Hjälp med billån!! Någon??
Bilsnack
  1. Okunniga mamman
    #1

    Hjälp med billån!! Någon??

    Hejsan!

    Hoppas att det är någon här som kan hjälpa en förvirrad trebarnsmamma.

    Jag och min sambo har varit ihop i snart 10 år. Nu har vi äntligen köpt en bättre bil och det känns verkligen jättebra, kruxet är bara att jag igår fick reda på av min sambo att det bara är han som står på bilen, medan lånet är på oss båda. Lånet står alltså på oss båda två eftersom vi lånade upp på huslånet.
    Min fråga är nu bara om vi inte kan stå båda två på själva bilen också??

    Eftersom vi inte är gifta så tillfaller ju halva bilen barnen om det skulle hända min sambo något, eller "ännu värre"...om vi skulle bli ovänner så tar min sambo bilen och jag får fortsätta betala halva lånet!!

    Vill gärna ha lite input från er kunniga, då min sambo tycker att allt är bra som det är
  2. 1
    Hjälp med billån!! Någon?? Hejsan!

    Hoppas att det är någon här som kan hjälpa en förvirrad trebarnsmamma.

    Jag och min sambo har varit ihop i snart 10 år. Nu har vi äntligen köpt en bättre bil och det känns verkligen jättebra, kruxet är bara att jag igår fick reda på av min sambo att det bara är han som står på bilen, medan lånet är på oss båda. Lånet står alltså på oss båda två eftersom vi lånade upp på huslånet.
    Min fråga är nu bara om vi inte kan stå båda två på själva bilen också??

    Eftersom vi inte är gifta så tillfaller ju halva bilen barnen om det skulle hända min sambo något, eller "ännu värre"...om vi skulle bli ovänner så tar min sambo bilen och jag får fortsätta betala halva lånet!!

    Vill gärna ha lite input från er kunniga, då min sambo tycker att allt är bra som det är
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2

    Nej

    Nej det är bara en person som kan stå som registrerad ägare på en bil hos Vägverket. Och det måste vara samma person som står som ägare och har den försäkrad. Har man dessutom ett billån så måste den registrerade ägaren vara med på detta kontrakt. Däremot kan två personer stå som betalningsansvariga på billånet.
  4. 2
    Nej Nej det är bara en person som kan stå som registrerad ägare på en bil hos Vägverket. Och det måste vara samma person som står som ägare och har den försäkrad. Har man dessutom ett billån så måste den registrerade ägaren vara med på detta kontrakt. Däremot kan två personer stå som betalningsansvariga på billånet.
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3
    skriv ett typ äktenskaps förord där det står vad som gäller vad som tillhör vem och vad
    men när man är sambo heter det väll något annat

    så har ni svart på vitt vem som äger vad o hur stor del av skulderna som skall stå på vem osv
    sen får ni väll be att något vittne skriver under

    Ex
  6. 3
    skriv ett typ äktenskaps förord där det står vad som gäller vad som tillhör vem och vad
    men när man är sambo heter det väll något annat

    så har ni svart på vitt vem som äger vad o hur stor del av skulderna som skall stå på vem osv
    sen får ni väll be att något vittne skriver under

    Ex

Liknande trådar

  1. Billån?
    By Takato in forum Bilsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-16, 21:19
  2. Billån
    By anonym bilköpare in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 21:26
  3. Billån??
    By anonymt namn in forum Bilsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 07:54
  4. Billån......
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 09:35
  5. Ett billån
    By thuja in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 09:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar