det motiverar förlusten.
  19. Medlem sedan
    Jun 2001
    #10

    Även på en begagnad

    Även på en begagnad bil som är ett par år gammal är det en rejäl värdeminskning. Hela den marginal som bilfirman har på den begagnade bilen är borta så fort du har kört den genom porten. Prova att köpa en beg.bil en dag och åk till en bilhandlare dagen efter och få den värderad så kommer du att märka detta.
  20. 10
    Även på en begagnad Även på en begagnad bil som är ett par år gammal är det en rejäl värdeminskning. Hela den marginal som bilfirman har på den begagnade bilen är borta så fort du har kört den genom porten. Prova att köpa en beg.bil en dag och åk till en bilhandlare dagen efter och få den värderad så kommer du att märka detta.
  21. Medlem sedan
    Jan 2002
    #11
    Jo självklart minskar alla bilar i värde men en ny bil rasar mest! Vi köpte en C3 -03 våren 2007 och sålde den nyss för 5 000 kr mindre än vi betalt och då hade vi kört 2 000 mil. Men aldrig mer en fransk bil.
  22. 11
    Jo självklart minskar alla bilar i värde men en ny bil rasar mest! Vi köpte en C3 -03 våren 2007 och sålde den nyss för 5 000 kr mindre än vi betalt och då hade vi kört 2 000 mil. Men aldrig mer en fransk bil.
  23. Medlem sedan
    Jun 2001
    #12

    Tur

    Om ni lyckades att köpa en bil våren 2007 och kört den 2.000 mil och nyss sålt med enbart en förlust på 5.000 kr så har ni antingen haft tur eller är ovanligt skickliga på att göra bilaffärer.

    Om jag hade sålt en sån bil vid den tidpunkten och bytt in den igen nu hade nog snarare värdeminsknngen för kunden var cirka 15-20.000 kr. Dels så har vi vår vinst att ta hänsyn men sedan har också priserna på begagnade bilar sjunkit. Försäljningen av beg.bilar har varit dålig under en lång tid och handlarna sänker sina priser för att få loss pengar och de sänkta priserna leder i sin tur till att inbytespriserna sjunker.
  24. 12
    Tur Om ni lyckades att köpa en bil våren 2007 och kört den 2.000 mil och nyss sålt med enbart en förlust på 5.000 kr så har ni antingen haft tur eller är ovanligt skickliga på att göra bilaffärer.

    Om jag hade sålt en sån bil vid den tidpunkten och bytt in den igen nu hade nog snarare värdeminsknngen för kunden var cirka 15-20.000 kr. Dels så har vi vår vinst att ta hänsyn men sedan har också priserna på begagnade bilar sjunkit. Försäljningen av beg.bilar har varit dålig under en lång tid och handlarna sänker sina priser för att få loss pengar och de sänkta priserna leder i sin tur till att inbytespriserna sjunker.
  25. Medlem sedan
    May 2002
    #13
    En Tummregel 50% första 3 åren ytterligare 3 år senare rasar den 50% till Osv

    Ny 150000ca efter 3 år 75000 efter 6 år 37000ca efter
    9 år 17000ca osv
  26. 13
    En Tummregel 50% första 3 åren ytterligare 3 år senare rasar den 50% till Osv

    Ny 150000ca efter 3 år 75000 efter 6 år 37000ca efter
    9 år 17000ca osv

Liknande trådar

  1. Blir nog en Colt
    By Gabbi i Botswana in forum Bilsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 18:18
  2. Peter om Colt
    By Gabbi i Botswana in forum Bilsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 20:28
  3. Mitsubishi Colt el Toyota Yaris????
    By sisla in forum Bilsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 18:30
  4. Mitsubishi SpaceWagon ris/ros?
    By mia in forum Bilsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 19:02
  5. Mitshubitshi Colt
    By Peter in forum Bilsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 19:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar